MINI SE - Review

mini-se
mini-se
mini-se
mini-se
mini-se
mini-se
mini-se
mini-se
mini-se
mini-se
mini-se
mini-se
mini-se
mini-se
Rating
Acest rating este stabilit in urma unor teste amanuntie realizate de expertii nostri.
Ne place
  • Aspect exterior
  • Dinamica emotionanta
Nu ne place
  • Sunetul electric
  • Antifonarea
# Introducere

MINI SE – mic si usor de iubit

MINI SE este automobilul electric lansat de marca britanica de traditie care marcheaza un nou inceput in domeniul automotive european: electrificarea completa. L-am luat si noi in ture, asadar avem cateva lucruri interesante pe care sa ti le spunem.

Chiar daca MINI a fost intotdeauna recunoscut pentru masinile sale prietenoase cu aglomerarea urbana care sunt capabile sa te faca sa te simti tot timpul precum un copil care a descoperit go-kart-ul, acum a venit momentul sa se faca pasul decisiv inspre renuntarea integrala la combustie interna. Asa cum e si normal, apare intrebare: va mai fi MINI-ul electric acelasi automobil pe care il indragesc sute de mii de oameni la nivel international?

Fix acest raspuns vom incerca sa ti-l oferim noi in randurile care urmeaza.

Inainte de asta, se cuvine sa zabovim putin asupra marcii. E pentru prima data cand publicam un test cu un model al constructorului britanic, asadar credem c-ar fi bine sa facem cunostinta. Pe scurt, promit!

MINI a aparut in anul 1959 sub bagheta British Motor Corporation. A reusit sa devina popular extrem de rapid, asadar in anii ’60 deja era considerat un automobil reprezentativ pentru cultura britanica de la acea vreme. Celebritatea sa a dainuit in timp, astfel ca in anul 1999 a fost votata drept a doua cea mai influenta masina a secolului 20. Pana acolo, insa, au fost cateva puncte culminante ce merita a fi aflate.

Lumea se confrunta cu o criza a petrolului in 1956, asadar masinile de marima mica isi castigau din ce in ce mai mult popularitatea in regatul insular. Fiat 500, spre exemplu, era un real succes. Seful BMC de la acea vreme le detesta, insa. A promis public colegilor sai cu putere de decizie ca firma pe care o conduce va crea un model mult mai bun decat propunerea italienilor. In doar trei ani de la acel moment, adica in aprilie 1959, a aparut Austin Mini (sau Morris Mini), model ce urma a fi cunoscut drept MINI Mark I. Acesta era comercializat sub titlul celor doua branduri ale BMC, Austin si Morris. In functie de piata pe care era prezent, masina avea titulaturi diferite.

Automobilul fusese un succes international atat de neasteptat, incat Ford a cumparat un exemplar si l-a desfacut pana la ultimul surub pentru a descoperi daca poate oferi un competitor mai bun. Au ajuns, insa, la concluzia ca BMC pierdea bani cu fiecare model vandut si s-au decis sa mearga pe o varianta mai mare - Cortina.

In 1967 a aparut Mini Mark II. Masina a fost primita cu entuziasm, lucru care a convins BMC ca e momentul ca vehiculul sa fie construit sub propriul nume. Din 1969 si pana in anul 2000, modelul a fost dezvoltat pana la varianta Mini Mark VII. De la inceputul mileniului trei, BMW detine MINI si a schimbat modul in care aceste masini erau produse.

Vanzarea MINI in Regatul Unit a inceput la 7 iulie 2001, iar lansarea pe piata in Germania a fost sarbatorita doua luni mai tarziu. Deja in acest moment, la uzina MINI din Oxford a fost introdus in premiera un schimb de week-end, astfel incat sa poata acoperi cererea masiva. Si totusi triumful global abia incepuse. In Japonia - unde Mini clasic avea o comunitate uriasa de fani -, a doua generatie a fost primita cu interes enorm. Acolo, inceperea vanzarilor a fost programata pentru 2 martie 2002, deoarece aceasta data este pronuntata “MI-NI” in limba japoneza. In cele din urma, la 22 martie 2002 a venit si randul fanilor americani. Dealerii de acolo inregistrasera deja comenzi pentru 20.000 de masini.

