Sanctiunile dispuse prin lege in sarcina conducatorilor auto depistati bauti la volan

Sanctiunile dispuse prin lege in sarcina conducatorilor auto depistati bauti la volan

Potrivit evz.ro, referitor la consumul de alcool in Romania, doctorul psihiatru Oana Grecu, angajat al Institutului de Psihiatrie „Socola“ Iasi, este de parere ca alcoolul este o reala „toxina a sistemelor familiale“. Aceasta presupune faptul ca alcoolul este asumat, acceptat si consumat cu mare usurinta de romani, indiferent ca acesta reprezinta o reala problema pentru sanatate.

De asemenea, fenomenul consumului de alcool sau droguri la volan este in crestere, motiv pentru care se impun adevarate campanii de constientizare a riscurilor unui astfel de comportament in trafic, in conditiile in care Romania se situeaza in top zece tari in ceea ce priveste consumul de alcool.

Potrivit Eurostat, in anul 2019, 35% dintre adultii din Romania declarau ca au baut alcool in exces cel putin o data pe luna. De asemenea, potrivit digi24.ro, in anul 2021, Romania se afla pe locul zece in Europa la consumul de alcool pur, un singur roman consumand in fiecare an o cantitate de 11 litri.

Potrivit sursei citate, in luna iulie a anului curent au fost deschise 70 de dosare penale pentru conducatorii auto care au fost surprinsi la volan sub influenta substantelor interzise, spre deosebire de numai 60 dosare penale avand ca obiect conducerea autovehiculelor sub influenta alcoolului.

In aceste conditii, se observa, pentru prima data, o cifra ingrijoratoare a soferilor drogati care ruleaza autoturisme pe drumurile publice (in afara de cei care obisnuiesc sa consume alcool la volan), acestia reprezentand un real pericol atat pentru sine, cat si pentru ceilalti participanti la trafic.

Toleranta zero pentru conducatorii auto depistati conducand autovehicule sub influenta bauturilor alcoolice

Astfel, conducatorii auto care conduc autovehicule in stare de ebrietate trebuie sa cunoasca faptul ca pot ramane pietoni pentru o perioada lunga de timp, aceasta fiind insa cea mai mica dintre probleme; in cel mai rau caz, acestia pot ajunge in inchisoare, diferenta dintre contraventie si infractiune facand-o nivelul de alcool din sange.

Contraventia vs. Infractiune

Mentionam, din start, faptul ca depistarea conducatorilor auto care ruleaza in trafic sub influenta bauturilor alcoolice se poate solda cu o amenda de pana la 2900 ron, precum si cu intocmirea de dosar penal.

Astfel, potrivit playtech.ro, „daca un sofer este depistat de politistii de la Rutiera cu o alcoolemie cuprinsa intre 0,1 si 0,40 mg/litru alcool pur in aerul expirat se considera contraventie.

In acest caz, soferul respectiv este sanctionat cu 9-20 de puncte amenda, ceea ce inseamna o amenda intre 1.305 si 2.900 lei. Suplimentar, politistii ii vor suspenda dreptul de a conduce soferului respectiv pentru o perioada de 90 de zile“.

Daca, din contra, aparatul etilotest indica un rezultat de peste 0,40 mg/litru alcool pur in aerul expirat, respectiva fapta este catalogata drept infractiune, conducatorul auto fiind condus la o unitate medicala in vederea recoltarii de probe biologice pentru stabilirea alcoolemiei, acesta urmand sa se aleaga si cu dosar penal.

Mai mult, daca respectivul conducator auto refuza recoltarea de probe la o unitate sanitara specializata, acesta este pasibil de pedeapsa cu inchisoarea de la 1 la 5 ani sau cu amenda penala.

Potrivit aceleiasi surse, „in cazul in care este condamnat pentru aceasta infractiune, permisul de conducere al soferului va fi anulat.

Nu in ultimul rand, amenda penala ori pedeapsa cu inchisoarea se dispun atunci cand valoarea alcoolemiei depistate depaseste 0,8 mg/l“.

Obligatiile instituite prin lege in sarcina politistului rutier, in ceea ce priveste depistarea in trafic a conducatorilor auto aflati sub influenta bauturilor alcoolice

Organele abilitate au la dispozitie mijloace tehnice certificate in conditiile legii, constand in dispozitive electronice si prin exceptie cu fiole alcoolscop, cu rol de detectare a cantitatii de alcool din sange, in scopul constatarii contraventiei de conducere a unui vehicul sub influenta bauturilor alcoolice.

Potrivit legii, rezultatele obtinute la testul in discutie reprezinta mijloc de proba in ceea ce priveste sanctionarea contraventiei de conducere a unui vehicul pe drumurile publice de catre o persoana aflata sub influenta bauturilor alcoolice.

