Tot ce trebuie sa stiti despre supapa PCV

Tot ce trebuie sa stiti despre supapa PCV

Probabil ca odata cu trecerea timpului ati auzit discutandu-se despre supapa PCV a unui motor pe benzina sau pe gaz, insa exista posibilitatea sa nu fi auzit si cat de importanta este aceasta mica componenta in ceea ce priveste motorul.

De regula, cu probleme ale supapei PCV se confrunta soferii care detin masini cu motoare pe benzina, iar supapele sunt construite din furtune de plastic care dispun de un resort interior.

Este firesc ca aceste supape sa cedeze de la un anumit timp, pentru ca orice material plastic care este montat intr-un loc cu temperaturi ridicate, cedeaza de la un anumit moment dat.

Ei bine, in cele ce urmeaza in acest articol veti afla mai multe detalii despre supapa PCV si veti descoperi si care sunt semnele clare ale faptului ca supapa PCV este defecta sau ca urmeaza sa se defecteze.

Simptome ale supapei PCV defecte

Martor motor aprins (Check-Engine)

Una dintre cele mai des intalnite probleme atunci cand vine vorba despre defectarea supapei PCV este caracterizata de aprinderea martorului motor in tabloul de bord al masinii.

Atunci cand in bord se aprinde martorul, este clar faptul ca in modului de comanda al motorului a fost stocat un cod de eroare, iar pentru depistarea acestuia este necesara utilizarea scanerului OBD2. Exista insa si masini vechi care nu au computer de bord, si care nu vor afisa acest simptom.

Ralanti ridicat

Dat fiind faptul ca supapa PCV are rolul de a controla fluxul de aer cuprins intre carter si galeria de admisie, in conditiile in care aceasta este defecta, pot exista aceleasi simptome precum atunci cand se scurge aerul de admisie, ceea ce duce la cresterea turatiei de ralanti in gol. In cazul in care intampinati asemenea simptome, este necesar sa verificati mai intai de toate supapa PCV.

Amestec prea bogat

Din cauza detaliilor amintite anterior, trebuie precizat ca o supapa PCV poate prezenta aceleasi simptome precum scurgerea de admisie, asa ca amestecul de aer-combustibil se poate insela. De cele mai multe ori amestecul de aer-combustibil poate deveni mai slab decat este necesar.

Rateuri

Din cauza faptului ca se poate ajunge la un amestec necorespunzator din cauza supapei PCV stricate, se pot simti rateuri in momentul in care masina este la ralanti, sau in timpul accelerarii.

In cazul unui amestec mai slab decat este necesar, cilindrii nu se aprind corect, iar din aceasta cauza se ajunge la rateuri, pe cand daca amestecul este prea bogat se poate opri scanteia cu combustibil, asa ca acesta este iarasi un motiv pentru care rateurile isi pot face aparitia.

Accelerare greoaie

Tot datorita unui amestec necorespunzator, se poate simti o accelerare mai grea a masinii atat la turatii scazute cat si la turatii ridicate.

De cele mai multe ori nu se simte supapa PCV rupta la turatii mari, dar la turatii in gol se simte bine, insa aici depinde totul foarte mult si de designul acesteia.

Consum crescut de ulei si scurgeri de ulei

In conditiile in care supapa PCV sau furtunurile sunt blocate din cauza umiditatii se ajunge la o presiune mare in camera motorului, ceea ce va cauza impingerea in sus in cilindri, si iesirea prin garnituri.

In conditiile in care observati vreodata scurgeri mari de ulei si un consum al uleiului de motor, este necesar sa verificati supapa PCV dar si furtunurile, pentru a depista daca acestea nu cumva sunt blocate.

Fum alb-negru-albastru pe toba de esapament

In conditiile in care supapa PCV sau furtunurile sunt blocate, in camerele de combustie va ajunge uleiul impins de cartere, motiv pentru care va arde uleiul inauntrul motorului. Va fi afectata in aceste conditii si iesirea prin toba de esapament, astfel ca fumul rezultat va fi unul albastru.

In conditiile in care supapa PCV este stricata si provoaca un amestec slab sau un amestec bogat la motor, se poate obtine un fum negru eliminat de esapamentul masinii sau chiar un fum alb, in functie de tipul amestecului pe care il are motorul masinii.

Ca si concluzie pentru acest subpunct putem spune ca in conditiile in care fumul are o culoare dintre cele trei mentionate anterior, trebuie sa verificati cat mai rapid supapa PCV.

Ce este supapa PCV?

Aceasta supapa este situata in pozitie verticala si este importanta in ceea ce priveste ventilatia pozitiva a carterului si este considerata a fi un dispozitiv de emisie foarte vechi, folosit in cazul unui numar foarte mare de masini.

Supapa PCV are rolul de a elimina emisiile carterului din motor, pe care le va transfera sistemului de admisie, astfel ca le va arde inca odata intr-un alt ciclu al motorului, pentru ca emisiile sa fie mai eficiente si mai curate. In acest fel, masina nu va polua atat de mult mediul inconjurator.

Modul de fabricare al supapelor PCV de regula este acelasi, iar ambele sunt dotate cu doi conectori de presiune care dispun de o supapa cu arc in interior. In momentul stationarii, in interiorul galeriei de admisie este un vid, care ajuta la eliminarea emisiilor din carter la viteze mici.

In momentul in care motorul este turat sau conduceti masina la turatii mai inalte, supapa PCV se deschide si aspira ventilarea mai multa carterului care este provocata de catre presiunea de turatie, dar si de catre cresterea presiunii din carter.

Cele mai mici valori ale RPM-ului sunt vacuumul inalt, supapa PCV jumatate inchisa. Cele mai mari valori ale RPM-ului sunt vacuumul inferior si ventilul PCV deschis in totalitate, in timp ce rateul din carter este reprezentat de inchiderea ventilului PCV.

In conditiile in care motorul masinii este dotat cu turbocompresor, atunci cu siguranta nu este indicat sa mariti presiunea pentru a intra in carter pentru ca in acest fel se va ajunge la scurgerea uleiului si la etansarea garniturilor. Pentru o asemenea masina este necesara supapa PCV cu sens unic, care este construita diferit de supapele obisnuite dat fiind faptul ca functioneaza doar pe RPM-uri scazute sau inactive.

Exista asemenea supape care sunt dotate cu 3 conectori pentru vid, iar supapele au control asupra acestora prin intermediul solenoidelor electrice de vid, care au mai multe moduri de functionare.

Cat de des trebuie inlocuita supapa PCV?

Nu exista nicaieri specificat intervalul de timp la care trebuie schimbata aceasta componenta. In conditiile in care supapa este construita din material plastic, acesta se uzeaza pentru ca supapa se regaseste in locuri foarte fierbinti, iar in interiorul furtunurilor exista o cantitate mare de combustibil – ulei in permanenta. Din acest motiv, supapa sau furtunurile pot ceda mai devreme sau mai tarziu.

In cazul achizitionarii unei masini second hand, este indicat sa inlocuiti cat mai repede supapa, in cazul in care nu stiti cand aceasta a fost ultima data inlocuita.

Este indicat ca atunci cand mergeti cu masina la service sa solicitati si verificarea furtunurile care se regasesc in jurul valvelor PCV, iar daca acestea sunt crapate sau nu se afla intr-o stare tocmai buna, trebuie sa le schimbati de urgenta, pentru ca sansele ca si supapa PCV sa fie intr-o asemenea stare sunt foarte mari.

Aceste supape si furtunuri au preturi foarte atractive si sunt simplu, rapid si usor de schimbat, asa ca decat sa complicati lucrurile, mai bine schimbati-le la timp.

Unde este situata supapa PCV?

Raspunsul in ceea ce priveste aceasta intrebare depinde de la caz la caz si de la masina la masina. In cazul unei masini vechi si care nu are turbo, este posibil ca supapa PCV sa se regaseasca fie in partea superioara, fie in partea laterala a capacului supapei. De cele mai multe ori supapa se regaseste pe capacul supapei de pe masina.

In cazul in care nu stiti, supapa PCV poate fi montata intre intrare si capacul supapei, iar daca nu o gasiti, este important sa verificati furtunurile care se deplaseaza de la capacul supapei si pana la sistemul de admisie, pentru ca acolo se regaseste si supapa.

In cazul in care discutam despre masini mai noi care dispun de turbo, supapa PCV se regaseste inauntrul furtunului si se depisteaza foarte greu. Discutam aici despre modele precum Audi, Skoda, Volkswagen sau Seat care au motorul 1.8. Aici supapa se regaseste sub admisia dinauntrul furtunului si poate fi complicat de depistat.

Cum se verifica daca supapa PCV este intrerupta?

Pentru a depista daca supapa PCV este intrerupta sau nu, se pot efectua diferite operatiuni, iar aici putem da drept exemplu verificarea vizuala a acesteia, sau indepartarea acesteia de pe masina. In cele ce urmeaza veti descoperi cum se poate verifica supapa PCV repede si eficient.

Deschideti capacul de ulei in momentul in care este pornit motorul masinii. In acest fel puteti depista o defectiune posibila a supapei PCV, fara sa o eliminati. Asadar, porniti motorul si lasati-l pornit, dupa care indepartati capacul de la ulei. In cazul in care simtiti ca acesta este aspirat la motor, este dificila indepartarea sa pentru ca exista prea mult vid in interiorul supapei, ceea ce inseamna mai mult ca sigur ca supapa PCV este defecta.

In conditiile in care scoateti capacul de ulei si simtiti ca acesta aproape explodeaza, atunci inseamna ca presiunea este una foarte mare si este cauzata de catre o defectiune a supapei PCV, insa aceasta presiune mare poate fi cauzata si de catre alti factori precum uzura segmentii pistoanelor, insa mai intai de toate trebuie sa verificati supapa PCV.

