Totul despre rugina - de ce rugineste masina?

Totul despre rugina - de ce rugineste masina?

Astazi vom vorbi despre o mare problema intalnita tot mai des la masini, fie ele vechi fie ele aproape noi. Vom vorbi despre rugina, sau cum mai este numita de cei din domeniul auto, “cancerul”. Mai intati de toate sa intelegem putin ce este mai exact aceasta rugina, cum apare ea si cum de reuseste sa faca atatea probleme.

Cea mai obisnuita si comuna forma de coroziune este rugina, o substanta de culoare brun-roscata, foarte poroasa si sfaramicioasa care se formeaza in urma oxidarii minereului de fier. In cazul fierului, care reactioneaza cu oxigenul si apa, formandu-se oxidul de fier “hidratat” care slabeste foarte tare structurile. Deci denumirea chimica a ruginei este oxid de fier. Rugina este rezultatul unui process electrochimic cunoscut sub numele de coroziune.

De ce trebuie sa fim atenti la rugina?

Ca o masina sa ramana in conditii foarte bune de functionare trebuie intretinuta regulat. Masinile sunt foarte expuse la rugina, care poate fi foarte daunatoare pentru masina de asta trebuie sa fii foarte atent.

Daca cumva ai scapat situatia de sub control si masina ta prezinta urme de rugina nu iti fa probleme exista foarte multe produse ce pot fi folosite pentru indepartarea ruginii.

Acest tip de coroziune slabeste considerabil metalul afectand astfel integritatea masinii. Pentru a scapa de rugina, trebuie sa indepartam oxidul de fier si sa acoperim zona devenita vulnerabila cu un strat protector pentru a impiedica reaparitia.

In ce conditii apare rugina pe masina?

Asta este o intrebare destul de simpla, rugina apare in combinatia metal expus sau netratat corect + apa sau un climat umed. Dar sa detaliem putin pentru cei ce au ceva cunostinte in chimie. Caroseria masinii actioneaza precum un catod si un anod in prezenta apei, care actioneaza ca un electrolit.

Din acest motiv caroseria masinii este foarte vulnerabila la rugina. Daca cumva locuiti aproape de mare, sau doriti sa cumparati o masina care a stat in apropierea marii, trebuie sa aveti mare grija la rugina, deoarece aparitia ruginii este favorizata in conditii de umezeala crescuta.

Dar ce este si mai periculos decat apa este sarea, care accelereaza extrem de rapid acest process de oxidare. Din acest motiv ar fi bine ca pe timp de iarna sa spalam mai des masina si sa nu o lasam cu sarea “de 2 degete pe ea” deoarece ne va afecta atat vopseaua cat si tabla propriu-zisa. Cele mai expuse componente la rugina sunt elementele de caroserie si sistemul de evacuare.

Cum putem scapa de rugina?

In functie de stadiul in care a ajuns rugina, metalul poate fi recuperat sau nu. Rugina “mananca” pur si simplu metalul. Rugina mai este numita in domeniul auto si “cancerul” deoarece odata ce a aparut daca nu este tratata ea se va raspandi foarte rapid. Cum apare cea mai mica pata de rugina ea trebuie tratata. Tratarea ruginii de pe masina nu este un proces asa de usor, dar totul trebuie luat pas cu pas si poate fi realizat de oricine acasa.

Sunt multi experti auto si multe service-uri care se ocupa de tratarea ruginii de pe masina, chiar daca acest proces poate fi realizat de oricine este putin mai indemanatic, dar in acelasi timp trebuie sa fim realisti si daca cumva situatia ne depaseste sa apelam la niste specialisti care au experienta in acest domeniu.

Tratarea ruginii de pe masina este un proces ce poate dauna sanatatii daca nu esti protejat corect, de asta cel mai bine si recomandabil este sa folosesti manusi de cauciuc, ochelari de protectie si o masca anti-praf de inalta calitate pentru a fi sigur ca nu inspiri praf sau vapori.

Urmatorul pas ar fi sa acoperi zonele care nu sunt ruginite, sa lasi descoperite doar zonele afectate, deoarece nu vrei ca toata masina sa fie acoperita la sfarsit de praf si bucati mici de rugina.

Foloseste banda de mascare si acopera toate zonele neafectate si asigura-te ca geamurile au fost inchise, dupa care ii poti da drumul la slefuit suprafata ruginita. Un alt sfat foarte bun dat de specialist in domeniu, niciodata sa nu folosesti ziare pentru a acoperi suprafetele mai mari, deoarece hartia de ziar este foarte poroasa si vopseaua-spray poate trece cu usurinta si sa pateze celelalte panouri ale caroseriei. Dupa ce ai slefuit foarte bine zona afectata, foloseste o carpa curata pentru a indeparta praful ramas.

Recomand sa se aplice un strat de solutie acida anti-rugina pentru a indeparta orice urma si orice “radacina” de rugina de pe caroseria masinii.

Dar sa fi foarte atent sa nu lasi prea mult acea solutie pe caroseria masinii pentru a nu afecta metalul. Cel mai bine urmezi cu grija sfaturile de pe cutia solutiei. Dupa ce ai facut tot ce am spus mai sus, trebuie sa aplici un strat de grund.

Cureti foarte bine zona, o degresezi si aplici 3 straturi de grund, asteptand cate 10-15 min intre aplicarea fiecarui strat. Dupa aplicare celor 3 straturi, ele trebuie lasate sa se usuce 12h.

Pentru a obtine o suprafata cat se poate de fina recomand slefuirea umeda cu hartie abraziva de granulatie 400. Dupa aceasta operatiune vopseaua va adera mult mai bine, dar inainte sa te apuci de vopsit cel mai bine spala suprafata cu apa si sapun din abundenta. Odata pregatita suprafata de lucru, poti incepe sa aplici vopseaua.

Acum este unul dintre cele mai importante momente, deoarece daca vopseaua nu este aplicata cum trebuie atunci aspectul nu va fi tocmai ok. Si inca un lucru de care trebuie sa tii cont, procesul de tratare a ruginii este unul destul de complex si trebuie sa te asiguri ca poti acoperi sau trata metalul in maxim 24h de la expunerea sa altfel el poate sa inceapa sa rugineasca din nou si efectele de aceasta data vor fi mult mai rele.

Mai sunt cazuri in care rugina a “mancat” pur si simplu tot metalul, in acest ca avem o singura solutie, cea de a petici zona afectata. Aceasta operatiune este mai complicata ca cea precedenta, deoarece este nevoie de experienta si pricepere. Din acest motiv va recomand sa mergeti la un service specializat.

Un alt sfat foarte folositor, la masini cel mai repede ruginesc pragurile, iar unii soferi pun vaselina in interiorul pragurilor pentru a ingreuna aparitia ruginii.

De asemenea periodic sa verificati acele “gauri de scurgere” din interiorul aripilor, de exemplu la Vw Golf 5, este cunoscuta problema cu rugina la aripi deoarece gaurile de scurgere a apei sunt prea mici si se infunda foarte usor, in timp acumulandu-se apa care favorizeaza aparitia ruginii. Cel mai important este sa tratati rugina din timp, nu o lasati sa se extinda prea tare deoarece poate produce avarii majore.

Sursa foto: shur-wayautobody.com, aa1car.com, carthrottle.com

Citeste si...
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...