Ce sunt discurile de frana si ce rol au?

Rolul franelor pe disc este unul foarte important, si deloc de neglijat, deoarece are legatura directa cu siguranta autovehiculului si implicit cu siguranta tuturor participantilor la trafic, fiind folosite la orice deplasare a autovehiculului, pentru a reduce viteza sau pentru a se opri pe loc.

Un disc de frana este utilizat alaturi de catre un etrier care actioneaza o pereche de doua placute de frana, care la randul lor infraneaza discul de frana si reduc viteza de rotatie a acestuia, in functie de dorinta conducatorului autoturismului dar si de starea autovehiculului si factorii climatici.

 

Cele mai comune frane cu disc pentru autovehicule sunt actionate hidraulic, prin actionarea pedalei de frana, care la randul ei functioneaza ca o tensionare in sistemul de franare al rotilor, prin intermediul lichidului de frana si al echipamentelor aferente. 

Alte metode presupun forta mecanica, pneumatica sau electromagnetica, fiind utilizate la fel pe ambele parti ale discului.

    

Citeste si despre: discuri de frana la mana a doua

 

Materiale comune din care sunt fabricate discurile de frana

 

Materialele utilizate pentru discuri sunt de mai multe feluri, in functie de necesitati si costuri.

De obicei discurile de frana sunt fabricate din fonta, pentru utilizarea intr-un mediu obisnuit, dar unde cerintele sunt ridicate si performantele autovehiculelor pe masura, sunt utilizate discuri din materiale compozite, cum ar fi discurile carbon-ceramice.

Cele din urma sunt mult mai usoare decat cele din otel, contribuind la usurarea masei proprii a autovehiculului, obiectiv urmarit la automobile de performanta.

Discurile compozite pot ajunge si la temperaturi de peste 1000 de grade Celsius fara a se deforma sau strica, deci avand durabilitate, rezistenta la oboseala ridicata si putere de stopare, toate venind cu un cost, ce depasesc cu mult discurile conventionale.

 

Tipuri de discuri de frana

Discurile cele mai simple si mai lipsite de performanta sunt cele cu suprafata de franare plina, care nu sunt ventilate, adica sunt alcatuite dintr-un singur disc metalic, fiind si cel mai usor de fabricat.

De obicei sunt intalnite la masini low cost sau cu performante scazute, adesea fiind intalnite si pe puntea spate, discurile incalzindu-se mai rapid, au o franare mai slaba, deseori fiind intr-o combinatie cu discuri de frana ventilate pe puntea fata, unde forta de franare este mai mare datorita distributiei de mase.

Astfel intotdeauna, discurile de frana pe puntea fata sunt mai mari decat cele pe puntea spate.

Discurile de frana ventilate sunt realizate din doua bucati de metal, care permit aerului sa treaca prin niste fante care ajuta la racirea metalului, acesta din urma fiind mai lat ca urmare a spatiului prevazut intre cele doua elemente, astfel dispunem de o racire imbunatatita.

 

Pentru performante mai ridicate, sau pentru autoturisme cu valente sportive avand o masa mai mare, facand referire la SUV-uri sau la break-uri, unde discul nu ar obtine o racire corespunzatoare, se folosesc discuri de frana ventilate perforate, fiind superioare, pentru a se evita fierberea lichidului de frana ce ar produce aparitia unor bule de aer in circuit de frana, acest circuit nefiind prevazut cu o solutie pentru a comprima aerul, astfel aparand fenomenul de "frana moale" si franarea propriu-zisa nemaifiind atat de eficienta.

Astfel discurile perforate au o durabilitate in timp mai scazuta comparativ cu primele doua tipuri de discuri discutate, orificiile de pe suprafata laterala a discului reprezentand puncte de stres ale metalului, care in timp isi lasa amprenta asupra uzurii, astfel pot aparea fisuri pe suprafata discului, deci urmarind o putere de franare ridicata, avem un cost mai ridicat, acesta probabil fiind un compromis foarte bun fata de franele compozite, acestea din urma avand un pret mult prea ridicat si performante care cel mai probabil nu sunt necesare.