In momentul in care este pornit motorul masinii, este indicat sa pulverizati un spray inflamabil in apropierea orificiului de admisie, pentru ca in acest fel veti descoperi daca exista scurgeri in apropierea supapei PCV sau in jurul furtunurilor.

In conditiile in care motorul se tureaza in momentul in care pulverizati spray-ul respectiv, atunci este evident faptul ca exista o scurgere prin apropierea locului in care ati pulverizat, asa ca trebuie sa deconectati supapa si furtunurile si sa incercati sa vedeti daca puteti descoperi locul prin care se produce scurgerea.

Este extrem de important sa stiti ca aceasta metoda este una extrem de periculoasa, iar in cazul in care nu sunteti atent, poate izbucni un incendiu, asa ca daca tot decideti sa faceti acest pas, este necesar un stingator de incendiu la indemana.

Verificati vizual supapa PCV si arcul

In conditiile in care simtiti o presiune prea mare sau simtiti prea mult vid in interiorul supapei PCV, atunci este necesar sa indepartati si sa verificati supapa PCV, pentru a depista daca exista vreo defectiune.

Verificati daca in furtunuri exista umiditate / ulei

In cazul in care exista prea multa presiune in interiorul motorului, se ajunge la scurgeri de ulei sau la obtinerea unui fum albastru scos pe toba de esapament a masinii. In aceste conditii este necesar sa verificati daca in interiorul supapei PCV si in interiorul furtunurilor exista umiditate.

Verificati daca furtunurile se afla in stare buna de functionare

Datorita uzurii mari a furtunurilor, acestea se pot rupe, iar astfel se va consuma mai mult ulei, iar presiunea din interiorul carterului va fi mai mare.

Pentru a verifica aceste furtunuri este indicat sa aveti motorul pornit, pentru ca daca incercati sa efectuati o asemenea verificare cu motorul oprit, se poate sa nu depistati problema.

De ce se incalzesc anumite supape PCV?

In interiorul supapei PCV si in interiorul furtunurilor poate exista condens, umiditate sau alte lichide care au un miros foarte urat. In cazul in care in interiorul acestora se regaseste condens, atunci acesta poate sa inghete la temperaturi scazute ale aerului de afara.

Daca va intrebati ce inseamna acest lucru, ei bine, un furtun inghetat blocheaza total fluxul, ceea ce duce la probleme serioase ale motorului din cauza faptului ca presiunea va creste enorm de mult in interiorul carterului.

O presiune marita in carter duce la consum de ulei si scurgeri de ulei, iar de aici vor aparea probleme precum presiunea de ulei si etansari ale motorului suflat.

Codurile comune ale problemelor cu supapa PCV

De mentionat este faptul ca exista cateva coduri care apar atunci cand supapa PCV este defecta, iar in cele ce urmeaza le vom prezenta pentru a le cunoaste si dumneavoastra. P052E este primul cod pe care trebuie sa il cunoasteti si are legatura cu performanta a supapei regulatorului de ventilatie pozitiva a carterului.

P0171 este al doilea cod important despre care trebuie sa cunoasteti informatii, iar acesta face referire la sistemul de combustibil (banca 1). Referitor la detectarea erorilor de cilindru aleatorie sau multiple trebuie amintit codul P0300, in timp ce pentru circuitul de control privind incalzitorul de ventilatie pozitiva al carterului deschis amintim codul P053A.

Costurile pe care trebuie sa le suportati in conditiile in care va confruntati cu o supapa PCV defecta, depind foarte mult in functie de marca si modelul masinii. De mentionat insa este faptul ca discutam despre piese ieftine in comparatie cu alte componente, asa ca nu trebuie sa va faceti griji in ceea ce priveste achizitionarea supapei PCV.

In conditiile in care considerati ca sunteti pregatiti pentru a inlocui personal supapa PCV, nu va trebui sa suportati costurile manoperei, iar astfel veti economisi ceva banuti. Daca nu aveti cunostinte in domeniul auto si considerati ca nu va descurcati, puteti merge cu masina intr-un service autorizat, iar in functie de marca si modelul masinii veti plati mai multi sau mai putini bani.

Atunci cand se impune inlaturarea sistemului de admisie pentru a avea acces la supapa PCV, este mai mult de lucru, iar pretul va fi mai mare.

In concluzie, putem spune ca daca depistati probleme privind consumul de carburant la ralanti sau daca descoperiti probleme privind consumul de ulei, trebuie neaparat sa efectuati o verificare a supapei PCV, care se regaseste de regula pe carcasa carterului in cazul masinilor vechi.

Din fericire, aceste supape au preturi atractive, asa ca din punct de vedere financiar nu aveti motive de ingrijorare. Inlocuirea acestor supape insa poate dura mai mult sau mai putin timp, in functie de marca si modelul masinii, dar si in functie de vechimea masinii si in functie de priceperea dumneavoastra sau a mecanicului auto.

Sursa foto: grimmermotors.co.nz, carhowto.com, bavarian-auto.com, youtube.com, eeuroparts.com, flickr.com, outilsobdfacile.com

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...