Ce contine un catalizator?

Ce contine un catalizator?

Convertizorul catalitic este una dintre cele mai importante si cele mai scumpe componente din angrenajul unui autoturism, rolul acestuia fiind de a descompune emisiile toxice produse in urma procesului de ardere a combustibilului in substante mult mai putin nocive si in compusi simpli care sa poata fi asimilati mult mai usor de catre mediul inconjurator. Majoritatea autovehiculelor pe care le intalnim in ziua de azi au in componenta cel putin un catalizator.

In acest articol vom vorbi despre compusii pe care ii regasim in interiorul unui catalizator.

In general, in cazul majoritatii catalizatoarelor, componenta catalitica utilizata de catre acestea este platina, impreuna cu metale rare precum paladiu sau rodiu. Pe langa faptul ca aceste metale sunt foarte rare si scumpe, ele au o gama larga de aplicatii, in afara convertoarelor catalitice, ceea ce le face sa aiba o valoare financiara si mai crescuta. Platina este utilizata cu preponderenta in stomatologie si in componentele electronicelor, precum si in bijuterii, in timp ce paladiul este utilizat in tehnologia pilelor de combustie. Conform studiilor realizate de catre cercetatorii din domeniul reciclarii si protectiei mediului, in anul 2010 spre exemplu, valoarea totala a metalelor pretioase recuperate din reciclarea convertoarelor catalitice uzate a depasit suma de 3 miliarde de dolari.

Pentru a putea determina valoarea de recuperare a PGM-urilor din cadrul unui catalizator, trebuie sa cunoasteti compozitia acestuia si proportiile de metale pretioase din el. In general, catalizatorul auto este conceput dintr-un substrat ceramic, in principal cordierit, care contine un metal pretios, fie dintr-un substrat metalic care contine aluminiu si metale pretioase. In trecut, concentratiile utilizate si rapoartele dintre metalele pretioase erau oarecum constante, asa incat era destul de usor de stabilit cantitatea totala de metale pretioase dintr-un catalizator. Cu toate acestea, in momentul actual tehnologiile de construire a catalizatoarelor au fost imbunatatite si ponderile nu mai sunt aceleasi, iar pretul metalelor pretioase a crescut semnficativ si fluctueaza in functie de cererea de pe piata. Mai mult, nivelul maxim de emisii permis a scazut constant, ceea ce i-a fortat pe producatorii auto sa imbunatateasca functiile catalizatoarelor, motiv pentru care a fost necesara modificarea proportie elementelor.

In momentul de fata, compozitia in metale pretioase a unui catalizator depinde foarte mult in functie de tipul motorului, de combustibilul utilizat si de puterea masinii, iar tot mai multe autoturisme sunt echipate din fabrica cu doua catalizatoare. In general, metalele pretioase sunt utilizate in diferite combinatii, dar platina nu lipseste niciodata din convertoarele catalitice. Atunci cand vine vorba despre reciclarea catalizatoarelor, in general sunt luate in considerare masini cu o vechime de 15-20 de ani. In functie de marimea catalizatorului si de puterea motorului pe care a fost instalat, dintr-un catalizator pot fi recuperate intre 2-15 grame de metale pretioase. Acestea fiind spuse, dintr-un catalizator reciclat se pot recupera metale in valoare de 300-400 de dolari, iar aceasta suma poate ajunge chiar la cateva mii de dolari daca vorbi despre un catalizator de dimensiuni mari si performant.

Atunci cand o companie incearca sa recicleze convertoare catalitice, acestia trebuie sa determine rapid si cu precizie continutul pentru fiecare tip de metal care exista in catalizator. Cu toate acestea nu exista nici o tehnica prin care se poate realiza o analiza directa a materialelor, fara a se efectua o proba propriu-zisa asupra acestora. Atunci cand se recicleaza un catalizator cu substrat ceramic sunt supusi unei operatiuni prin care se extrage materialul ceramic cu structura alveolara din carcasa de otel, dupa care aceasta ceramica este zdrobita si maruntita.

Pe de alta parte, in cazul catalizatoarelor metalice, acestea vor fi prima data maruntite si macinate, dupa care cu ajutorul unor magneti vor fi separate partile metalice si vor fi inlaturate componentele care nu contin elemente pretioase. In general, convertizoarele metalice sunt mult mai profitabile si mai cautate de catre cei din acest domeniu. Indiferent de metoda aplica, la final materialele sunt pulverizate si incarcate in saci de proba pentru analiza, dupa care sunt verificate cu ajutorul tehnologiei de fluorescenta cu raze X. Analizarea cu ajutorul razelor X este considerata mult mai eficienta decat cea prin metode de laborator.

sursa foto: https://www.mairec.com/

Citeste si...
Sunt airbagurile si centurile conectate?
Sunt airbagurile si centurile conectate?

Airbagurile si centurile de siguranta sunt cele mai importante doua elemente atunci cand vine vorba despre siguranta ta si a celor...

Sunt cutiile manuale mai ieftin de reparat decat cele automate?
Sunt cutiile manuale mai ieftin de reparat decat cele automate?

Atunci cand vine vorba despre autoturisme, una dintre cele mai semnificative diferente pe care trebuie sa le luam in calcul este t...

Sunt masinile electrice mai prietenoase cu mediul?
Sunt masinile electrice mai prietenoase cu mediul?

Observam un numar de vehicule electrice tot mai mare pe zi ce trece in trafic si cel mai probabil majoritatea soferilor se intreab...

Sunt soferii de BMW cocalari? Ce spune Chat GPT despre asta!
Sunt soferii de BMW cocalari? Ce spune Chat GPT despre asta!

Termenul “cocalar” este unul care a intrat în limbajul cotidian al românilor și este folosit pentru a descrie un anumit tip de com...