Uleiurile de transmisie automată și manuală sunt esențiale pentru buna funcționare a vehiculului. Acestea asigură presiunea hidraulică necesară schimbării treptelor de viteză, lubrifierea componentelor interne ale transmisiei și menținerea unei temperaturi optime a acesteia.
Majoritatea producătorilor recomandă schimbarea fluidului de transmisie automată și filtrului, dacă este cazul, la fiecare 48.000 până la 100.000 km. În unele cazuri, este nevoie de un service specializat pentru a realiza un flush folosind o mașină specială, însă există și vehicule care permit schimbarea fluidului și a filtrului prin simpla îndepărtare a panoului de transmisie și așezarea noilor componente.
În cazul în care nu se schimbă fluidul de transmisie automată, acesta se va degrada precum uleiul de motor, pierzându-și proprietățile de lubrifiere și curățare. Acest lucru duce la creșterea temperaturii, acumularea de murdărie și la apariția unei frecări excesive care poate deteriora ambreiajele interne ale transmisiei.
Pe măsură ce ambreiajele interne se uzează, frecarea și căldura se vor intensifica continuu. După suficient timp, toate materialele de frecare de pe ambreiaje se vor deteriora, rezultând alunecarea transmisiei sau deteriorarea altor componente interne.
În cazul transmisiei manuale, fluidul nu are proprietăți hidraulice, ci doar lubrifiază și curăță componentele interne ale transmisiei.
La fel ca majoritatea uleiurilor, fluidul de transmisie manuală se degradează în timp și poate fi contaminat de murdărie și de bucățile metalice ale componentelor interne ale transmisiei.
Majoritatea producătorilor recomandă schimbarea fluidului de transmisie manuală la fiecare 48.000 până la 96.000 km pentru a combate pierderea de vâscozitate și contaminarea.
În cazul în care nu se schimbă fluidul de transmisie manuală, vâscozitatea fluidului se subțiază, limitând capacitatea acestuia de a lubrifia componentele transmisiei. Acest lucru poate face schimbarea treptelor de viteză mai dificilă și poate pune presiune suplimentară pe transmisie, cauzând deteriorarea prematură a acesteia.
În concluzie, schimbarea regulată a fluidului de transmisie automată sau manuală este esențială pentru menținerea bunei funcționări a vehiculului. Neglijarea acestui aspect poate duce la deteriorarea componentelor interne ale transmisiei și poate necesita reparații costisitoare sau chiar înlocuirea acesteia.