Cum functioneaza turbocompresoarele?

In continuarea acestui articol veti putea descoperi o multime de informatii importante despre ce sunt si cum functioneaza turbocompresoarele, asa ca va invitam sa parcurgem pas cu pas acest articol.

Turbocompresoarele au aparut in showroom-urile auto undeva prin anii 1980, atunci cand Porsche a venit cu o masina sport care era dotata cu un turbocompresor.

Pentru a avea un mai mare lipici la public, era necesar in perioada respectiva ca atunci cand ieseau pe portile fabricii, masinile sa vina cu inscriptia TURBO.

 

Citeste si despre: totul despre turbina auto

 

 

Din acele vremuri si pana in prezent, masinile TURBO au ajuns sa fie din ce in ce mai cautate, iar acest lucru este logic daca tinem cont de faptul ca un turbocompresor mareste performantele unui motor si vine cu o economie in ceea ce priveste carburantul.

Aceasta componenta deosebit de importanta a masinii se gaseste in zona dintre motor si sistemul de evacuare, si foloseste toata acea energie care se piede prin teava de esapament.

In interiorul turbocompresorului se regasesc doua roti, cea de turbina laterala care stocheaza puterea de evacuare si celalta roata care capteaza energie din partea rece a compresorului cu scopul de a forta aerul inapoi in motor.

Rezultatul acestui proces este unul spectaculos, pentru ca aerul combinat cu combustibil ajuta motorul sa fie mult mai puternic decat unul fara turbo.

Exista situatii in care soferii circula incet cu masinile lor si nu au nevoie de putere aditionala, asa ca in acele momente pentru ca turbo nu functioneaza, masina are un consum de combustibil scazut.

 

 

Ingrijirea turbocompresorului

 

In ciuda faptului ca turbocompresorul si principiul sau de functionare sunt relativ simple, atunci cand sistemul turbo al unei masini este defect, inlocuirea acestuia poate fi foarte scumpa, in functie de marca si modelul masinii.

Exista masini scumpe, de la branduri auto de lux care au nevoie de turbocompresoare noi si care pot avea preturile de cateva mii de euro, iar aici trebuie precizat ca si manopera privind inlocuirea turbocompresoarelor va fi costisitoare.

Tinand cont de aceste detalii, este foarte important ca soferii sa evite defectarea sistemului turbo al masinii, asa ca este necesar sa mearga periodic cu masina in service pentru ca specialistii sa verifice starea sistemului turbo.

Durata de viata a acestui sistem poate fi influentata si de uleiul de motor al masinii, asa ca schimbarea uleiului la timp este obligatorie.

 

Atunci cand uleiul de motor este de cea mai buna calitate, sistemul turbo functioneaza fara probleme, iar durata sa de viata poate creste considerabil.

Soferii care insa nu vor lua acest sfat in considerare si care nu vor face la timp schimbul de ulei, vor avea sanse mari sa ajunga apoi cu masina in service pentru inlocuirea  prematura a sistemului TURBO.

Cei aflati intr-o astfel de situatie cu siguranta vor regreta apoi ca nu au schimbat uleiul la timp si ca nu au avut grija de sistemul lor TURBO.

 

De ce? Ei bine, inlocuirea tubocompresorului poate avea un pret urias iar multi soferi probabil prefera sa schimbe masina decat sa schimbe turbocompresorul acesteia.

In cazul in care insa defectiunea TURBO s-a produs datorita uzurii, atunci se poate discuta despre o reconstructie.

 

Partea buna este ca se poate discuta despre reconstructie, dar partea mai putin placuta este ca dezasamblarea TURBO se face doar cu masinarii speciale si poate fi facuta doar de catre specialist.

Rezultatul insa este unul bun, pentru ca un turbo reparat poate avea o durata de viata indelungata, la un cost mai mic decat un turbo nou.

 

Citeste si despre: masina scoate fum pe evacuare

 

 

Reparatia sistemului TURBO

 

Mai intai de toate, este necesara dezasamblarea TURBO. Specialistii care se ocupa de aceasta operatiune pot constata faptul ca uleiul incalzit a lasat urme de carbon in urma, iar acesta a infundat canalele si a impiedicat fluxul uleiului. Aceasta situatie nu este prea placuta pentru turbo.

Dupa finalizarea primei etape, urmeaza curatarea si inspectarea TURBO, se vor masura diametrele interioare si diametrul arborelui exterior.

Aceasta operatiune este necesara pentru a se sti care piese pot fi folosite in continuare si care trebuiesc schimbate cu altele noi. In cazul in care de exemplu carcasa de evacuare este sparta, aceasta trebuie schimbata cu o carcasa de evacuare noua.

Dupa finalizarea acestei etape, urmeaza etapa de echilibrare atat pentru TURBO cat si pentru rotile turbinei, dupa care se echilibreaza intreg ansamblul.

 

 

Urmatoarea etapa consta in asamblarea cu garnituri si rulmenti noi a cartusului turbocompresorului, dupa care arborele trebuie sa se roteasca pe un strat subtire de ulei, asa cum se roteste arborele cotit al motorului.

Atunci cand se repara TURBO, rulmentii uzati pot sa provoace un joc al arborelui, motiv pentru care uleiul poate trece de garnituri, iar rezultatul este fumul de culoare albastra iesit din toba de esapament.

Ei bine, ultimul pas in ceea ce priveste reparatia unui sistem TURBO este legat aducerea cartusului turbocompresorului intre carcasele laterale calde si reci.

Dupa ce se efectueaza aceasta operatiune, trebuie sa se verifice presiunea de ulei pentru a descoperi daca zona de evacuare este deschisa la presiunea corecta.

Un sfat extrem de important este acela ca de fiecare data, toti cei care lucreaza cu motoarele autovehiculelor sa foloseasca echipamente de protectie (incaltaminte, casti, manusi sau ochelari de protectie), dat fiind faptul ca in acest fel vor putea scapa nevatamati in cazul unor accidente de munca.

 

 

Citeste si despre: ce este turbo lag-ul

 

 

 

Sursa foto: contest.techbriefs.com, carthrottle.com, speedsociety.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate