Totul despre supapa EGR

Totul despre supapa EGR

Ce este supapa EGR?

Este un echipament ce se gaseste pe motoarele noastre, pentru scaderea emisiilor poluante, fiind un sistem ce permite reintroducerea gazelor arse rezultate in urma arderii, astfel o parte din gaze fiind reintroduse inapoi in motor prin galeria de admisie.

Supapa EGR se poate gasi pe motoare diesel (aici este mult mai important) cat si pe motoare pe benzina, astfel EGR-ul se prezinta ca a fi o solutie tehnica optima, ieftina si necesara pentru scaderea emisiilor poluante.

Supapa egr, valva egr sau egr simplu se refera la aceeasi piesa.

In general mai multe probleme la EGR sunt intalnite la motoarele diesel, deoarece avem depuneri mai mari comparativ cu motoarele pe benzina, astfel avem particule mai multe si se infunda mult mai repede supapa EGR, pierzand vacuum.

Scurt istoric al valvei EGR

EGR-ul a aparut din nevoie de a reduce noxele masinilor, dar pe langa asta ofera si alte avantaje: reduce incidenta rateurilor si scade nevoia masinii de a functiona cu combustibil performant.

Primele incercari de a reduce emisiile de NOx cu ajutorul EGR-ului au fost facute inca din 1940. Totusi, dupa multi ani de experimente, abia in 1970 EGR-ul a fost considerat o masura fezabila de a scadea emisiile de carbon in cazul masinilor diesel.

Din 1972 pana in 1980 valva egr era folosita la toate masinile pe benzina din America. Abia in 1990 au inceput sa renunte la egr-ul masinilor pe benzina si sa se gandeasca la aplicarea lui la diesel.

Din 1990 masinile diesel de familie dar si camioanele au inceput sa aiba egr. Abia din anii 2000 aceasta valva a inceput sa fie foarte comuna. In 2010 s-a aratat ca rolul egr-ului nu este doar de a reduce emisiile de carbon ci si de a reduce substantial consumul de combustibil al masinii.

Valva EGR este acum folosita de constructorii care apeleaza la downsizing. La masinile pe benzina cu injectie directa au aparut urmatoarele imbunatatiri:

  • scade consumul de combustibil,
  • scad sansele ca motorul sa dea rateuri,
  • scade nevoia masinii de a functiona cu benzina aditivata.

In cazul masinilor diesel, EGR-ul ajuta la cresterea temperaturii gazelor de evacuare, lucru care faciliteaza procesul de regenerare a filtrului de particule.

Ce rol are supapa EGR?

Rolul acestuia este de a reduce emisiile de oxizi de azot ca urmare a temperaturilor foarte mari din timpul arderii, acestia formandu-se la temperaturi ce depasesc 1700 de °C, deci se urmareste practic scaderea temperaturilor pentru a evita acumularea masiva de noxe.

Exista doua tipuri de EGR: sistemul de recirculare simplu si sistemul de recirculare cu racire intermediara, cel de al doilea avand o mentenanta mai crescuta dar si o eficienta superioara, avand o componenta ce este compusa din mai multe tuburi centrale prin care circula gazele de evacuare, astfel lichidul de racire curge pe langa acestea si preia caldura de la gazele de evacuare, astfel creste densitatea gazelor arse introduse in motor.

Acesta nu este un sistem nou pentru automobile, acesta facandu-si aparita inca de prin anii 1970, initial acest sistem EGR era actionat electropneumatic, avand avantajul izolarii partii electronice a EGR-ului de componentele de temperatura inalta, dar in prezent majoritatea supapelor de recirculare a gazelor sunt actionate electric si comandate direct de catre unitatea de control electronica (ECU), astfel avantajul fiind un timp de raspuns mai mic al supapelor EGR, acest fiind sub 100 de milisecunde, astfel timpul de raspuns al motorului este mult mai bun si mai rafinat.

EGR vine de la Exhaust Gas Recirculation sau pe romaneste, recircularea gazelor de evacuare. Supapa egr directioneaza o mica parte din gazele de evacuare inapoi in camera de ardere si scade temperatura maxima de aprindere a combustibilului. 

