Azot sau aer in anvelope?

Azot sau aer in anvelope?

In zilele noastre poate ai observat ca a devenit un lucru normal sa iti umfli anvelopele cu azot, azot ce incearca sa inlocuiasca aerul traditional.

Insa poate acest lucru pare ciudat pentru noi, utilizatorii de zi cu zi a masinilor pentru motive personale, insa utilizatorii de masini pentru curse, cum ar fi NASCAR sau chiar si armata din State foloseste nitrogenul de ani de zile pentru umflarea rotilor.

Ca si cu orice alt lucru, si nitrogenul are plusurile si minusurile sale, despre care vom discuta mai pe larg in acest articol.

Puncte forte ale azotului

Presiune stabila in anvelope

Nitrogenul, azotul, are marele beneficiu de a ramane mai mult timp in anvelope, deoarece trece mult mai greu prin cauciuc.

Astfel, o umflare cu azot va avea o durabilitate mai ridicata decat cu aer. De asemenea, vei observa o fluctuatie mai scazuta in presiune o data cu schimbarile de temperatura.

Acesta este unul din principalele motive pentru care azotul este preferat in cadrul curselor de masini, cauciucul incalzindu-se extrem de rapid la vitezele mari si aparand fluctuatii dese ale presiunii in cazul umflarii cu aer. Pe cand cu nitrogen problema este rezolvata fara prea multe vizite la mecanici.

Eficienta combustibilului

In cazul in care presiunea in anvelope ramane constanta, este logic ca si performanta si eficienta combustibilului sa fie mai mare. Doar unul dintre cele 4 cauciucuri poate salva de la 3-6% din energie de-a lungul vietii sale.

Este mai eco-friendly

Un motiv esential pentru care azotul este preferat in fata aerului este deoarece este usor de produs, nu are nici un miros specific, nu arde si in mare parte se gaseste ca si componenta a aerului atmosferic.

Stiai ca peste 300 de milioane de anvelope sunt aruncate anual? Iar utilizarea azotului pentru umflarea rotilor poate reduce acest numar imens cu pana la 30%.

Durata de viata mai lunga

Ajutand la mentinerea unei presiuni constante in anvelope, azotul duce si la o durabilitate mai ridicata a anvelopelor. La o roata care are o pierdere de presiune de doar 10%, viata acesteia se va reduce cu 7%. De asemenea, azotul fiind uscat, nu interactioneaza cu aerul si nu duce la degradarea rotilor sau a jantelor.

Nivel mai ridicat de siguranta

Poate nu stiai, insa peste 90% din cazurile ce duc la explozia unui cauciuc au la baza un nivel scazut de presiune. Astfel, umfland roata cu azot si mentinand o presiune constanta in anvelope, se reduce din start riscul de a circula cu rotile avand o presiune scazuta.

Totodata, azotul nu se aprinde, astfel ca o anvelopa umflata cu azot nu va inrautati focul din cadrul unui accident. Spre deosebire de anvelopele umflat cu aer care isi modifica temperatura foarte des, temperatura din cadrul cauciucurilor umflate cu azot ramane constanta si pe perioada verii, fiind undeva la 30, 40 de grade.

Cateva minusuri legate de umflarea cu azot

Te va costa mai mult

Umflarea rotilor cu nitrogen, in favoarea aerului traditional te va face sa scoti mai multi bani din portofel, cu siguranta. Astfel, va trebui sa decizi daca merita pentru tine investitia si beneficiile sunt mai mari decat costurile.

Nu se gaseste peste tot

Spre deosebire de centrele unde poti umfla rotile cu aer (ce se gasesc la fiecare statie de benzinarie), azotul va fi mai greu de gasit.

Nu scapi de verificari

Chiar daca durabilitatea anvelopelor umflate cu azot este mai mare si presiunea va ramane constanta o perioada mai indelungata, asta nu inseamna ca nu va trebui sa verifici uneori presiunea.

Per total, decizia ramane la altitudinea ta, daca merita investitia si timpul pentru a cauta un centru unde poti umfla rotile cu azot sau ramai la aerul traditional.

Insa este un fapt ca peste 70% din masinile de pe drum, in acest moment, au o presiune in roti sub cea recomandata, astfel riscul de accidente fiind unul destul de mare.

Chiar daca azotul nu este inca o tehnica extrem de populara la noi in tara, in Occident se foloseste de ani de zile, si nu degeaba.

Lista de beneficii pe care azotul in anvelope o aduce fata de aer este foarte mare, pe langa cele mentionate putandu-se adauga si comfortul sporit la condus, risc mai scazut de explozie la anvelope, siguranta mai ridicata pe drumuri si multe altele. Insa este azotul varianta optima? Ramane la latitudinea fiecarui sofer!

Sursa foto: carmudi.com.ph, heritage-tire.com, safetymanualosha.com

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...