Cand ar trebui sa inlocuiesti senzorul de oxigen al masinii tale?

Cand ar trebui sa inlocuiesti senzorul de oxigen al masinii tale?

Autoturismele moderne au in componenta un numar crescut de senzori, fiecare avand un rol foarte important in buna functionare a autovehiculului. Toti acesti senzori colecteaza informatii pe care apoi le trimit catre computerul de bord al masinii. Acesta le analizeaza si apoi transmite in continuare informatii catre diferite sisteme ale automobilului.

In acest articol vom discuta despre senzorul de oxigen si momentele in care acesta necesita inlocuire.

Avand in vedere ca unul dintre rolurile senzorului de oxigen este de a regla performantele motorului, consumul de combustibil si emisiile, este esential ca acest senzor sa functioneze in permanenta corespuznator. In caz contrar, soferul va intampina un consum de combustibil crescut, precum si alte probleme de manevrabilitate ale autovehiculului.

Senzorul de oxigen mai este cunoscut intre pasionatii de automobile si specialisti ca si senzorul O2. Rolul acestuia este de a monitoriza cantitate de oxigen nears care exista in gazele de esapament pe evacuare. In acest fel se poate determina daca amestecul de combustibil-aer care a ajuns in camera de ardere este corespunzator si daca procesul de ardere are loc corect. Computerul va efectua imediat modificari atunci cand va observa ca amestecul nu este in parametrii sau nu a ars corespunzator.

Incepand cu anul 1981 este obligatoriu ca fiecare autoturism sa fie echipat cu cel putin un senzor de oxigen. Mai mult, majoritatea autoturismelor fabricate dupa anul 1996 sunt echipate cu mai multi astfel de senzori, pentru a putea respecta reglementarile OBD-II. Cel de al doilea senzor de oxigen este montat sub convertorul catalitic si verifica buna functionare a catalizatorului.

Datele inregistrate de catre cei doi senzori sunt comparate, asa incat computerul sa stie cat mai exact cantitatile de oxigen care sunt pe evacuare. Daca inregistrarile efectuate de catre cei doi senzori sunt asemanatoare, inseamna ca exista o problema in modul de functionare al convertorului catalitic. Atunci cand unul dintre senzori este defect, motorul nu va mai functiona corespunzator si poate suferi daune semnificative.

Cand ar trebui sa inlocuiti senzorul O2?

Asa cum bine stim, unele componente din angrenajul autoturismelor trebuie inlocuite destul de des, in timp ce altele au o durata de viata lunga si uneori nu ajungem sa le inlocuim niciodata. Senzorii de oxigen sunt piese care nu necesita inlocuire periodica, precum filtrele de ulei si aer, dar exista posibilitatea ca acestia sa se defecteze si atunci trebuie sa ii schimbam imediat.

Senzorii de oxigen sunt o componenta critica a sistemelor de combustibil si de emisii, deoarece monitorizeaza cantitatea de oxigen din gazele de esapament si transmit aceste informatii catre computerul motorului, care ajusteaza in consecinta raportul aer-combustibil. Daca un senzor de oxigen se defecteaza, computerul motorului nu va putea seta corect raportul aer-combustibil, ceea ce ar putea duce la o economie de combustibil mai mica, la emisii mai mari si la deteriorarea altor componente, cum ar fi un convertizor catalitic supraincalzit.

Din pacate, pana in momentul de fata nu exista un martor de bord care sa ne indice, pentru nici un tip de autovehicul, faptul ca senzorul de oxigen este defect. In acest sens, este obligatoriu sa stiti recunoaste alte semnale pe care le transmite autoturismul atunci cand acest senzor prezinta defectiuni, pentru a putea interveni si remedia situatia cat mai rapid.

Unul dintre primele semne pe care le veti observa va fi aprinderea martorului luminos “Check-Engine”. Desigur, exista nenumarate situatii in care acest indicator se poate aprinde, asa incat va trebui sa corelati situatia cu alte semnale. In cazul in care nu vreti sa pierdeti prea mult timp investigand problema, apelati la un service auto de specialitate si rulati rapid o diagnoza pentru a identifica eroarea care a produs aprinderea martorului de bord.

Alte semne, mai rar intalnite, care vor indica faptul ca aveti nevoie de un senzor de oxigen nou includ: un ralanti neregulat, bujii cu aprindere gresita, lipsa de putere pe acceleratie, blocarea motorului sau o crestere semnificativa a consumului de combustibil. Aceste simptome ar putea fi, de asemenea, indicii ale altor probleme, dar inlocuirea unui senzor de oxigen defect poate imbunatati economia de combustibil cu pana la 40 la suta. Daca vehiculul dumneavoastra nu trece un test de emisii, un senzor O2 defect poate fi de vina si pentru acest lucru.

sursa foto: https://www.rd.com/