Sunt motoarele turbo in 3 cilindri bune de ceva?

Sunt motoarele turbo in 3 cilindri bune de ceva?

Din ce in ce mai multi producatori au inceput sa scoata masini cu motoare mici, in 3 pistoane, cu turbina. Fiind mai mici, este lesne de inteles de ce a aparut conceptia la romani ca motoarele in 3 pistoane sunt mai proaste ca cele in 4.

Lumea crede ca motoarele astea sunt de sacrificiu, ca nu tin mai mult de 100.000 de km. Am auzit chiar o gluma buna, ce-i drept, despre motoarele de 1 litru cu turbina: motorul este pus acolo sa ajute turbina sa isi faca treaba.

Acum haide sa vedem realitatea si sa facem o mica comparatie intre un motor in 3 cilindri si un motor in 4 cilindri.

Cum de multe ori ne inselam in viata reala in privinta multor lucruri ( lasam politica si fotbalul deoparte ), daca si aici crezi ca un motor in 3 cilindri este departe de a fi fiabil, te inseli amarnic.

Motoarele cu 3 cilindri au functionalitati diferite in comparatie cu motoarele cu 4 cilindri, dar nu sunt in niciun fel inferioare. Ford foloseste un motor cu 3 cilindri pe Ecosport, care nu este in niciun caz o masina de entry-level.

Astazi vom arunca o privire asupra diferentelor dintre un motor cu 3 cilindri si un motor cu 4 cilindri. Vom enumera, de asemenea, argumentele pro si dezavantajele complicate ale fiecaruia.

Motor cu 3 cilindri versus motor cu 4 cilindri: care sunt diferentele?

Lasam la o parte diferenta evidenta. Nu doar numarul de cilindri le diferentiaza. Motoarele in 4 cilindri se echilibreaza lucrand in pereche de 2 pistoane, 1 cu 4 si 2 cu 3. Motorul in 3 cilindri nu mai poate lucra astfel, nu? El se echilibreaza diferit. Aici avem prima diferenta foarte mare intre cele doua motoare: in cazul unui motor cu 4 cilindri, puterea este transmisa de catre arborele cotit la fiecare rotatie de 90 de grade. La 3 cilindri insa, puterea se transmite la 120 de grade.

Datorita unor astfel de variatii, un motor cu 3 cilindri prezinta caracteristici drastic diferite in comparatie cu un motor cu 4 cilindri.

Cu ce avantaje vin motoarele in 3 cilindri?

Se produce mai usor si costa mai putin. Mai putini cilindri=mai putina materie prima pentru a construi blocul motor. Acest lucru are un dublu avantaj pentru producatori. Se foloseste mai putina materie prima si fiind mai mic, are nevoie de mai putin spatiu pentru a fi amplasat. Astfel, tu ca si posesor te vei bucura de mai mult spatiu in interior, spatiu pe care producatorii in aduc in plus datoria faptului ca compartimentul motor este mai compact.

Ai schimbat vreodata bujiile si bobinele de inductie la o masina V6 sau 6 in linie? Sa nu mai spunem de 8, 10, 12 cilindri. Cu cat mai multi cu atat mai mari preturile la service. Una e sa schimbi 6 injectoare, una e sa schimbi 3.

Ca tot vorbeam de injectoare. Motorul in 3 cilindri mai face ceva diferit fata de cel in 4. Este optimizat pentru eficienta consumului de carburant.

Acesta este cel mai cautat punct in plus din perspectiva unui consumator. Un motor cu 3 cilindri este mult mai eficient in comparatie cu un motor cu 4 cilindri de aceeasi capacitate. Acest lucru se datoreaza a doi factori principali, pierderile reduse prin frecare si greutatea mai usoara a blocului motor.

Deoarece exista un cilindru mai putin, pierderile prin frecare cauzate de suprafetele metalice care vin in contact in blocul motor sunt mai mici. Acest lucru se traduce practic intr-o productie mai mare de cuplu pentru mai putin combustibil consumat de motor.

In plus, din cauza absentei unui singur cilindru, blocul motor este mult mai usor. Chiar si arborele cotit construit pentru a sustine pistoanele este mai usor. De aici si volantul este mai usor si ambreiajul mai compact. Toate astea adunate dau un consum mai bun fata de motorul in 4 cilindri.

Daca ne gandim la buzunar, avem o concluzie preliminara:

In general, un motor cu 3 cilindri este mai ieftin de intretinut si de mers cu el. Cu un cilindru mai putin, totalul pieselor care functioneaza in motor sunt mai mici. Aceasta inseamna ca exista un numar mai mic de piese utilizate in motor.

Mai putine piese, mai mici facturile la service.

Care sunt avantajele unui motor in 4 cilindri?

Este mai rafinat. Motorul este mai echilibrat. Motoarele moderne fiind in 4 timpi, avem nevoie de echilibrare. Fiind in 4 pistoane care lucreaza in perechi de cate doua, arborele cotit are o miscare mai uniformizata, ceea ce duce la o functionare lina a motorului masinii. Pentru ca motorul in 3 timpi produce putere la fiecare 120 de grade, asta inseamna ca arborele cotit trebuie sa fie realizat intr-un mod care sa provoace o intarziere de 1/3 dintr-un ciclu. Ce inseamna asta mai exact si cum ne afecteaza? Un motor in 3 cilindri, fata de unul in 4, va avea un ralanti mai dur tot timpul si motorul va fi mai zgomotos.

Motor cu 3 cilindri versus motor cu 4 cilindri: Concluzie

Deci care motor este mai bun? Motoarele cu 3 cilindri in prezent ofera aproape aceeasi putere ca si motoarele cu 4 cilindri de aceeasi capacitate. Deci care dintre ele castiga aici? Raspunsul este, niciunul. Fiecare tip de motor are punctele sale pozitive si negative si ambele se potrivesc unor scopuri diferite. Un motor cu 3 cilindri este mai potrivit pentru eficienta consumului de combustibil si economisirea costurilor cu reparatiile. Un motor cu 4 cilindri este mai potrivit pentru rafinament si putere distribuita lin. Una peste alta, se rezuma totul la preferintele tale.

Citeste si...
Ulei motor: sintetic sau natural?
Ulei motor: sintetic sau natural?

Cand circula uleiul prin motor, poate aduna reziduuri. Dupa o perioada uleiurile normale aduna gunoaie care scad din eficienta mot...

Decarbonizare motor. Merita sau nu?
Decarbonizare motor. Merita sau nu?

Ce este decarbonizarea motorului? La ce ne ajuta? Cat costa decarbonizarea? Ce vantaje si dezavantaje ai in urma acestui proces? S...

Ce motor este mai bun? TSI sau TDI?
Ce motor este mai bun? TSI sau TDI?

Trebuie sa mentionam ca majoritatea producatorilor de autoturisme folosesc mai nou initiale pentru a identifica motoarele pe care...

Amestec motor prea bogat: simptome si cauze
Amestec motor prea bogat: simptome si cauze

Atunci cand vine vorba despre buna functionare a unui autoturism si obtinerea performantelor maxime in timpul deplasarii, dar si a...