Cu siguranta ati condus cel putin o data un autovehicul care consuma ulei. Nu este ceva anormal ca un autoturism sa aiba nevoie de mai mult ulei decat altul. Consumul de ulei creste o data cu vechimea masinii. Cu cat nivelul de uzura al angrenajului este mai ridicat, cu atat va fi necesar sa alimentam mai des automobilul cu ulei de motor. Practic, atunci cand ghidajele, supapele, garniturile sau inelele de piston devin uzate, acestea vor prezenta mici scurgeri de ulei care apoi se va arde.
Cu toate ca un consum mai ridicat de ulei de motor nu este o problema, in cazul in care trecem cu vederea acest fapt motorul masinii poate suferi daune importante. Este indicat ca atunci cand observam ca autovehiculul consuma tot mai mult ulei sa efectuam o revizie completa si sa inlocuim componentele care nu mai fac fata.
Producatorii de autoturisme nu specifica cat ulei ar trebui sa consume o masina, asa incat pentru un autoturism o cantitate consumata poate parea foarte mare, in timp ce pentru altul este mica. Cu toate acestea, exsita anumite intervale in care ar trebui sa ne putem incadra atunci cand lucrurile functioneaza corespunzator. In medie, un autoturism ar trebui sa consume in jur de un sfert de litru de ulei la fiecare 2500 de km, adica 10 ml de ulei la fiecare 100 de km.
In mod normal, in cazul autovehiculelor mai noi, si aici ne referim la cele care nu au trecut de borna de 100.000 de km, acestea nu ar trebui sa consume mai mult de 250 de ml de ulei intre doua schimburi. Avand in vedere ca in general schimbul de ulei se realizeaza la 5000 de km, putem considera ca o masina care foloseste 250 ml de ulei intre doua schimburi functioneaza foarte bine. In momentul in care kilometrajul masinii ajunge la 150.000-200.000 de km, nu este nimic neobisnuit sa vedem o crestere in cantitatea de ulei e motor consumata.
In acelasi timp, trebuie sa avem in vedere ca tendinta in domeniul auto la nivel mondial este de a folosi uleiuri tot mai subtiri. Daca in trecut nu era ceva neobisnuit sa vedem masini care folosesc ulei 5W40 sau 10W30, acum majoritatea autoturismelor utilizeaza un ulei 5W20 sau chiar 0W20. Avand in vedere ca vascozitatea acestora este mult mai redusa, este mai usor sa apara scurgeri chiar si atunci cand garniturile si etansarile inca functioneaza bine.
Daca fumul care iese din teava de esapament are o nuanta albastra, acesta este un semn clar ca masina ta arde ulei si nu doar benzina. Atunci cand masina ta are scurgeri de ulei in camera de combustie, ai o problema serioasa care trebuie rezolvata cat mai repede posibil.
Avand in vedere lipsa de uniformitate in ceea ce priveste consumul de ulei, cea mai buna abordare este sa verificati in mod regulat nivelul de ulei si sa solicitati unui mecanic sa caute scurgeri daca motorul dumneavoastra consuma ulei. Cunoasterea consumului tipic de ulei pe parcursul a catorva ani sau mii de kilometri pentru un anumit motor va oferi o baza pentru a determina momentul in care consumul devine excesiv si, eventual, va poate avertiza ca a aparut o scurgere sau o problema interna.
Acestea fiind spuse, atunci cand observati ca masina dumneavoastra incepe sa consume mai mult ulei decat de obicei, nu trebuie sa va ganditi imediat la o defectiune grava. Primul pas pe care trebuie sa il faceti este sa realizati o verificare amanuntita si sa inlocuiti componentele uzate. In cazul in care problema persista, atunci inseamna ca va confruntati cu o defectiune mai serioasa.
sursa foto: