Totul despre senzorul de oxigen sau sonda lambda

Totul despre senzorul de oxigen sau sonda lambda

In acest articol vom dezbate un subiect destul de interesant si anume vom vorbi despre senzorul de oxigen sau sonda lambda.

Senzorul de oxigen este un dispozitiv electronic utilizat pentru a masura cantitatea proportionala de oxigen dintr-un lichid sau gaz.

Acesta a fost dezvoltat de catre compania Robert Bosch GmbH sub supravegherea doctorului Gunter Bauman. Senzorul original de oxigen a fost confectionat din zirconiu acoperit cu ceramica si platina dar senzorul actual ce se afla pe vehicule este mult mai eficient decat senzorul original.

Senzorul face posibila injectarea electronica moderna de combustibil si controlul emisiilor. El ajuta la calcularea in timp real a amestecului de aer-combustibil intr-un motor cu combustie interna si transmite date catre unitatea de control a motorului (ECU) daca amestecul aer-combustibil este unul bogat sau unul slab.

Volvo a fost prima companie de autovehicule ce a folosit aceasta tehnologie la sfarsitul anilor 1970, ca sa fim mai concreti, toate vehiculele fabricate dupa anii 1980 au in dotare o sonda lambda.

Motoarele moderne folosesc senzori de oxigen si convertoare catalitice (catalizatoare) pentru a reduce emisiile de evacuare.

Senzorul nu masoara de fapt concentratia de oxigen, ci mai degraba diferenta dintre cantitatea de oxigen din gazul de esapament si cantitatea de oxigen din atmosfera.

Acest senzor este localizat pe sistemul de evacuare al gazelor, inainte de catalizator, dar la masinile mai moderne exista cel putin 2 senzori de oxigen, unul inainte de catalizator si unul dupa catalizator, asigurand eficienta catalizatorului si reducerea emisiilor de noxe in atmosfera.

Cum am spus mai sus sonda lambda regleaza amestecul de aer-combustibil astfel incat sa fie unul bun pentru motor.

Daca aceasta sonda detecteaza prea mult oxigen in gazul evacuat inseamna ca motorul functioneaza cu un amestec prea sarac de combustibil, in urma datelor primite de la senzor, ECU va mari cantitatea de benzina din sistemul de injectie.

Daca senzorul detecteaza prea putin oxigen in sistemul de evacuare, inseamna ca avem prea mult combustibil in amestec si ECU va reduce cantitatea de benzina. Raportul ideal de oxigen si benzina este de 14,7:1, acesta poate sa varieze foarte putin in functie de tipul de benzina folosit.

Dupa reglajul amestecului de aer-combustibil, gazele evacuate ajung in catalizator unde se oxideaza la contactul cu platina.

Functionarea incorecta a senzorului de oxigen poate duce chiar la defectarea catalizatorului. Un senzor de oxigen functional poate reduce emisiile cu 80-90%.

Numarul de senzori de oxigen este determinat de motorizarea vehiculului cat si de norma de poluare a acestuia.

Motorizari si numarul de senzori de oxigen

  • motoarele traditionale V6 si V8 au trei senzori de oxigen
  • motoarele cu 4 cilindri transversali au doi senzori de oxigen
  • motoarele V6 si V8 cu cilindri transversali au 4 sonde lambda
  • motoarele cu 4-6 cilindri in linie au 3 sonde lambda

Simptome ale sondei lambda defecte

Simptomele unui senzor de oxigen defect poate fi de mai multe feluri si se pot confunda cu simptomele altor defectiuni. In continuare o sa va enumeram cele mai comune simptome ale unui senzor de oxigen defect:

  • cresterea consumului de carburant
  • esec la testul emisiilor
  • catalizator defect sau deteriorat
  • un ralanti oscilant
  • performanta slaba a motorului mai ales in momentul acceleratiei
  • martorul check engine aprins in bord

Pentru a determina cu exactitate cauza unuia dintre simptomele de mai sus ar fi bine sa mergeti la un service profesionist pentru a face o verificare a senzorului de oxigen. Sunt necesare anumite instrumente speciale pentru a testa senzorului de oxigen, printre care un voltmetru/ohmmetru digital.

Se poate conduce masina cu un sonda lambda defecta?

Raspunsul la aceasta intrebare ar fi un da, dar pentru buzunarul dumneavoastra ar fi bine sa nu faceti acest lucru, deoarece un senzor de oxigen poate defecta componente mult mai scumpe ale masinii.

Conducerea vehiculului cu sonda lambda defecta inseamna ca unitatea de comanda a motorului nu va mai putea primi date exacte despre reglarea amestecului de aer-combustibil. Daca motorul porneste puteti sa mergeti cu vehiculul dar problemele mult mai grave pot sa apara pe parcurs.

Cu alte cuvinte vehiculul dumneavoastra va consuma mult mai mult combustibil, deoarece erorile senzorului de oxigen poate transmite unitatii de comanda a motorului ca un amestec de aer-combustibil este insuficient. Bineinteles avand sonda lamda defecta va fi imposibil sa treceti de testul de emisii.

Cel mai grav lucru care se poate intampla cand mergeti cu un senzor de oxigen defect, este ca va defecta catalizatorul masinii, deoarece combustibilul suplimentar injectat in cilindri va trebui sa fie ars in convertorul catalitic.

Excesul de combustibil va determina catalizatorul sa isi creasca temperatura de functionare, ceea ce va scurta drastic durata de viata a acestuia.

Un senzor de oxigen nou costa aproximativ 10-20% din valoarea unui catalizator, asa ca ideal ar fi sa schimbati cat mai repede un senzor de oxigen defect.

Ca o concluzie, da, puteti sa conduceti cu o sonda lambda necorespunzatoare, dar veti dori sa o schimbati imediat deoarece veti cheltui mai multi bani pe benzina si poate pe un nou catalizator care este foarte scump.

Sursa foto: youtube.com, anewwayforward.org, david.feinzeig.com