Totul despre cutia de viteze CVT

Cutia de viteze CVT (transmisie cu variatie continua) este un tip de transmisie automata care furnizeaza mai multa putere folosibila, mai multa economie de combustibil si o experienta de condus mai lina decat transmisia automata traditionala. Diferenta majora fata de cutiile traditionale este ca in cazul lor nu exista pasi intre vitezele inferioare si vitezele superioare.

 

Acest aspect este cel mai mare avantaj al cutiilor CVT, deoarece ele pot mentine motorul la o putere optima, marind eficienta si reducand consumul de combustibil, prin efectuarea unor tranzitii mult mai line de la viteza cea mai mica, la cea mai mare.

 

In plus, cutiile CVT ofera o acceleratie lina si, in general, o operare mai placuta a masinii, dar si o capacitate mai mare de adaptare la diversele conditii de drum, de aceea sunt din ce in ce mai prezente in modele noi de masini.

 

Citeste si despre: ce rol are cutia de viteze

 

Cum functioneaza?

 

Transmisiile traditionale folosesc un set de roti dintate care furnizeaza un numar fix de viteze. Transmisia schimba vitezele in functie de situatie: viteze mai mici pentru pornire de pe loc, viteze medii pentru accelerare si depasire, si viteze mari pentru condus economic. Cutia de viteze CVT inlocuieste rotile dintate cu doi scripeti de forme conice si diametre variabile, care au o curea sau lant de metal in forma de V intre ei. Un scripete este conectat la motor, celalalt este conectat la roti.

 

Cand apesi acceleratia, motorul se tureaza, iar unul dintre conuri se misca in concordanta cu cantitatea de putere ceruta. Celalalt con face ajustarile necesare astfel incat cureaua sa isi mentina aceeasi tensiune. Deoarece conurile se misca separat, inseamna ca nu exista raporturi de transmisie fixe, asa cum gasim la masinile cu transmisie manuala sau automata. Practic, CVT este o unitate cu o singura viteza pentru toate conditiile de drum si un numar infinit de raporturi de transmisie.

 

Cutiile CVT produc cea mai eficienta viteza pentru fiecare situatie de condus. Spre deosebire de cutiile automate, soferii nu vor simti trecerea de la o viteza la alta, dar vor sesiza o schimbare in viteza motorului si numarul de rotatii, care vor fi mai mari la acceleratie si mai mici la viteza de croaziera.

 

Cutiile CVT sunt dotate cu microprocesoare si senzori, dar esentiale pentru a crea forta necesara pentru ajustarea celor doi scripeti sunt forta centrifugala si presiunea hidraulica.

 

Cutiile de viteze CVT nu au multe componente care se misca, ceea ce le face destul de sigure. Daca folosesti lichidele corecte pentru a lubrifia componentele si faci mentenanta regulata, poti avea incredere intr-o cutie CVT la fel ca intr-o cutie conventionala, manuala sau automata. Cu toate acestea, si ele pot fi lovite de probleme. In continuare, le vom trece in revista pe cele mai des intalnite.



Citeste si despre: cutie de viteze manuala vs cutie de viteze automata

 

 

Probleme comune

 

Scurgeri. Daca observi pete rozalii de ulei dupa ce scoti masina din parcare dimineata, inseamna ca ai probleme la cutia de viteze CVT, care poate prezenta scurgeri din sigiliile exterioare. Unele sunt mai usor de reparat, altele necesita interventii mai complexe.

 

Vibratii. Daca simti ca masina vibreaza si se zguduie cand conduci la viteze mari, pot fi mai multe cauze, una dintre ele putand proveni de la cutia de viteze CVT, care trebuie verificata urgent.

 

Intarzieri. Un alt semn clasic de defectiuni la cutia CVT este o ezitare observabila a transmisiei de a se angaja in viteza atunci cand pui schimbatorul in D sau R. Aceasta intarziere poate fi cauzata de un nivel scazut al lichidului de transmisie, o curea slabita, sau un sigiliu rupt.

 

Miros de ars. Daca simti miros de ars cand te afli in apropierea masinii, poate fi un semn de supraincalzire a transmisiei. Mirosul poate fi cauzat de scurgerea lichidului de transmisie in sistem de esapament. Din nou, este o problema care trebuie adresata imediat.

 

Pierderi de transmisie. Acestea apar atunci cand motorul se tureaza rapid, dar nu toata puterea este transferata catre roti. Motivele pot fi multiple si nu pot fi aflate fara o vizita la service.

 

O alta problema poate fi disconcordanta intre presiunea aplicata pe acceleratie si rotatiile motorului. De asemenea, cutiile CVT pot oferi un cuplu mai mic decat cutiile normale, iar transmiterea puterii prin frecare poate cauza un grad mare de uzura pe curea si alte componente.

 

 

 

Citeste si despre: probleme comune la DSG-ul in 6 trepte

 

 

 

Sursa foto: liveabout.com, carfromjapan.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate