Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin actionarea franei de mana actionezi un sistem separat de cabluri diferit de sistemul principal de franare, care este actionat prin intermediul lichidului de frana.
Frana de mana sau frana de urgenta este aceeasi chestie. Frana de mana opreste vehiculul cu ajutorul placutelor de frana din spate.
Placutele sunt actionate mecanic de data asta si nu hidraulic, ca in cazul franei normale. De la frana de mana pleaca un cablu care se imparte in doua cabluri separate care actioneaza mecanic fiecare placuta in parte.
Ideea sistemului este de a oferi posibilitatea franarii de urgenta in cazul in care sistemul principal de frana nu mai functioneaza.
Frana de mana mai este cunoscuta si ca frana de parcare. Ea este actionata atunci cand parchezi masina si lasi masina pe liber, pentru ca blocheaza rotile spate si impiedica deplasarea masinii.
In cazul masinilor cu cutie automata, multe din modelele noi vin cu frana de mana sau de parcare controlata electric. Ele vin echipate cu un buton pe care nu il poti actiona in mers dupa o anumita viteza de deplasare. Scopul lui este ca atunci cand masina este in “Park” sa imobilizeze rotile spate.
De asemenea, pentru masinile cu senzor de miscare in fata (nu senzori de parcare), senzorul scaneaza tot timpul ce se afla in fata masinii si in cazul in care vede un pericol pe care soferul nu il poate evita, masina va frana singura.
In cazuri rare, indiferent de viteza de deplasa, masina va actiona puternic franele, inclusiv frana de urgenta.
Sursa foto: haynes.com