Ce este, de fapt, un electromotor auto?

Ce este, de fapt, un electromotor auto?

Electromotorul este un motor electric care invarte motorul ajutandu-l astfel sa porneasca. El este compus dintr-un motor electric foarte puternic care functioneaza cu curent continuu si un solenoid.

Informatii de baza despre electromotor: in majoritatea motoarelor veti gasi electromotorul montat direct langa motor sau pe transmisie. Acesta isi ia curent de la bateria de 12V. Pentru a reusi sa invarta motorul el are nevoie de un curent electric foarte puternic, ceea ce inseamna ca bateria masinii trebuie sa fie mereu intr-o stare buna de functionare.

Daca bateria este descarcata sunt sanse foarte mari ca electromotorul sa nu aiba puterea necesara pentru a invarti motorul.

Care sunt simptomele unui electromotor defect?

Daca bateria este incarcata 100% o sa auziti doar un sunet asemanator unui click sau exista varianta sa nu se auda sau sa nu se intample absolut nimic. In acest caz electromotorul este defect si sistemul de alimentare, baterie-alternator nu are nimic, deci nici macar nu trebuie verificat.

Un alt simptom este atunci cand electromotorul primeste curent insa scoate un zgomot puternic de scartait si motorul nu porneste. In acest caz cel mai probabil un dinte este distrus fie al electromotorului fie de pe volant.

Ce este starterul ( solenoid )?

Orice starter are un mic conector si doua mufe (terminale) mai mari. Una din mufe primeste curent de la bateria masinii si cealalta mufa alimenteaza efectiv electromotorul.

Starterul este efectiv un releu foarte puternic. Atunci cand este activat el inchide un circuit electric foarte puternic si trimite puterea de la baterie direct catre electromotor. In acelasi timp starterul impinge un pinion care invarte volanta, invartind astfel motorul pentru a il porni.

Ce rol au cablurile de la baterie in asistenta electromotorului?

Asa cum am spus si mai sus electromotorul are nevoie de un curent electric puternic de aceea cablurile care ajung de la baterie la el sunt atat de groase. Negativul de la baterie se conecteaza pe blocul motor sau transmisie, langa starter. Plusul se conecteza direct la starter. De multe ori, o conexiune proasta sau un cablu defect pot afecta functionalitatea starterului.

Cum porneste electromotorul masina?

Atunci cand invarti cheia in contact sau apesi pe butonul START, curentul de la baterie va activa starterul. Solenoidul activeaza motorasul starterului. In acelasi timp solenoidul starterului impinge un pinion care ajunge pana la volanta.

Volanta este atasata direct de arborele cotit. In timp ce motorul starterului se invarte pinionul va invarti la randul sau volanta care va invarti arborele cotit. Acesta pune motorul in miscare. In momentul imediat urmator are loc injectia de amestec si motorul porneste.

Fara aceasta miscare motorul nu poate sa porneasca pentru ca daca pistoanele nu se misca supapele de admisie nu pot fi deschise, astfel ele nu vor permite aerului sa intre in motor. Daca aer nu ajunge in cilindri, carburantul fara aer nu poate arde si astfel motorul nu poate rula.

Probleme la sistemul de aprindere

Astfel de probleme sunt comune si nu apar neaparat de la un electromotor stricat. Pentru a afla exact care este problema tot sistemul de aprindere trebuie verificat. Daca atunci cand incerci sa pornesti masina, invarti cheia si auzi doar un clank insa masina nu porneste, atunci problema s-ar putea sa nu fie una electrica.

Probleme comune ale sistemului de aprindere

Terminal al bateriei corodat. Bateria defecta este o problema foarte comuna. O mufa de la baterie care nu face contact perfect pe terminal va ajuta bateria sa piarda curent, actionand ca un parazit. Cum am spus si mai sus, daca bateria nu mai are putere suficienta si amperajul este mic sunt sanse mari ca electromotorul sa nu porneasca motorul.

Daca bateria are un amperaj mic, atunci cand incerci sa pornesti motorul vei auzi o singura data un click sau un click repetat sau, electromotorul va invarti foarte greu si foarte incet volanta. Motorul nu va reusi in acest caz sa porneasca.

O conexiune slaba la baterie va afecta in final electromotorul.

Terminal al starterului corodat

La fel ca la baterie mufa de la starter poate coroda sau se poate slabi. Practic starterul nu va mai primi curent si nu va mai functiona. Daca va veti afla intr-o astfel de situatie curatati starterul si mufa de la cablu si problema va fi astfel rezolvata.

O alta parte care cedeaza este electromotorul efectiv. Partile interne ajung sa se distruga cu timpul si sa faca electromotorul sa nu mai functioneze.

Puteti avea o conexiune buna la baterie, un starter bun, motorasul sa faca click dar motorul sa nu fie invartit.

Daca electromotorul este defect si trebuie inlocuit poate costa intre 1000 si 3000 de lei. Acesta poate fi insa si reconditionat.

Uneori o alta problema poate fi faptul ca pinionul nu se va aseza bine pe dintii volantei. Astfel va aparea o uzura metalica puternica care se va si auzi atunci cand veti incerca sa porniti masina. In cazul asta dintii de pe volanta trebuie verificati.

La masinile cu cutie automata vei gasi un switch care transmite calculatorului cand masina este in park. Daca masina porneste cand este in neutral dar nu porneste in park, trebuie verificat mai intai acest switch.

Ce componente fac electromotorul sa functioneze?

In interior vei gasi de obicei 4 bobine. Partea rotativa sau armatura contine o serie de peri de carbon care sunt conectate in linie cu bobinele. In partea frontala o sa gasesti un mic angrenaj care este atasat de armatura folosind un ambreiaj.

Cum porneste electromotorul masina?

Atunci cand soferul invarte cheia sau apasa pe butonul start, curentul de la baterie alimenteaza solenoidul. Mufa de la solenoid inchide contactele. Astfel puterea bateriei este conectata direct la electromotor. In acest timp pinionul invarte volanta folosindu-se de dintii de pe ea.

Care sunt cele mai comune probleme ale unui electromotor?

Cele mai multe probleme sunt cauzate de niste contacte arse sau uzate de la solenoid, bobine uzate si comutator uzat. Contactul solenoidului este defect atunci cand masina scoate un sunet de clic, dar motorul nu porneste. Cand bobinele sunt uzate electromotorul nu scoate niciun sunet.

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...