Jantele noi pot imbunatati performantele masinii dumneavoastra. Montarea corecta asigura compatibilitatea rotilor cu vehiculul.
Ce ar fi o masina fara roti ? Rotile sunt o caracteristica definitorie a tuturor masinilor si asigura, de fapt, deplasarea vehiculului. Clar, fara roti, nu ati ajunge departe. Multi se concentreaza pe estetica rotilor, dar ele joaca un rol esential in modul in care ruleaza masina. Cu o oferta atat de bogata de dimensiuni si stiluri, va intrebati, poate, care e diferenta dintre ele, cum actioneaza jantele si daca diferentele conteaza.
Partea exterioara: aceasta este fata jantei, partea care este axata cel mai mult pe design. In afara de estetica, partea exterioara asigura structura rotii. Aceasta parte a jantei se mai numeste si "paianjen".
Cilindrul din centru : un cilindru gol in mijlocul rotii. Adesea este acoperit cu un logo al fabricantului, astfel incat sa se vada cand janta e pusa pe masina.
Discul jantei: partea centrala din jurul cilindrului din mijloc, pe care se afla gaurile prezoanelor. Se prinde pe butucul rotii, iar spitele conecteaza janta de disc.
Spitele: structurile care pleaca de pe disc si se unesc cu marginea jantei. Exista o mare varietate de modele, cu mai multe sau mai putine spite, cu diverse diametre, lungimi si forme. Spitele joaca un rol important in stabilirea greutatii si fortei unei jante.
Janta exterioara: diametrul extern al rotii. Cand discutam despre dimensiunea unei roti, de regula se masora diametrul jantei.
Cercul prezoanelor: cercul creat de gaurile prezoanelor, unde roata se aseaza pe butuc.
Orificiul pentru supapa: orificiu care permite introducerea de aer in pneu. Supapa propriu-zisa este din cauciuc sau metal.
Citeste si despre: sunt anvelopele late mai bune
Materialul ales pentru jante nu are doar un rol estetic, ci contribuie si la performantele masinii, prin rezistenta, greutate si durabilitate.
Otel: simple si ieftine, jantele de otel au, de regula, un design elementar si se pun pe masinile care costa putin. Pentru a fi mai frumoase, sunt adesea acoperite cu un capac de plastic. Jantele de otel sunt mai grele decat jantele mai scumpe.
Aliaj de aluminiu: toate tipurile de masina, indiferent de constructorul auto, sunt echipate cu jante de aluminiu, de la sedan, la camioane si masini de lux. Aluminiul ofera un bun raport intre rezistenta, greutate, durabilitate si cost.
Fibra de carbon: desi sunt rare, tot mai multe vehicule sunt disponibile cu jante din fibra de carbon. Jantele din acest material exotic sunt extrem de usoare si de rezistente, asadar sunt ideale pentru masinile de curse. Totusi, jantele din fibra de carbon sunt extrem de scumpe si, desi rezistente, sunt sfaramicioase – un impact minor cu bordura sau cu un obiect de pe sosea le strica definitiv.
Din punct de vedere tehnic, jantele sunt componentele prin care cauciucurile se ataseaza la masina, pentru ca motorul sa transfere puterea pe asfalt. Motorul creeaza putere, care apoi e transferata catre roti, prin sistemul de transmisie. Rotile se prind de butuc si se invartesc in jurul osiilor.
E nevoie de frictiune pentru a invarti rotile si a impinge masina inainte. Frictiunea e asigurata de cauciucurile in contact cu drumul. Jantele transfera putere de la osii/butuc spre cauciucuri, asigurand energia necesara pentru a deplasa masina. Volumul de energie creata depinde de cat de mare este janta, comparativ cu puterea generata de motor.
Pe langa efectul estetic, schimbarea jantelor masinii dumneavoastra poate influenta semnificativ aliniamentul masinii, modul in care ruleaza, franele, calitatea calatoriei, acceleratia, precum si calibrarea vitezometrului. Exista cateva elemente de care trebuie sa tineti seama inainte de a instala jante noi post-vanzare :
- asigurati-va ca intra corect in aripa;
- aveti grija la backspacing-ul corect, adica la latimea rotii si locatia discului de frana;
- asigurati-va ca este compatibila cu modelul de prezoane ale vehiculului;
- vedeti daca sunt disponibile cauciucuri pentru noile jante;
- asigurati-va ca rotile nu freaca nicio parte a vehiculului, mai ales in timp ce se invartesc sau sub compresia suspensiilor.
E recomandabil sa colaborati cu un mecanic profesionist sau cu un service specializat atunci cand alegeti noile jante, pentru a nu risca sa cumparati un design incompatibil cu vehiculul dumneavoastra.
Citeste si despre: totul despre anvelopele la mana a doua
Alegerea jantelor nu se rezuma la a alege design-ul care va place cel mai mult. Trebuie sa aveti in vedere masuratori importante inainte de a le cumpara. Acest proces, numit compatibilitatea jantelor va ajuta sa vedeti daca rotile sunt potrivite pentru masina dumneavoastra, doar nu vreti sa sa luati jante care nu se potrivesc pe masina dumneavoastra sau care va pot crea probleme la condus.
