Cum devine nul un proces verbal de contraventie?

Cum devine nul un proces verbal de contraventie?

Constatarea nulitatii procesului verbal de contraventie completat de organele Politiei Rutiere

Ulterior nerespectarii prevederilor Codului Rutier, conducatorii auto surprinsi in fapt sunt sanctionati de organele abilitate prin completarea unui proces-verbal de contraventie. Trebuie retinut faptul ca respectivul proces-verbal are o rubrica anume dedicata obiectiilor conducatorilor auto, obiectii consemnate distinct la rubrica „Alte mentiuni’.

Potrivit auto-bild.ro, in cazul in care organele de politie nu atrag atentia conducatorilor auto cu privire la posibilitatea formularii de obiectii, respectivul proces-verbal este lovit de nulitate relativa sau absoluta.

Cu privire la acest aspect, sursa citata aminteste urmatoarele: „Pentru ca in practica judiciara nu a existat un punct de vedere unitar in chestiunea de drept privind natura nulitatii procesului-verbal de constatare a contraventiei pentru neindeplinirea cerintei inscrise in art. 16 alin. 7 teza I din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, privind regimul juridic al contraventiilor aprobata prin Legea nr. 180/2002, constand in omisiunea agentului constatator de a instiinta contravenientul asupra dreptului acestuia de a formula obiectiuni, cu ocazia intocmirii procesului-verbal de constatare a contraventiei, unele instante judecatoresti au retinut, ani la rand, ca, in masura in care agentul constatator al contraventiei nu a comunicat persoanei sanctionate dreptul de a formula obiectiuni, aceasta omisiune atrage nulitatea relativa a procesului-verbal de contraventie“.

In alte opinii, instantele au catalogat respectivul proces-verbal de contraventie ca fiind lovit de nulitate absoluta. Astfel, instantele considera ca nulitatea prevazuta in aceeasi teza din articolul mai sus amintit este absoluta, in conditiile in care „textul de lege prevede obligatia, pentru agentul constatator, de a aduce la cunostinta contravenientului dreptul de a formula obiectiuni, in legatura cu circumstantele comiterii faptei ilicite, prin consemnarea acestora in procesul-verbal de constatare a contraventiei, ca o garantare a exercitarii dreptului la aparare a subiectului de drept, inca din faza administrativa“.

Obligatii suplimentare in sarcina politistilor rutieri, ulterior opririi autovehiculelor in trafic

Amintim cititorilor nostri obligatiile suplimentare instituite in sarcina politistilor rutieri, ulterior opririi conducatorilor auto in trafic, dupa cum urmeaza:

  • potrivit prevederilor in domeniu, politistul rutier trebuie sa se indrepte pana la portiera conducatorului autovehiculului, „pastrand o distanta suficienta pentru a nu fi lovit cu portiera in cazul deschiderii bruste a acesteia, unde se va adresa cu formula: ‘‘Buna (dimineata, ziua, seara sunt (gradul profesional, numele si unitatea de politie din care face parte)’’, dupa care va solicita pe un ton politicos dar ferm, sa i se inmaneze documentele pentru control“;
  • de asemenea, politistul rutier este obligat sa transmita conducatorului auto oprit motivul opririi, abaterea comisa, dar si sanctiunea prevazuta de lege, dupa care se va proceda la intocmirea documentelor de constatare, solicitand conducatorului auto sa ramana in autovehicul. „Daca acesta manifesta intentia de a cobori cu scopul de a veni la autovehiculul politiei, politistul va insista ferm sa ramana in autovehicul pana la terminarea procedurii de completare a documentelor de constatare; de altfel, prin intrarea in vigoare a noii legislatii rutiere, s-a instituit obligativitatea atat pentru conducator, cat si pentru pasageri de a nu parasi vehiculul atunci cand sunt opriti de catre un politist rutier. Nerespectarea indicatiilor politistului rutier poate conduce la sanctionarea conducatorului si la retinerea permisului de conducere in vederea suspendarii exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice“;
  • mai mult, politistul rutier trebuie sa returneze, la finalul controlului in specific, documentele soferului (mai putin cele retinute odata cu constatarea abaterii) si sa-i acorde acestuia explicatiile necesare privind situatia creata, modul de solutionare, dreptul privind efectuarea de obiectii / mentiuni in procesul-verbal de contraventie, precum si termenul de folosirea cailor de atac impotriva documentelor intocmite.
  • in situatia in care politistul observa faptul ca respectivul conducator auto nu are o stare psiho-fizica corespunzatoare pentru a conduce, in continuare, in conditii de siguranta, organul abilitat trebuie sa opreasca deplasarea pana la incetarea cauzei care a creat-o. Exista si o exceptie in acest sens, respectiv aceea in care masina poate fi condusa de o alta persoana din vehicul care poseda permis de conducere valabil pentru categoria respectiva;
  • de asemenea, politistul rutier este obligat sa ia masuri pentru reintrarea in siguranta a autovehiculului in trafic.
Citeste si...
Ce se intampla daca nu opresti la semnalul politistului rutier?
Ce se intampla daca nu opresti la semnalul politistului rutier?

Este foarte important in calitate de sofer sa cunosti cu exactitate care sunt semnalele politistului rutier si ce reprezinta acest...

Ce se intampla daca nu opresti la semnalul politistului rutier?
Ce se intampla daca nu opresti la semnalul politistului rutier?

Siguranța rutieră este esențială pentru a evita accidentele și pentru a păstra viața în siguranță. Odată cu creșterea traficului p...

Uite cum scapi de amenda! Ce scuza sa spui politistului rutier!
Uite cum scapi de amenda! Ce scuza sa spui politistului rutier!

Exista foarte multi soferi care incalca legile de circulatie in fiecare zi si tot mai multi dintre acestia ajung sa fie sanctionat...

Ce obligatii au politistii rutieri atunci cand efectueaza un control in trafic?
Ce obligatii au politistii rutieri atunci cand efectueaza un control in trafic?

Obligatiile instituite in sarcina politistilor rutieri in momentul efectuarii controalelor in trafic Pasii procedurali pe care tre...