Fie ca discuri de frana sunt pline sau ventilate, cu diferite striatii, rolul acestora fiind de a acumula si elimina reziduurile ca urmare a frecarii dintre placute si disc, pentru a-si pastra eficienta de franare. Puterea de franare este buna, dar placutele se vor uza mai rapid decat in mod obisnuit.  

Pentru performante foarte bune, sunt utilizate discurile ventilate si striate realizate din otel, iar unde bugetul este pe masura, se foloseste acest tip de disc alaturi de materialul compozit de tip carbon-ceramic. 

 

Cum sa prelungesti viata discurilor tale de frana?

La inlocuirea discurilor de frana, se recomanda si schimbul placutelor de frana, pentru a evita imprimarea profilului vechilor placute pe noua suprafata de apasare, placutele fiind deja uzate, nu mai au contact deplin pe suprafata noua ce actioneaza, scazand eficienta franarii si automat provocand o uzura neuniforma si mai rapida a noilor discuri de frana, astfel provocand costuri suplimentare in viitorul apropiat.

Discurile de frana pe puntea fata au de obicei o durata de viata de circa 30.000-40.000 kilometri, iar cele de pe puntea spate au o durata mai crescuta, de circa 40.000-60.000 km.

 

In general discurile au o durata mai scazuta de functionare in ciclul lor de viata, fenomen ce depinde de stilul de mers, de locul de exploatare a autovehiculului dar si de tipul automobilului, la cele cu cutii automate uzandu-se mai rapid decat cele cu cutie manuala, deoarece cele din urma valorifica mai bine frana de motor.

Discurile de frana se schimba impreuna, atunci cand vine vorba de aceeasi punte.

Un disc de frana uzat poate fi observat si cu ochiul liber. Limita de diferenta ar fi de doi-trei milimetri intre marginea discului si restul discului, pentru o franare corespunzatoare. 

Discurile pot avea un usor sunet de scartait datorata prafului si diferitelor impuritati acumulate pe suprafata discului, dar fibrele metalice din acest praf pot fi corozive, recomandat ar fi folosirea unui produs de curatat praful produs de frane, pentru o franare mai eficienta dar si pentru eliminarea scartaitului. Fenomenul de scartait poate fi datorat si de perioada de rodaj al placutelor si discurilor, in primele sute de kilometri, sunet ce apoi dispare.

 

Citeste si despre: care sunt semnele unor discuri de frana deformate

 

Ce inseamna ca discurile de frana sunt ovalizate? Ce simptome apar cand se ovalizeaza discurile?

Una dintre situatiile des intalnite, unde iti poti da seama de un posibil simptom, ar fi aparitia vibratiilor din volan, care va oscila stanga-dreapta, daca discurile sunt ovalizate pe puntea fata, asta deoarecere forta de franare este mai mare pe puntea fata.

Un alt posibil simptom ar fi bataia in pedala de frana, dar acest fenomen poate fi datorat si montajului incorect sau prin necuratarea butucului de frana.

Se poate verifica in service la standul de frana situatia discurilor la ovalitate, astfel pe fisa de frana se poate afla daca exista si care este procentajul de ovalitate.

 

 

De ce se ovalizeaza discurile de frana?

In general, unul din motive ar fi condusul in mod necorespunzator, in primii 300-500 km de la schimbarea discurilor, recomandat fiind a se evita franarile bruste, deoarece ele sunt inca in rodaj. Discurile au cicluri de racire-incalzire numarate, iar in acest timp ele se calesc.

O alta cauza des intalnita, ar fi incingerea discurilor de frana sau diferenta mare de temperatura dintre disc si un fluid, ca exemplu, avand discuri supraincinse si mergand la spalatorie imediat, la contactul cu apa se produce o ovalizare instantanee a discurilor, garantie ce nu este acoperita de producator.

Iar o alta cauza ar fi discurile de proasta calitate, ele se pot verifica cu un ceas comparator, deci recomandat ar fi sa folositi discuri originale, fiind de o calitate superioara.

 

Citeste si despre: costul mediu de inlocuirea a placutelor si discurilor de frana

 

 

 

Sursa foto: turbosquid.com, wikipedia.org, yourmechanic.com, autoworksofdestin.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate