In general, termenul rateu se refera la un proces incomplet de combustie in interiorul cilindrului. Cand devine destul de grav, soferul va simti miscari de convulsie din partea motorului sau a sistemului de propulsie.
De cele mai multe ori, soferul va duce masina intr-un service, plangandu-se ca distributia masinii nu mai este sincronizata. Nu este in totalitate gresit, insa sincronizarea proasta a aprinderii este doar unul dintre motivele pentru aparitia rateurilor – si nu cel mai comun.
Rateu de aprindere
O problema a sistemului de aprindere este printre cele mai comune motive pentru rateurile motorului. Intrucat cablurile de aprindere, capacul si rotorul distribuitorului si bobina se uzeaza cu timpul, acestea isi pierd abilitatea sa functioneze corect si sa aprinda amestecul de aer si combustibil din camera combustiei.
La inceput, scanteia va fi doar mai slaba si rateul va fi subtil. Pe masura ce componentele se uzeaza, rateul va fi tot mai intens si procesul de combustie poate fi oprit in totalitate. Asta va cauza convulsii serioase sau soc in sistemul de operare al motorului (motorul poate chiar reactiona prin sistemul de aer, producand o explozie zgomotoasa).
Rateul neproductiv
Fiind o alta cauza comuna a rateului motorului, acesta se refera la existenta unui raport inegal de aer/combustibil (prea mult aer, prea putin combustibil). Din moment ce motorul are nevoie de un amestec mai bogat in combustibil pentru a functiona ideal, problema poate deveni si mai vizibila cand vehicului este inactiv.
Acesta poate scade sau disparea pe masura ce viteza motorului creste din cauza ca eficienta curgerii volumetrice in camera combustiei creste semnificativ. Acesta este unul dintre motivele pentru care un vehiculul are un consum de combustibil mai bun pe autostrada decat in oras.
O supapa EGR care este blocata pe deschis, o scurgere in garnitura galeriei de colectare, un senzor de aer defect, o pompa slaba de combustibil sau un filtru de benzina infundat sunt cateva dintre cauzele acestui tip de rateu.
Rateu mecanic
Cand vine vorba de un rateu, trebuie luate in considerare si problemele mecanice – segmenti de piston uzati, supape, pereti cilindrici pe arborii cu came, o garnitura care curge, balansoare stricate sau sparte, injectoare de combustibil stricate (sau electronicele care le controleza), o curea de distributie prost instalata.
In general, acest tip de rateu aduce un sentiment de inabusire, inecare a motorului. Este vizibil indiferent de viteza motorului – ba chiar, se intensifica pe masura ce viteza creste.
Rateu al sistemului de propulsie
Uneori, motorul nu are nimic de-a face cu un rateu. O cauza comuna pentru performanta proasta (care te face sa crezi ca e un rateu) este o problema in transmisie si in abilitatea sa de a se muta in sus si in jos.
Daca rateul apare pe viteza mai mare, ar putea fi o problema cu operarea echipamentului suprasolicitat sau cu ambreiajul care se zgaltaie. Daca simti senzatia de disconfort in timpul incetinirii, ar putea fi din cauza decalajului de transmisie.
Asigura-te ca masina ta este verificata in mod corect, pentru a determina cauza unui rateu. Motoare intregi au fost inlocuite pentru a rezolva o problema mecanica inteleasa gresit, a carei cauza era de fapt carcasa de transfer, transmisia, schimbatorul de viteze sau decalajul fata/spate.
Sursa foto: youtube.com, thecarmoguls.com