Supapa EGR trebuie sa fie inchisa atunci cand masina este la ralanti sau in turatie maxima a motorului. Daca supapa egr este deschisa la ralanti motorul se va tura fara motiv.

Citeste si despre: fum negru din evacuare, principalele cauze

Cum functioneaza supapa EGR?

Acesta functioneaza doar atunci cand suntem la ralanti, cand avem sarcini mici sau medii. Cand avem sarcini mari, supapa EGR se inchide pentru ca motorul sa ofere performantele maxime.

Unitatea de control electronica (ECU) trimite comenzi catre supapa EGR pentru a permite unei cantitati de gaze arse evacuate prin supapa de evacuare sa intre in admisie, iar cel ce controleaza debitul de gaze arse in interiorul motoarelor supraalimentate este obturatorul, acesta putand sa scada presiunea in galeria de admisie.

Dar atunci cand debitul de gaze arse reintroduse in motor creste excesiv, acest lucru nu poate fi deloc benefic, deoarece mergem intr-o alta extrema, vom avea cresteri de emisii de monoxid de carbon (CO), hidrocarburi (HC) si particule (PM), deoarece nu mai avem destul oxigen ci mai mult gaze arse ce sunt recirculate, toate acestea provocand o ardere incompleta, nemaiavand un amestec apropiat de cel stoichiometric.

O parte din gazele de ardere ce ies din motor, sunt reintroduse in motor, fiind racite de la o temperatura de aproximativ 750 de °C pana la o valoarea de aproximativ 160 de °C, acest lucru facandu-se prin intermediul lichidului de racire al motorului.

EGR-ul este setat sa functioneze in anumite conditii, iar atunci cand avem emisiile peste medie si sarcina motorului nu este la limita superioara, acesta functioneaza la capacitatea sa maxima. La diesel se poate intalni deobicei intre 1200-3200 rotatii pe minut iar la benzina se poate intalni intre 1800 si 4600 rotatii pe minut, aceste valori fiind diferite de la un fabricant la altul.

Simptome EGR defect

Clapeta EGR poate ramane blocata pe inchis sau pe deschis. In ambele cazuri fiind foarte daunator motorului, astfel putem avea porniri realizate cu dificultate, un fum de culoare inchisa de la depuneri in momentul in care acceleram, poate scadea cuplul si implicit puterea.

In acest caz motorul va ajunge mai greu la temperatura optima de functionare, deoarece in mod normal supapa EGR trebuie sa functioneze doar atunci cand motorul se incalzeste si ajunge la temperatura optima. 

Simptomele cele mai evidente ar fi urmatoarele:

  • functionarea neregulata la ralanti;
  • pierderi de putere;
  • acceleratie mai greoaie si un consum mai ridicat de combustibil.

Cum sa desfunzi EGR-ul?

EGR-ul este responsabil pentru acumularea particulelor de carbon si calamina in traseul de admisie, iar daca acest aspect este neglijat, cu timpul depunerile vor mari rezistenta la inaintare a gazelor in admisie, motorul va fi "mai murdar’" si acesta nu va mai functiona in parametri optimi.

Pentru a putea rectifica problema, ideal ar fi sa mergi la service, sa se faca o diagnoza pe masina, astfel poti afla ce problema ai cu pierderi minime.

EGR-ul se poate curata fizic cu aditivi speciali de curatare ce pot fi pulverizati conform fisei tehnice a produsului (ideal fiind sa cureti tot circuitul de la admisie la colectorul de admisie), iar in caz ca este stricat pe partea electronica sau este foarte infundat acesta se poate inlocui cu unul nou, fie original fie aftermarket, sa eviti supape EGR la mana a doua, deoarece preturile pentru acesta nu sunt foarte mari, rareori depasind 450 de lei, tinand cont ca defectarea acestuia poate atrage dupa sine defectarea altor piese ce sunt mai scumpe decat acestea, ca de exemplu filtrul de particule.

O metoda mai clasica de a curata EGR-ul ar fi curatarea acestuia cu benzina, lasand initial EGR-ul timp de circa 30 de minute in benzina, astfel depunerile se vor elimina rapid, ca mai apoi sa curatati depunerile ramase.

Aveti nevoie de circa 1 litru -1.5 litri de benzina, o carpa, niste manusi si o perie, eventual un spray de frane (acesta va fi folosit la final pentru a curata orice reziduu ramas in urma).

Aceasta metoda cu curatearea EGR-ului cu benzina este mai ieftina, dar trebuie sa ai mare atentie si cateva scule in plus pentru demontarea acestuia, astfel ca cu 20 – 30 de lei poti scapa de problema cu EGR-ul.

Masinile pe benzina au EGR?

Cum am spus si mai sus, initial egr-ul a fost folosit la motoarele pe benzina. El este mult mai mic fata de cel de la diesel insa are acelasi rol. Este mai mic pentru ca el retine mult mai putine funingine si se infunda foarte rar sau deloc.

Se poate merge cu EGR defect?

Aceasta este o intrebare mai complicata pentru ca nu exista o definitie exacta a unui egr defect. El poate ramane blocat pe deschis, blocat pe inchis sau se poate infunda. In cazul in care incepe sa dea unul din simptomele de mai sus si sa apara martorul Check-Engine in bord ar fi ideal sa nu mai conduceti masina.

Masina va merge in continuare in unele cazuri, in cazul cel mai pesimist nu va mai porni deloc.

Daca masina totusi porneste nu ati vrea sa mergeti cu o masina care da sa se opreasca in mers, care da rateuri, care nu isi tine turatia sau care se incalzeste extrem de tare.

EGR blocat pe deschis

Daca valva a ramas blocata pe deschis credeti-ne ca o sa va dati seama imediat. Motorul masinii va merge incredibil de prost sau chiar se va opri la ralanti dar si in mers.

Citeste si despre: metode de a reduce emisiile masinii

Sursa foto: samarins.com, liveabout.com, pellonautocentre.com, oards.com, dieselnet.com, dannysengineportal.com

Articole similare
Totul despre arborele cotit

Totul despre arborele cotit

Arborele cotit este o componenta fundamentala a motorului unei masini. Este sistemul care converteste energia liniara in energie de rotatie.

Totul despre consumul de ulei al masinii

Totul despre consumul de ulei al masinii

Unii soferi sustin faptul ca motoarele pe benzina consuma mult mai mult ulei ca cele diesel, iar alti soferi sustin exact contrariul.

Totul despre motoarele diesel

Totul despre motoarele diesel

Motorul diesel este un motor cu ardere interna in care combustibilul se aprinde datorita temperaturii inalte create de comprimarea aerului necesar arderii.

Totul despre Stage 1

Totul despre Stage 1

Actualizarea software-ului motorului sau Stage 1 inseamna inlocuirea software-ului implicit al unitatii de control a motorului cu un software nou.

Totul despre servofrana

Totul despre servofrana

In momentul in care apasati pedala de frana a masinii, nu este necesara o apasare foarte puternica pentru a incetini masina.

Totul despre filtrul de particule - DPF

Totul despre filtrul de particule - DPF

In acest articol o sa afli ce este filtrul de particule, ce rol are, cand si cum trebuie schimbat, cat costa unul nou si cum se poate regenera DPF-ul.

Totul despre chiulasa masinii

Totul despre chiulasa masinii

Pentru a clarifica, corect se spune chiulasa, la plural se spune chiulase. Cea mai intalnita varianta este de chiuloasa care este total gresita.

Despre motorul Volkswagen Audi 1.4 TDI

Despre motorul Volkswagen Audi 1.4 TDI

Noul motor cu trei cilindri 1.4 TDI face parte din seria EA288. Acesta a inlocuit motorul de 1,2 litri cu 3 cilindri EA189.

Totul despre supraincalzirea motorului

Totul despre supraincalzirea motorului

Atunci cand motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.

Supapa Wastegate: generalitati plus simptome defectiune

Supapa Wastegate: generalitati plus simptome defectiune

In acest articol vom vorbi despre o componenta foarte importanta a turbinei, mai exact despre supapa wastegate.

Totul despre performanta AMG

Totul despre performanta AMG

Modelele AMG au un aspect mai agresiv, o performanta mult mai buna, o stabilitate excelenta, ele fiind cele mai scumpe modele de la Mercedes-Benz.

