Calatoriile cu motocicleta sunt mereu o sursa de adrenalina si senzatii traite la intensitate maxima.
Calatoriile enduro, motocross si cele pe sosea dau energie si vitalitate iesite din comun.
Insa, foarte putini dintre noi ne gandim, cu adevarat, la protectia propriei integritati corporale, mai ales cand suntem pe un teren periculos, iar riscurile de accidente fatale sunt imense.
Cat de importanta este, asadar, protectia in timpul calatoriilor cu motocicleta? Este intrebarea la care vom incerca sa oferim cele mai potrivite solutii.
Despre echipamentul moto
Se poate sa mergi si cu echipament si fara. Legea te obligă sa porti doar casca moto. In rest, e alegerea ta. Ti-ai luat motocicleta doar ca sa-ti arati fortele sau chiar vrei sa traiesti acea experienta unica pe care doar o motocicleta ti-ar putea oferi-o?
La ce foloseste echipamentul pana la urma? E chiar asa de important?
Echipamentul de protectie face parte din siguranta secundara, si anume te protejeaza in situatiile in care un accident nu a mai putut fi evitat.
Daca nu faci accident, echipamentul este inutil. Nu cazi, nu ai cum sa te lovesti. Dar daca esti implicat intr-un accident rutier, din nefericire? Riscurile sunt foarte mici daca esti prudent, este foarte adevarat, dar tot trebuie sa te gandesti daca merita sa ti le asumi!
Echipamentul ofera doua tipuri de protectie:
- la soc – atunci cand te lovesti puternic de carosabil sau de un alt obiect contondent, protectiile preiau o parte din soc, il absorb si il disipeaza pe o suprafata mai mare. Un echipament complet are protectii antisoc in zonele cele mai vulnerabile – coloană vertebrala, clavicula, cot, rotula, mana (în zona metacarpiana).
- la abraziune. – atunci cand te duci „taraş“ si ai un impact puternic cu asfaltul. Pentru astfel de situatii cel mai bun este echipamentul din piele, dar exista si materiale textile foarte bune.
Casca moto
Casca moto este cea mai importanta componenta a echipamentului de protectie, asa ca alegerea castii potrivite este foarte importanta.
Scopul principal al castii de motocicleta este, fara indoiala, protejarea capului in cazul unui accident. Dar multa lume scapa din vedere si un alt aspect, la fel de important, confortul. Daca atunci cand e nevoie casca nu te protejeaza… jocul este ca si terminat. Dar accidentele se intampla foarte rar, asa ca nimeni nu isi doreste sa ai parte de unul, ci sa te bucuri de calatorii lungi si frumoase.
Protectia pe primul loc
Protectia oferita de casca moto ar putea fi clasificata in câteva categorii:
Protectie la impact – este cea mai importanta. In cazul unui soc puternic, casca trebuie sa reziste. Daca nu rezista si se sparge, atunci se va sparge si capul. Din fericire, castile bune rezista unui impact foarte mare. Poti sa dai cu un baros in ele si tot nu se sparg. Dar acest lucru nu este de ajuns. O casca bună trebuie sa protejeze exteriorul, dar mai ales interiorul, creierul. Si aici e problema cea mai mare. Castile moto au doua straturi:
A) stratul exterior, foarte solid, foarte rezistent, preia socul initial si protejeaza craniul.
B) stratul interior – format din materiale deformante (spuma de polistiren, bureti) are rolul de a absorbi si disipa energia de impact, tocmai pentru a evita leziunile creierului
Protectie la abraziune – in general, atunci cand cazi nu ramai lipit de asphalt, ci aluneci în continuare în virtutea inertiei. Poti sa aluneci si cateva zeci de metri, iar dupa cum stii, asfaltul este foarte abraziv. Aici are din nou un rol important stratul exterior al castii. Casca motocross, de exemplu, trebuie sa reziste ca fata ta sa nu sufere leziuni majore.
Din fericire, castile bune ofera acest tip de protectie si rezista foarte bine la abraziune.
Protectie la penetrare (impuscare), adica la lovituri de mici dimensiuni, dar care au o viteza de impact foarte mare (pietricele, mici bucati metalice, etc). Pe sosea, existenta unor astfel de obiecte este inerenta si cateodata ele sunt aruncate in aer de cauciucurile masinilor, iar unele pot ateriza in capul tau.
Protectie termica – casca nu contine materiale izolatoare termic, dar nici nu trebuie sa se topeasca in cazul abraziunii sau daca te trezesti cu capul lipit de motorul sau teava de esapament a motocicletei.