Totul despre supapa EGR

Totul despre supapa EGR

Ce este supapa EGR?

Este un echipament ce se gaseste pe motoarele noastre, pentru scaderea emisiilor poluante, fiind un sistem ce permite reintroducerea gazelor arse rezultate in urma arderii, astfel o parte din gaze fiind reintroduse inapoi in motor prin galeria de admisie.

Supapa EGR se poate gasi pe motoare diesel (aici este mult mai important) cat si pe motoare pe benzina, astfel EGR-ul se prezinta ca a fi o solutie tehnica optima, ieftina si necesara pentru scaderea emisiilor poluante.

Supapa egr, valva egr sau egr simplu se refera la aceeasi piesa.

In general mai multe probleme la EGR sunt intalnite la motoarele diesel, deoarece avem depuneri mai mari comparativ cu motoarele pe benzina, astfel avem particule mai multe si se infunda mult mai repede supapa EGR, pierzand vacuum.

Scurt istoric al valvei EGR

EGR-ul a aparut din nevoie de a reduce noxele masinilor, dar pe langa asta ofera si alte avantaje: reduce incidenta rateurilor si scade nevoia masinii de a functiona cu combustibil performant.

Primele incercari de a reduce emisiile de NOx cu ajutorul EGR-ului au fost facute inca din 1940. Totusi, dupa multi ani de experimente, abia in 1970 EGR-ul a fost considerat o masura fezabila de a scadea emisiile de carbon in cazul masinilor diesel.

Din 1972 pana in 1980 valva egr era folosita la toate masinile pe benzina din America. Abia in 1990 au inceput sa renunte la egr-ul masinilor pe benzina si sa se gandeasca la aplicarea lui la diesel.

Din 1990 masinile diesel de familie dar si camioanele au inceput sa aiba egr. Abia din anii 2000 aceasta valva a inceput sa fie foarte comuna. In 2010 s-a aratat ca rolul egr-ului nu este doar de a reduce emisiile de carbon ci si de a reduce substantial consumul de combustibil al masinii.

Valva EGR este acum folosita de constructorii care apeleaza la downsizing. La masinile pe benzina cu injectie directa au aparut urmatoarele imbunatatiri:

In cazul masinilor diesel, EGR-ul ajuta la cresterea temperaturii gazelor de evacuare, lucru care faciliteaza procesul de regenerare a filtrului de particule.

Ce rol are supapa EGR?

Rolul acestuia este de a reduce emisiile de oxizi de azot ca urmare a temperaturilor foarte mari din timpul arderii, acestia formandu-se la temperaturi ce depasesc 1700 de °C, deci se urmareste practic scaderea temperaturilor pentru a evita acumularea masiva de noxe.

Exista doua tipuri de EGR: sistemul de recirculare simplu si sistemul de recirculare cu racire intermediara, cel de al doilea avand o mentenanta mai crescuta dar si o eficienta superioara, avand o componenta ce este compusa din mai multe tuburi centrale prin care circula gazele de evacuare, astfel lichidul de racire curge pe langa acestea si preia caldura de la gazele de evacuare, astfel creste densitatea gazelor arse introduse in motor.

Acesta nu este un sistem nou pentru automobile, acesta facandu-si aparita inca de prin anii 1970, initial acest sistem EGR era actionat electropneumatic, avand avantajul izolarii partii electronice a EGR-ului de componentele de temperatura inalta, dar in prezent majoritatea supapelor de recirculare a gazelor sunt actionate electric si comandate direct de catre unitatea de control electronica (ECU), astfel avantajul fiind un timp de raspuns mai mic al supapelor EGR, acest fiind sub 100 de milisecunde, astfel timpul de raspuns al motorului este mult mai bun si mai rafinat.

EGR vine de la Exhaust Gas Recirculation sau pe romaneste, recircularea gazelor de evacuare. Supapa egr directioneaza o mica parte din gazele de evacuare inapoi in camera de ardere si scade temperatura maxima de aprindere a combustibilului.

Supapa EGR trebuie sa fie inchisa atunci cand masina este la ralanti sau in turatie maxima a motorului. Daca supapa egr este deschisa la ralanti motorul se va tura fara motiv.

Cum functioneaza supapa EGR?

Acesta functioneaza doar atunci cand suntem la ralanti, cand avem sarcini mici sau medii. Cand avem sarcini mari, supapa EGR se inchide pentru ca motorul sa ofere performantele maxime.

Unitatea de control electronica (ECU) trimite comenzi catre supapa EGR pentru a permite unei cantitati de gaze arse evacuate prin supapa de evacuare sa intre in admisie, iar cel ce controleaza debitul de gaze arse in interiorul motoarelor supraalimentate este obturatorul, acesta putand sa scada presiunea in galeria de admisie.

Dar atunci cand debitul de gaze arse reintroduse in motor creste excesiv, acest lucru nu poate fi deloc benefic, deoarece mergem intr-o alta extrema, vom avea cresteri de emisii de monoxid de carbon (CO), hidrocarburi (HC) si particule (PM), deoarece nu mai avem destul oxigen ci mai mult gaze arse ce sunt recirculate, toate acestea provocand o ardere incompleta, nemaiavand un amestec apropiat de cel stoichiometric.

O parte din gazele de ardere ce ies din motor, sunt reintroduse in motor, fiind racite de la o temperatura de aproximativ 750 de °C pana la o valoarea de aproximativ 160 de °C, acest lucru facandu-se prin intermediul lichidului de racire al motorului.

EGR-ul este setat sa functioneze in anumite conditii, iar atunci cand avem emisiile peste medie si sarcina motorului nu este la limita superioara, acesta functioneaza la capacitatea sa maxima. La diesel se poate intalni deobicei intre 1200-3200 rotatii pe minut iar la benzina se poate intalni intre 1800 si 4600 rotatii pe minut, aceste valori fiind diferite de la un fabricant la altul.

Simptome EGR defect

Clapeta EGR poate ramane blocata pe inchis sau pe deschis. In ambele cazuri fiind foarte daunator motorului, astfel putem avea porniri realizate cu dificultate, un fum de culoare inchisa de la depuneri in momentul in care acceleram, poate scadea cuplul si implicit puterea.

In acest caz motorul va ajunge mai greu la temperatura optima de functionare, deoarece in mod normal supapa EGR trebuie sa functioneze doar atunci cand motorul se incalzeste si ajunge la temperatura optima.

Simptomele cele mai evidente ar fi urmatoarele:

  • functionarea neregulata la ralanti;
  • pierderi de putere;
  • acceleratie mai greoaie si un consum mai ridicat de combustibil.

Cum sa desfunzi EGR-ul?

EGR-ul este responsabil pentru acumularea particulelor de carbon si calamina in traseul de admisie, iar daca acest aspect este neglijat, cu timpul depunerile vor mari rezistenta la inaintare a gazelor in admisie, motorul va fi “mai murdar’” si acesta nu va mai functiona in parametri optimi.

Pentru a putea rectifica problema, ideal ar fi sa mergi la service, sa se faca o diagnoza pe masina, astfel poti afla ce problema ai cu pierderi minime.

EGR-ul se poate curata fizic cu aditivi speciali de curatare ce pot fi pulverizati conform fisei tehnice a produsului (ideal fiind sa cureti tot circuitul de la admisie la colectorul de admisie), iar in caz ca este stricat pe partea electronica sau este foarte infundat acesta se poate inlocui cu unul nou, fie original fie aftermarket, sa eviti supape EGR la mana a doua, deoarece preturile pentru acesta nu sunt foarte mari, rareori depasind 450 de lei, tinand cont ca defectarea acestuia poate atrage dupa sine defectarea altor piese ce sunt mai scumpe decat acestea, ca de exemplu filtrul de particule.

O metoda mai clasica de a curata EGR-ul ar fi curatarea acestuia cu benzina, lasand initial EGR-ul timp de circa 30 de minute in benzina, astfel depunerile se vor elimina rapid, ca mai apoi sa curatati depunerile ramase.

Aveti nevoie de circa 1 litru -1.5 litri de benzina, o carpa, niste manusi si o perie, eventual un spray de frane (acesta va fi folosit la final pentru a curata orice reziduu ramas in urma).

Aceasta metoda cu curatearea EGR-ului cu benzina este mai ieftina, dar trebuie sa ai mare atentie si cateva scule in plus pentru demontarea acestuia, astfel ca cu 20 – 30 de lei poti scapa de problema cu EGR-ul.

Masinile pe benzina au EGR?

Cum am spus si mai sus, initial egr-ul a fost folosit la motoarele pe benzina. El este mult mai mic fata de cel de la diesel insa are acelasi rol. Este mai mic pentru ca el retine mult mai putine funingine si se infunda foarte rar sau deloc.

Se poate merge cu EGR defect?

Aceasta este o intrebare mai complicata pentru ca nu exista o definitie exacta a unui egr defect. El poate ramane blocat pe deschis, blocat pe inchis sau se poate infunda. In cazul in care incepe sa dea unul din simptomele de mai sus si sa apara martorul Check-Engine in bord ar fi ideal sa nu mai conduceti masina.

Masina va merge in continuare in unele cazuri, in cazul cel mai pesimist nu va mai porni deloc.

Daca masina totusi porneste nu ati vrea sa mergeti cu o masina care da sa se opreasca in mers, care da rateuri, care nu isi tine turatia sau care se incalzeste extrem de tare.

EGR blocat pe deschis

Daca valva a ramas blocata pe deschis credeti-ne ca o sa va dati seama imediat. Motorul masinii va merge incredibil de prost sau chiar se va opri la ralanti dar si in mers.

Sursa foto: samarins.com, liveabout.com, pellonautocentre.com, oards.com, dieselnet.com, dannysengineportal.com

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...