De ce ruginesc imediat discurile de frana?

De ce ruginesc imediat discurile de frana?

Cat de ingrijorat ar trebui sa fii daca discul de frana rugineste?

Discurile de frana sunt componente pe care le regasim pe orice autoturism, acestea participand in mod activ in cadrul procesului de franare. Pe discul de frana se monteaza discurile si apoi placutele de frana. Avand in vedere ca aceste piese sunt in contact permanent cu mediul exterior, este inevitabil ca in timp sa nu se rugineasca. Cu exceptia cazului in care sunt carbon-ceramice sau au un strat durabil, discurile de frana vor dezvolta rugina din cauza umiditatii mediului ambiant.

In timp ce o cantitate mica de rugina de suprafata nu este o mare problema, dezvoltarea acesteia poate deteriora discul de frana si alte componente. Sistemul de franare este cel mai important dintre toate atunci cand vine vorba de siguranta in trafic, asa incat ar trebui sa va ingrijiti ca acesta sa poata functiona perfect intotdeauna. Puteti indeparta rugina superficiala de pe discul de frana folosind franele in timp ce conduceti sau aplicand un detergent special pentru frane.

De ce ruginesc discurile de frana auto atat de repede?

Producatorii de echipamente originale stiu ca discurile de frana din fonta si otel ruginesc rapid. De aceea, multe discuri vin din fabrica cu acoperire anti-coroziune. Cu toate acestea, frecarea dintre placutele de frana si fetele discului uzeaza rapid aceste acoperiri si le transforma in praf. Odata ce se intampla acest lucru, fierul si apa sunt libere sa se amestece si in mod inevitabil se va instala procesul de coroziune. Exista totusi cateva solutii, pe care le vom discuta in cele ce urmeaza.

In primul rand, nu poti avea rugina fara un aliaj de fier. Asadar, daca instalati placute de frana si discuri din carbon-ceramica, rugina devine o problema care nu mai are cum sa va afecteaze. De asemenea, ati putea inveli suprafata de fier/otel in spatele unei bariere mai puternice, care nu corodeaza. Este ceea ce a facut Porsche cu franele sale Surface Coated Brake: sunt discuri din fier acoperite cu un strat de carbura de tungsten. Si nu numai ca acest lucru previne rugina, dar face ca discurile sa fie mai silentioase, sa dureze mai mult si sa produca mai putin praf.

In al doilea rand, ati putea pune discurile de frana intr-un mediu acu un nivel de umiditate cat mai redus, cum ar fi un garaj. In teorie, acolo unde nu exista umiditate, nu exista rugina. Cu toate acestea, puteti obtine totusi condens in urma unor schimbari mari de temperatura. Si cum franele se incalzesc din cauza frecarii, asta inseamna ca rugina poate aparea chiar si in climatele cu umiditate scazuta. Probabil ca nu va aparea la fel de repede, dar nu este la fel de infailibil ca scoaterea fierului din ecuatie.

Cu siguranta ati vazut service-uri auto care ofera posibilitatea de a vopsi discurile de frana sau etrierele sau poate chiar ati observat masini in trafic care aveau aceste componente vopsite in diferite culor. Aceasta metoda este destul de buna, mai ales ca ofera un aspect estetic placut masinii, dar nu este una care sa ne scape de aceasta problema definitiv. Nu puteti vopsi fata discului sau orice loc cu care intra in contact placutele de frana. Daca o faceti, placutele nu vor avea o aderenta corespunzatoare, iar discul nu va dispersa caldura in mod eficient. Vopseaua poate discul unele parti ale discului de rugina, dar daca aveti un disc pe baza de fier neacoperit, se va produce rugina pe fata.

Ce se intampla daca nu indepartati rugina de pe discul de frana?

Din fericire, indepartarea ruginii de pe discul de frana, in special a unei cantitati minime de suprafata, nu este dificila. Si, desi nu arata frumos, singura problema reala cu putina rugina de suprafata este un scartait scurt al franelor. Atat timp cat aceasta cantitate este redusa si este tinuta sub control, nu va produce nici o defectiune si sistemul de franare nu va fi afectat.

Cu toate acestea, asa cum am mentionat mai devreme, rugina se poate raspandi daca nu este controlata. Asta inseamna potential placute ruginite si etriere gripate. In plus, coroziunea este o reactie chimica: transforma fierul in oxid de fier. Aceasta mananca literalmente fata discului, lasand urme, depresiuni si adancituri care fac franarea mai putin eficienta, asa incat intr-un final discul va necesita inlocuire.

Nu in ultimul rand, cand nivelul de coroziune al discurilor este ridicat, in mod inevitabil rugina s-a extins si la alte componente, cum ar fi conductele de frana, asa incat siguranta autovehiculului dumneavoastra este in pericol si ar trebui sa interveniti cat de curand.

Cum puteti indeparta rugina de pe discurile de frana?

Cea mai usoara si mai simpla modalitate de a elimina rugina de pe discul de frana este sa folositi franele. Tot ceea ce trebuie sa faceti este sa conduceti masina si actionati franele de cateva ori in mod puternic. Desigur, trebuie sa aveti mare atentie cand faceti acest lucru si sa va aflati intr-o zona cu trafic redus. Frecarea va uza rugina de suprafata si va lasa discurile stralucitoare din nou. Si pentru a impiedica rugina sa revina dupa ce va spalati masina, uscati usor discurile si aplicati o solutie antirugina.

In cazul in care aceasta metoda nu functioneaza, va fi necesar sa folositi un detergent special pentru frane. Gasiti un astfel de produs la orice magazin de piese auto. Aceste spray-uri sunt special formulate pentru a indeparta in siguranta praful de frana, uleiurile, grasimea si rugina, desi ar putea fi necesar sa folositi si putina vaselina.

Totusi, nu va temeti de putina rugina pe discul de frana. Cu exceptia cazului in care aveti alte probleme mai presante la frane, de obicei este doar o neplacere de ordin estetic. Puteti scapa destul de usor de aceasta problema si nici nu produce pagube atat timp cat este tinuta sub control. De obicei, discurile ruginesc atunci cand nu folositi masina pentru o perioada mai lunga de timp si o lasati in mediul exterior.

sursa foto: https://rockawayrecycling.com/

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...