Ce rol are catalizatorul?

Ce rol are catalizatorul?

In acest articol vom vorbi despre catalizatorul masinii, ce rol are acesta, cum se curata, cat valoreaza unul si multe alte chestii pe care pun pariu ca nu le stiai despre aceasta piesa destul de importanta a masinii tale.

Deci sa o luam cu inceputul, ce este acest „catalizator” sau cum este el denumit in termeni tehnici „convertor catalitic”?

Daca analizam din punct de vedere tehnic, un catalizator este o piesa ce provoaca o reactie chimica. In mare parte acest lucru se aplica si in cazul unui catalizator auto, dar acest catalizator auto se foloseste de substantele chimice pentru a putea converti gazele nocive in gaze mai putin nocive inainte de a fi eliberate in atmosfera.

Masurile impotriva poluarii sunt destul de drastice, deci aceste substante nocive nu trebuie sa ajunga in aer. Majoritatea autoturismelor din ziua de astazi sunt dotate cu astfel de catalizatoare.

La catalizatoarele mai vechi in interior gaseam mici bile ceramice, dar acum in catalizatoarele moderne gasim o structura de tip „fagure”, unde se afla diversi catalizatori chimici ( de multe ori sunt facute din platina ), ce produc diverse reactii cu scopul unei arderi mai complete a gazelor.

Acesti catalizatori chimici sunt in mare parte metale precum: platina, rodiu si paladiu. Nu va asteptati sa gasiti acum cantitati surprinzatoare de platina sau alt metal pretios deoarece pentru un catalizator auto sunt suficiente cateva grame. 

Citeste si despre: metode de a reduce emisiile masinii

Cum funtioneaza un catalizator auto?

Pentru a intelege totul putin mai bine, vom vorbi putin despre chimie. Am observat pana acum ca rolul acestui catalizator este de a executa o ardere mai „completa” a gazelor de evacuare, pentru a nu elibera in atmosfera toate gazele nocive create de motorul masini.

Cu totii cunoastem ca cele mai nocive gaze pe care le produce un motor sunt monoxidul de carbon, hidrocarburile si alte substante adicacente.

Cu ajutorul substantelor enumerate mai sus si in combinatie cu temperatura ridicata, substantele nocive intra in reactie cu catalizatori si se produce o reactie chimie ce permite arderea completa a gazelor, rezultand apa, dioxid de carbon si azot gazos.

Cu siguranta ati mai vazut ca la unele masini mai curge putin apa pe evacuare, apa de acolo vine, din reactia gazelor de esapament cu catalizatorul. Un lucru care este destul de important, aceste catalizatoare sunt amplasate cat se poate de aproape de motor, astfel incat sa aiba parte de temperaturi foarte ridicate pentru a fi posibile reactiile chimice. Un catalizator auto are o eficienta de 99% cand este nou si scade pana la 95% eficienta dupa mai multi km.

In cazul in care eficienta catalizatorului auto este scazuta sau se infunda, vi se va aprinde un martor in bord (check engine), dar vom vorbi putin mai incolo despre posibilitatile de defectare a unei astfel de componente.

Pentru cei care aveti cunostinte in chimie, voi explica putin ce rol are fiecare metal din catalizatorul auto. Deci rodiul este un catalizator reducator, el restabileste NO-ul si transforma totul in cel mai obisnuit azot. Paladiul si platina sunt oxidanti, ei accelereaza oxidarea hidrocarburilor nearse si apoi le transforma in abur. La randul sau, CO este transformat in dioxid de carbon.

Sa trecem la lucruri mai serioase. Cum ne dam seama cand catalizatorul masinii este infundat?

Pai sunt anumite simptome destul de clare, care ne dau de inteles ca s-a infundat catalizatorul. Desigur motorul masinii trebuie sa fie in stare foarte buna de functionare pentru a ne putea da seama cu exactitate daca este infundat catalizatorul.

Dar ca un prim simptom ar fi acela ca dupa pornirea motorului acesta sa se opreasca. Sau alt simptom cand apesi acceleratia, sa simti o mica intarziere urmata de o urcare in trepte foarte greoaie. Un alt simptom ar fi cel al unui consum mult mai ridicat de combustibil, si o putere foarte redusa.

De asemenea la ralanti motorul va tremura foarte tare si la pornirea la rece puteti simti un miros puternic caustic si neplacut. De asemenea daca cumva auziti din dreptul catalizatorului un sunet ciudat, un zdranganit, atunci cel mai probabil s-a distrus fagurele ceramic. Daca s-a intamplat asta atunci singura solutie este inlocuirea.

Citeste si despre: de ce nu treci testul de emisii la ITP

Cum putem sa curatam un catalizator?

Aici sunt mai multe metode, dar cea mai simpla ar fi sa alimentezi cu o benzina mai buna (de preferabil cu cifra octanica mai mare). Mergi cu masina pana se incalzeste foarte bine motorul.

