Motor pe benzina sau motor pe motorina?

Motor pe benzina sau motor pe motorina?

In momentul in care te decizi sa achizitionezi o masina, una dintre cele mai mari polemici peste care vei da este intre motoarele pe benzina si diesel. Chiar daca mai nou incep sa apara din ce in ce mai multe modele hybrid pe piata, cele mai multe masini (mai ales cele de mana a doua) pe care poti sa le achizitionezi la un pret rezonabil sunt sau pe benzina sau pe motorina.

Adevarul este ca ambele posibilitati au atat avantaje cat si dezavantaje, despre care vom vorbi in cadrul acestui articol, alaturi de alte diferente esentiale dintre cele doua tipuri de motoare, ca la final sa poti face o alegere cat mai calculata.

Diferentele dintre diesel si benzina

Chiar daca ambele tipuri de combustibil se trag, la baza, din petrol, sunt folosite modalitati diferite de rafinare. Benzina fara plumb este de regula mai rafinata decat motorina. In timpul procesului de ardere, benzina este combinata cu aerul pentru a crea un vapor, care aprins duce la pornirea motorului.

In timpul acestui proces insa se ard molecule de carbon mai mari, mai grele de ars, de aceea se poate spune ca abia 80% din combustibil este ars in camera de ardere in timpul primei incercari.

Cea mai mare diferenta intre cele doua tipuri de motoare se afla in procesul de aprindere, procesul ce duce, practic, la pornirea motorului. Motorina este mai putin rafinata decat benzina, din acest motiv motorul va avea nevoie de mai multa compresie (cam de doua ori mai mare) si temperaturi mai ridicate pentru a putea auto-aprinde moleculele mari din cadrul camerei de ardere.

Multi considera ca motoarele pe diesel sunt mai eficiente decat cele pe benzina tocmai datorita acestui lant mai mare de hidrocarburi (astfel putand sa produca mai multa energie decat un motor pe benzina).

Care este insa adevarul?

Adevarul este insa, ca motoarele pe diesel si benzina sunt de fapt mult mai asemanatoare decat par la prima vedere. Ambele sunt motoare de combustie interna, ceea ce inseamna ca indiferent de tipul de combustibil utilizat, acesta urmeaza sa fie transformat in energie, prin procesul de ardere.

La ambele motoare, aerul este combinat cu combustibilul pentru ardere. De asemenea, ambele utilizeaza sistemul de inductie a combustibilului.

Cum sunt totusi, diferite aceste tipuri de motoare?

Diferenta sta in felul de aprindere al amestecului format din aer si combustibil. Daca este vorba de un motor pe benzina, amestecul intra in compresie, in cadrul unui ciclu, inainte ca pistonul sa devina apropiat de bujie. Ajuns in cel mai inalt punct, bujia emite o scanteie si astfel amestecul se aprinde si urmeaza sa puna in miscare pistonul si trenul de rulare.

Daca vorbim insa de un motor pe motorina, amestecul intra in compresie mai devreme (decat la un motor pe benzina) si se produce destula caldura prin comprimare pentru a se aprinde combustibilul singur, fara scanteie (undeva la 800 de grade Celsius).

Astfel, daca alegi un motor diesel, nu vei avea probleme cu bujiile, deoarece in acest caz ele nu exista, nu sunt folosite, si termenul utilizat pentru procesul de aprindere este “aprindere prin compresie”. Dieselul foloseste bujii incandescente care incalzesc camera de ardere atunci cand temperatura este foarte mica. Cand motorul ruleaza la temperaturi normale, incandescentele se opresc din functionare.

O alta diferenta esentiala intre cele doua tipuri de motoare sta in putere si forta. Dupa cum am mentionat anterior, motoarele diesel sunt capabile sa produca mai multa energie, mai multa forta (cuplu), insa motoarele pe benzina au de obicei mai multi cai putere, motiv pentru care vor putea accelera si ajunge la viteze mai mari mai rapid.

Dieselul are mai putine turatii pentru ca daca ar ajunge la 7.000 de ture motorul ar exploda efectiv, din cauza compresiei mai mari si a vibratiilor produse.

Ce este de preferat? 200 de cai putere pe diesel sau 200 pe benzina?

