In acest articol vom vorbi despre o piesa de care poate multi nu ati auzit, sau pur si simplu nu i-ati dat importanta. Transmisia poate fi de 2 feluri, cu cardan sau cu planetare. In acest material vom vorbi despre primul tip de transmisie, cea pe cardan (cardanica).
Transmisia cardanica sau mai tehnic vorbind, transmisia longitudinala (deoarece ea se intinde pe toata lungimea masinii). Cardanul are un rol foarte important in aceasta “ecuatie” deoarece el este cel mai lung element de sub masina care transmite miscarea de rotatie de la cutia de viteze la diferential. Cardanul se regaseste doar la masinile cu tractiune spate sau integrala, cele cu tractiune fata folosesc planetare.
Rolul principal al cardanului este de a transmite forta motrica la diferite componente ale masini. De exemplu sunt masini care au cutia de viteze pozitionata in spate, langa punte, nu legata de motor, in acest caz cardanul se afla intre mari componente, sau de la cutia de viteze la cutia de distributie (de transfer) atunci cand este cazul.
Defectiuni cardan. Se poate strica un ax cardanic?
Da, ca orice alta piesa si axul cardanic se poate defecta. In cele mai multe cazuri cand cardanul se strica el trebuie inlocuit cu totul. Dar fiindca este o piesa foarte costisitoare au aparut din ce in ce mai multe service-uri care se ocupa cu reconditionarea sau repararea lor.
Cardanul nu este o piesa care se repara usor sau care se poate inlocui asa de simplu, din cauza costurilor destul de mari. Ca si optiuni am avea cea de a-l inlocui cu unul nou desi costa foarte mult unul. O a doua varianta si cea mai folosita este cea de a cumpara unul la mana a doua, unul sh din dezmembrari deoarece cardanul se poate verifica destul de bine doar vizual, si unul sh nu costa asa de mult.
Dar mai este o varianta, pe care am mai precizat-o mai sus, cea a reconditionarii, sunt multe firme specializate care se ocupa cu asa ceva. Cel mai bine apelati la o firma care are o reputatie buna pe piata, deoarece cardanele trebuiesc sa fie perfect echilibrate pentru a nu produce vibratii la turatie mare.
Daca cardanul nu este foarte bine echilibrat si acesta produce vibratii excesive, exista riscul sa strice si cutia de viteze si diferentialul. Expuse la vibratii puternice un timp indelungat, cutia de viteze si diferentialul pot ceda.
De cele mai multe ori nu cedeaza cardanul propiu-zis, ci doar “crucea cardanica”. Cardanul propiu-zis nu prea cedeaza deoarece este doar o bucata solida de fier. Doar daca ati modificat foarte mult masina, atunci e posibil sa exercitati forte mult mai mari asupra cardanului si acesta sa nu reziste.
Dar exista si solutii pentru aceste situatii. Au iesit pe piata mai nou, cardanele din titan, ranforsate care rezista la puteri si de 3-4 ori mai mari decat cele originale. Sau daca chiar aveti planuri marete, mai exista si cardanele facute din fibra de carbon, dar deja vorbim despre alt nivel aici deoarece un astfel de cardan rezista la puteri de 7-8 ori mai mari.
Deci in general cardanul propiu-zis nu poate ceda, dar daca o face cea mai buna solutie este sa achizitionati unul sh de la dezmembrari sau sa apelati la o firma cunoscuta care se ocupa cu reconditionarea de cardane.
Sursa foto: dissolve.com, ramingo4x4.it