Dupa care incepi sa o fortezi cat de mult poti, schimbi treptele la linia rosie, retrogradezi mai rapid si incerci sa o tii cat mai mult posibil in sarcina. Motorul se va incinge impreuna cu catalizatorul iar multumita presiunii crescute (de asta spun sa schimbi cat mai „sus” posibil) va desfunda catalizatorul.

De precizat este sa nu incerci asta in oras, in acelasi timp proportional cu turatia trebuie sa ai si o viteza minima de 90km/h pentru a se putea realiza racirea catalizatorului, altfel risti sa topesti fagurii din interior. Asta ar fi cea mai simpla si necostisitoare solutie.

Alta metoda ar fi cea care presupune sa dai jos catalizatorul de pe masina si sa il cureti la un service specializat. Sau daca te pricepi cat de cat, il poti da singur jos acasa, si sa folosesti un bidon de solutie de curatat aragazul.

Pasi ar fi urmatorii: dai jos cu atentie catalizatorul de pe masina, il cureti putin cu aer comprimat sau cu apa, cat sa cureti „grosul” dupa care torni pe una dintre guri un bidon (500 ml) de solutie de curatat argazul, sau orice alta solutie cat se poate de puternica, si se acopera cealalta gura.

Dupa ce solutia trece prin catalizator, se incepe sa se agite solutia in interior (cu ambele capete acoperite), la sfarsit se scoate solutia si se spala bine cu sapun si apa sub presiune. 

Toate aceste operatiuni le puteti face doar daca catalizatorul nu a apucat sa se topeasca sau sa se sparga ceramina in interiorul acestuia. 

Cat costa sa inlocuiesti catalizatorul masinii?

Un catalizator este destul de scump, din acest motiv unii opteaza pentru anulare. Aceasta operatiune are si avantaje si dezavantaje, ca de exemplu anularea acestuia duce la un zgomot mult mai ridicat, dar in acelasi timp nu veti mai avea probleme niciodata cu acesta si masina va trage putin mai bine.

Un catalizator nou poate costa de la 500 lei pana la cateva mii bune de lei. Si la dezmembrari un catalizator valoreaza in jur de 500 lei in functie de model.

De obicei catalizatoarele nu se strica asa des, dar totusi sfatul meu este sa alimentati cu combustibili de inalta calitate daca bugetul nu permite asta mereu, macar o data la un timp sa alimentati cu combustibili mai calitativi si sa dati o tura mai sportiva cu ea, pentru a se desfunda si el, mai ales pentru cei care circulati preponderent in oras.

Citeste si despre: totul despre filtrul de particule - DPF

Sursa foto: iautohaus.com, express.co.uk, cartreatments.com, aa1car.com

Articole similare
Sa curat sau sa inlocuiesc catalizatorul?

Sa curat sau sa inlocuiesc catalizatorul?

Daca ati fost recent la ITP si ati fost respins din cauza emisiilor, probabil cauza este un convertor catalitic (catalizator) infundat sau murdar.

Tot ce trebuie sa stii despre racordul flexibil

Tot ce trebuie sa stii despre racordul flexibil

In acest articol vom vorbi despre o piesa destul de simpla, de care foarte multi poate nu ati auzit. Vom vorbi despre racordul flexibil.

Etriere-rol, simptome defectiune, pret inlocuire

Etriere-rol, simptome defectiune, pret inlocuire

Etrierele –ce rol au, ce simptome au cand se uzeaza si cat costa sa le inlocuiesti? Cum stim ca un etrier este defect?

De ce nu treci testul de emisii la ITP

De ce nu treci testul de emisii la ITP

Ca in cazul oricarui alt test, exista standarde specifice pe care trebuie sa le treaca toate automobilele pentru a se deplasa pe strazi.

Despre simeringuri: rol, tipuri si simptome defectiune

Despre simeringuri: rol, tipuri si simptome defectiune

Simeringul este o garnitura care se monteaza pe un resort, fiind utilizat la etansarea mediului interior de cel exterior.

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.

Pompa de servodirectie: Simptome, rol si cost de inlocuire

Pompa de servodirectie: Simptome, rol si cost de inlocuire

Aceasta pompa transporta un lichid special dintr-un rezervor dedicat si aplica presiune pentru a roti mecanismul de directie.

Ce este cardanul masinii?

Ce este cardanul masinii?

Transmisia poate fi de 2 feluri, cu cardan sau cu planetare. In acest material vom vorbi despre primul tip de transmisie, cea pe cardan (cardanica).

Ce este mecatronicul?

Ce este mecatronicul?

Astazi vom vorbi despre mecatronic. Vom afla ce este el, ce rol are si cum se poate defecta el.

Transmisia automata: Simptome defectiune, rol si cost de inlocuire

Transmisia automata: Simptome defectiune, rol si cost de inlocuire

Acum apare intrebarea, este defecta transmisia masinii? Ei bine, pentru a afla cititi pe lista simptomelor si aflati singuri.

