Ce face intercoolerul si simptome defectiune?

Ce face intercoolerul si simptome defectiune?

Toti cei care conduceti o masina turbo cu siguranta ati auzit si de aceasta piesa foarte importanta numita “intercooler”. In materialul de astazi despre asta vom vorbi, despre intercooler.

Vom incerca sa explicam ce este intercooler-ul, cum functioneaza, la ce ajuta masina si care ar fi simptomele atunci cand el se strica.

Intercooler-ul este un radiator de racire a aerului care intra apoi in motor. Mai exact aerul este preluat de intercooler, acesta il raceste, dupa care intra in motor. Aerul rece este mult mai dens deci contine si mai mult oxigen, lucru care ajuta enorm la functionarea motorului, consumul va fi mai scazut si puterea mai mare.

Multumita acestui radiator special de racirea a aerului, motorul dezvolta puteri mai mari dar in acelasi timp este mai stabil din punct de vedere a temperaturilor. Cu cat presiunea din admisie creste cu atat temperatura de lucru a motorului este din ce in ce mai mare si densitatea mai mica a aerului ceea ce duce la “sufocarea” motorului.

Acest tip de radiator de racire a aerului este montat doar pe masinile supraalimentate (turbo, supercharged). Aerul comprimat de turbine/compresor si deoarece turbina se incinge foarte tare aerul se va incalzi la randul sau foarte tare (peste 100 de grade de obicei), la aceasta temperatura aerul se dilata atat de tare incat efectul de supraalimentare este pur si simplu anulat.

Compresoarele nu se incing asa de tare, dar si ele folosesc aceste radiatoare pentru a maximiza performatele motorului si pentru a reduce temperatura postcombustie din interiorul camerei de ardere lucru care ajuta foarte mult la reducerea stresului pieselor interne ale motorului. Acest intercooler este pozitionat intre turbocompresor si galeria de admisie, practica aerul este aspirat in turbina dupa care este “impins” prin tubulatura in intercooler unde este racit iar apoi in galeria de admisie si in motor.

Citeste si despre: ce ar trebuie sa stii despre reconditionarea turbinei

Exista mai multe tipuri de intercoolere, dar cel mai cunoscut si cel mai folosit in ziua de astazi este cel numit aer-aer. Adica dupa cum spune si numele aerul este folosit pentru a raci aerul. Aerul exterior la viteza mare trece prin fantele intercooler-ului si raceste aerul din interior.

Mai este un tip de intercooler, cel racit apa-aer. Aici aerul din interiorul intercooler-ului nu mai este racit cu aer din exterior ci cu lichid de racire. Lichidul raceste intercooler-ul si totodata raceste si aerul care circula prin interior.

Acest tip de intercooler are destul de multe avantaje fata de unul clasic, in primul rand el poate fi montat oriunde in compartimentul motor deoarece el nu depinde de fluxul de aer din fata masinii si ocupa un spatiu mult mai mic.

Acest tip de intercooler este folosit mai mult la masinile de curse (sau la cele mai performante) deoarece el poate fi racit si cu gheata, adica o racire extreme de puternica dar pentru o perioada scurta de timp, asa cum se foloseste la cursele de drag. Dezavantajul acestui tip de intercooler este faptul ca necesita un sistem separat de racire, cu inca un radiator de apa si o pompa care sa recircule lichidul.

Ce se poate strica la un intercooler si care sunt simptomele?

In general acest intercooler este montat in partea din fata a masinii (pe mijloc sau in laterala) deci este predispus la indoituri sau fisuri din cauza pietrelor de pe asfalt. Mai sunt masini, de exemplu cei de la Subaru care monteaza intercooler-ul efectiv pe motor (deasupra lui) si realizeaza racirea acestuia printr-o fanta din capote.

Aceasta pozitioare are avantajul ca tine intercooler-ul foarte protejat, in schimb racirea nu este una asa de buna. De asemena el este montat in compartimentul motor, unde nu este asa mult loc, si la masinile diesel in special multumita temperaturii foarte ridicate si a vibratiilor, partile din plastic se vor dezlipi din miezul central de aluminiu. In timp multumita temperaturilor, vibratiilor si presiunii ridicate, adezivul care fixeaza centrul metalic de partile de plastic cedeaza si apar “pierderile de presiune”. 

Citeste si despre: sistemul vanos de la BMW

Care ar fi simptomele sau cum ne dam seama cand intercoolerul nostru are o fisura? 

In primul rand la accelerari se va auzi un “fasait/suierat” foarte pronuntat din partea din fata a motorului. Masina va incepe sa nu mai traga asa de bine (asta in functie de cat de mare este scurgerea de presiune) si va scoate fum negru excesiv.

Cel mai simplu si sigur iti poti da seama daca ai probleme cu intercooler-ul cum ajutorul unei diagnoze care sa masoare presiunea in galeria de admisie, atunci iti poti da seama daca ai “pierderi de presiune”.

Sa vorbim putin si de intretinerea acestui radiator de aer. Da! Acest radiator se si intretine. El este montat dupa turbine dar inainte de galeria de admisie. Dar daca turbina nu este in stare de funtionare prea buna ea va “scapa” usor-usor ulei in admisie. Acest ulei se mai poate aduna in unele cazuri si din cauza EGR-ului.

Dar in principal acest ulei se va aduna in partea de jos a intercooler-ului, el va trebui scos din cand in cand de acolo pentru a preveni reintroducerea lui in admisie odata cu aerul care trece prin intercooler deoarece uleiul in camera de ardere nu se comporta prea bine, ajungand la auto-aprindere, lucru care poate disturge motorul si anexele sale.

Fiecare turbina are o marja de pierderi de ulei normale, lucru care nu ar trebui sa te ingrijoreze, daca gasesti in intercooler 50-100 ml de ulei (practic daca este putin manjit cu ulei) nu trebuie sa iti faci griji este absolut normal. Atat CVV-ul (recircularea gazelor de carter) cat si lagarele turbinei nu sunt perfecte, ele prezinta o mica toleranta, deci inevitabil se va prelinge si putin ulei pe acolo.

Deci daca detii o masina turbo, fie ea pe benzina sau pe motorina, ai sanse extreme de mari sa ai in dotare un intercooler de genul.

Asadar data viitoare cand vei face o vizita la service, nu uita sa ii spui mecanicului sa arunce un ochi si la intercooler sa vada in ce stare se afla si daca prezinta ulei in interiorul sau. Acest sfat este pentru a preveni eventualele neplaceri care pot aparea in viior, poate intr-un moment nepotrivit.

Citeste si despre: ce inseamna turbo lag si de ce apare

Sursa foto: automotivebros.com, aet-turbos.co.uk, ro.pinterest.com, enginebasics.com

Articole similare
Supapa Wastegate: generalitati plus simptome defectiune

Supapa Wastegate: generalitati plus simptome defectiune

In acest articol vom vorbi despre o componenta foarte importanta a turbinei, mai exact despre supapa wastegate.

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.

Bujie: Ce este bujia si ce face?

Bujie: Ce este bujia si ce face?

O sa enumeram cateva simptome care apar atunci cand bujia sau bujiile sunt pe cale sa cedeze. Sfaturi pentru repararea bujiilor.

Etriere-rol, simptome defectiune, pret inlocuire

Etriere-rol, simptome defectiune, pret inlocuire

Etrierele –ce rol au, ce simptome au cand se uzeaza si cat costa sa le inlocuiesti? Cum stim ca un etrier este defect?

Caseta directie: Ce este si ce face?

Caseta directie: Ce este si ce face?

Afla de la noi care sunt simptomele unei casete de directie pe cale sa cedeze si cum sa rezolvi problema unei casete de directie defecte.

Ce este senzorul turatie roata si ce face?

Ce este senzorul turatie roata si ce face?

Ce se intampla daca se defecteaza senzorul ABS sau senzorul de turatie roata? Cum iti dai seama ca nu mai functioneaza?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Exista mai multe pompe de combustibil: cu diafragma, cu piston, pompe electrice submersibile sau pompe antrenate pneumatic.

Ce este galeria de evacuare si ce face?

Ce este galeria de evacuare si ce face?

O scurta descriere a garniturii de evacuare si a rolului ei in functionarea corecta a motorului.

Bara stabilizatoare: Ce este bara stabilizatoare si ce face?

Bara stabilizatoare: Ce este bara stabilizatoare si ce face?

Bara stabilizatoare incearca sa tina masina perfect dreapta in curba mutand forta de balansare de pe o parte pe cealalta.

Evaporator aer conditionat: Ce este evaporatorul si ce face?

Evaporator aer conditionat: Ce este evaporatorul si ce face?

Simptome ale unui evaporator/vaporizator defect sau pe cale sa se defecteze. Sfaturi reparatie evaporator.

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Cum se poate strica radiatorul AC? Sistemul de aer conditionat poate functiona fara radiator?

Distantier marire ecartament: Ce este si ce face?

Distantier marire ecartament: Ce este si ce face?

Distantierele nu modifica pata de contact pe care o lasa pneul pe asfalt, el modifica dinstanta dintre cele doua pete de contact.

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Verifica si starea conductei de cauciuc care intre in capatul vasului de expansiune, cu timpul se poate fisura sau taia si pe acolo se poate scurge lichid.

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Cum functioneaza senzorii de parcare si de ce sa ii alegi ca si dotare pentru masina ta.

Bieleta: Ce este bieleta de directie si ce face?

Bieleta: Ce este bieleta de directie si ce face?

Cum iti dai seama ca bieleta de directie este afectata? Daca apare o uzura vizibila la articulatia bieletei, atunci trebuie inlocuita urgent.

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Afla ce este sistemul automat de franare, cum functioneaza si cat de util este. Cruise controlul adaptiv foloseste acest sistem. Citeste mai mult.

Brat suspensie: Ce este bratul suspensiei si ce face?

Brat suspensie: Ce este bratul suspensiei si ce face?

Bratele suspensiei nu trebuie sa se miste mai mult decat le este permis prin constructie. Orice joc al bratelor vor da senzatia unei masini instabile.

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce rol are garnitura de chiulasa si cat de important este acest rol? Poti sa identifici singur daca s-a ars?

Rulment roata: Ce este rulmentul si ce face?

Rulment roata: Ce este rulmentul si ce face?

Cum verifici daca un rulment al masinii este defect? Auzi un huruit atunci cand masina ruleaza si creste odata cu viteza?

Proiector ceata: Ce este proiectorul si ce face?

Proiector ceata: Ce este proiectorul si ce face?

Ce culoare trebuie sa aiba proiectoarele de ceata?Poti sa gasesti proiectoare de ceata care emit lumina alba, galbena sau chiar albastra.

Senzor nivel ulei: Ce este si ce face?

Senzor nivel ulei: Ce este si ce face?

Tipuri de senzori de nivel ulei. Afla ce este senzorul de ulei si ce rol are in functionarea masinii.

Arc suspensie: Ce este arcul de suspensie si ce face?

Arc suspensie: Ce este arcul de suspensie si ce face?

Arcurile sunt o parte vitala a masinii tale. Ele contribuie enorm la cresterea sigurantei, a tinutei de drum a autoturismului.

Comutator lumini frana: Ce este comutatorul si ce face?

Comutator lumini frana: Ce este comutatorul si ce face?

De ce nu se mai aprind stopurile pe frana? Poate comutatorul de pe pedala de frana este defect.

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Sistemul automat de spalare faruri este o optiune pe care masina ta trebuie sa o aiba.

Ce este senzorul pedalei de acceleratie si ce face?

Ce este senzorul pedalei de acceleratie si ce face?

Senzorul calculeaza tot timpul procentul de apasare al pedalei, transmitand motorului intentia soferului. La masinile care au mai multe moduri de condus acest senzor este foarte important.

Intinzator curea distributie, ce face?

Intinzator curea distributie, ce face?

Ce face intinzatorul curelei de distributie si de ce este atat de important? Ce se intampla daca sare cureaua de distributie?

Probleme ale instalatiei de alimentare si simptome

Probleme ale instalatiei de alimentare si simptome

Cu timpul, instalatia de alimentare cu combustibil poate suferi defectiuni. In articol o sa detaliem defectiunile si cauzele lor.

Ce face senzorul pentru fluxul de aer

Ce face senzorul pentru fluxul de aer

Senzorii pentru fluxul de aer nu au data de expirare si nu sunt inlcusi in lista de mentenanta a producatorului.

Simptome ale tamburilor si sabotilor de frana defecti

Simptome ale tamburilor si sabotilor de frana defecti

In acest articol va vom prezenta simptome ale tamburilor si sabotilor de frana defecti.

Totul despre sistemele Twin-Turbo si Biturbo

Totul despre sistemele Twin-Turbo si Biturbo

In articolul de astazi vom vorbi despre un subiect destul de interesant, spunem noi. Vom vorbi despre diferentele dintre sistemul BiTurbo si cel Twin-Turbo.

Simptome ale bujiilor incandescente defecte

Simptome ale bujiilor incandescente defecte

Pentru a porni cu succes un motor diesel, va avea nevoie de o componenta speciala de incalzire numita bujie incandescenta.