Cum sa pornesti masina cand afara este foarte frig?

Cum sa pornesti masina cand afara este foarte frig?

Problemele cu bateria, uleiul si combustibilul pot ingreuna pornirea masinii atunci cand vremea este rece. Afla cum poti preveni aceasta situatie.

Diminetile friguroase reprezinta cele mai inoportune momente pentru problemele legate de pornirea masinii. Din pacate, in aceste dimineti friguroase exista sansele cele mai mari ca anumite probleme sa apara.

Vei gasi aici cateva sfaturi utile pentru pornirea masinii tale intr-o zi friguroasa si, de asemenea, pentru prevenirea problemelor de acest tip in general.

Pentru a stii ce sa faci ca sa previi problemele de pornire a masinii pe vreme rece, este util sa intelegi si motivul pentru care acest fenomen ingreuneaza procesul de pornire. Sunt patru explicatii, trei se aplica celor mai multe masini, iar una afecteaza modelele mai vechi.

Motivul 1: Bateriile auto si bateriile de acumulatori, in general, nu suporta frigul

Vremea rece si bateriile masinii pur si simplu nu se pot intelege. Fiecare baterie de acumulatori, inclusiv cea a masinii tale, produce mai putin curent (adica putere electrica) atunci cand este frig – uneori chiar mult mai putin.

Motivul 2: Nici uleiul de motor nu prea suporta frigul

In sezonul rece, uleiul de motor devine mai dens si nu curge la fel de bine, asadar, miscarea partilor sale este mai dificila.

Asta inseamna ca bateria masinii tale, care a fost slabita de catre frig, trebuie sa faca mai multe pentru a misca motorul, respectiv a porni masina.

Motivul 3: Vremea rece poate crea probleme cu combustibilul

Daca exista apa in conductele sistemului de alimentare (nu ar trebui sa fie, dar se intampla), temperaturile sub 0 grade pot duce la inghetarea apei si la blocarea circuitului de alimentare.

Acest lucru se poate intampla in conductele de alimentare, care sunt subtiri si care se pot bloca usor cu gheata. O masina cu sistemul de alimentare inghetat poate porni, dar nu poate functiona corespunzator.

Soferii care folosesc diesel trebuie sa stie ca dieselul se poate transforma in gel atunci cand vremea este rece, adica va curge mai incet din cauza frigului si va face procesul de pornire a masinii mai dificil.

Motivul 4: Masinile vechi pot avea probleme cu carburatorul

Masinile construite inainte de anii ’80 foloseau, in general, carburatoare pentru a amesteca cantitati mici de benzina cu aerul din motor. Carburatoarele sunt instrumente foarte delicate, care nu functioneaza atat de bine cand este frig, cu motivul ca mici duze numite “jeturi” sunt infundate cu gheata sau benzina nu se evapora cum trebuie in ele.

Aceasta problema nu apare la masinile care nu au carburatoare, asadar, nu este nevoie sa iti faci griji daca masina ta a fost construita in ultimii 20 de ani. Soferii masinilor vechi sau clasice trebuie sa fie insa atenti la problemele cu carburatoarele in vreme rece.

4 sfaturi care te pot ajuta sa pornesti mai repede masina in conditii de temperaturi negative

1. Prevenirea problemelor de pornire pe vreme rece

Cea mai buna modalitate de a rezolva problemele de pornire pe vreme rece este… sa nu le ai in primul rand. Aici gasesti cateva metode de preventie.

1.1. Pastreaza-ti masina incalzita

Bateriile si uleiul de motor nu suporta frigul, asadar, singura metoda evidenta consta in a le tine incalzite, chiar daca nu este tot timpul cea mai practica abordare. O potentiala solutie este parcatul in garaj.

Un garaj incalzit este grozav, dar pana si un garaj neincalzit va fi mai eficient pentru masina ta, comparativ cu parcatul afara.

Daca nu ai un garaj, poti parca sub sau langa ceva de dimensiuni mari. De exemplu, sub un copac ori langa o cladire.

Motivul pentru acest lucru tine de fizica incalzirii si a racirii, drept pentru care o masina parcata pe timpul noptii intr-un carport deschis sau sub un copac mare poate fi cu cateva grade mai calda in urmatoarea dimineata, spre deosebire de o masina parcata intr-un spatiu in aer liber.