De ce masina are un stergator de parbriz mai lung si unul scurt?

De ce masina are un stergator de parbriz mai lung si unul scurt?

Stergatoarele de parbriz sunt raspunzatoare de vizibilitatea soferului si scopul lor este sa curete o zona cat mai mare de parbriz pentru o vizibilitate buna.

Totul despre senzorul de oxigen sau sonda lambda

Totul despre senzorul de oxigen sau sonda lambda

Senzorul de oxigen este un dispozitiv electronic utilizat pentru a masura cantitatea proportionala de oxigen dintr-un lichid sau gaz.

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Cati stim exact ce inseamna sasiul unei masini si mai ales care sunt partile componente, fara de care masina nu ar putea functiona?

Modulul de control ABS: Simptome, rol si localizare

Modulul de control ABS: Simptome, rol si localizare

Sistemul de franare antiblocare sau ABS este o caracteristica avansata de siguranta gasita in aproape toate vehiculele din zilele noastre.

Bara stabilizatoare: Simptome, rol si cost de inlocuire

Bara stabilizatoare: Simptome, rol si cost de inlocuire

Barele stabilizatoare reprezinta o parte cruciala a suspensiei unei masini, deoarece fara acestea controlarea masinii dumneavoastra ar fi dificila.

De ce se supraincalzeste motorul?

De ce se supraincalzeste motorul?

In acest articol vom vorbi despre o problema destul de intalnita la masinile cu un numar mai mare de kilometri si anume despre supraincalzirea motorului.

Totul despre arborele cotit

Totul despre arborele cotit

Arborele cotit este o componenta fundamentala a motorului unei masini. Este sistemul care converteste energia liniara in energie de rotatie.

5 simptome ale unui catalizator defect

5 simptome ale unui catalizator defect

Catalizatorul este foarte important datorita faptului ca acesta se ocupa de gaze in asa fel incat ele sa nu mai fie atat de poluante.

Reconditionare turbina. Ce ar trebui sa stii?

Reconditionare turbina. Ce ar trebui sa stii?

Haideti sa vorbim acum despre un subiect sensibil, reconditionarea turbinei. Merita sa reconditionez turbina? Ce presupune aceasta operatiune si cat costa?

Simptomele unui senzor de oxigen defect

Simptomele unui senzor de oxigen defect

Cu siguranta ati mai auzit de “sonda lambda” sau de “senzorul de oxigen”. Astazi veti afla cam tot ce trebuie sa stie orice sofer despre acest senzor.

Tot ce trebuie sa stiti despre pompa de apa

Tot ce trebuie sa stiti despre pompa de apa

In ceea ce priveste functionarea sanatoasa a motorului, un rol extrem de important il are pompa de apa.

Tot ce trebuie sa stii despre cilindrul central de frana

Tot ce trebuie sa stii despre cilindrul central de frana

Chiar daca in momentul in care tu pui in functiune sistemul de franare al masinii tale apesi pe o singura pedala si observi efectele.

Rolul jantelor masinii si de ce sunt importante

Rolul jantelor masinii si de ce sunt importante

Jantele noi pot imbunatati performantele masinii dumneavoastra. Montarea corecta asigura compatibilitatea rotilor cu vehiculul.

Ce inseamna revizia unei masini?

Ce inseamna revizia unei masini?

Deci, ce presupune revizia in zilele noastre? In mod normal, face parte din ingrijirea permanenta de rutina, de obicei odata la aproximativ 15.000 de km.

Anulare DPF. Merita sa faci asta?

Anulare DPF. Merita sa faci asta?

Acum, ca ai aflat care sunt riscurile si beneficiile anularii DPF, poti lua o decizie in cunostinta de cauza daca vei dori sau nu sa faci aceasta miscare.

De ce se opreste masina in mers?

De ce se opreste masina in mers?

O masina niciodata nu se opreste in mers din senin, ci va transmite diferite semnale de avertizare inainte.

Ce este cuplul motorului unei masini?

Ce este cuplul motorului unei masini?

Cuplul motorului este o caracteristica cel putin la fel de importanta intr-o masina precum puterea.

Senzor de presiune in galerie, MAP: Simptome, rol si localizare

Senzor de presiune in galerie, MAP: Simptome, rol si localizare

Senzorul de presiune al colectorului, cunoscut si sub denumirea de senzor de presiune absoluta, este parte integranta a sistemului motorului vehiculului.

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Exista mai multe pompe de combustibil: cu diafragma, cu piston, pompe electrice submersibile sau pompe antrenate pneumatic.

De ce trepideaza masina cand franati?

De ce trepideaza masina cand franati?

Principalele cauze ale acestei probleme sunt placutele de frana, etrierele si discurile de frana dar astea nu sunt singurele cauze.