Totul despre distributia masinii

Totul despre distributia masinii

Distributia este una dintre cele mai importante componente (sau grup de componente) din motor, fara ea nimic nu poate functiona.

Totul despre bujiile auto

Totul despre bujiile auto

Este necesar sa stii ca bujiile se pot uza inainte de termenul initial, sau pot sa functioneze mai mult decat este prevazut.

Totul despre conducerea defensiva

Totul despre conducerea defensiva

Conducerea defensiva se refera la soferii care prioritizeaza siguranta pe sosele in fata a orice altceva atunci cand se afla la volan.

Totul despre sistemul de evacuare

Totul despre sistemul de evacuare

Scopul marilor producatori, la inceput era sa creeze galerii de evacuare care sa fie pe cat posibil mai mici si solide.

Totul despre volanta - masa dubla/masa simpla

Totul despre volanta - masa dubla/masa simpla

Unii soferi recurg la metoda de conversie din volanta cu masa dubla la volanta cu masa simpla. Acest lucru ne ajuta la fiabilitatea volantei.

Totul despre convertizorul de cuplu

Totul despre convertizorul de cuplu

Acestea sunt cele mai importante informatii legate de convertizorul de cuplu al unei masini.

Despre motorul A25A-FKS de la Toyota

Despre motorul A25A-FKS de la Toyota

Toyota a introdus motorul A25A-FKS sau 2,5 D-4S in 2016 ca primul membru al noii familii de motoare "Motoare dinamice de forta".

Totul despre Tiptronic

Totul despre Tiptronic

Cum sa faca sa aduca „feeling-ul” si la masinile cu transmisie automata? Raspunsul a venit sub forma unei tehnologii inovative, numita transmisia Tiptronic.

Totul despre arborele cu came

Totul despre arborele cu came

Dupa cum am mentionat deja, DOHC vine din engleza, de la Double OverHead Cam si se refera la un motor cu doi arbori cu came in chiulasa.

Despre motorul 1.6 dci de la Renault

Despre motorul 1.6 dci de la Renault

Motorul de 1,6 litri dCi 130 este un alt produs al Renault-Nissan Alliance, dezvoltat impreuna. Acest motor diesel cu patru cilindri a aparut in 2011.

Supapa de control a rapelului de frana

Supapa de control a rapelului de frana

Daca aveti bule de aer in conductele de frana din cauza supapei de control, puteti simti ca pedala de frana este ca un burete.

Despre motorul Volkswagen Audi 2.0 TDI

Despre motorul Volkswagen Audi 2.0 TDI

Motorul 2.0 TDI Common Rail se bazeaza pe versiunea anterioara - motorul 2.0 TDI PD. Acest motor nou apartine familiei EA189 (scandalul emisiilor VW).

Despre motorul 8NR-FTS de la Toyota

Despre motorul 8NR-FTS de la Toyota

A fost introdus in 2015 si a devenit cea mai buna oferta pentru Toyota Auris si mai tarziu o optiune pentru Toyota C-HR.

Totul despre suspensiile pe aer

Totul despre suspensiile pe aer

Suspensiile pe aer au fost folosite timp de multi ani la camioane, autobuze si alte vehicule de mare tonaj, dar in ultimii ani au devenit extrem de populare

Totul despre anvelopele All-Season

Totul despre anvelopele All-Season

Sunt cauciucurile pentru toate anotimpurile intr-adevar bune pentru orice anotimp ?

Totul despre consumul de antigel

Totul despre consumul de antigel

Poate ati auzit la posesorii de masini mai vechi sau care au un numar foarte mare de kilometrii ca masina scoate fum alb si consuma antigel.

Totul despre lichidul de servodirectie

Totul despre lichidul de servodirectie

Servodirectia este un sistem electric sau hidraulic care ofera asistenta la directie la viteze mici.

Supapa de retinere a pompei de servofrana defecta?

Supapa de retinere a pompei de servofrana defecta?

Supapa de retinere a pompei de servofrana este importanta pentru sistemul de franare si actioneaza ca o componenta de siguranta.

Totul despre sistemul mild-hybrid

Totul despre sistemul mild-hybrid

Motorul electric functioneaza ca un ajutor la motorul de combustie interna si nu este capabil sa alimenteze motorul de unul singur.