Ce face intercoolerul si simptome defectiune?

Ce face intercoolerul si simptome defectiune?

Toti cei care conduceti o masina turbo cu siguranta ati auzit si de aceasta piesa foarte importanta numita “intercooler”. In materialul de astazi despre asta vom vorbi, despre intercooler.

Vom incerca sa explicam ce este intercooler-ul, cum functioneaza, la ce ajuta masina si care ar fi simptomele atunci cand el se strica.

Intercooler-ul este un radiator de racire a aerului care intra apoi in motor. Mai exact aerul este preluat de intercooler, acesta il raceste, dupa care intra in motor. Aerul rece este mult mai dens deci contine si mai mult oxigen, lucru care ajuta enorm la functionarea motorului, consumul va fi mai scazut si puterea mai mare.

Multumita acestui radiator special de racirea a aerului, motorul dezvolta puteri mai mari dar in acelasi timp este mai stabil din punct de vedere a temperaturilor. Cu cat presiunea din admisie creste cu atat temperatura de lucru a motorului este din ce in ce mai mare si densitatea mai mica a aerului ceea ce duce la “sufocarea” motorului.

Acest tip de radiator de racire a aerului este montat doar pe masinile supraalimentate (turbo, supercharged). Aerul comprimat de turbine/compresor si deoarece turbina se incinge foarte tare aerul se va incalzi la randul sau foarte tare (peste 100 de grade de obicei), la aceasta temperatura aerul se dilata atat de tare incat efectul de supraalimentare este pur si simplu anulat.

Compresoarele nu se incing asa de tare, dar si ele folosesc aceste radiatoare pentru a maximiza performatele motorului si pentru a reduce temperatura postcombustie din interiorul camerei de ardere lucru care ajuta foarte mult la reducerea stresului pieselor interne ale motorului. Acest intercooler este pozitionat intre turbocompresor si galeria de admisie, practica aerul este aspirat in turbina dupa care este “impins” prin tubulatura in intercooler unde este racit iar apoi in galeria de admisie si in motor.

Exista mai multe tipuri de intercoolere, dar cel mai cunoscut si cel mai folosit in ziua de astazi este cel numit aer-aer. Adica dupa cum spune si numele aerul este folosit pentru a raci aerul. Aerul exterior la viteza mare trece prin fantele intercooler-ului si raceste aerul din interior.

Mai este un tip de intercooler, cel racit apa-aer. Aici aerul din interiorul intercooler-ului nu mai este racit cu aer din exterior ci cu lichid de racire. Lichidul raceste intercooler-ul si totodata raceste si aerul care circula prin interior.

Acest tip de intercooler are destul de multe avantaje fata de unul clasic, in primul rand el poate fi montat oriunde in compartimentul motor deoarece el nu depinde de fluxul de aer din fata masinii si ocupa un spatiu mult mai mic.

Acest tip de intercooler este folosit mai mult la masinile de curse (sau la cele mai performante) deoarece el poate fi racit si cu gheata, adica o racire extreme de puternica dar pentru o perioada scurta de timp, asa cum se foloseste la cursele de drag. Dezavantajul acestui tip de intercooler este faptul ca necesita un sistem separat de racire, cu inca un radiator de apa si o pompa care sa recircule lichidul.

Ce se poate strica la un intercooler si care sunt simptomele?

In general acest intercooler este montat in partea din fata a masinii (pe mijloc sau in laterala) deci este predispus la indoituri sau fisuri din cauza pietrelor de pe asfalt. Mai sunt masini, de exemplu cei de la Subaru care monteaza intercooler-ul efectiv pe motor (deasupra lui) si realizeaza racirea acestuia printr-o fanta din capote.

Aceasta pozitioare are avantajul ca tine intercooler-ul foarte protejat, in schimb racirea nu este una asa de buna. De asemena el este montat in compartimentul motor, unde nu este asa mult loc, si la masinile diesel in special multumita temperaturii foarte ridicate si a vibratiilor, partile din plastic se vor dezlipi din miezul central de aluminiu. In timp multumita temperaturilor, vibratiilor si presiunii ridicate, adezivul care fixeaza centrul metalic de partile de plastic cedeaza si apar “pierderile de presiune”.

Cum ne dam seama cand intercoolerul este fisurat?

In primul rand la accelerari se va auzi un “fasait/suierat” foarte pronuntat din partea din fata a motorului. Masina va incepe sa nu mai traga asa de bine (asta in functie de cat de mare este scurgerea de presiune) si va scoate fum negru excesiv.

Cel mai simplu si sigur iti poti da seama daca ai probleme cu intercooler-ul cum ajutorul unei diagnoze care sa masoare presiunea in galeria de admisie, atunci iti poti da seama daca ai “pierderi de presiune”.

Sa vorbim putin si de intretinerea acestui radiator de aer. Da! Acest radiator se si intretine. El este montat dupa turbine dar inainte de galeria de admisie. Dar daca turbina nu este in stare de funtionare prea buna ea va “scapa” usor-usor ulei in admisie. Acest ulei se mai poate aduna in unele cazuri si din cauza EGR-ului.

Dar in principal acest ulei se va aduna in partea de jos a intercooler-ului, el va trebui scos din cand in cand de acolo pentru a preveni reintroducerea lui in admisie odata cu aerul care trece prin intercooler deoarece uleiul in camera de ardere nu se comporta prea bine, ajungand la auto-aprindere, lucru care poate disturge motorul si anexele sale.

Fiecare turbina are o marja de pierderi de ulei normale, lucru care nu ar trebui sa te ingrijoreze, daca gasesti in intercooler 50-100 ml de ulei (practic daca este putin manjit cu ulei) nu trebuie sa iti faci griji este absolut normal. Atat CVV-ul (recircularea gazelor de carter) cat si lagarele turbinei nu sunt perfecte, ele prezinta o mica toleranta, deci inevitabil se va prelinge si putin ulei pe acolo.

Deci daca detii o masina turbo, fie ea pe benzina sau pe motorina, ai sanse extreme de mari sa ai in dotare un intercooler de genul.

Asadar data viitoare cand vei face o vizita la service, nu uita sa ii spui mecanicului sa arunce un ochi si la intercooler sa vada in ce stare se afla si daca prezinta ulei in interiorul sau. Acest sfat este pentru a preveni eventualele neplaceri care pot aparea in viior, poate intr-un moment nepotrivit.

Sursa foto: automotivebros.com, aet-turbos.co.uk, ro.pinterest.com, enginebasics.com

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...