Foloseste un incalzitor pentru baterie sau pentru blocul motor. In climatul foarte friguros, este obisnuit si uneori chiar necesar sa se pastreze blocul motor incalzit peste noapte.

Acest lucru se poate realiza cu un incalzitor electric pentru a mentine o temperatura ridicata, ajutand uleiul si celelalte fluide sa-si pastreze fluiditatea (este in special important pentru motoarele diesel). Daca aceasta optiune nu este posibila, se poate folosi un incalzitor electric pentru baterie.

1.2. Foloseste uleiul potrivit

Verifica manualul de utilizare pentru a afla ce tip de ulei trebuie sa folosesti in conditii de vreme rece. Uleiul sintetic modern curge destul de bine cand este frig, atata timp cat il folosesti pe cel potrivit.

Va trebui sa folosesti ulei de motor multigrad, reprezentat de doua numere (de exemplu, 10W-40, care este obisnuit). Primul numar, cel cu litera “W”, este pentru iarna; un numar mai mic reprezinta curgerea mai usoara. Uleiurile 5W- si chiar 0W- exista, dar verifica mai intai manualul.

Este si mai important sa faci acest lucru daca folosesti pentru masina ta ulei conventional, si nu sintetic.

1.3. Evita problemele cu combustibilul

In magazinele de piese auto si benzinarii se vand aditivi pentru benzina si motorina, fiecare ajutand la prevenirea inghetarii sistemului de alimentare si, in cazul masinilor cu motor diesel, la solidificarea motorinei.

Ia in considerare folosirea unui flacon de aditiv din cand in cand (pentru motoarele diesel, un flacon la fiecare plin).

Atentie! Combustibilul poate contine deja aditivi, verifica impreuna cu personalul din benzinarie inainte de a adauga orice altceva in rezervorul de combustibil.

2. Pornirea

Cum pornesti, de fapt, masina la rece? Ai putea reusi cu o simpla rasucire a cheii, dar atunci cand vremea este foarte rece, este indicat sa fii putin mai atent.

2.1. Opreste toate accesoriile electrice.

Mai exact, farurile, incalzitorul, sistemul de degivrare etc. Bateria masinii trebuie sa se implice complet pentru a putea porni motorul, asadar, oprind toate accesoriile electrice ii permite sa actioneze cu un amperaj maxim.

2.2. Intoarce cheia si lasa demarorul conectat putin.

Daca motorul porneste imediat, e foarte bine. Daca nu, actioneaza demarorul inca putin, dar apoi opreste-te, pentru ca demarorul se poate supraincalzi cu usurinta daca este actionat mai mult de zece secunde.

2.3. Asteapta 1-2 minute si incearca din nou.

Se poate ca lucrurile sa se fi domolit putin, asa ca nu renunta din prima. Dar nici nu incerca din nou imediat: este posibil ca bateria sa aiba nevoie de un minut sau doua pentru a produce randamentul sau complet din nou.

2.4. Daca ai o masina cu carburator (care are mai mult de 20 de ani vechime), poti incerca lichidul de pornire.

Il gasesti intr-un recipient de aerosol, ca spray, pentru purificatorul de aer – roaga pe cineva de la magazinul de piese auto sa iti arate cum se foloseste. Nu este placut sa apelezi la lichidul de pornire, dar poate fi util.

3. Daca motorul porneste incet

Daca motorul porneste, dar turatia este mai mica decat in mod normal, incalzirea bateriei ar putea fi solutia. Din pacate, acest lucru presupune indepartarea bateriei; daca nu stii cum sa faci acest lucru, mergi la sectiunea in care este descrisa pornirea asistata.

Alte aspecte de verificat, in cazul in care ai uneltele corespunzatoare si stii cum se procedeaza, sunt cablurile bateriilor si clemele. Orice tip de coroziune gasita pe cleme ori cabluri fisurate, pot impiedica cursul electricitatii, mai exact ceea ce iti trebuie cel mai mult in acest moment.

Daca observi coroziune, curat-o cu o perie de sarma, iar cablurile fisurate trebuie inlocuite. Este indicat sa lasi acest lucru pe seama unui mecanic calificat daca nu te-ai mai aflat in aceasta situatie inainte.