Acum avem in fata noastra un rezultat care marcheaza o noua etapa a acestei aventuri incredibile. MINI SE este un simbol. Automobilul pune doua decenii in retrospectiva si arata ca nu e niciodata prea tarziu sa te reinventezi. A facut-o sau nu cum trebuie? Ne ramane sa aflam.

Pornim!

MINI SE – funky

Am urmarit parcursul acestei masini pana sa ajunga in mainile mele si m-am bucurat sa aflu ca unul dintre clipurile de prezentare a fost filmat chiar in Romania, pe Transfagarasan. Pe langa asta, am stiut ca daca a fost deja la filmari la noi in tara, atunci va ajunge repede si la mine.

Zis si facut. S-a rezolvat. MINI-ul electric l-am luat!

Vin, insa, in fata voastra cu intarziere. Am asteptat destul de mult pana sa public experienta avuta din doua simple motive: unul la mana, am vrut sa fac suficiente cercetari ca sa acumulez informatiile potrivite cu privire la masinile electrice, si, doi, n-am vrut sa fac un heirupism din aceasta experienta. Desi e vorba de un MINI jucaus si simpatic, masina poarta o insemnatate aparte.

Primul meu contact cu marca britanica detinuta de BMW a fost acum cativa ani in urma. Obtinusem atunci un Clubman pentru cateva zile. Fusesem pur si simplu fascinat de modul in care arata masina, dar, mai ales, de modul in care se conducea. Treceam atunci intr-un cu totul alt taram.

Acum, dupa aproape patru ani, pun mana pe primul MINI electric, adica MINI SE.

Asa cum v-am obisnuit, il privim mai intai din exterior.

Forma… Nu incape loc de indoiala. E clar MINI. Are farurile acelea atragatoare, spatele accentuat, corpul mangaiat de unghiuri determinate si dimensiunea pe care o stim multi dintre noi. Arata fix cum trebuie pentru a fi cu usurinta identificat.

Ce mi-a placut mie foarte, foarte mult este schema de culori gri, galben, negru. Il pastreaza discret, dar ii confera cateva accente unice. Acestea il ajuta sa se diferentieze de celelalte masini din gama, dar, mai important, ii confera un caracter al naibii de simpatic. Pur si simplu, am avut aceeasi senzatie pe care o resimt atunci cand ma intalnesc cu Oscar, golden retriever-ul meu. Imi venea sa o alint incontinuu. Drept dovada, i-am dat si un nume: Marcus.

Lasand entuziasmul si vraja pe care a pus-o asupra mea acest autovehicul, e clar ca s-a facut alegerea potrivita in materie de design.

Iti dai seama imediat despre ce e vorba, stii ce model e si carui brand apartine.

Fata-i jucausa imi inspira un chip de extraterestru prietenos care a venit sa ne arate cum putem avea mai bine grija de planeta noastra. Luminile pastreaza acelasi aspect cu care ne-am obisnuit pana acum, doar ca avem parte de un LED imbunatatit ce ofera mai multa vizibilitate pe timp de noapte.

Din lateral, ii putem admira silueta generoasa. Chiar daca are doar doua usi, MINI SE va asigura suficient spatiu celor care vor calatori in habitaclu. De bucuria privitului se vor bucura toti cei din masina, intrucat suprafetele vitrate mari permit luminii sa patrunda in cabina.

Spatele lui MINI SE ramane fidel filosofiei de design exterior din prezent, insa adauga farurile care iti spun despre identitatea sa britanica si cateva mici elemente de culoare precum „S-ul“ galben care iti transmite ca ai de-a face cu o noua forma de propulsie.

MINI SE este extrem de atragator. Inspira la joaca si te cheama langa ea prin modul in care arata. Mie, unul, mi-a placut faptul ca prin trecerea la motorizare complet electrica nu s-a pierdut nimic din esenta marcii.

Acum sa vedem ce poate sa ne ofere acest simpatic!

# Performanta

MINI SE – prieten cu priza

Am urcat la bordul masinii fara sa pierd timpul si am boldit ochii drept in bord. Vad ca-i bateria plina, am 150 de km de autonomie, asadar imi aranjez oglinzile, ma fac confortabil in spatele volanului si plec.

Primele doua lucruri pe care le-am remarcat: directia precisa si sunetul pregnant de masina electrica. Emana suficienti decibeli pentru a fi auzit de pietoni!

„Fundamental, sunetul unui automobil ar trebui sa declanseze emotii si, in acelasi timp, sa transmita informatii. Obiectivul nostru a fost sa reproducem cele doua fete ale monedei in MINI, dar si sa trasam o linie clara de diferentiere intre ele. Pentru multe persoane, sunetul unui motor termic starneste emotii puternice. De la bun inceput, ne-a fost clar ca nu avea sens sa simulam nota unui motorul termic. La urma urmei, nu exista schimbari de viteza. Iar cand conducatorul accelereaza, are toata energia sistemului de propulsie la dispozitie, instantaneu. Continutul sunetelor pe care le creez si principalele mele surse de inspiratie provin din design. Pentru MINI Cooper SE, de exemplu, am tradus in sunet impresiile vizuale create de roti si de accentele galbene“, a spus Renzo Vitale, responsabilul ales pentru a-i da acestui automobil identitatea sonora.

Fac sub 1 km si autonomia a crescut la 160 de km. Acest lucru se datoreaza faptului ca masina calculeaza in permanenta distanta pe care o poti parcurge cu energia din baterie. Autonomia va depinde intotdeauna de mai multi factori: cat de repede mergi, ce elemente de confort ai activate si care sunt conditiile meteo. Asa-s toate masinile electrice din prezent, fara exceptie.

Am facut primii 26 de km pana acasa exclusiv in Capitala si am ajuns in fata blocului cu 89% baterie si 142 de km pe care ii mai puteam parcurge. Pare-se ca acumulatorul de 32,6 kWh capacitate bruta stie sa fie zgarcit! A pastrat suficienta energie pentru a putea sa ma bucur in continuare de planuri.

Vremea era urata, ploua neasteptat de tare, lucru care mi-a adus in vedere o chestiune interesanta: picaturile de ploaie ce loveau plafonul se auzeau in cabina destul de puternic. Ar fi bine sa fiti atenti la acest aspect, daca va doriti un habitaclu izolat mai bine fonic.

Am facut alti 50 de km, asadar am ajuns la 67% din baterie si o autonomie de 117 km.

De-a lungul traseului mi-am dat seama ca masina aceasta e realizata pentru cei care traiesc mult in oras, fac drumuri dese si sunt bucurosi de ideea condusului.

M-am strecurat prin traficul aglomerat fara probleme, iar parcarea a fost un vis!

Dupa alti 45 de km efectuati, am ajuns la 46% din baterie si o autonomie de 77 de km. Am pus-o la incarcat si am lasat-o in pace sa isi faca plinul. Urma sa plecam din Bucuresti si trebuia sa raman sigur pe faptul ca ma si intorc!

In prima zi pot spune ca am remarcat faptul ca mai multa putere nu era necesara. Livrarea spontana a puterii motorului de 135 kW/184 CP, tractiunea fata sportiva sustinuta si de noul sistem ARB (control continuu pentru limitarea patinarii rotilor) sunt ingredientele principale care ofera noului MINI Cooper SE o agilitate deosebita, in stilul go-kart MINI. Performantele sunt sustinute si de centrul de greutate redus, multumita bateriei pozitionate in podea precum si sistemului Performance Control de control al tractiunii, disponibil standard.

Acum urmeaza adevaratul test: autostrada!

Am plecat cu 120 de km autonomie, adica 71% din baterie. Am mers cu o viteza medie de 122 km/h pe o distanta de 33,6 km in modul Green si am ajuns la destinatie cu 94 de km autonomie si 48% din baterie. Consumul a fost mai mare pentru ca n-am lasat-o deloc sa bata pasul pe loc, asadar se explica de ce am pierdut 23% din energia electrica. Ca fapt divers, MINI SE este limitat la 150 de km/h. Da, au luat-o inaintea celor de la Volvo cu accentul pus pe siguranta.

Si am dus MINI la picnic! Dupa cum puteti observa mai jos, am scos acest automobil simpatic pe macadam si n-a facut niciun fel de comentariu. S-a descurcat impecabil.

Am mai facut cateva drumuri si am ajuns in apropiere de statia de incarcare cu 5% baterie ramasa. La ora 19:16 am conectact-o la priza, iar la 20:45 deja aveam 69% disponibil. In doar 90 de minute primisem o autonomie de 126 de km multumita incarcarii rapide DC. La 21:10 deja ajunsese la 95%, asa ca am plecat acasa.

Din aceasta experienta am inteles cateva lucruri importante despre MINI SE, dupa cum urmeaza:

  • e potrivita pentru un stil de viata urban;
  • te bucura prin dinamica;
  • e usor de manevrat in oras;
  • ai la dispozitie un spatiu bun, chiar si pentru patru adulti;
  • sistemele de asistenta lucreaza foarte bine;
  • modurile de condus chiar schimba comportamentul masinii;
  • tehnologia disponibila standard este foarte utila.

M-am convins, insa, ca nu e pentru mine. Si va explic de ce. Eu fac des drumuri lungi. Plec din Bucuresti si ma opresc de-abia in Suceava. Sunt un tip confortabil si imi place sa stau la volan, nu prin diverse locuri pentru a incarca masina. Drept dovada, imi aleg statia de alimentare in functie de cati oameni sunt acolo cand vreau sa pun benzina/motorina. Pot ajunge cu MINI SE in Suceava, dar drumul va dura mai bine de zece ore cu infrastructura de incarcare si rutiera actuala.

Daca as fi fost bucurestean cu familia prin apropiere de Capitala, atunci as fi luat in considerare fara nicio indoiala MINI SE. Este simpatic foc, presupune costuri minime si e o bucurie sa-l conduci sportiv fara sa stii ca va trebui sa cheltui sute de lei pe combustibil.

Despre asta, insa, discutam la final. Acum e momentul sa pasim in universul din interior!

# Interior

MINI SE – un pas in fata

Fericitul sofer are la dispozitie in acest automobil tehnologie utila si prietenoasa, confort specific MINI si accente care te transpun in zona premium. Calitatea materialelor folosite, modul in care s-a realizat designul interior, calitatea sunetului si versatilitatea cu care poti controla masina sunt caracteristici ce numai un adevarat MINI poate sa ti le ofere.

Ganditi-va la un lucru: am 1,82 m inaltime si peste 100 de kg. M-am asezat in scaunul soferului fara nicio problema si am fost imbratisat prieteneste de MINI SE. E clar ca aproape oricine se va bucura de confort in acest automobil.

Atingerea volanului te pune imediat in control si stii ca va urma o perioada foarte faina pentru tine si cei care au sansa de a calatori cu tine. Butoanele de pe volan iti pun la indemana o serie de scurtaturi utile si te vei obisnui rapid cu ele. Au o dimensiune buna si sunt usor de apasat.

Display-ul de bord, insa, m-a descumpanit. Parea sa aiba o folie lipita pe el, insa am verificat si nu se punea problema. Pana la urma, am aflat despre ce era vorba. E un sistem anti-orbire folosit astfel incat sa poti avea acces la informatiile dorite indiferent de conditiile de lumina.