Caii putere inseamna cuplu (Nm) ori turatie, totul impartit la 7120. Cu totii stim ca motorul diesel dezvolta un cuplu superior celui pe benzina insa diferenta majora se face cand vine vorba de plaja de turatie. In cazul benzinei, unele modele pot accelera pe o plaja si de doua ori mai mare comparativ cu un motor diesel, asa ca noi am alege benzina.

O alta diferenta intre cele doua, pe care o vei simti pe propria piele este frana de motor. Din cauza diferentelor in procesul de ardere, si frana de motor va functiona diferit la cele doua tipuri de motoare.

Multi se plang ca frana de motor are un sunet foarte puternic la motoarele diesel, insa acest lucru se datoreaza faptului ca procesul de franare incepe in timpul compresiei, astfel sunetul vine de la aerul evacuat. Pe cand la o masina pe benzina franarea se intampla in momentul in care se ia piciorul de pe acceleratie.

Avantaje si dezavantaje la benzina si diesel

Daca este sa aruncam o privire asupra dezavantajelor motoarelor pe benzina, putem enumera faptul ca aceste masini sunt factori mai mari de poluare, taxele sunt mai mari (mai ales cele de poluare), preturile de achizitionare pot fi mai mari, din cauza componentelor mai rezistente si implicit mai scumpe, ce sunt folosite.

Daca e sa ne uitam la dezavantajele unei masini pe benzina, principalul ar fi ca se devalorizeaza mai rapid decat cele pe motorina, consumul poate fi mai ridicat si exista riscul mai mare de explozie in cazul unui accident.

Pe langa aceste dezavantaje insa, ambele tipuri de motorizari prezinta si o serie de avantaje, cum ar fi la motoarele diesel faptul ca are un consum mai mic, pretul motorinei este putin mai scazut decat al benzinei si are un randament mai bun; iar motoarele pe benzina sunt mai rafinate, au o putere mai mare, polueaza mai putin si au, per total, costuri de intretinere mai mici.

Diferente cand vine vorba de costurile de achizitie

In cazul in care cauti sa achizitionezi o masina noua, se va simti mai tare diferenta de pret dintre diesel si benzina. Insa acest lucru se datoreaza faptului ca motoarele pe diesel sunt mai scumpe de manufacturat decat cele pe benzina.

La masinile de mana doua insa, diferenta de pret nu va fi asa de evidenta. Cand vine vorba de costurile de intretinere si de utilizare, diferentele sunt greu de spus. La noi in tara nu sunt mari diferente la preturile intre motorina si benzina.

Daca e sa vorbim de consum, acest lucru depinde strict de capacitatea motorului, adica de tipul de masina pe care il vei alege. In teorie insa, motoarele pe diesel au cel mai mic consum. Daca e sa vorbim de taxe, taxele aferente unei masini diesel sunt de obicei mai mari decat cele ale unei masini pe benzina .

Ca si o concluzie finala, orice tip de masina ai dori sa alegi, cel mai probabil producatorul ales de tine are o varianta atat pe benzina cat si pe motorina. Alegerea insa trebuie facuta mai ales in functie de nevoile tale, pentru ce anume doresti sa folosesti masina, pe termen lung. Astfel, pentru fiecare varianta corecta poate fi una diferita pentru fiecare.

Sursa foto: gamengadgets.com, learnengineering.org, which.co.uk, nissan-global.com

Citeste si...
Sunt motoarele turbo in 3 cilindri bune de ceva?
Sunt motoarele turbo in 3 cilindri bune de ceva?

Din ce in ce mai multi producatori au inceput sa scoata masini cu motoare mici, in 3 pistoane, cu turbina. Fiind mai mici, este le...

Sunt masinile japoneze mai fiabile ca cele nemtesti?
Sunt masinile japoneze mai fiabile ca cele nemtesti?

Producatorii auto japonezi si germani sunt in fruntea listei cand vine vorba de inginerie auto, fara dubii. Multi fani de masini a...

Sunt airbagurile si centurile conectate?
Sunt airbagurile si centurile conectate?

Airbagurile si centurile de siguranta sunt cele mai importante doua elemente atunci cand vine vorba despre siguranta ta si a celor...

Sunt cutiile manuale mai ieftin de reparat decat cele automate?
Sunt cutiile manuale mai ieftin de reparat decat cele automate?

Atunci cand vine vorba despre autoturisme, una dintre cele mai semnificative diferente pe care trebuie sa le luam in calcul este t...