Sfaturi achizitie masina la mana a doua

Sfaturi achizitie masina la mana a doua

Inainte de toate, trebuie sa te gandesti exact ce masina ti s-ar potrivi, sa nu ajungi in momentul in care achizitionezi o masina iar dupa o perioada scurta de timp sa simti anumite neajunsuri ce nu le-ai luat in calcul initial, de exemplu:

  • caroseria automobilului se potriveste nevoilor tale? (locuiesti singur, ai o familie mica/numeroasa);
  • tipul motorului: motor pe benzina sau motor pe motorina; daca preferi o mententanta ieftina si drumuri facute preponderent in oras, alege un motor pe benzina (daca faci pana in 20.000 de km/an) sau ai varianta cu o mentenanta mai ridicata alaturi de un consum mai redus de carburant, acest lucru fiind mai eligibil pentru navetisti si celor ce fac multi kilometri pe an (peste 30.000 km/an), atunci alegerea ta ar trebuie sa fie un motor diesel;
  • tipul motorizarii (sa fie pana in 2 litri, daca nu doresti sa platesti sume exorbitante la impozitul anual sau la asigurarea auto);

La cumpararea unei masini second hand, esti precum la o loterie, ori prinzi ceva bun (extrem de rar si mereu va fi la un pret mai ridicat), ceva acceptabil ori ceva prost, in majoritatea cazurilor ai de-a face cu masini ce fac parte din ultimile doua categorii, in general multi proprietari avand probleme la masina le pregatesc pentru a le vinde, pentru a scapa de ele, le cosmetizeaza si le repara superficial, maestri in acest domeniu fiind samsarii, pentru ca asta fac tot timpul si din asta traiesc.

De unde sa incepi?

Intra pe site-uri cu vanzari de automobile rulate, si cauta cat mai multe modele de masini, sa iti faci o idee, fii atent la detalii, verifica autenticitatea masinilor, sunt numeroase site-uri ce ofera verificarea codului VIN a masinii dupa seria de sasiu, pentru a verifica daca automobilele sunt in regula in legatura cu actele si daca nu sunt declarate ca fiind furate.

Pentru a afla mai multe detalii si eventuale rapoarte poti plati o anumita suma ce poate fi cuprinsa intre 30 de lei si 100 de lei, in dependenta de site si de serviciile oferite poti afla chiar si kilometrajul, dar ai grija, unele sunt scam-uri (escrocherii), si poti pierde banii fara a afla decat date ce le poti afla si gratuit.

In orice caz, daca doresti sa vezi o masina ce se afla intr-o localitate mult mai indepartata, iar drumul pana acolo ar avea un cost ridicat, poti apela la metoda de mai sus, pentru a fi sigur ca nu faci drumul degeaba pana acolo, deoarece in multe cazuri masinile cu dauna totala sunt “pregatite” pentru vanzare, iar daca ajungi pana acolo si nu esti un mare cunoscator de masini, poti actiona dupa impuls si sa “inchizi ochii” la anumite detalii, ce pot fi foarte importante, riscand astfel sa pierzi mii de euro ulterior.

Mai exista si reprezentante ce ofera automobile rulate cu garantie, ce de obicei au o durata de un an, cu posibilitate de prelungire, aici fiind o optiune mai sigura, dar in general au un pret mai ridicat.

Ce faci dupa?

Dupa ce ti-ai facut o lista cu cateva masini ce ai vrea sa le vezi, discuta cu proprietarii la telefon pentru a afla mai multe detalii, deoarece de multe ori le mai scapa anumite aspecte ce lipsesc din anunt, precum anul de fabricatie al masinii.

In cazul in care informatiile sunt eronate poti verifica la fata locului cand vezi masina, si atunci poti sa iti pui semne de intrebare, ce ascunde sau ce urmareste, de ce minte? (de multe ori mint pentru a trage de pret in sus si pentru a te atrage mai rapid), astfel poti renegocia in favorul tau daca oferta te mai intereseaza.

In cazul in care nu esti un cunoscator in ale masinilor, recomandat este sa faci o vizita la service, initial sa se verifice partea electrica cu ajutorul unui calculator ce se conecteaza pe masina, pretul acestui serviciu nedepasind 100 - 150 de lei. Dupa ce se face verificarea electrica se trece la verificarea mecanica, aici se porneste cu structura de siguranta a masinii si cu lonjeroanele, urmand motorul, sistemul de franare, amortizoare etc.

Pretul verificarii mecanice nu depaseste 150 de lei, la un service obisnuit. Se poate verifica si vopseaua masinii, este indicat deoarece poti astfel sa descoperi in ce zone a fost lovita masina sau poti descoperi pe unde are chit, existand aparate ce masoara grosimea stratului de vopsea, iar stratul de vopsea difera de la o masina la alta, de la producator la producator.

Astfel cu 100 – 400 de lei poti verifica intreaga masina si eviti o potentiala teapa. Ideal este sa alegi un service ce nu ii este cunoscut vanzatorului masinii, ca sa eviti pe cat posibil sa se intalneasca cu o cunostinta ce-l va ajuta cu vanzarea masinii.

In cazul in care nu prea se gasesc service-uri in locatia unde trebuie sa te deplasezi sau pur si simplu vrei sa mergi cu un prieten care este mecanic sau un foarte bun cunoscator nu aveti nevoie decat de un tester auto de diagnoza, un laptop, un magnet si un tester de vopsea auto, recomandat in acest caz fiind sa mergi macar la o vulcanizare ce iti permite sa te uiti pe sub masina, pentru a verifica sasiul daca nu are rugina sau nu are urme de daune.

Nu uita sa testezi personal masina!

Dupa sau inainte de verificarea la service, testeaza-l si cum se comporta in conditii de trafic real, astfel poti vedea cum se simte pedala de ambreiaj, cum accelereaza masina, cum se comporta directia, cum franeaza si cum schimba cutia de viteze.

Poti sa ii faci si cateva probe de viteza, bineinteles sa-i ceri in prealabil proprietarului masinii acordul, iar daca acesta raspudne negativ, poti sa iti pui semne de intrebare, deoarece poate ascunde ceva si nu vrea sa cedeze sau sa observi tu acel lucru, altfel zis o masina sanatoasa nu va ceda atat de usor cu una cu doua. Poti controla astfel si eventualele sunete ce le scoate masina, putand intreba proprietarul.

Verifica vertiginos actele!

Fii foarte atent la documentatie, acestea fiind extrem de importante, orice document lipsa sau expirat putand sa iti puna mari batai de cap sau costuri suplimentare. Sunt cazuri cand sunt inmanate acte false, masinile fiind furate, astfel risti sa faci dosar penal, sa pierzi banii si sa ti se confiste masina.

Nu inmana banii fara a primi certificatul fiscal, iar in cazul in care dureaza mai mult pana i se va elibera fostului proprietar certificatul fiscal, el putand sa il ridice abia ziua urmatoare, poti sa te intelegi cu el sa pastrezi o parte din banii ce ii datorezi pentru masina si sa ii inmanezi la predarea fiscalului, pentru a evita in a te duce de nas.

Sursa foto: gulfnews.com, coverfox.com, taldwyngaragegloucestershire.co.uk, blog.schumacherpreowned.com, nepalautotrader.com

Citeste si...
Cat poti conduce masina cu lumina de la AdBlue aprinsa?
Cat poti conduce masina cu lumina de la AdBlue aprinsa?

Tot mai multe autoturisme sunt echipate in acest moment cu sisteme AdBlue deoarece acestea imbunatatesc consumul de combustibil, c...

In ce cazuri poti conduce masina cu o singura pedala?
In ce cazuri poti conduce masina cu o singura pedala?

Modalitatea de conducere a masinii cu o singura pedala Avansul tehnologic in domeniul auto a adus cu sine o multitudine de inventi...

Stiai ca iti poti pierde masina din cauza unor datorii de doar cateva sute de lei?
Stiai ca iti poti pierde masina din cauza unor datorii de doar cateva sute de lei?

Trecem printr-o perioada instabila din punct de vedere economic, iar o criza financiara pare iminenta. Multe persoane abia se desc...

Cati kilometri mai poti conduce masina cand iti arata Range 0 Kilometri?
Cati kilometri mai poti conduce masina cand iti arata Range 0 Kilometri?

Ce se întâmplă când se aprinde lumina rezervorului de combustibil și cât poți merge cu 0 kilometri rămași? Când lumina rezervorulu...