In cele ce urmeaza, aducem la cunostinta cititorilor nostri obligatiile instituite prin lege, in sarcina politistului rutier, in ceea ce priveste depistarea in trafic a conducatorilor auto aflati sub influenta bauturilor alcoolice:

  • politistii rutieri sunt obligati sa apeleze la procedura testarii participantilor la trafic atunci cand considera aceasta procedura necesara, oportuna si obligatorie, in conditiile in care acestia din urma emana vapori de alcool in aerul expirat, au fost parte intr-un eveniment rutier sau demonstreaza un comportament nefiresc, care pare a fi generat de consumul de bauturi alcoolice;
  • politistii rutieri sunt obligati sa apeleze la procedura testarii atat in sistem pasiv, cat si in sistem activ, in baza recomandarilor de folosire a fiecarui aparat etilotest;
  • politistii rutieri sunt obligati sa aduca la cunostinta conducatorului auto oprit faptul ca urmeaza a fi testat pentru depistarea existentei vaporilor de alcool in aerul expirat. De asemenea, acestia trebuie sa ii explice soferului respectiva procedura de testare si sa desigileze, in prezenta acestuia, dispozitivul de protectie (mustiucul);
  • in baza legii, politistii rutieri sunt obligati „sa tipareasca protocolul aferent pentru transformarea rezultatului masuratorii in mijloc material de proba si sa-l ataseze semnat de subiect si completat cu datele necesare la referatul cu propunerea de suspendare a dreptului de a conduce“;
  • politistii rutieri sunt obligati sa prezinte fiola alcoolscop conducatorului auto testat, sa-i demonstreze acestuia faptul ca reactivul este de culoare galbena in intregime, dupa care sa o desigileze in prezenta conducatorului auto supus testarii;
  • politistii rutieri sunt obligati sa sigileze, cu ceara rosie, la ambele capete, fiola alcoolscop utilizata. Aceasta procedura se va face in prezenta conducatorului auto supus testarii, imediat ce respectiva testare a fost incheiata;
  • politistii rutieri sunt obligati sa efectueze testarea in discutie in baza regulilor / instructiunilor din cutia fiolelor;
  • in baza legii, politistii rutieri sunt obligati „sa sanctioneze contraventional subiectul testat atunci cand valoarea indicata de aparatul etilotest este cuprinsa intre 0,11-0,40 mg/l (inclusiv) sau continutul fiolei s-a inverzit in proportie de pana la 40% din continut“;
  • politistii rutieri sunt obligati sa apeleze la completarea procesului-verbal de contraventie si dovezii inlocuitoare a permisului de conducere. Aici se vor mentiona, in afara datelor obligatorii, urmatoarele elemente:
  • „numarul ori seria de identificare a fiolei sau aparatului electronic;
  • numarul de ordine al probei;
  • mentiunea ca subiectul nu doreste sa fie condus la o unitate medicala abilitata pentru recoltarea de probe biologice (dupa ce i-au fost aratate drepturile);
  • coeficientul aproximativ de inverzire al fiolei ori valoarea indicata de etilotest“.
  • politistii rutieri sunt obligati sa conduca, pana la cea mai apropiata unitate medicala, conducatorul auto testat, in cazul in care acesta nu este de acord sau nu se supune testarii, in vederea recoltarii de probe biologice;
  • politistii rutieri sunt obligati sa conduca, la o unitate sanitara, soferul supus testarii, atunci cand concentratia depaseste 0,40 mg/l alcool in aerul expirat ori reactivul fiolei alcoolscop s-a inverzit mai mult de 40% din continut;
  • nu in ultimul rand, politistii rutieri sunt obligati sa mentioneze, in protocol, daca s-a folosit aparatul etilotest pentru testarea altor categorii de participanti la trafic decat conducatorii auto, respectiv biciclisti, carutasi, pietoni etc.

Potrivit prevederilor in domeniu, politistul rutier nu are voie sa procedeze la:

  • „utilizarea alcooltestului fara dispozitiv de protectie, ori folosirea acestuia la mai multe testari ori subiecti;
  • solicitarea persoanei testate sa sufle in balonul colector fara a atasa fiola alcoolscop;
  • eliberarea dovezii inlocuitoare a permisului de conducere retinut cu drept de circulatie;
  • utilizarea etilotestului fara ca, in prealabil, sa fi modificat data si ora atunci cand se trece la un alt orar;
  • folosirea aparatului electronic sau al fiolei alcoolscop in alte conditii decat cele precizate in cartea tehnica de exploatare“.
Citeste si...
Poze fluturasi: Se scalda politistii locali in lapte si miere, in ziua de salariu?!
Poze fluturasi: Se scalda politistii locali in lapte si miere, in ziua de salariu?!

NENUMARATE CONTROVERSE, IN ULTIMII ANI, PE TEMA SALARIILOR DIN POLITIA LOCALA Se scalda politistii locali in lapte si miere, in zi...

Incredibil dar adevarat: Politistii s-au chinui 15 minute sa trezeasca un sofer de Tesla care dormea la volan pe autostrada, in mers !!!
Incredibil dar adevarat: Politistii s-au chinui 15 minute sa trezeasca un sofer de Tesla care dormea la volan pe autostrada, in mers !!!

TEHNOLOGIA TESLA CREEAZA PROBLEME PRIVIND SIGURANTA IN TRAFIC, in conditiile in care soferii pot „pacali“ sistemele de siguranta a...

Adevarata „bomba cu ceas” descoperita in trafic de politistii de la Brigada Rutiera
Adevarata „bomba cu ceas” descoperita in trafic de politistii de la Brigada Rutiera

La finalul lunii septembrie 2022, politistii de la Brigada Rutiera a Capitalei au fost de-a dreptul socati de inconstienta si risc...

Incredibil. Ce averi au politistii de la Politia Rutiera – Botosani?
Incredibil. Ce averi au politistii de la Politia Rutiera – Botosani?

In Botosani, unii dintre bugetarii din Politia Rutiera sunt acuzati de abuz in serviciu, luare de mita, fals intelectual, favoriza...