Ce rol are catalizatorul?

In acest articol vom vorbi despre catalizatorul masinii, ce rol are acesta, cum se curata, cat valoreaza unul si multe alte chestii pe care pun pariu ca nu le stiai despre aceasta piesa destul de importanta a masinii tale.

Deci sa o luam cu inceputul, ce este acest „catalizator” sau cum este el denumit in termeni tehnici „convertor catalitic”?

Daca analizam din punct de vedere tehnic, un catalizator este o piesa ce provoaca o reactie chimica. In mare parte acest lucru se aplica si in cazul unui catalizator auto, dar acest catalizator auto se foloseste de substantele chimice pentru a putea converti gazele nocive in gaze mai putin nocive inainte de a fi eliberate in atmosfera.

Masurile impotriva poluarii sunt destul de drastice, deci aceste substante nocive nu trebuie sa ajunga in aer. Majoritatea autoturismelor din ziua de astazi sunt dotate cu astfel de catalizatoare.

La catalizatoarele mai vechi in interior gaseam mici bile ceramice, dar acum in catalizatoarele moderne gasim o structura de tip „fagure”, unde se afla diversi catalizatori chimici ( de multe ori sunt facute din platina ), ce produc diverse reactii cu scopul unei arderi mai complete a gazelor.

 

 

Acesti catalizatori chimici sunt in mare parte metale precum: platina, rodiu si paladiu. Nu va asteptati sa gasiti acum cantitati surprinzatoare de platina sau alt metal pretios deoarece pentru un catalizator auto sunt suficiente cateva grame. 

 

 

Citeste si despre: metode de a reduce emisiile masinii

 

 

Cum funtioneaza un catalizator auto?

 

Pentru a intelege totul putin mai bine, vom vorbi putin despre chimie. Am observat pana acum ca rolul acestui catalizator este de a executa o ardere mai „completa” a gazelor de evacuare, pentru a nu elibera in atmosfera toate gazele nocive create de motorul masini.

Cu totii cunoastem ca cele mai nocive gaze pe care le produce un motor sunt monoxidul de carbon, hidrocarburile si alte substante adicacente.

Cu ajutorul substantelor enumerate mai sus si in combinatie cu temperatura ridicata, substantele nocive intra in reactie cu catalizatori si se produce o reactie chimie ce permite arderea completa a gazelor, rezultand apa, dioxid de carbon si azot gazos.

 

Cu siguranta ati mai vazut ca la unele masini mai curge putin apa pe evacuare, apa de acolo vine, din reactia gazelor de esapament cu catalizatorul. Un lucru care este destul de important, aceste catalizatoare sunt amplasate cat se poate de aproape de motor, astfel incat sa aiba parte de temperaturi foarte ridicate pentru a fi posibile reactiile chimice. Un catalizator auto are o eficienta de 99% cand este nou si scade pana la 95% eficienta dupa mai multi km.

In cazul in care eficienta catalizatorului auto este scazuta sau se infunda, vi se va aprinde un martor in bord (check engine), dar vom vorbi putin mai incolo despre posibilitatile de defectare a unei astfel de componente.

Pentru cei care aveti cunostinte in chimie, voi explica putin ce rol are fiecare metal din catalizatorul auto. Deci rodiul este un catalizator reducator, el restabileste NO-ul si transforma totul in cel mai obisnuit azot. Paladiul si platina sunt oxidanti, ei accelereaza oxidarea hidrocarburilor nearse si apoi le transforma in abur. La randul sau, CO este transformat in dioxid de carbon.

Sa trecem la lucruri mai serioase. Cum ne dam seama cand catalizatorul masinii este infundat?

Pai sunt anumite simptome destul de clare, care ne dau de inteles ca s-a infundat catalizatorul. Desigur motorul masinii trebuie sa fie in stare foarte buna de functionare pentru a ne putea da seama cu exactitate daca este infundat catalizatorul.

Dar ca un prim simptom ar fi acela ca dupa pornirea motorului acesta sa se opreasca. Sau alt simptom cand apesi acceleratia, sa simti o mica intarziere urmata de o urcare in trepte foarte greoaie. Un alt simptom ar fi cel al unui consum mult mai ridicat de combustibil, si o putere foarte redusa.

De asemenea la ralanti motorul va tremura foarte tare si la pornirea la rece puteti simti un miros puternic caustic si neplacut. De asemenea daca cumva auziti din dreptul catalizatorului un sunet ciudat, un zdranganit, atunci cel mai probabil s-a distrus fagurele ceramic. Daca s-a intamplat asta atunci singura solutie este inlocuirea.

 

Citeste si despre: de ce nu treci testul de emisii la ITP

 

 

 

Cum putem sa curatam un catalizator? Aici sunt mai multe metode, dar cea mai simpla ar fi sa alimentezi cu o benzina mai buna (de preferabil cu cifra octanica mai mare). Mergi cu masina pana se incalzeste foarte bine motorul.

Dupa care incepi sa o fortezi cat de mult poti, schimbi treptele la linia rosie, retrogradezi mai rapid si incerci sa o tii cat mai mult posibil in sarcina. Motorul se va incinge impreuna cu catalizatorul iar multumita presiunii crescute (de asta spun sa schimbi cat mai „sus” posibil) va desfunda catalizatorul.

De precizat este sa nu incerci asta in oras, in acelasi timp proportional cu turatia trebuie sa ai si o viteza minima de 90km/h pentru a se putea realiza racirea catalizatorului, altfel risti sa topesti fagurii din interior. Asta ar fi cea mai simpla si necostisitoare solutie.

 

 

Alta metoda ar fi cea care presupune sa dai jos catalizatorul de pe masina si sa il cureti la un service specializat. Sau daca te pricepi cat de cat, il poti da singur jos acasa, si sa folosesti un bidon de solutie de curatat aragazul.

Pasi ar fi urmatorii: dai jos cu atentie catalizatorul de pe masina, il cureti putin cu aer comprimat sau cu apa, cat sa cureti „grosul” dupa care torni pe una dintre guri un bidon (500 ml) de solutie de curatat argazul, sau orice alta solutie cat se poate de puternica, si se acopera cealalta gura.

Dupa ce solutia trece prin catalizator, se incepe sa se agite solutia in interior (cu ambele capete acoperite), la sfarsit se scoate solutia si se spala bine cu sapun si apa sub presiune. 

Toate aceste operatiuni le puteti face doar daca catalizatorul nu a apucat sa se topeasca sau sa se sparga ceramina in interiorul acestuia. 

 

Cat costa sa inlocuiesti catalizatorul masinii?

 

Un catalizator este destul de scump, din acest motiv unii opteaza pentru anulare. Aceasta operatiune are si avantaje si dezavantaje, ca de exemplu anularea acestuia duce la un zgomot mult mai ridicat, dar in acelasi timp nu veti mai avea probleme niciodata cu acesta si masina va trage putin mai bine.

Un catalizator nou poate costa de la 500 lei pana la cateva mii bune de lei. Si la dezmembrari un catalizator valoreaza in jur de 500 lei in functie de model.

De obicei catalizatoarele nu se strica asa des, dar totusi sfatul meu este sa alimentati cu combustibili de inalta calitate daca bugetul nu permite asta mereu, macar o data la un timp sa alimentati cu combustibili mai calitativi si sa dati o tura mai sportiva cu ea, pentru a se desfunda si el, mai ales pentru cei care circulati preponderent in oras.

 

 

Citeste si despre: totul despre filtrul de particule - DPF

 

 

Sursa foto: iautohaus.com, express.co.uk, cartreatments.com, aa1car.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate