In acest articol vom dezbate un subiect destul de interesant si anume vom vorbi despre senzorul de oxigen sau sonda lambda.
Senzorul de oxigen este un dispozitiv electronic utilizat pentru a masura cantitatea proportionala de oxigen dintr-un lichid sau gaz.
Acesta a fost dezvoltat de catre compania Robert Bosch GmbH sub supravegherea doctorului Gunter Bauman. Senzorul original de oxigen a fost confectionat din zirconiu acoperit cu ceramica si platina dar senzorul actual ce se afla pe vehicule este mult mai eficient decat senzorul original.
Senzorul face posibila injectarea electronica moderna de combustibil si controlul emisiilor. El ajuta la calcularea in timp real a amestecului de aer-combustibil intr-un motor cu combustie interna si transmite date catre unitatea de control a motorului (ECU) daca amestecul aer-combustibil este unul bogat sau unul slab.
Citeste si despre: ce rol are catalizatorul
Volvo a fost prima companie de autovehicule ce a folosit aceasta tehnologie la sfarsitul anilor 1970, ca sa fim mai concreti, toate vehiculele fabricate dupa anii 1980 au in dotare o sonda lambda.
Motoarele moderne folosesc senzori de oxigen si convertoare catalitice (catalizatoare) pentru a reduce emisiile de evacuare.
Senzorul nu masoara de fapt concentratia de oxigen, ci mai degraba diferenta dintre cantitatea de oxigen din gazul de esapament si cantitatea de oxigen din atmosfera.
Acest senzor este localizat pe sistemul de evacuare al gazelor, inainte de catalizator, dar la masinile mai moderne exista cel putin 2 senzori de oxigen, unul inainte de catalizator si unul dupa catalizator, asigurand eficienta catalizatorului si reducerea emisiilor de noxe in atmosfera.
Cum am spus mai sus sonda lambda regleaza amestecul de aer-combustibil astfel incat sa fie unul bun pentru motor.
Daca aceasta sonda detecteaza prea mult oxigen in gazul evacuat inseamna ca motorul functioneaza cu un amestec prea sarac de combustibil, in urma datelor primite de la senzor, ECU va mari cantitatea de benzina din sistemul de injectie.
Daca senzorul detecteaza prea putin oxigen in sistemul de evacuare, inseamna ca avem prea mult combustibil in amestec si ECU va reduce cantitatea de benzina. Raportul ideal de oxigen si benzina este de 14,7:1, acesta poate sa varieze foarte putin in functie de tipul de benzina folosit.
Dupa reglajul amestecului de aer-combustibil, gazele evacuate ajung in catalizator unde se oxideaza la contactul cu platina.
Functionarea incorecta a senzorului de oxigen poate duce chiar la defectarea catalizatorului. Un senzor de oxigen functional poate reduce emisiile cu 80-90%.
Numarul de senzori de oxigen este determinat de motorizarea vehiculului cat si de norma de poluare a acestuia.
Citeste si despre: cum se curata catalizatorul fara a fi dat jos de pe masina
Simptomele unui senzor de oxigen defect poate fi de mai multe feluri si se pot confunda cu simptomele altor defectiuni. In continuare o sa va enumeram cele mai comune simptome ale unui senzor de oxigen defect:
Pentru a determina cu exactitate cauza unuia dintre simptomele de mai sus ar fi bine sa mergeti la un service profesionist pentru a face o verificare a senzorului de oxigen. Sunt necesare anumite instrumente speciale pentru a testa senzorului de oxigen, printre care un voltmetru/ohmmetru digital.
Raspunsul la aceasta intrebare ar fi un da, dar pentru buzunarul dumneavoastra ar fi bine sa nu faceti acest lucru, deoarece un senzor de oxigen poate defecta componente mult mai scumpe ale masinii.
Conducerea vehiculului cu sonda lambda defecta inseamna ca unitatea de comanda a motorului nu va mai putea primi date exacte despre reglarea amestecului de aer-combustibil. Daca motorul porneste puteti sa mergeti cu vehiculul dar problemele mult mai grave pot sa apara pe parcurs.
Cu alte cuvinte vehiculul dumneavoastra va consuma mult mai mult combustibil, deoarece erorile senzorului de oxigen poate transmite unitatii de comanda a motorului ca un amestec de aer-combustibil este insuficient. Bineinteles avand sonda lamda defecta va fi imposibil sa treceti de testul de emisii.
Cel mai grav lucru care se poate intampla cand mergeti cu un senzor de oxigen defect, este ca va defecta catalizatorul masinii, deoarece combustibilul suplimentar injectat in cilindri va trebui sa fie ars in convertorul catalitic.
Excesul de combustibil va determina catalizatorul sa isi creasca temperatura de functionare, ceea ce va scurta drastic durata de viata a acestuia.
