Top 5 mituri legate de ce are voie sa faca politistul de la Rutiera cand te opreste in trafic

Top 5 mituri legate de ce are voie sa faca politistul de la Rutiera cand te opreste in trafic

5 mituri referitoare la interactiunea dintre politist si conducatorul auto

In mediul online circula multe zvonuri referitor la comportamentul politistilor fata de soferii opriti in trafic. Desi exista pareri referitoare la faptul ca politistul nu ar putea sa te opreasca fara sa aiba un motiv valid, legea spune cu totul altceva.

Iata ce prevede HG nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a OUG nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice:

„Art. 182. – (1) Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizeaza prin executarea semnalelor regulamentare de catre politistul rutier sau, dupa caz, de catre politistul de frontiera, atunci cand constata incalcari ale normelor rutiere ori în situatia in care exista indicii temeinice despre savarsirea unei contraventii ori a unei fapte de natura penala, pentru identificarea persoanelor care au comis astfel de fapte si a bunurilor care fac obiectul urmaririi, precum si pentru verificarea detinerii de catre conducatorii vehiculelor a documentelor prevazute de lege. Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizeaza si in conditiile producerii unor calamitati naturale, dezastre sau a altor situatii care pun in pericol siguranta circulatiei“.

Astfel, atata timp cat agentul de politie poate opri conducatorii auto cu scopul verificarii documentelor nu ar mai trebui sa existe controverse pe tema faptul ca acestia au sau nu un motiv concret pentru desfasurarea controlului.

Alte 5 mituri referitoare la interactiunea dintre politist si conducatorul auto, atunci cand acesta este oprit in trafic!

Conducatorul auto ar trebui sa ceara, la randul lui, informatii despre sarcinile de serviciu ale politistului si sa verifice daca acesta are dreptul sa desfasoare controale in zona respectiva.

Legea spune ca ordinul de serviciu este un document intern, prin care agentilor li se traseaza anumite sarcini. Acest document nu este intocmit pentru a demonstra soferilor dreptul de a efectua controale rutiere intr-o anumita zona. In timpul interactiunii politist – conducator auto, politistul este cel care verifica documentele soferului, nu invers, desi multi soferi considera pot avea un astfel de comportament in scop de intimidare.

Daca un conducator auto este oprit pe motiv ca nu poarta centura, politistul nu are voie sa il sanctioneze si pentru alte fapte.

Aceasta idee vine din convingerile unor soferi ca politistul vor sa le caute “nod in papura” doar ca sa le poata aplica amenzi mai mari. Este cel putin absurd sa crezi ca, desi ai fost oprit pentru ca nu porti centura, politistul nu poate sanctiona si alte fapte desi constanta ca ai incalcat si alte restrictii. Politistul poate lua masuri legale pentru toate faptele constate.

Soferul poate sa semneze pe procesul verbal ca a a primit amenda, dar sa refuze sa semneze ca a savarsit fapta urmand sa conteste fapta in mod legal.

In realitate, pe procesul verbal poti semna ca ai luat la cunostinta si, eventual, sa adaugi „Alte mentiuni“. Nu exista nicio rubrica in care sa nu semnezi pe motiv ca nu recunosti fapta. Politistul care intocmeste procesul verbal nu poate fi chemat in fata legii, doar institutia din care face parte poate fi data in judecata.

Situatiile in care agentul de politie nu are un comportament adecvat pot fi reclamate la 112

112 este un numar alocat situatiilor de urgenta. Aplearea abuziva a acestui numar este pedepsita confom legii. Faptul ca un sofer este oprit in trafic pentru control rutier nu constituie o situatie de urgenta, chiar daca soferul nu este total de acord cu acest lucru. La 112, insa, pot fi semnalate situatiile atipice, de urgenta, in care politistul rutier recurge la acte de violenta, de exemplu.

Conducatorii auto care sunt opriti de o masina cu radar au voie sa ceara diferite documente politistilor.

Atunci cand sunt opriti de Politie pe motivul depasirii limitei de viteze legale si vad masina cu radar, soferii incep sa gaseasca tot felul de motive pentru a scapa de sanctiune. Astfel ca unii dintre ei ii iau la rost pe politisti si le solicita – legitimatia, documente pentru atestarea dreptului de a conduce masina cu radar, foi de parcurs, ordin de serviciu, certificat metrologic. Tinand cont ca aceste documente sunt interne si tin de institutie, solicitarile soferilor nu au niciun fundament. Mai mult decat atat, soferii care au un astfel de comportament, cu atat mai mult nu scapa de amenda.

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...