4. Daca ai nevoie de o pornire asistata

Materiale necesare:

  • Alt autovehicul care functioneaza bine (vehiculul donator);
  • Alt sofer;
  • Protectie pentru ochi;
  • Set cabluri pentru baterii;

Daca motorul nu porneste deloc sau nu functioneaza cum trebuie si deja ai incercat tot ce se putea, vei avea nevoie de o pornire asistata. Aici sunt instructiunile pentru metoda sigura de a realiza acest lucru:

4.1. Poarta protectie pentru ochi.

Accidentele cu acidul de baterie sunt rare, dar atunci cand se intampla pot fi cu adevarat serioase.

4.2. Cabluri bune.

Fa rost de un set bun de cabluri pentru baterie (care sa nu fie fisurate sau destramate).

4.3. Parcheaza aproape.

Pozitioneaza celalalt autovehicul (cel care porneste si functioneaza normal) indeajuns de aproape, in asa fel incat sa poti folosi toata lungimea cablurilor.

4.4. Porneste vehiculul donator.

Porneste autovehiculul care functioneaza normal si lasa-l pornit in timpul intregului proces.

4.5. Conecteaza cablurile cu atentie

Borna pozitiva (rosie) a bateriei masinii care nu porneste. Conecteaza clema la partea metalica a bornei pozitive. Apoi, conecteaza borna pozitiva a vehiculului donator. Masa sau borna negativa (in mod normal, cablul negru, desi uneori poate fi si alb), ca mai sus.

In final, conecteaza cablul de masa la masina care nu porneste, dar nu la borna negativa a bateriei. In schimb, prinde clema pe o parte metalica a blocului motor sau a unei parti metalice atasate, pentru a preveni explozia bateriei, care este posibila daca circuitul nu este corect legat la masa.

4.6. Verifica daca exista o conexiune.

Urca in masina afectata si verifica stadiul conexiunii electrice, intorcand cheia spre “on”, nu spre “start”. Luminile bordului ar trebui sa se aprinda.

Daca nu se aprind, misca putin clemele pentru a obtine o conexiune mai buna. Poti porni farurile ca sa vezi cum procedezi in timp ce lucrezi sub capota (luminile aprinse indica o conexiune buna).

4.6. Porneste autovehiculul donator.

Porneste cealalta masina pentru cateva minute, cu motorul la aproximativ 2000 rpm, fara a mai face altceva. S-ar putea sa fie nevoie sa acelerezi putin motorul.

4.7. Porneste masina afectata.

Acum, cu celalalt autovehicul, pornit la 2000rpm (vei avea nevoie de asistenta pentru acest lucru), porneste masina afectata.

4.8. Pastreaza masina afectata pornita.

Cat timp masina afectata este pornita, deconecteaza cablele in ordinea inversa a celei de mai sus.

4.9. Lasa masina pornita timp de 20 de minute.

Este important pentru ca bateria ta nu s-a incarcat inca. Asigura-te ca masina a fost pornita pentru cel putin 20 de minute sau 5-10 km de condus (cu cat mai mult, cu atat mai bine), inainte de a o opri, altfel, vei intampina din nou aceeasi problema.

Atentie! E important sa intelegi ca frigul nu doar ca scoate bateriile temporar din functiune, ci le si poate deteriora permanent. Asadar, daca ai avut deja nevoie de o pornire asistata, ar trebui sa verifici performanta bateriei tale pe cat de rapid posibil.

Sursa foto: bellevilletowingservices.com, admiral.com, globalcarsbrands.com, ericpetersautos.com, thewirecutter.com, hubautoparts.com

Citeste si...
Uleiul sintetic – este bun pentru masina ta?
Uleiul sintetic – este bun pentru masina ta?

Pe masura ce motoarele au devenit tot mai puternice si mai complicate, acestea au ajuns sa creasca economia uleiului folosit si sa...

Cum procedezi daca masina ta este lovita din spate?
Cum procedezi daca masina ta este lovita din spate?

Operatiunile obligatorii de intreprins in conditiile in care autovehiculul condus este tamponat din spate Potrivit explicatiilor o...

Ce tip de ulei sintetic este recomandat pentru masina ta?
Ce tip de ulei sintetic este recomandat pentru masina ta?

Cu totii stim faptul ca o masina care a rulat peste 160.000 km va avea nevoie de anumite masuri de intretinere specifice, comparat...

Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?
Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?

Cum trebuie sa procedez? Este bine sa semnalizez chiar daca nu mai este nicio masina pe langa mine? Trebuie sa tin semnalizarea po...