In articolele trecute am discutat despre modul in care autonomia unui vehicul electric este afectata de diferite functii ale masinii sau de stilul de condus al soferului. Astazi vom vorbi despre modul in care frigul scade autonomia unui EV. Avand in vedere ca iarna se apropie rapid, iar numarul masinilor electrice a crescut exponential in tara noastra, ar fi bine ca soferii sa fie pregatiti pentru acest anotimp.
Care este temperatura optima a bateriei pentru vehiculele electrice?
Cea mai buna temperatura pentru functionarea corecta a bateriei unui EV variaza in functie de marca si modelul vehiculului tau. Cu toate acestea, o temperatura intre 10° si 20° Celsius este considerata o medie potrivita. Majoritatea EV-urilor pot atinge performante maxime atunci cand bateria are o temperatura de 15°C.
Ce temperaturi scazute afecteaza autonomia EV-urilor?
In general, autonomia EV-ului dvs. va incepe sa se deprecieze odata ce temperaturile exterioare au scazut sub 7°C. Unele vehicule isi mentin cea mai mare parte din autonomia estimata in ciuda scaderilor drastice de temperatura. De exemplu, Hyundai Kona EV si Audi e-tron functioneaza la o eficienta de 93% la temperaturi cuprinse intre 0-5°C. Pe de alta parte, modelele mai simple vor inregistra scaderi semnificative in acest sens.
Spre exemplu, Chevy Volt ar putea pierde pana la 69% din autonomie pe vreme rece. Un studiu descoperit de Car and Driver a raportat ca un EV mediu pierde cel putin 20% din autonomie la temperaturi scazute. InsideHook a mentionat chiar si un studiu de la Consumer Reports care a citat o pierdere de 50% din eficienta in conditii de temperaturi sub zero grade. Acest lucru se datoreaza faptului ca reactiile chimice din interiorul bateriei au loc mult mai incet.
Daca incalzirea autovehiculului este pornita la maximum, ai putea pierde 41% din autonomia estimata. Pe de alta parte, soferii ar trebui sa fie atenti si atunci cand ajung la ultimele 20% din bateria VE-ului dumneavoastra. Fara aceasta energie, vehiculul electric ar putea avea dificultati in a se incarca daca bateria este deja prea rece. De asemenea, daca este foarte rece, ar putea sa se opreasca inainte de a ajunge la 0.
Cum sa atenuati pierderea de autonomie in timpul iernii?
Pe langa faptul ca trebuie sa pastrati intotdeauna bateria la 20% sau mai mult, ar trebui sa incercati sa va parcati EV-ul intr-un garaj in timpul iernii. Desi nu este cea mai calduroasa zona a casei tale, aceasta este cu siguranta mai buna decat a lasa masina in frigul de afara. Garajul este, de asemenea, un loc excelent pentru a reincarca bateria VE peste noapte, chiar daca aveti doar o priza de 120 de volti.
Este recomandata, de asemenea, utilizarea scaunelor si a volanului incalzite in loc sa incercati sa incalziti intregul habitaclu. Aceste caracteristici va pot incalzi corpul la fel de repede pe vreme rece si nu solicita la fel de mult alimentarea cu energie electrica a VE. Daca alegeti sa incalziti tot habitaclul veti scadea semnificativ autonomia masinii.
In cazul in care aveti nevoie de caldura suplimentara, pastrati cateva paturi in plus in vehiculul dumneavoastra. In timpul iernii, este intotdeauna o idee buna sa pastrati oricum rezerva suplimentare de haine in masina pentru situatii de urgenta. Nu uitati acest lucru mai ales atunci cand mergeti intr-o excursie sau intr-o zona izolata.
Alternativ, puteti sa va preincalziti vehiculul in timp ce este inca conectat la priza inainte de a pleca de acasa. Odata ce va aflati la volan, treceti vehiculul EV in modul ECO pentru a prelungi durata de viata a bateriei. Este posibil ca EV-ul sa nu fie la fel de rapid in acest mod de rulare, dar este intotdeauna mai bine sa conduceti cu prudenta pe timp de iarna.
La fel ca in cazul oricarui automobil cu motor cu ardere interna, puteti maximiza consumul de kilometri al vehicululu daca mentineti presiunea corecta in anvelope si conduceti cu o viteza scazuta. Acest lucru este si mai important la temperaturi scazute, cand aerul este mai dens.
sursa foto: https://blog.chargemap.com/