Care sunt cele mai dese simptome ale unui cardan defect?

A avea o masina este mai mult decat a detine un bun care ne duce din punctul A in punctul B. De multe ori putem ajunge in situatia sa fim pusi fata in fata cu anumite defectiuni in cele mai neasteptate momente.

Chiar daca problema poate fi una complexa si dificila ce are nevoie de interventia unui mecanic, nu strica sa aflam mai multe despre partea tehnica din spatele caroseriei pentru orice eventualitate.

Astazi ne vom axa pe simptomele care pot aparea in cazul in care cardanul incepe sa se defecteze. 

 

In primul rand, ce este cardanul?

Poate ai mai auzit de conceptul de transmisie cardanica, insa sub denumirea de transmisie longitudinala. Pe scurt si la subiect, cardanul reprezinta acel element care se intinde sub toata suprafata masinii care, de fapt, transmite rotatia de la arborele de transmisie la puntea din spate.

Din acest motiv la o masina care are tractiunea pe fata nu vei intalni aproape deloc acest element. Arborele cardanic poate fi gasit doar la masinile 4X4 sau cele cu tractiune pe spate si motor fata.

Pe langa aceasta, cardanul mai poate face conexiunea dintre ambreiaj si cutia de viteze, in cazul in care cutia de viteze este asezata pe cadrul masinii. La modul general, arborele cadranic are scopul de a transmite forta motoare, fara a produce modificari, la varii elemente ale masinii.

Insa, ca si orice alta componenta a masinii, si aceasta poate suferi defectiuni. 

 

Care sunt simptomele pe care un cardan defect le prezinta?

Un zgomot asemanator cu un scartait in momentul pornirii (fie in fata sau marsarier)

Majoritatea elementelor ce compun arborele cardanului sunt unse inca din fabrica, insa este posibil ca aceasta lubrifiere sa nu fie indeajuns pentru a sustine miscarile efectuate de masina in timpul mersului, dupa o anumita perioada.

Avand in vedere ca fiecare element din care e compus arborele suporta o anumita miscare, frecare, schimbare de viteza, este foarte posibil ca acest ulei sa se evapore destul de usor. Mai ales ca miscarea suportata este in aceeasi locatie.

Astfel, fara a avea vreo forma de lubrifiere, frecarea ramane intre metal si metal, producand un zgomot asemanator cu un scartait. Probabil poti surprinde acest zgomot doar in momentul pornirii sau inainte ca masina sa capete o viteza mai mare si sunetul sa fie atentuat de alte zgomote aferente.

Insa zgomotul va trebui neaparat considerat un semn ca trebuie sa consulti un mecanic pentru siguranta ta si a masinii tale si, de asemenea, in speranta sa poti prelungi viata cardanului.

 

Un clincanit cand schimbi viteza in marsalier

Acest tip specific de sunet indica faptul ca rulmentii ce formeaza arborele cardanului au destul spatiu pentru miscare, pentru a permite rotirea necesara a arborelui de transmisie, insa ajung la un punct mort in momentul in care incerci sa bagi masina in marsarier.

Acest lucru poate insemna ca s-a ajuns la urmatorul stadiu al uzurii, dupa cel mentionat la punctul anterior. Trebuie sa apelezi la un mecanic pentru a unge cardanul, dar si pentru a preveni alte stricaciuni.

 

Citeste si despre: sfaturi pentru intretinerea cutiei de viteze

 

O anumita vibratie a masinii

Orice fel de vibratie sau miscare iesita din comun in momentul in care conduci pe o distanta lunga si cu o viteza mare este un semn rau.

In acest caz indica faptul ca rulmentii s-au uzat intr-atat incat permit o miscare mai ampla decat in mod obisnuit a arborelui de transmisie, aceasta iesind din axul sau.

Chiar daca poate fi asemanatoare senzatia cu acea a unei roti neechilibrate, aceasta va fi mult mai frecventa, deoarece rotatiile arborelui de viteze sunt de 3-4 ori mai dese decat cele ale rotilor.

Acest simptom poate fi un semnal de alarma, deoarece indica nu doar faptul ca ai probleme la cardan, ci si ca aceste defectiuni afecteaza alte elemente din jur, cum ar fi transmisia. In acest caz trebuie neaparat sa apelezi la un mecanic pentru a surprinde exact elementul cardanului care a suferit defectiuni si a-l schimba, inainte sa se deterioreze mai mult starea masinii.

 

Citeste si despre: mituri privind transmisia automata vs transmisia manuala

 

Lichidul de transmisie se scurge

Momentul in care observi ca in spatele transmisiei incepe sa se scurga lichidul de transmisie, este un alt semn ca ai probleme la cardan.

Inseamna ca vibratia mai sus mentionata a ajuns sa afecteze arborele de transmisie si sa provoace daune la arborele de iesire, astfel ajungandu-se la scurgeri ale lichidului de transmisie.

In cazul in care observi acest tip de simptom, trebuie neaparat sa apelezi la un mecanic pentru a surprinde cauzele scurgerilor si a arunca o privire asupra sistemului de transmisie. 

 

Zgomote puternice de sub masina

Atunci cand exista un joc mare intre piesele cardanului, acesta o sa scoata niste zgomote puternice, ca si cum ai lovi doua ciocane metalice cap in cap sau chiar asemanatoare cu zgomotul scos de clopot.

In cazul asta cardanul trebuie schimbat de urgenta.

 

Citeste si despre: masina scoate zgomote si vibratii la franare

 

Dislocare la nivelul arborelui de transmisie

Este posibil sa fi auzit sau chiar sa fi vazut deja acest tip de defectiune, caz in care nu prea ai de ales decat sa tragi pe marginea drumului si sa astepti o echipa de interventie. Acest lucru inseamna ca s-a ajuns in punctul final si culminant al uzurii, in care arborele de transmisie s-a defectat complet si efectiv a cazut la pamant.

In acest caz reparatiile vor fi extrem de costisitoare, deoarece nu doar cardanul a fost afectat, ci si arborele cardanic va avea nevoie de o inlocuire completa. 

Astfel, pentru a evita sa ajungi in astfel de situatii extreme, este mai bine sa apelezi la verificari tehnice periodice si sa mergi la mecanic la primele simptome pe care le resimti. E mai bine sa intervii din timp, cu cheltuieli mici decat sa astepti pana la o deteriorare completa a cardanului si a arborelui cardanic. 

 

Citeste si despre: defectiuni auto pe care nu e bine sa le reparati singur

 

 

Sursa foto: motor-doctor.co.uk, cartreatments.com, gizmodo.co.uk

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate