Rolul jantelor masinii si de ce sunt importante

Rolul jantelor masinii si de ce sunt importante

Jantele noi pot imbunatati performantele masinii dumneavoastra. Montarea corecta asigura compatibilitatea rotilor cu vehiculul.

Ce ar fi o masina fara roti ? Rotile sunt o caracteristica definitorie a tuturor masinilor si asigura, de fapt, deplasarea vehiculului. Clar, fara roti, nu ati ajunge departe. Multi se concentreaza pe estetica rotilor, dar ele joaca un rol esential in modul in care ruleaza masina. Cu o oferta atat de bogata de dimensiuni si stiluri, va intrebati, poate, care e diferenta dintre ele, cum actioneaza jantele si daca diferentele conteaza.

Componentele unei jante auto

Partea exterioara: aceasta este fata jantei, partea care este axata cel mai mult pe design. In afara de estetica, partea exterioara asigura structura rotii. Aceasta parte a jantei se mai numeste si “paianjen”.

Cilindrul din centru: un cilindru gol in mijlocul rotii. Adesea este acoperit cu un logo al fabricantului, astfel incat sa se vada cand janta e pusa pe masina.

Discul jantei: partea centrala din jurul cilindrului din mijloc, pe care se afla gaurile prezoanelor. Se prinde pe butucul rotii, iar spitele conecteaza janta de disc.

Spitele: structurile care pleaca de pe disc si se unesc cu marginea jantei. Exista o mare varietate de modele, cu mai multe sau mai putine spite, cu diverse diametre, lungimi si forme. Spitele joaca un rol important in stabilirea greutatii si fortei unei jante.

Janta exterioara: diametrul extern al rotii. Cand discutam despre dimensiunea unei roti, de regula se masora diametrul jantei.

Cercul prezoanelor: cercul creat de gaurile prezoanelor, unde roata se aseaza pe butuc.

Orificiul pentru supapa: orificiu care permite introducerea de aer in pneu. Supapa propriu-zisa este din cauciuc sau metal.

Din ce sunt facute jantele unei masini?

Materialul ales pentru jante nu are doar un rol estetic, ci contribuie si la performantele masinii, prin rezistenta, greutate si durabilitate.

Otel: simple si ieftine, jantele de otel au, de regula, un design elementar si se pun pe masinile care costa putin. Pentru a fi mai frumoase, sunt adesea acoperite cu un capac de plastic. Jantele de otel sunt mai grele decat jantele mai scumpe.

Aliaj de aluminiu: toate tipurile de masina, indiferent de constructorul auto, sunt echipate cu jante de aluminiu, de la sedan, la camioane si masini de lux. Aluminiul ofera un bun raport intre rezistenta, greutate, durabilitate si cost.

Fibra de carbon: desi sunt rare, tot mai multe vehicule sunt disponibile cu jante din fibra de carbon. Jantele din acest material exotic sunt extrem de usoare si de rezistente, asadar sunt ideale pentru masinile de curse. Totusi, jantele din fibra de carbon sunt extrem de scumpe si, desi rezistente, sunt sfaramicioase – un impact minor cu bordura sau cu un obiect de pe sosea le strica definitiv.

De ce conteaza jantele unei masini?

Din punct de vedere tehnic, jantele sunt componentele prin care cauciucurile se ataseaza la masina, pentru ca motorul sa transfere puterea pe asfalt. Motorul creeaza putere, care apoi e transferata catre roti, prin sistemul de transmisie. Rotile se prind de butuc si se invartesc in jurul osiilor.

E nevoie de frictiune pentru a invarti rotile si a impinge masina inainte. Frictiunea e asigurata de cauciucurile in contact cu drumul. Jantele transfera putere de la osii/butuc spre cauciucuri, asigurand energia necesara pentru a deplasa masina. Volumul de energie creata depinde de cat de mare este janta, comparativ cu puterea generata de motor.

Pe langa efectul estetic, schimbarea jantelor masinii dumneavoastra poate influenta semnificativ aliniamentul masinii, modul in care ruleaza, franele, calitatea calatoriei, acceleratia, precum si calibrarea vitezometrului. Exista cateva elemente de care trebuie sa tineti seama inainte de a instala jante noi post-vanzare :

  • asigurati-va ca intra corect in aripa;
  • aveti grija la backspacing-ul corect, adica la latimea rotii si locatia discului de frana;
  • asigurati-va ca este compatibila cu modelul de prezoane ale vehiculului;
  • vedeti daca sunt disponibile cauciucuri pentru noile jante;
  • asigurati-va ca rotile nu freaca nicio parte a vehiculului, mai ales in timp ce se invartesc sau sub compresia suspensiilor.

E recomandabil sa colaborati cu un mecanic profesionist sau cu un service specializat atunci cand alegeti noile jante, pentru a nu risca sa cumparati un design incompatibil cu vehiculul dumneavoastra.

Masuratori importante ale jantelor

Alegerea jantelor nu se rezuma la a alege design-ul care va place cel mai mult. Trebuie sa aveti in vedere masuratori importante inainte de a le cumpara. Acest proces, numit compatibilitatea jantelor va ajuta sa vedeti daca rotile sunt potrivite pentru masina dumneavoastra, doar nu vreti sa sa luati jante care nu se potrivesc pe masina dumneavoastra sau care va pot crea probleme la condus.

In primul rand, diametrul, sau cat de mare sau de mica e janta. Jantele mari au un design modernizat, dar mai mare nu inseamna intotdeauna si mai bun. Diametrul rotii are un impact direct asupra acceleratiei, franarii, rulajului, sistemului de transmisie si a citirii vitezometrului. E posibil ca rotile mari sa nu intre bine in aripa si ar putea sa apara frecarea de masina cand intoarceti sau sub compresia suspensiilor.

In cazul jantelor mai mari, adesea trebuie sa folositi pneuri cu un profil mai mic, insa ele nu asigura un rulaj lin pe un drum cu imperfectiuni si sunt mai expuse la intepare si galci. Diametrul este important si pentru frane, dar, de regula, doar cand alegeti jante mai mici decat butucul.

Latimea jantei este o alta masuratoare importanta. Spatiul din fata unei jante (distanta de la linia de centru la marginea exterioara) si spatiul din spate (distanta de la linia de la centru la marginea interioara) reprezinta latimea.

Alegerea unei jante mai late si, ulterior, a unui pneu mai lat, asigura aderenta si tractiune mai mare cand intoarceti, cand accelerati sau cand franati. Cu toate acestea, o janta mai lata prezinta riscul unei posibile frecari pe partea din interior a aripii si probabil veti avea un consum mai mare.

Masurarea cilindrului central va ajuta sa aveti o potrivire fixa, fara vibratii. Cilindrul este distantat pentru a se potrivi exact pe butuc si astfel roata va fi pozitionata fix pe centru, iar bucsele sunt stranse.

Cilindrul central este o piesa care sustine greutatea, asadar e important sa aiba dimensiunea adecvata, ca sa se potriveasca exact pe butucul rotii. Daca e prea mica, nu se potriveste, daca e prea mare nu va sustine greutatea vehiculului. Unii fabricanti de roti sugereaza folosirea unor distantiere pentru a rezolva aceasta problema, in cazul in care cilindrul central e prea mare. Dar e o solutie provizorie, nu trebuie sa devina permanenta.

Modelul prezoanelor si diametrul bolturilor sunt si ele masuratori esentiale. Modelul prezoanelor se refera la numarul de prezoane care fixeaza roata de butuc. Majoritatea masinilor au 4 sau 5 prezoane, dar unele utilitare grele au 6 sau chiar 8. Diametrul boltului din centru reprezinta diametrul cercului creat de cercul gaurilor de bolt. Daca nu se potriveste modelul boltului sau diametrul cercului, jantele pur si simplu nu vor merge pe vehiculul respectiv.

Constructia jantelor de aluminiu

Majoritatea jantelor de masina se fac din aliaje de aluminiu, dar exista diferite metode de fabricatie. Jantele forjate sunt, initial, o bucata solida de aluminiu, care apoi capata forma finala prin supunerea la o presiune foarte mare. Forjarea produce jante extrem de puternice si, adesea, de greutate mica.

Turnarea gravitationala este procesul cel mai simplu si presupune turnarea metalului topit intr-o matrita. Trebuie folosit mai mult metal pentru a asigura rezistenta necesara, dar se obtine o janta mai grea.

Turnarea la joasa presiune forteaza aluminiul topit in matrita pentru a se compacta si a creste rezistenta. Turnarea contra presiune este la polul opus. Un vid absoarbe metalul lichid in matrita. Procesul e diferit, dar rezultatele sunt similare.

Rotile formate prin curgere sunt frecvent folosite in vehicule pentru sporturile cu motor. In prima faza, are loc turnarea metalului, care apoi este modelat sub presiune, in timp ce se invarteste. Astfel, materialul e intins si comprimat si ii creste rezistenta la intindere, la soc, precum si capacitatea de incarcare.

Jantele din bloc de metal sunt prelucrate fin cu echipamente speciale, dintr-o bucata solida de metal. Un aparat taie lent materialul pana se ajunge la forma dorita. Aceste jante pastreaza structura moleculara a bucatii brute de metal si de aceea sunt extrem de rezistente, dar, de regula, nu asa de usoare ca jantele forjate sau cele obtinute prin flow.

Indiferent de metoda, majoritatea jantelor sunt date cu vopsea, un strat de pulbere sau sunt adonizate pentru a fi protejate si un plus de culoare. Unele jante au fetele prelucrate, pentru a scoate in evidenta metalul stralucitor al jantei, al spitelor sau diametrul central al boltului, pentru un plus de estetica.

Probleme la jante

Sunt ele bucati solide de metal, care pot sustine o greutate de mii de kilograme, dar jantele nu sunt imune la probleme. In afara aspectelor legate de compatibilitate, durabilitatea si rezistenta sunt cruciale pentru siguranta la volan.

Jantele usoare se pot invarti mai rapid si pot actiona imediat, dar sunt mai expuse la spargere, plesnire sau alte deteriorari. Jantele grele sunt mai puternice si mai durabile, dar nu permit economisirea de combustibil.

Ideea este ca un camion care transporta incarcaturi grele, un 4x4 care ruleaza pe teren accidentat, o masina sport vioaie si un sedan de lux au jante diferite, adecvate scopurilor in care sunt utilizate. Absolut toate masinile au jante, dar lucrurile nu sunt asa simple cum par.

Sursa foto: indiamart.com, zipy.ro, duganoilandtire.com, wheelfire.com

Citeste si...
Sunt airbagurile si centurile conectate?
Sunt airbagurile si centurile conectate?

Airbagurile si centurile de siguranta sunt cele mai importante doua elemente atunci cand vine vorba despre siguranta ta si a celor...

Sunt cutiile manuale mai ieftin de reparat decat cele automate?
Sunt cutiile manuale mai ieftin de reparat decat cele automate?

Atunci cand vine vorba despre autoturisme, una dintre cele mai semnificative diferente pe care trebuie sa le luam in calcul este t...

Sunt masinile electrice mai prietenoase cu mediul?
Sunt masinile electrice mai prietenoase cu mediul?

Observam un numar de vehicule electrice tot mai mare pe zi ce trece in trafic si cel mai probabil majoritatea soferilor se intreab...

Sunt soferii de BMW cocalari? Ce spune Chat GPT despre asta!
Sunt soferii de BMW cocalari? Ce spune Chat GPT despre asta!

Termenul “cocalar” este unul care a intrat în limbajul cotidian al românilor și este folosit pentru a descrie un anumit tip de com...