Un senzor de oxigen nou costa aproximativ 10-20% din valoarea unui catalizator, asa ca ideal ar fi sa schimbati cat mai repede un senzor de oxigen defect.
Ca o concluzie, da, puteti sa conduceti cu o sonda lambda necorespunzatoare, dar veti dori sa o schimbati imediat deoarece veti cheltui mai multi bani pe benzina si poate pe un nou catalizator care este foarte scump.
Citeste si despre: metode de a reduce emisiile masinii
Sursa foto: youtube.com, anewwayforward.org, david.feinzeig.com
Modelul D15 este un motor cu patru cilindri de 1,5 litri din seria D utilizat in vehicule mici precum Honda Civic.
Ce inseamna FSI, TSI si TFSI? Care este diferenta dintre ele, care este mai fiabil si care consuma mai putin? Ce sa alegi? Afla la noi.
Consumul ridicat al combustibilului are mai multe cauze si din pacate se simte asupra buzunarului nostru deoarece trebuie sa alimentam mai des decat de obicei.
Aprinderea acestui martor indica o problema undeva in sistemul de emisii si trebuie sa-i acordati o importanta destul de mare.
VW 2.0 TSI / TFSI EA888 este un motor de 2.0 litri cu patru cilindri pe benzina, bazat pe seria 1.8A TSI / TFSI din seria EA888.
Murdaria si depunerile din interiorul carcasei, problemele electrice, scurgerile de vid, toate reprezinta indicatori de inlocuire a clapetei de acceleratie.
Scopul marilor producatori, la inceput era sa creeze galerii de evacuare care sa fie pe cat posibil mai mici si solide.
Acestea sunt cele mai importante informatii legate de convertizorul de cuplu al unei masini.
Pompa de inalta presiune se gaseste in componenta sistemului de injectie a motoarelor de generatie ceva mai noua care folosesc sistemul de injectie CR.
Vi s-a intamplat oare vreodata sa calatoriti cu masina si din senin sa apara in tabloul de bord aprins martorul Check-Engine?
Poate ati auzit la posesorii de masini mai vechi sau care au un numar foarte mare de kilometrii ca masina scoate fum alb si consuma antigel.
Servodirectia este un sistem electric sau hidraulic care ofera asistenta la directie la viteze mici.
Senzorii pentru fluxul de aer nu au data de expirare si nu sunt inlcusi in lista de mentenanta a producatorului.
De ce sa alegi ca dotare a masinii si senzorul de presiune din roti? Cu ce te ajuta?
In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte complexa si foarte importanta, mai exact despre pompa de injectie.
Cand stii ca trebuie sa schimbi placutele de frana? Cum iti dai seama ca sunt uzate si cum te ajuta senzorul?
Atunci cand motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.
Modelele AMG au un aspect mai agresiv, o performanta mult mai buna, o stabilitate excelenta, ele fiind cele mai scumpe modele de la Mercedes-Benz.
Distributia este una dintre cele mai importante componente (sau grup de componente) din motor, fara ea nimic nu poate functiona.
Aici o sa afli ce este turbina masinii, ce rol are, cum iti dai seama ca este defecta, cum sa faci sa o intretii si de ce suiera atunci cand o accelerezi.
In acest articol vom vorbi despre cureau de accesorii, o curea carei nu ii este data atata importanta pe cat ar merita.
Pentru multi soferi, ceata este o provocare serioasa, din cauza ca nu multi experimenteaza acest fenomen. Vizibilitatea este mereu o provocare!
In acest articol am decis sa va prezentam cei mai importanti si comuni 13 martori de bord pentru a sti cu ce va confruntati cand se aprind.
Arborele cotit este o componenta fundamentala a motorului unei masini. Este sistemul care converteste energia liniara in energie de rotatie.
Senzorul calculeaza tot timpul procentul de apasare al pedalei, transmitand motorului intentia soferului. La masinile care au mai multe moduri de condus acest senzor este foarte important.
Ce face supapa EGR? Care sunt simptomele unei supape infundate, cum trebuie curatata si cate tipuri de EGR exista?
Este necesar sa stii ca bujiile se pot uza inainte de termenul initial, sau pot sa functioneze mai mult decat este prevazut.
Pentru a clarifica, corect se spune chiulasa, la plural se spune chiulase. Cea mai intalnita varianta este de chiuloasa care este total gresita.
Unii soferi sustin faptul ca motoarele pe benzina consuma mult mai mult ulei ca cele diesel, iar alti soferi sustin exact contrariul.
In acest articol vom discuta despre senzorul de presiune a aerului conditionat, problemele acestuia cat si despre costul inlocuirii acestuia.
Pentru a adauga un comentariu trebuie sa te autentifici.
Login