Cum functioneaza un semafor de trafic?

Cum functioneaza un semafor de trafic?

In cadrul acestui articol vom discuta despre modul in care functioneaza semafoarele. Suntem atat de obisnuiti sa le vedem in fiecare zi pe strada incat nici nu le mai dam importanta. Cu toate acestea, cel mai probabil te-ai intrebat macar o data oare cum functioneaza sistemul de semafoare asa incat acestea sa mearga alternativ.

Daca la prima vedere pare ceva foarte banal, lucrurile nu stau defapt asa. In spatele acelui semafor cu trei lumini care se schimba din cand in cand intre ele, exista defapt un sistem complex, care trebuie sa functioneze in permanenta la perfectie. Nu este permisa nici o greseala, deoarece toate semafoarele sunt legate intre ele si o mica eroare ar insemna doua masini care trec in acelasi timp pe verde, iar un accident grav devine inevitabil.

Din punct de vedere practic, rolul semafoarelor este de a fluidiza traficul cat mai mult posibil. In cazul in care acestea nu ar exista, totul ar fi un haos si fiecare intersectie ar trebui dirijata prin sensuri giratorii sau semne de circulatie. In cazul intersectiilor mari, acest lucru este aproape imposibil si cu siguranta orasele ar fi mult mai aglomerate.

Majoritatea semafoarelor au trei lumini: verde, galben si rosu. Unele folosesc doar rosu si verde, in timp ce la altele tranzitia se face prin semaforul galben. In mod normal, legea ne spune ca trebuie sa oprim la culoarea galbena a semaforului, inafara cazului in care nu putem face acest lucru in conditii de siguranta. La unele semafoare mai intalnim o lumina verde aditionala, intermitenta, care ne permite sa viram dreapta, dar trebuie sa cedam trecerea pietonilor sau a altor vehicule.

Desi majoritatea semafoarelor au un aspect similar, acestea pot functiona adesea in moduri foarte diferite. Cele mai comune semafoare functioneaza cu ajutorul unor cronometre simple. In functie de nivelul de trafic dintr-o anumita intersectie, semaforul va trece prin verde, galben si rosu la intervale regulate pentru a asigura un flux consistent de trafic in toate directiile prin intersectie. Sistemele pe baza de temporizator sunt excelente pentru zonele aglomerate care au un volum consistent si intens de trafic.

In zonele in care traficul poate fi sporadic si imprevizibil, sistemele bazate pe temporizator nu functioneaza la fel de bine. De exemplu, intr-o zona rurala, un sistem bazat pe cronometru ar putea face ca soferii sa opreasca inutil atunci cand nu exista trafic. In aceste situatii, semafoarele bazate pe senzori maximizeaza eficienta traficului prin faptul ca functioneaza numai atunci cand exista trafic.

In loc de cronometre, semafoarele “inteligente” se bazeaza pe un sistem de senzori pentru a detecta momentul in care vehiculele sunt prezente. Tipurile de senzori utilizati pot varia in functie de locatie si tehnologie. Unele sisteme folosesc lasere, furtunuri de cauciuc umplute cu aer sau camere video pentru a detecta prezenta masinilor. In acelasi timp, trecerea de pietoni este semaforizata si are un buton pe care pietonul poate apasa prin care sistemul stie ca acesta asteapta schimbarea culorii pentru masini.

Exista metode studiate pentru ani de zile prin care se incearca maximizarea fluidizarii traficului cu ajutorul semafoarelor. Intr-o zona rurala, de exemplu, directia principala de deplasare poate ramane pe verde pentru a permite majoritatii vehiculelor sa treaca rapid. Atunci cand un vehicul de pe un drum lateral ajunge in intersectie, un senzor il va detecta si va schimba culoarea semaforului pentru a permite traficului de pe drumul lateral sa treaca. In acest fel, traficul poate curge neintrerupt pe drumul principal pana cand apare traficul pe un drum lateral.

Cu toate acestea, exista persoane care verifica in permanenta traficul prin camerele de control amplasate pe semafoare. Rolul acestora este de a se asigura ca toate semafoarele functioneaza in mod corespunzator, iar acestia au dreptul sa modifice culoarea semaforului atunci cand constata ca exista ambuteiaje sau probleme in trafic.

sursa foto: https://www.howitworksdaily.com/

Citeste si...
10 sfaturi prin care poti creste durata de viata a unei masini diesel
10 sfaturi prin care poti creste durata de viata a unei masini diesel

Chiar daca motoarele sunt construite cu tehnologii tot mai performante, piesele din componenta acestora sunt in sinea lor consumab...

5 pasi prin care poti curata catalizatorul masinii, fara dureri de cap
5 pasi prin care poti curata catalizatorul masinii, fara dureri de cap

Catalizatorul unui autoturism este o piesa in vitala in buna functionare a oricarei masini, iar proasta intretinere a acestuia il...

5 modalitati prin care poti redresa o masina scapata de sub control
5 modalitati prin care poti redresa o masina scapata de sub control

In cazul in care obisnuiti sa conduceti multi kilometri in fiecare an, cel putin o data ati trecut prin situatia in care din difer...

Economisesti bani prin rotirea constanta a pneurilor?
Economisesti bani prin rotirea constanta a pneurilor?

Asa cum am mentionat in foarte multe cazuri, anvelopele sunt o componenta vitala a autoturismului dumneavoastra, deoarece sunt sin...