Totul despre senzorul de oxigen sau sonda lambda

Totul despre senzorul de oxigen sau sonda lambda

In acest articol vom dezbate un subiect destul de interesant si anume vom vorbi despre senzorul de oxigen sau sonda lambda.

Senzorul de oxigen este un dispozitiv electronic utilizat pentru a masura cantitatea proportionala de oxigen dintr-un lichid sau gaz.

Acesta a fost dezvoltat de catre compania Robert Bosch GmbH sub supravegherea doctorului Gunter Bauman. Senzorul original de oxigen a fost confectionat din zirconiu acoperit cu ceramica si platina dar senzorul actual ce se afla pe vehicule este mult mai eficient decat senzorul original. 

Senzorul face posibila injectarea electronica moderna de combustibil si controlul emisiilor. El ajuta la calcularea in timp real a amestecului de aer-combustibil intr-un motor cu combustie interna si transmite date catre unitatea de control a motorului (ECU) daca amestecul aer-combustibil este unul bogat sau unul slab.

Citeste si despre: ce rol are catalizatorul

Volvo a fost prima companie de autovehicule ce a folosit aceasta tehnologie la sfarsitul anilor 1970, ca sa fim mai concreti, toate vehiculele fabricate dupa anii 1980 au in dotare o sonda lambda.

Motoarele moderne folosesc senzori de oxigen si convertoare catalitice (catalizatoare) pentru a reduce emisiile de evacuare.

Senzorul nu masoara de fapt concentratia de oxigen, ci mai degraba diferenta dintre cantitatea de oxigen din gazul de esapament si cantitatea de oxigen din atmosfera.

Acest senzor este localizat pe sistemul de evacuare al gazelor, inainte de catalizator, dar la masinile mai moderne exista cel putin 2 senzori de oxigen, unul inainte de catalizator si unul dupa catalizator, asigurand eficienta catalizatorului si reducerea emisiilor de noxe in atmosfera.

Cum am spus mai sus sonda lambda regleaza amestecul de aer-combustibil astfel incat sa fie unul bun pentru motor.

Daca aceasta sonda detecteaza prea mult oxigen in gazul evacuat inseamna ca motorul functioneaza cu un amestec prea sarac de combustibil, in urma datelor primite de la senzor, ECU va mari cantitatea de benzina din sistemul de injectie. 

Daca senzorul detecteaza prea putin oxigen in sistemul de evacuare, inseamna ca avem prea mult combustibil in amestec si ECU va reduce cantitatea de benzina. Raportul ideal de oxigen si benzina este de 14,7:1, acesta poate sa varieze foarte putin in functie de tipul de benzina folosit.

Dupa reglajul amestecului de aer-combustibil, gazele evacuate ajung in catalizator unde se oxideaza la contactul cu platina.

Functionarea incorecta a senzorului de oxigen poate duce chiar la defectarea catalizatorului. Un senzor de oxigen functional poate reduce emisiile cu 80-90%.

Numarul de senzori de oxigen este determinat de motorizarea vehiculului cat si de norma de poluare a acestuia.

Citeste si despre: cum se curata catalizatorul fara a fi dat jos de pe masina

Motorizari si numarul de senzori de oxigen

  • motoarele traditionale V6 si V8 au trei senzori de oxigen
  • motoarele cu 4 cilindri transversali au doi senzori de oxigen
  • motoarele V6 si V8 cu cilindri transversali au 4 sonde lambda
  • motoarele cu 4-6 cilindri in linie au 3 sonde lambda

Simptome ale sondei lambda defecte

Simptomele unui senzor de oxigen defect poate fi de mai multe feluri si se pot confunda cu simptomele altor defectiuni. In continuare o sa va enumeram cele mai comune simptome ale unui senzor de oxigen defect:

  • cresterea consumului de carburant
  • esec la testul emisiilor
  • catalizator defect sau deteriorat
  • un ralanti oscilant
  • performanta slaba a motorului mai ales in momentul acceleratiei
  • martorul check engine aprins in bord

Pentru a determina cu exactitate cauza unuia dintre simptomele de mai sus ar fi bine sa mergeti la un service profesionist pentru a face o verificare a senzorului de oxigen. Sunt necesare anumite instrumente speciale pentru a testa senzorului de oxigen, printre care un voltmetru/ohmmetru digital.

Se poate conduce masina cu un sonda lambda defecta?

Raspunsul la aceasta intrebare ar fi un da, dar pentru buzunarul dumneavoastra ar fi bine sa nu faceti acest lucru, deoarece un senzor de oxigen poate defecta componente mult mai scumpe ale masinii.

Conducerea vehiculului cu sonda lambda defecta inseamna ca unitatea de comanda a motorului nu va mai putea primi date exacte despre reglarea amestecului de aer-combustibil. Daca motorul porneste puteti sa mergeti cu vehiculul dar problemele mult mai grave pot sa apara pe parcurs.

Cu alte cuvinte vehiculul dumneavoastra va consuma mult mai mult combustibil, deoarece erorile senzorului de oxigen poate transmite unitatii de comanda a motorului ca un amestec de aer-combustibil este insuficient. Bineinteles avand sonda lamda defecta va fi imposibil sa treceti de testul de emisii.

Cel mai grav lucru care se poate intampla cand mergeti cu un senzor de oxigen defect, este ca va defecta catalizatorul masinii, deoarece combustibilul suplimentar injectat in cilindri va trebui sa fie ars in convertorul catalitic.

Excesul de combustibil va determina catalizatorul sa isi creasca temperatura de functionare, ceea ce va scurta drastic durata de viata a acestuia.

Un senzor de oxigen nou costa aproximativ 10-20% din valoarea unui catalizator, asa ca ideal ar fi sa schimbati cat mai repede un senzor de oxigen defect.

Ca o concluzie, da, puteti sa conduceti cu o sonda lambda necorespunzatoare, dar veti dori sa o schimbati imediat deoarece veti cheltui mai multi bani pe benzina si poate pe un nou catalizator care este foarte scump.

Citeste si despre: metode de a reduce emisiile masinii

Sursa foto: youtube.com, anewwayforward.org, david.feinzeig.com

Articole similare
Despre motorul D15 de la Honda

Despre motorul D15 de la Honda

Modelul D15 este un motor cu patru cilindri de 1,5 litri din seria D utilizat in vehicule mici precum Honda Civic.

Totul despre motoarele FSI, TSI si TFSI

Totul despre motoarele FSI, TSI si TFSI

Ce inseamna FSI, TSI si TFSI? Care este diferenta dintre ele, care este mai fiabil si care consuma mai putin? Ce sa alegi? Afla la noi.

8 lucruri care cresc consumul de carburant

8 lucruri care cresc consumul de carburant

Consumul ridicat al combustibilului are mai multe cauze si din pacate se simte asupra buzunarului nostru deoarece trebuie sa alimentam mai des decat de obicei.

“Check Engine” aprins in bord?

“Check Engine” aprins in bord?

Aprinderea acestui martor indica o problema undeva in sistemul de emisii si trebuie sa-i acordati o importanta destul de mare.

Despre motorul VW 2.0 TSI/TFSI EA888

Despre motorul VW 2.0 TSI/TFSI EA888

VW 2.0 TSI / TFSI EA888 este un motor de 2.0 litri cu patru cilindri pe benzina, bazat pe seria 1.8A TSI / TFSI din seria EA888.

Totul despre clapeta de acceleratie

Totul despre clapeta de acceleratie

Murdaria si depunerile din interiorul carcasei, problemele electrice, scurgerile de vid, toate reprezinta indicatori de inlocuire a clapetei de acceleratie.

Totul despre sistemul de evacuare

Totul despre sistemul de evacuare

Scopul marilor producatori, la inceput era sa creeze galerii de evacuare care sa fie pe cat posibil mai mici si solide.

Totul despre convertizorul de cuplu

Totul despre convertizorul de cuplu

Acestea sunt cele mai importante informatii legate de convertizorul de cuplu al unei masini.

Totul despre pompa de inalta presiune (pompa de inalte)

Totul despre pompa de inalta presiune (pompa de inalte)

Pompa de inalta presiune se gaseste in componenta sistemului de injectie a motoarelor de generatie ceva mai noua care folosesc sistemul de injectie CR.

Tot ce trebuie sa stiti despre martorul motor (check engine)

Tot ce trebuie sa stiti despre martorul motor (check engine)

Vi s-a intamplat oare vreodata sa calatoriti cu masina si din senin sa apara in tabloul de bord aprins martorul Check-Engine?

Totul despre consumul de antigel

Totul despre consumul de antigel

Poate ati auzit la posesorii de masini mai vechi sau care au un numar foarte mare de kilometrii ca masina scoate fum alb si consuma antigel.

Totul despre lichidul de servodirectie

Totul despre lichidul de servodirectie

Servodirectia este un sistem electric sau hidraulic care ofera asistenta la directie la viteze mici.

Ce face senzorul pentru fluxul de aer

Ce face senzorul pentru fluxul de aer

Senzorii pentru fluxul de aer nu au data de expirare si nu sunt inlcusi in lista de mentenanta a producatorului.

Cum functioneaza senzorul de presiune din roti?

Cum functioneaza senzorul de presiune din roti?

De ce sa alegi ca dotare a masinii si senzorul de presiune din roti? Cu ce te ajuta?

Totul despre pompa de injectie

Totul despre pompa de injectie

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte complexa si foarte importanta, mai exact despre pompa de injectie.

Ce rol are senzorul placutelor de frana?

Ce rol are senzorul placutelor de frana?

Cand stii ca trebuie sa schimbi placutele de frana? Cum iti dai seama ca sunt uzate si cum te ajuta senzorul?

Totul despre supraincalzirea motorului

Totul despre supraincalzirea motorului

Atunci cand motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.

Totul despre performanta AMG

Totul despre performanta AMG

Modelele AMG au un aspect mai agresiv, o performanta mult mai buna, o stabilitate excelenta, ele fiind cele mai scumpe modele de la Mercedes-Benz.

Totul despre distributia masinii

Totul despre distributia masinii

Distributia este una dintre cele mai importante componente (sau grup de componente) din motor, fara ea nimic nu poate functiona.

Totul despre turbina auto

Totul despre turbina auto

Aici o sa afli ce este turbina masinii, ce rol are, cum iti dai seama ca este defecta, cum sa faci sa o intretii si de ce suiera atunci cand o accelerezi.

Totul despre cureaua de accesorii

Totul despre cureaua de accesorii

In acest articol vom vorbi despre cureau de accesorii, o curea carei nu ii este data atata importanta pe cat ar merita.

Totul despre luminile de ceata

Totul despre luminile de ceata

Pentru multi soferi, ceata este o provocare serioasa, din cauza ca nu multi experimenteaza acest fenomen. Vizibilitatea este mereu o provocare!

13 cei mai importanti martori de bord

13 cei mai importanti martori de bord

In acest articol am decis sa va prezentam cei mai importanti si comuni 13 martori de bord pentru a sti cu ce va confruntati cand se aprind.

Totul despre arborele cotit

Totul despre arborele cotit

Arborele cotit este o componenta fundamentala a motorului unei masini. Este sistemul care converteste energia liniara in energie de rotatie.

Ce este senzorul pedalei de acceleratie si ce face?

Ce este senzorul pedalei de acceleratie si ce face?

Senzorul calculeaza tot timpul procentul de apasare al pedalei, transmitand motorului intentia soferului. La masinile care au mai multe moduri de condus acest senzor este foarte important.

Totul despre supapa EGR

Totul despre supapa EGR

Ce face supapa EGR? Care sunt simptomele unei supape infundate, cum trebuie curatata si cate tipuri de EGR exista?

Totul despre bujiile auto

Totul despre bujiile auto

Este necesar sa stii ca bujiile se pot uza inainte de termenul initial, sau pot sa functioneze mai mult decat este prevazut.

Totul despre chiulasa masinii

Totul despre chiulasa masinii

Pentru a clarifica, corect se spune chiulasa, la plural se spune chiulase. Cea mai intalnita varianta este de chiuloasa care este total gresita.

Totul despre consumul de ulei al masinii

Totul despre consumul de ulei al masinii

Unii soferi sustin faptul ca motoarele pe benzina consuma mult mai mult ulei ca cele diesel, iar alti soferi sustin exact contrariul.

Senzorul de presiune a aerului conditionat  (AC)

Senzorul de presiune a aerului conditionat (AC)

In acest articol vom discuta despre senzorul de presiune a aerului conditionat, problemele acestuia cat si despre costul inlocuirii acestuia.