Etrierul este o componenta esentiala a sistemului de franare cu disc. El trebuie sa tina si sa ghideze placutele de frana. Cu ajutorul unuia sau a mai multor pistoane, etrierul transforma presiunea hidraulica din sistemul de franare intr-o forta mecanica care preseaza placutele de frana pe disc.
Cand apesi pe pedala de frana, in sistemul hidraulic se creaza o presiune mai mare decat presiunea atmosferica. Aceasta presiune este transmisa etrierelor prin intermediul conductelor de frana.
discurile de frana
revine la pozitia initiala, permitand placutelor de frana sa se retraga si sa elibereze discul.
Exista mai multe modele de etriere, cu un piston sau cu mai multe, cu doar o parte mobila sau cu ambele parti mobile. Cu cat masina este mai puternica cu atat sistemul de franare este mai complex.
Pentru masinile sport sau utilajele grele, etrierele vin echipate cu minim 4 pistoane care actioneaza, de o parte si de alta, placutele de frana pe disc.
Etrierul are rolul de a frana o masina in mers si de a o stopa, dar pe langa asta el este folosit si in toate sistemele moderne de frana de mana.
El are rolul de a bloca rotile din spate pentru a impiedica masina sa fie deplasata cand este stationata.
Etrierul poate fi comandat electric sau mecanic, pintr-un sistem de scripeti, care pleaca din interior catre etrier, atunci cand ridici levierul franei de mana.
Exista doua tipuri comune de etrieri. Unul este cel fix, intalnit pe puntile spate, el are doua pistonase care actioneaza placutele de frana de o parte si de alta a discului de frana si unul mobil, care are doar un pistonas care actioneaza placuta de frana din interiorul discului, cealalta placuta urmand-o fara sa fie apasata de un piston.
Sursa foto: auto.howstuffworks.com, youtube.com, unitedtire.com
Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!