In primul rand, diametrul, sau cat de mare sau de mica e janta. Jantele mari au un design modernizat, dar mai mare nu inseamna intotdeauna si mai bun. Diametrul rotii are un impact direct asupra acceleratiei, franarii, rulajului, sistemului de transmisie si a citirii vitezometrului. E posibil ca rotile mari sa nu intre bine in aripa si ar putea sa apara frecarea de masina cand intoarceti sau sub compresia suspensiilor.
In cazul jantelor mai mari, adesea trebuie sa folositi pneuri cu un profil mai mic, insa ele nu asigura un rulaj lin pe un drum cu imperfectiuni si sunt mai expuse la intepare si galci. Diametrul este important si pentru frane, dar, de regula, doar cand alegeti jante mai mici decat butucul.
Latimea jantei este o alta masuratoare importanta. Spatiul din fata unei jante (distanta de la linia de centru la marginea exterioara) si spatiul din spate (distanta de la linia de la centru la marginea interioara) reprezinta latimea.
Alegerea unei jante mai late si, ulterior, a unui pneu mai lat, asigura aderenta si tractiune mai mare cand intoarceti, cand accelerati sau cand franati. Cu toate acestea, o janta mai lata prezinta riscul unei posibile frecari pe partea din interior a aripii si probabil veti avea un consum mai mare.
Masurarea cilindrului central va ajuta sa aveti o potrivire fixa, fara vibratii. Cilindrul este distantat pentru a se potrivi exact pe butuc si astfel roata va fi pozitionata fix pe centru, iar bucsele sunt stranse.
Cilindrul central este o piesa care sustine greutatea, asadar e important sa aiba dimensiunea adecvata, ca sa se potriveasca exact pe butucul rotii. Daca e prea mica, nu se potriveste, daca e prea mare nu va sustine greutatea vehiculului. Unii fabricanti de roti sugereaza folosirea unor distantiere pentru a rezolva aceasta problema, in cazul in care cilindrul central e prea mare. Dar e o solutie provizorie, nu trebuie sa devina permanenta.
Modelul prezoanelor si diametrul bolturilor sunt si ele masuratori esentiale. Modelul prezoanelor se refera la numarul de prezoane care fixeaza roata de butuc. Majoritatea masinilor au 4 sau 5 prezoane, dar unele utilitare grele au 6 sau chiar 8. Diametrul boltului din centru reprezinta diametrul cercului creat de cercul gaurilor de bolt. Daca nu se potriveste modelul boltului sau diametrul cercului, jantele pur si simplu nu vor merge pe vehiculul respectiv.
Majoritatea jantelor de masina se fac din aliaje de aluminiu, dar exista diferite metode de fabricatie. Jantele forjate sunt, initial, o bucata solida de aluminiu, care apoi capata forma finala prin supunerea la o presiune foarte mare. Forjarea produce jante extrem de puternice si, adesea, de greutate mica.
Turnarea gravitationala este procesul cel mai simplu si presupune turnarea metalului topit intr-o matrita. Trebuie folosit mai mult metal pentru a asigura rezistenta necesara, dar se obtine o janta mai grea.
Turnarea la joasa presiune forteaza aluminiul topit in matrita pentru a se compacta si a creste rezistenta. Turnarea contra presiune este la polul opus. Un vid absoarbe metalul lichid in matrita. Procesul e diferit, dar rezultatele sunt similare.
Rotile formate prin curgere sunt frecvent folosite in vehicule pentru sporturile cu motor. In prima faza, are loc turnarea metalului, care apoi este modelat sub presiune, in timp ce se invarteste. Astfel, materialul e intins si comprimat si ii creste rezistenta la intindere, la soc, precum si capacitatea de incarcare.
Jantele din bloc de metal sunt prelucrate fin cu echipamente speciale, dintr-o bucata solida de metal. Un aparat taie lent materialul pana se ajunge la forma dorita. Aceste jante pastreaza structura moleculara a bucatii brute de metal si de aceea sunt extrem de rezistente, dar, de regula, nu asa de usoare ca jantele forjate sau cele obtinute prin flow.
Indiferent de metoda, majoritatea jantelor sunt date cu vopsea, un strat de pulbere sau sunt adonizate pentru a fi protejate si un plus de culoare. Unele jante au fetele prelucrate, pentru a scoate in evidenta metalul stralucitor al jantei, al spitelor sau diametrul central al boltului, pentru un plus de estetica.
Sunt ele bucati solide de metal, care pot sustine o greutate de mii de kilograme, dar jantele nu sunt imune la probleme. In afara aspectelor legate de compatibilitate, durabilitatea si rezistenta sunt cruciale pentru siguranta la volan.
Jantele usoare se pot invarti mai rapid si pot actiona imediat, dar sunt mai expuse la spargere, plesnire sau alte deteriorari. Jantele grele sunt mai puternice si mai durabile, dar nu permit economisirea de combustibil.
Ideea este ca un camion care transporta incarcaturi grele, un 4x4 care ruleaza pe teren accidentat, o masina sport vioaie si un sedan de lux au jante diferite, adecvate scopurilor in care sunt utilizate. Absolut toate masinile au jante, dar lucrurile nu sunt asa simple cum par.
Citeste si despre: ce este unghiul de fuga al masinii
Sursa foto: indiamart.com, zipy.ro, duganoilandtire.com, wheelfire.com
Trebuie sa fim constienti de faptul ca unul dintre cele mai importante documente pe care trebuie sa-l avem cu noi este talonul masinii.
In articolul de astazi vom vorbi despre urmarile pe care le va avea vopseaua de pe masina dumneavoastra daca ajunge antigel pe ea.
Exista mai multe pompe de combustibil: cu diafragma, cu piston, pompe electrice submersibile sau pompe antrenate pneumatic.
Cati stim exact ce inseamna sasiul unei masini si mai ales care sunt partile componente, fara de care masina nu ar putea functiona?
Este important sa stii sa faci diferenta intre problemele pe care le poti rezolva acasa si problemele care necesita interventia unui mecanic profesionist.
Senzorul coloana de directie are rolul de a evalua stabilitatea si tractiunea autoturismului.
BBS-Mahle au venit ca o adevarata revolutie. Atunci, marea majoritate a jantelor auto erau de 13 si 15 inchi si satisfaceau peste 90% din nevoile soferilor.
Catalizatorul este un dispozitiv menit sa reduca emisiile motorului, prin transformarea compusilor daunatori din gazele nocive, in gaze inofensive pentru atmosfera.
De acum vine iarna si temperaturile vor scadea destul de mult sub pragul inghetului, asa ca ar fi bine sa stim cateva chestii destul de importante.
Butucul rotii este singura parte a autoturismului care tine roata si de aceea este foarte important sa te asiguri ca rotile sunt montate corespunzator.
O garnitura defecta poate duce la probleme mult mai mari pe viitor, incepand de la un consum ridicat de ulei pana la consumul excesiv de lichid de racire.
VIN-ul (Vehicle Identification Number) sau seria de sasiu reprezinta un sir de 17 caractere ce contine informatii esentiale si unice despre fiecare masina in parte.
Afla ce este sistemul automat de franare, cum functioneaza si cat de util este. Cruise controlul adaptiv foloseste acest sistem. Citeste mai mult.
Atunci cand capul de bara este defect suspensia fata se slabeste. Cu cat suspensia se slabeste mai mult, soferul o sa simta vibratii in volan.
Alegerea unui set de anvelope pentru un autoturism pare un lucru simplu, dar in realitate nu este chiar asa.
Daca radiatorul de racire nu ar exista atunci motorul nu si-ar putea face racirea, deci s-ar supraincalzi, lucru care ar duce la distrugerea lui.
Sa puneti mana pe partea metalica a usii si sa simtiti o mica ciupitura? Un soc static de energie va loveste degetul si simtiti o ciupitura dureroasa.
Cartea service este importanta si atunci cand vrei sa vinzi masina, deoarece o istorie completa si oficiala a reparatiilor va influenta valoarea masinii.
Ce sunt si ce rol au placutele de frana? Ce inseamna o placuta de frana de calitate? Ce tipuri de placute de frana exista?
Cum functioneaza senzorii de parcare si de ce sa ii alegi ca si dotare pentru masina ta.
Distributia este una dintre cele mai importante componente (sau grup de componente) din motor, fara ea nimic nu poate functiona.
Planetara este o piesa viatala a sistemului de transmisie, ea are rolul de a transmite energia cinetica a motorului la roata.
Cu totii stim ce presupune rodajul, dar oare ce inseamna el din punct de vedere tehnic? Ce se intampla mai exact cand faci rodajul masinii?
Cum se poate strica radiatorul AC? Sistemul de aer conditionat poate functiona fara radiator?
Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.
Verifica si starea conductei de cauciuc care intre in capatul vasului de expansiune, cu timpul se poate fisura sau taia si pe acolo se poate scurge lichid.
Sunt mai multe firme pe piata care produc aceste sisteme de incalzire auxiliara, dar cele mai cunoscute sunt Webasto, Eberspacher sau Airtronic.
Manoperele de intretinere periodica a masinii sunt necesare pentru a asigura o durata lunga de viata a masinii, dar si functionarea acesteia.
Am scris mult despre PCM si ECM si probabil ati auzit si in alta parte despre cele doua componente care sunt vitale intr-un vehicul.
Cum sa recunosti un radiator defect? Ce se poate intampla daca merg cu un radiator care nu mai raceste motorul si ce se intampla daca am termostatul defect?
Pentru a adauga un comentariu trebuie sa te autentifici.
Login