Decarbonizare motor. Merita sau nu?

Decarbonizare motor. Merita sau nu?

Ce este decarbonizarea motorului? La ce ne ajuta? Cat costa decarbonizarea? Ce vantaje si dezavantaje ai in urma acestui proces? Sunt atatea intrebari pe care ti le poti pune in legatura cu astfel de servicii. Hai sa le luam pe rand si sa clarificam lucrurile.

Mai intai de toate raspundem la intrebarea “ce este?”. Poate multi dintre voi ati vazut reclame pe diferite retele de socializare sau pe diferite masini cu “decarbonizare”. Treaba sta in felul urmator: decarbonizarea este un proces prin care scapi de depunerile de carbon din motor, mai exact acea calamina prezenta mai ales la masinile diesel.

Cum prea bine stiti vesnica problema cu depunerile de calamina, ulei, praf si funingine, care ne afecteaza masinile, apare din cauza combustibililor de calitate inferioara. De ce se aduna aceste depuneri de calamina si funingine in motor? Din cauza combustibililor de slaba calitate, mersul incorect (fiecare masina trebuie sa mai vada cateodata si un mers sportiv) si neschimbarea la timp a filtrelor si fluidelor.

Ce inseamna decarbonizarea motorului?

Cu ajutorul unui generator special se injecteaza hidrogen sub forma de gaz in admisia motorului in timp ce el functioneaza. Odata ajuns in camera de ardere hidrogenul ajuta la efectuarea unei arderi mai complete, sau pe scurt hidrogenul mareste simtitor temperatura din camera de ardere, facand ca depunerile din motor sa se dizolve si sa se elimine pe evacuare. Sau cel putin asa spune teoria.

Practic, nu poti vedea concret efectele acestui proces, deoarece nu poti vedea piesele interne in timp real, ci doar sa vezi o schimbare in comportamentul masinii. Am intrebat mai multi soferi care au realizat acest proces de decarbonizare daca au simtit ceva schimbat la masina.

Parerile au fost impartite, unii soferi au declarat ca sunt foarte multumiti de operatiune, spunand ca masina raspunde mult mai bine la comenzi, este mai “fasneata”, consumul s-a micsorat si pornirea este mai usoara.

Pe cand alti soferi au spus ca nu au simtit nicio diferenta dupa aceasta operatiune, ba din contra au spus ca motorul merge mai “dezechilibrat” la ralanti si este mai zgomotos. Fiecare cu parerea lui, dar in cele ce urmeaza va vom prezenta cateva avantaje si cateva dezavantaje ale procesului de decarbonizare.

Vorbind din experinta proprie, am vazut si eu ca a inceput sa fie la moda aceasta operatiune, “decarbonizarea”, asa ca am zis sa incerc. Masina in cauza un Ford Trasnit din 2004, cu motor 2.0 TDCi cu peste 240.000 km la bord.

Masina este intretinuta foarte bine, ii schimb uleiul si filtrele la 10.000 km, recent i-am reconditionat si injectoarele, deci masina se comporta si acum, dar si inainte exemplar. Dupa acest proces de decarbonizare nu am simtit prea mari diferente, doar ca motorul la rece se comporta putin mai bine, este mai silentios si merge mai rotund.

La cald, in sarcina am impresia ca raspunde putin mai bine, dar nu sunt asa sigur de acest lucru, posibil sa fie doar in mintea mea un efect placebo. Deci per total, decarbonizarea a produs ceva schimbari, dar nu majore, ce e drept masina se comporta destul de bine si inainte, dar probabil daca faci aceasta operatiune odata la cateva luni, rezultatele vor fi si mai bune.

Sa va spun si cateva cuvinte despre procedura, de exemplu eu am fost la un service care se ocupa cu decarbonizari la mine in oras. Ajung acolo, oamenii au pus acel aparat (sau generator de hidrogen) pe masina, mai exact un furtun care injecta hidrogen in admisia motorului, in timp ce acesta functiona la ralanti, timp de 40 minute.

Dupa aceaste 40 minute, cei de la service mi-au spus sa dau o tura si daca sunt multumit sa platesc. Am urcat in masina, am dat o tura, am simtit ceva diferente la raspunsul acceleratiei asa ca m-am intors la service si am platit toata operatiunea. Tot atunci mi-au spus ca urmatorii 100 km sa merg mai turat pentru a se curata toata evacuarea de calamina scoasa din motor. Ei mi-au recomandat sa revin dupa 20.000 km daca doresc pentru setul 2 de decarbonizare.

La ce ne ajuta decabonizarea motorului?

El ne ajuta la curatarea componentelor interne ale motorului, chit ca avem un motor pe benzina, pe gpl sau diesel. Curata admisia, injectoarele, bujiile, segmentii motorului, sistemul de evacuare, poate degripa unele componente precum EGR-ul sau turbina.

La ce nu ne ajuta acest proces? Pai acest proces nu va repara probleme mecanice sau electrice ale masinii, nu o sa o faca ca noua, si nici nu ii va da cai putere in plus. Poate ajuta in ameliorarea unor probleme, dar nu prea grave, deoarece acest proces este unul de intretinere.

Cat costa decarbonizarea motorului?

La inceput cand erau foarte putine service-uri care practicau aceasta procedura preturile erau si de 100-150 euro per masina, dar acum odata cu concurenta preturile au scazut simtitor. Acum depinde si de ce masina detii, conform mai multor service-uri decarbonizarile sunt in functie de capacitatea cilindrica. 250 ron pentru masinile cu motoare sub 2000 cm cubi si 300 ron pentru masinile cu motoare de peste 2000 cm cubi.

Majoritatea service-urilor ofera un discount de 50 lei la a doua vizita. De asemenea se mai gasesc service-uri “la colt de strada” care fac decarbonizari cu 100-150 lei, dar nu recomand sa mergeti la ei deoarece acesta este un proces destul de complicat care necesita o monitorizare atenta a unui specialist altfel te poti trezi cu pagube destul de mari dupa ce pleci de la ei cu masina mai curata, dar si cu portofelul mai curat.

Dezavantajele acestui proces de decarbonizare nu sunt asa numeroase, cel mai mare risc este acela ca aceasta operatiune sa se faca intr-un mediu necontrolat, si din cauza temperaturilor foarte mari, motorul poate fi afectat destul de grav.

Cunosc cazuri in care generatorul s-a defectat injectand o cantitate foarte mare de hidrogen in admisie si topind pistoanele din motor. De asemenea si un reglaj necorespunzator poate duce la arderea garniturilor din motor, deoarece temperaturile cresc simtitor in camera de ardere.

De asemenea exista si alta metoda de decarbonizare a motorului, nu numai cu hidrogen, ci si cu aburi. Da, ai auzit bine, cu aburi! Cea mai ieftina si sigura metoda de decarbonizare a motorului este cea cu aburi, in care este pulverizata apa in admisia motorului. In acest caz motorul trebuie sa fie cald si sa functioneze corect.

Aburul odata ajuns in camera de ardere are rolul sa inmoaie si sa scoata calamina si funinginea depusa in motor, in turbina, in EGR si in restul componentelor. Eficacitatea unei astfel de metode si implicatiile ei pozitive si negative au fost discutate pe larg in intreaga lume, dar chiar daca aceasta procedura este realizata corect tot nu putem exclude sansele de deteriorare a motorului.

Deci per total operatiunea de decarbonizare este una benefica motorului, dar totodata nu face minuni si motorul trebuie sa fie in stare perfecta de funtionare pentru ca decarbonizarea sa isi faca efectul.

Sursa foto: tritanautoworks.com, blog.onnbikes.com, carsizzler.com

Citeste si...
Uleiul sintetic – este bun pentru masina ta?
Uleiul sintetic – este bun pentru masina ta?

Pe masura ce motoarele au devenit tot mai puternice si mai complicate, acestea au ajuns sa creasca economia uleiului folosit si sa...

Cum procedezi daca masina ta este lovita din spate?
Cum procedezi daca masina ta este lovita din spate?

Operatiunile obligatorii de intreprins in conditiile in care autovehiculul condus este tamponat din spate Potrivit explicatiilor o...

Ce tip de ulei sintetic este recomandat pentru masina ta?
Ce tip de ulei sintetic este recomandat pentru masina ta?

Cu totii stim faptul ca o masina care a rulat peste 160.000 km va avea nevoie de anumite masuri de intretinere specifice, comparat...

Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?
Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?

Cum trebuie sa procedez? Este bine sa semnalizez chiar daca nu mai este nicio masina pe langa mine? Trebuie sa tin semnalizarea po...