Fum negru din evacuare: principalele cauze

Fum negru din evacuare: principalele cauze

Fumul scos de evacuarea masinii nu inseamna niciodata un lucru bun. El poate fi de mai multe culori si poate insemna ca trebuie sa scoti mai multi sau mai putini bani din buzunar pentru reparatie, in functie de gravitatea situatiei.

In acest articol o sa vorbim doar despre fumul negru, care sunt cauzele aparitiei lui pe evacuare si posibile reparatii.

Citeste si despre: cauzele aparitiei fumului la sistemul de evacuare

Ce inseamna cand masina ta scoate fum negru?

Fumul negru inseamna ca amestecul de aer/combustibil nu se mai face corect si masina consuma prea mult carburant. Primul lucru pe care ar trebui sa il verifici este filtrul de aer dar si senzori de pe admisie. Injectoarele pot fi si ele de vina, la fel ca si regulatorul de presiune al combustibilului.

Problema fumului negru poate fi reparata usor si nu anunta o problema grava pentru motor, cum ar fi in cazul unui fum alb albastrui. Insa nu merge cu masina asa, in primul rand masina va polua excesiv si in al doilea vei consuma inutil mai mult carburant.

Atentie mare la culoarea fumului. Daca acesta este mai mult gri decat negru, inseamna ca ai probleme cu turbina sau furtunul de la turbo poate fi crapat, in orice caz trebuie investigat.

Care sunt cele mai comune cauze ale fumului negru scos de masina?

1. Injectoare defecte

Injectoarele sunt direct responsabile de cantitatea de combustibil care ajunge in cilindri. Ele pulverizeaza combustibilul, creand o ceata practic. Nu va imaginati ca combustibilul curge efectiv in cilindru.

Atunci cand ajunge sa curga injectorul este defect. Practic, de fiecare data cand un injector nu va pulveriza combustibilul cum ar trebui masina va scoate fum negru.

In cazul in care injectoarele sunt defecte ele pot sa nu se inchida la timp si asta inseamna ca mai mult carburant va ajunge in amestec, creand un amestec prea bogat si intr-un final excesul va ajunge pe evacuare sub forma de fum negru.

2. Filtru de aer infundat

Vorbim acum despre partea a doua a amestecului carburant/aer. Daca prea putin aer ajunge in cilindru atunci combustibilul ii va lua locul aerului lipsa si iar am ajuns la un amestec prea bogat, unde prea mult combustibil este ars si iar apare fumul negru pe evacuare. Filtrul de aer se poate infunda usor asa ca verifica-l imediat ce masina scoate fum negru.

Cu totii am vazut in trafic cel putin o masina care atunci cand accelereaza brusc scoate putin fum negru pe evacuare. Se intampla asta in sarcina sau acceleratii bruste, pentru ca amestecul nu se mai face corect timp de 1-2 secunde si combustibilul nu este injectat la timp.

Citeste si despre: fum albastru pe evacuare

3. Senzor MAF defect

Senzorul MAF decide cat aer ajunge in motor. Daca el decide cat aer ajunge implicit afecteaza si cat combustibil va fi injectat. Senzorul MAF este extrem de important, un senzor defect va afecta puternic performanta motorului.

4. Segmentii pistoanelor defecti

Segmentii au mai multe roluri importante in functionalitatea corecta a motorului, unul din acestea fiind impiedicarea uleiului sa ajunga in camera de ardere. In cazul in care segmentii sunt defecti uleiul va ajunge in camera de combustie si pe evacuare masina va scoate fum.

5. EGR defect

EGR-ul recircula o parte din gazele de evacuare si le trece inapoi in motor. Daca EGR-ul este defect masina va scoate fum negru.

6. Depuneri de carbon

Cand masina este pornita prima data are 0 depuneri in interiorul motorului. Din cauza milioanelor de cicluri de combustie din viata unui motor, acesta va acumula treptat depuneri de carbon, carbon care se va depune peste tot in interior, peste injectoare, bujii, segmenti, supape etc. Aceste depuneri vor afecta motorul si intr-un final acesta va incepe sa scoata fum negru.

Alte cauze posibile pentru care masina ta scoate fum negru:

  • pierderi de vacuum;
  • probleme la PCM cu controlul injectoarelor;
  • probleme generale PCM;
  • senzor MAF sau MAP necalibrat;
  • problema circuit retur injectoare;
  • la diesel, masina poate face regenerare la DPF;
  • EGR blocat pe deschis.

Cum poti rezolva problema fumului negru evacuat de masina?

Daca ai noroc, o data ce masina va incepe sa scoata fum negru si martorul Check-Engine se va aprinde in bord. Cu un scanner OBD2 vei afla destul de repede daca ai probleme cu senzorul MAF sau cu PCM-ul.

Daca pe scanner apare P0101 inseamna ca ai o problema cu senzorul MAF, P0116 se refera la o problema a circuitului de racire, in cazul in care termostatul este defect el va cauza un amestec mult mai bogat de combustibil.

Daca nu aveti norocul sa fie atat de usor luati componentele de mai sus si verificati-le pe rand. Schimbati filtrul de aer, verificati sa nu aveti scurgeri de vid, curatati EGR-ul si pentru injectoare puteti initial sa folositi solutii de curatat pe care le gasiti in benzinarii. 

Daca nici dupa toate astea nu ati scapat de fumul negru inseamna ca problema trebuie investigata mai atent la un service.

Citeste si despre: fum alb pe evacuare

Sursa foto: hansonsubaru.com, carfromjapan.com, autobutler.co.uk

Articole similare

Cand trebuie sa schimbi amortizoarele masinii?

Amortizoarele uzate pot afecta grav controlul asupra unei masini si franarea. Acestea afecteaza anvelopele si calitatea drumului pentru pasageri.

Baie de ulei sau carter inferior?

Motorul efectiv este alcatuit din bloc motor, chiulasa sau capul cilindric si din carterul inferior sau baia de ulei.

Cum functioneaza tehnologia Start-Stop

Un automoibl dotat cu sistemul start/stop are mai multe cicluri de pornire/oprire decat unul cu sistem clasic de aprindere.

Ce presupune garantia auto si cum se poate anula

Atunci cand alegi garantia noii tale masini, este important sa citesti cu atentie ce anume acopera aceasta si daca exista taxe suplimentare.

Cauti sa cumperi o masina? Iti garantam cel mai mic pret de piata.