Fara grija, insa, Head-Up Display-ul e acolo sa iti sara in ajutor cu informatiile esentiale oricand ai nevoie.

Cum si eu am obsesiile mele, va spun inca de acum ca sistemul de sunet Harman/Kardon e foarte bun si reuseste sa inunde cabina cu sunet de calitate chiar si la niveluri inalte.

Am avut cu mine, asa cum v-am aratat adineauri, doi oameni. Unul dintre ei a stat in spate si nu s-a plans de lipsa spatiului. E drept, eu n-am incaput pe bancheta cu scaunul soferului in pozitia mea de condus.

E bine de stiut, totusi, ca avem la dispozitie un spatiu de depozitare decent cu MINI SE. Poti pleca intr-o vacanta la mare fara stres!

Pe modelul testat mi-ar fi placut sa am si trapa, intrucat sunt convins ca ar fi deschis si mai mult acest habitaclu. Nu i-am simtit, insa, lipsa! E un aspect important de retinut.

La capitolul interior, MINI SE ramane fidel conceptului din care se trage si ofera atat calitate, cat si elemente specifice unui vehicul dinamic, pregatit sa iti dea tot ce are mai bun pentru a te face fericit.

Eu m-am simtit bine in aceasta masina, pasagerii n-au avut de ce sa se planga, iar drumurile au fost intotdeauna o placere. Asta e tot ce conteaza.

Trecem la capitolul final!

# Cost

MINI SE – pret si concluzii

Noul MINI Cooper SE vine in standard cu o gama larga de echipamente fata de orice alt model din segment. Dintre acestea se remarca farurile LED integrale, sistemul de navigatie cu ecran de dimensiuni mari si functie touch, alaturi de un pachet extins de servicii, inclusiv pachetul ConnectedDrive, Serviciile Remote si Informatiile de trafic in timp real pentru sistemul de navigatie. Tot in echiparea standard sunt disponibile si sistemul de aer conditionat automat pe doua zone, pilotul automat cu functia de franare de urgenta sau functia Performance Control, precum si sistemul dedicat de control al patinarii rotilor ARB.

Specific pentru functiile electrice sunt disponibile standard o pompa de caldura pentru un sistem de climatizare eficient, precum si suport pentru incarcare AC cu putere de pana la 11 kW si DC cu putere pana la 50 kW. Automobilul este oferit cu un cablu de incarcare (statie mobila) pentru prize de 220V.

La un nivel de echipare comparabil, pretul noului MINI Cooper SE este la nivelul MINI Cooper S cu motor pe benzina si putere si performante similare. Pretul de pornire pentru MINI Cooper SE este de 27900 euro fara TVA (33201 euro cu TVA). Daca se ia in considerare programul Rabla Plus, cu un suport de 45000 lei pentru pretul cu TVA, noul MINI Cooper SE ajunge la un nivel de pret comparabil cu MINI Cooper.

Asa cum va spuneam anterior, eu cred ca MINI SE merita considerat daca stii ca drumurile tale nu sunt foarte lungi. Poate fi o masina excelenta de serviciu sau un mijloc de transport pentru o familie tanara. Autonomia destul de mica nu o face, insa, cea mai potrivita pentru destinatiile indepartate.

Dovada ca MINI SE este o masina fantastica sta si in initiativa romaneasca de a o transforma in masina de curse, asa cum v-am povestit anterior AICI si AICI!

Pana la noi ordine, daca MINI SE va face cu ochiul, eu va recomand sa-l testati. Merita incercata cel putin o data. Experienta completa pe care o ofera te desprinde din cotidian si face din tine un pusti care stie din nou sa rada la orice!

Iti multumesc pentru ca ai fost alaturi de noi si in aceasta aventura!

Pe curand!

Fotografii realizate de Gabriel Preda exclusiv pentru DailyDriven.ro