Totul despre rugina - de ce rugineste masina?

Totul despre rugina - de ce rugineste masina?

Astazi vom vorbi despre o mare problema intalnita tot mai des la masini, fie ele vechi fie ele aproape noi. Vom vorbi despre rugina, sau cum mai este numita de cei din domeniul auto, "cancerul". Mai intati de toate sa intelegem putin ce este mai exact aceasta rugina, cum apare ea si cum de reuseste sa faca atatea probleme. 

Cea mai obisnuita si comuna forma de coroziune este rugina, o substanta de culoare brun-roscata, foarte poroasa si sfaramicioasa care se formeaza in urma oxidarii minereului de fier. In cazul fierului, care reactioneaza cu oxigenul si apa, formandu-se oxidul de fier "hidratat" care slabeste foarte tare structurile. Deci denumirea chimica a ruginei este oxid de fier. Rugina este rezultatul unui process electrochimic cunoscut sub numele de coroziune. 

Citeste si despre: pasi de urmat pentru a scapa de rugina masinii

De ce trebuie sa fim atenti la rugina?

Ca o masina sa ramana in conditii foarte bune de functionare trebuie intretinuta regulat. Masinile sunt foarte expuse la rugina, care poate fi foarte daunatoare pentru masina de asta trebuie sa fii foarte atent.

Daca cumva ai scapat situatia de sub control si masina ta prezinta urme de rugina nu iti fa probleme exista foarte multe produse ce pot fi folosite pentru indepartarea ruginii.

Acest tip de coroziune slabeste considerabil metalul afectand astfel integritatea masinii. Pentru a scapa de rugina, trebuie sa indepartam oxidul de fier si sa acoperim zona devenita vulnerabila cu un strat protector pentru a impiedica reaparitia.

In ce conditii apare rugina pe masina?

Asta este o intrebare destul de simpla, rugina apare in combinatia metal expus sau netratat corect + apa sau un climat umed. Dar sa detaliem putin pentru cei ce au ceva cunostinte in chimie. Caroseria masinii actioneaza precum un catod si un anod in prezenta apei, care actioneaza ca un electrolit.

Din acest motiv caroseria masinii este foarte vulnerabila la rugina. Daca cumva locuiti aproape de mare, sau doriti sa cumparati o masina care a stat in apropierea marii, trebuie sa aveti mare grija la rugina, deoarece aparitia ruginii este favorizata in conditii de umezeala crescuta.

Dar ce este si mai periculos decat apa este sarea, care accelereaza extrem de rapid acest process de oxidare. Din acest motiv ar fi bine ca pe timp de iarna sa spalam mai des masina si sa nu o lasam cu sarea "de 2 degete pe ea" deoarece ne va afecta atat vopseaua cat si tabla propriu-zisa. Cele mai expuse componente la rugina sunt elementele de caroserie si sistemul de evacuare

Citeste si despre: cum sa indepartezi cu usurinta zonele infundate ale caroseriei

Cum putem scapa de rugina?

In functie de stadiul in care a ajuns rugina, metalul poate fi recuperat sau nu. Rugina "mananca" pur si simplu metalul. Rugina mai este numita in domeniul auto si "cancerul" deoarece odata ce a aparut daca nu este tratata ea se va raspandi foarte rapid. Cum apare cea mai mica pata de rugina ea trebuie tratata. Tratarea ruginii de pe masina nu este un proces asa de usor, dar totul trebuie luat pas cu pas si poate fi realizat de oricine acasa.

Sunt multi experti auto si multe service-uri care se ocupa de tratarea ruginii de pe masina, chiar daca acest proces poate fi realizat de oricine este putin mai indemanatic, dar in acelasi timp trebuie sa fim realisti si daca cumva situatia ne depaseste sa apelam la niste specialisti care au experienta in acest domeniu.

Tratarea ruginii de pe masina este un proces ce poate dauna sanatatii daca nu esti protejat corect, de asta cel mai bine si recomandabil este sa folosesti manusi de cauciuc, ochelari de protectie si o masca anti-praf de inalta calitate pentru a fi sigur ca nu inspiri praf sau vapori.

Urmatorul pas ar fi sa acoperi zonele care nu sunt ruginite, sa lasi descoperite doar zonele afectate, deoarece nu vrei ca toata masina sa fie acoperita la sfarsit de praf si bucati mici de rugina.

Foloseste banda de mascare si acopera toate zonele neafectate si asigura-te ca geamurile au fost inchise, dupa care ii poti da drumul la slefuit suprafata ruginita. Un alt sfat foarte bun dat de specialist in domeniu, niciodata sa nu folosesti ziare pentru a acoperi suprafetele mai mari, deoarece hartia de ziar este foarte poroasa si vopseaua-spray poate trece cu usurinta si sa pateze celelalte panouri ale caroseriei. Dupa ce ai slefuit foarte bine zona afectata, foloseste o carpa curata pentru a indeparta praful ramas.

Recomand sa se aplice un strat de solutie acida anti-rugina pentru a indeparta orice urma si orice "radacina" de rugina de pe caroseria masinii.

Dar sa fi foarte atent sa nu lasi prea mult acea solutie pe caroseria masinii pentru a nu afecta metalul. Cel mai bine urmezi cu grija sfaturile de pe cutia solutiei. Dupa ce ai facut tot ce am spus mai sus, trebuie sa aplici un strat de grund.

Cureti foarte bine zona, o degresezi si aplici 3 straturi de grund, asteptand cate 10-15 min intre aplicarea fiecarui strat. Dupa aplicare celor 3 straturi, ele trebuie lasate sa se usuce 12h.

Pentru a obtine o suprafata cat se poate de fina recomand slefuirea umeda cu hartie abraziva de granulatie 400. Dupa aceasta operatiune vopseaua va adera mult mai bine, dar inainte sa te apuci de vopsit cel mai bine spala suprafata cu apa si sapun din abundenta. Odata pregatita suprafata de lucru, poti incepe sa aplici vopseaua.

Acum este unul dintre cele mai importante momente, deoarece daca vopseaua nu este aplicata cum trebuie atunci aspectul nu va fi tocmai ok. Si inca un lucru de care trebuie sa tii cont, procesul de tratare a ruginii este unul destul de complex si trebuie sa te asiguri ca poti acoperi sau trata metalul in maxim 24h de la expunerea sa altfel el poate sa inceapa sa rugineasca din nou si efectele de aceasta data vor fi mult mai rele. 

Mai sunt cazuri in care rugina a "mancat" pur si simplu tot metalul, in acest ca avem o singura solutie, cea de a petici zona afectata. Aceasta operatiune este mai complicata ca cea precedenta, deoarece este nevoie de experienta si pricepere. Din acest motiv va recomand sa mergeti la un service specializat. 

Un alt sfat foarte folositor, la masini cel mai repede ruginesc pragurile, iar unii soferi pun vaselina in interiorul pragurilor pentru a ingreuna aparitia ruginii.

De asemenea periodic sa verificati acele "gauri de scurgere" din interiorul aripilor, de exemplu la Vw Golf 5, este cunoscuta problema cu rugina la aripi deoarece gaurile de scurgere a apei sunt prea mici si se infunda foarte usor, in timp acumulandu-se apa care favorizeaza aparitia ruginii. Cel mai important este sa tratati rugina din timp, nu o lasati sa se extinda prea tare deoarece poate produce avarii majore.

Citeste si despre: cum sa repari cu usurinta mici urme de zgarieturi sau lovituri

Sursa foto: shur-wayautobody.com, aa1car.com, carthrottle.com

Articole similare
Totul despre cum sa inchiriezi o masina

Totul despre cum sa inchiriezi o masina

Inchirierea auto este un proces care implica destui pasi si destule aspecte la care trebuie sa tii cont, pe care ti le vom prezenta in continuare.

De ce sa scrii un review despre masina ta?

De ce sa scrii un review despre masina ta?

Niciun jurnalist auto nu ne poate spune mai multe despre o anumita masina, decat posesorul acesteia, cel care o intretine si o conduce zi de zi.

Totul despre pompa de injectie

Totul despre pompa de injectie

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte complexa si foarte importanta, mai exact despre pompa de injectie.

Totul despre motoarele TDI

Totul despre motoarele TDI

Pai pentru prima data sa intelegem ce inseamna acest acronim “TDI”, TDI vine de la (turbocharged direct injection).

Totul despre supapa PCV

Totul despre supapa PCV

In sistemul de ventilare interna, cea mai importanta piesa este supapa PCV, nu furtunurile sau alte piese adiacente.

Totul despre lichidul de servodirectie

Totul despre lichidul de servodirectie

Servodirectia este un sistem electric sau hidraulic care ofera asistenta la directie la viteze mici.

Totul despre daune minore si cum sa le repari de unul singur

Totul despre daune minore si cum sa le repari de unul singur

Probleme minore la caroserie pot aparea oricand, chiar daca conduci cu cea mai mare atentie. Afla detalii despre facilitatea de a repara daune minore.

Totul despre luminile de ceata

Totul despre luminile de ceata

Pentru multi soferi, ceata este o provocare serioasa, din cauza ca nu multi experimenteaza acest fenomen. Vizibilitatea este mereu o provocare!

Totul despre performanta AMG

Totul despre performanta AMG

Modelele AMG au un aspect mai agresiv, o performanta mult mai buna, o stabilitate excelenta, ele fiind cele mai scumpe modele de la Mercedes-Benz.

Totul despre consumul de ulei al masinii

Totul despre consumul de ulei al masinii

Unii soferi sustin faptul ca motoarele pe benzina consuma mult mai mult ulei ca cele diesel, iar alti soferi sustin exact contrariul.

Totul despre cureaua de accesorii

Totul despre cureaua de accesorii

In acest articol vom vorbi despre cureau de accesorii, o curea carei nu ii este data atata importanta pe cat ar merita.

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Kit-ul de ambreiaj este compus din mai multe piese si anume, discul de ambreiaj, volantul, rulmentul si placa de presiune.

Totul despre filtrul de particule - DPF

Totul despre filtrul de particule - DPF

In acest articol o sa afli ce este filtrul de particule, ce rol are, cand si cum trebuie schimbat, cat costa unul nou si cum se poate regenera DPF-ul.

Totul despre bujiile auto

Totul despre bujiile auto

Este necesar sa stii ca bujiile se pot uza inainte de termenul initial, sau pot sa functioneze mai mult decat este prevazut.

De ce trepideaza masina cand franati?

De ce trepideaza masina cand franati?

Principalele cauze ale acestei probleme sunt placutele de frana, etrierele si discurile de frana dar astea nu sunt singurele cauze.

De ce se opreste masina in mers?

De ce se opreste masina in mers?

O masina niciodata nu se opreste in mers din senin, ci va transmite diferite semnale de avertizare inainte.

Tot ce trebuie sa stii despre scurgerile de ulei de la masina

Tot ce trebuie sa stii despre scurgerile de ulei de la masina

Ce poate fi mai nasol decat sa mergi dimineata linistit la masina si sa observi o balta mare de ulei fix sub masina?

Totul despre supraincalzirea motorului

Totul despre supraincalzirea motorului

Atunci cand motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.

Totul despre testerele de lichid de frana

Totul despre testerele de lichid de frana

Lichidul de frana vechi este foarte periculos pentru sistemul de franare, acesta este cunoscut sub numele de "ucigasul tacut" prin randul mecanicilor.

Totul despre arborele cotit

Totul despre arborele cotit

Arborele cotit este o componenta fundamentala a motorului unei masini. Este sistemul care converteste energia liniara in energie de rotatie.

Totul despre distributia masinii

Totul despre distributia masinii

Distributia este una dintre cele mai importante componente (sau grup de componente) din motor, fara ea nimic nu poate functiona.

Totul despre conducerea defensiva

Totul despre conducerea defensiva

Conducerea defensiva se refera la soferii care prioritizeaza siguranta pe sosele in fata a orice altceva atunci cand se afla la volan.

Totul despre spalarea exterioara a masinii

Totul despre spalarea exterioara a masinii

Exteriorul autoturismului este de asemenea important deoarece componentele de caroserie se pot degrada in timp sub actiunea prafului.

Totul despre Tiptronic

Totul despre Tiptronic

Cum sa faca sa aduca „feeling-ul” si la masinile cu transmisie automata? Raspunsul a venit sub forma unei tehnologii inovative, numita transmisia Tiptronic.

Totul despre turbina auto

Totul despre turbina auto

Aici o sa afli ce este turbina masinii, ce rol are, cum iti dai seama ca este defecta, cum sa faci sa o intretii si de ce suiera atunci cand o accelerezi.

Totul despre contractul de comodat auto

Totul despre contractul de comodat auto

Foarte important de stiut este faptul ca prin intocmirea acestui contract nu se transmite proprietatea autoturismului ci doar folosinta acestuia.

Colantare auto: avantaje si dezavantaje

Colantare auto: avantaje si dezavantaje

Merita sa colantam masina? In articolul de astazi vom dezbate acest subiect, daca merita sa colantam masina sau nu.

Totul despre arborele cu came

Totul despre arborele cu came

Dupa cum am mentionat deja, DOHC vine din engleza, de la Double OverHead Cam si se refera la un motor cu doi arbori cu came in chiulasa.

Totul despre motoarele diesel

Totul despre motoarele diesel

Motorul diesel este un motor cu ardere interna in care combustibilul se aprinde datorita temperaturii inalte create de comprimarea aerului necesar arderii.

Totul despre servofrana

Totul despre servofrana

In momentul in care apasati pedala de frana a masinii, nu este necesara o apasare foarte puternica pentru a incetini masina.