Ce inseamna aprinderea luminii de avertizare a filtrului de particule diesel ?

Ce inseamna aprinderea luminii de avertizare a filtrului de particule diesel ?

Nu este un secret faptul ca motoarele construite in ultimii ani sunt tot mai tehnologizate si mai moderne si ajung sa semene foarte putin cu cele care se foloseau acum 15-20 de ani. Chiar daca principiul motorului cu ardere interna a ramas la fel, in angrenajul motorului au fost adaugate un numar mare de filtre si multi senzori care fac ca autoturismul sa fie mai performant si mai putin poluant. Avand in vedere ca la nivel mondial se incearca reducere emisiilor de noxe, in acest articol vom vorbi despre filtrul de particule si situatia in care observam aprinderea luminii de avertizare a senzorului care controleaza acest filtru.

Una dintre luminile de avertizare care se aprinde cel mai des in bordul autoturismelor diesel este cea a filtrului DPF. Asa cum bine stim, de fiecare data cand observam aparitia unui martor de bord trebuie sa investigam pentru a identifica problema si a inlatura cauza. In general, aprinderea martorului DPF vine impreuna cu alte probleme, cum ar fi reducerea semnificativa a performantei motorului sau la unele autovehicule chiar si oprirea acestuia.

Un filtru de particule diesel este un dispozitiv specializat de post-tratare, care capteaza particulele produse in urma procesului de ardere intern, ca produs secundar al combustiei diesel. Aceste particule se materializeaza cel mai adesea sub forma de funingine sau cenusa. Inainte de implementarea tehnologiei DPF, aceste particule erau expulzate in mediul inconjurator, prin intermediul gazelor de esapament ale unei masini si produceau un nivel de poluare ridicat.

Compozitia interna a unui filtru de particule diesel este alcatuita dintr-un substrat ceramic de inalta rezistenta, format intr-un model strans in forma de fagure de miere. Acest fagure de miere retine in mod eficient particulele, impiedicand astfel trecerea acestora prin sistemul de evacuare in intregime. Cu timpul, DPF-ul unui vehicul devine incarcat cu funingine, necesitand astfel regenerare sau curatare automata.

Procesul de regenerare se desfasoara in mod obisnuit conform cerintelor ECM/PCM al motorului si are loc fara a fi necesara interactiunea soferului. Acest proces are loc in diferite etape, denumite regenerare activa si pasiva. Cu toate acestea, exista anumite conditii care trebuie indeplinite pentru ca regenerarea sa aiba loc, cum ar fi un nivel de temperatura ridicat pentru o perioada mai lunga de timp. Astfel, in cazul automobilelor care sunt folosite cu preponderenta in oras si sunt conduce pe distante scurte, este foarte posibil ca acest proces sa nu aiba loc, ceea ce poate conduce la infundarea filtrului.

In majoritatea cazurilor in care vom observa aparitia martorului luminos de bord aferent sistemului DPF, acesta ne va informa ca regenerarea pasiva a esuat. Astfel, va fi obligatoriu sa realizam o regenerare activa pentru a putea continua sa conducem autovehiculul in conditii de siguranta.

Un DPF utilizeaza o serie de comutatoare de presiune diferentiala si senzori de contrapresiune pentru a determina incarcarea cu funingine. Lumina de avertizare DPF a unui vehicul se aprinde atunci cand incarcatura de funingine se apropie de un nivel critic. De asemenea, in putine cazuri, lumina se va aprinde atunci cand DPF-ul este compromis, dar in mod normal ar trebui sa ne sesizeze o problema cu mult timp inainte.

In timp ce regenerarea pasiva are loc in mod continuu, regenerarea activa este o forma mai agresiva de curatare automata a DPF, care necesita indeplinirea unui anumit numar de criterii. Cel mai important dintre aceste criterii este ca un motor trebuie sa atinga temperatura maxima de functionare inainte de a intra in regenerarea activa, moment in care se va injecta combustibil in sistemul de post-tratare.

La intrarea in regenerare la acest nivel, un vehicul trebuie, de asemenea, sa fie condus continuu la viteze crescute, cum ar fi cele de autostrada, timp de pana la 45 de minute. Oprirea intarziata pe traseu va intrerupe adesea procesul de regenerare activa, producand astfel rezultate nesatisfacatoare, ceea ce va insemna ca procesul trebuie reluat de la inceput.

In cele mai multe situatii, va fi posibil sa continuati sa conduceti autoturismul dupa ce observati aparitia luminii DPF. Mai mult, majoritatea producatorilor auto chiar recomanda sa continuati sa conduceti masina si sa faceti imediat un drum mai lung, care sa corespunza criteriilor mentionate, asa incat regenerarea sa aiba loc in mod corespunzator.

Pe de alta parte, daca lumina de regenerare incepe sa clipeasca sau isi schimba culoare din galben in rosu, ar trebui sa opriti autoturismul imediat si sa nu il mai porniti, deoarece riscati producerea unor daune iremediabile. In fapt, aparitia oricarui martor de bord rosu ar trebui sa va faca sa opriti imediat vehiculul pentru ca va confruntati cu o problema grava.

Asadar, atunci cand va confruntati cu aparitia martorului de bord, de cele mai multe ori, veti avea nevoie de o interventie specializata pentru a remedia situatia. Astfel, este indicat sa apelati la un service auto si sa realizati o curatare profesionala a filtrului de particule. Metoda de curatare manuala a DPF-ului presupune indepartarea in prealabil a acestuia si curatarea cu un echipament specializat. Trebuie sa stiti ca o astfel de operatiune este foarte costisitoare, asa incat ar trebui sa evitati sa ajungeti in acel punct.

In general, costul de curatare al unui DPF este cuprins intre 700 si 3000 de lei. Cu toate acestea, mai trebuie sa adaugati destul de multi bani pentru manopera, avand in vedere ca indepartarea filtrului este o operatiune complicata. Nu in ultimul rand, daca ati ramas in pana cu masina si mecanicul trebuie sa se deplaseze la fata locului, veti plati suplimentar pentru aceasta interventie sau pentru tractarea masinii.

In cazul in care va ganditi sa curatati singuri filtrul DPF pentru a face economie, trebuie sa stiti ca nu aveti posibilitatea de a face acest lucru in mod mecanic. Singura metoda pe care o aveti la indemana este sa faceti cel putin cateva drumuri lungi in fiecare an, trasee pe parcursul carora sa va asigurati ca conduceti la o viteza si un nivel de turatii ridicat pentru a permite motorului sa realizeze regenerarea. Costul de inlocuire a unui filtru DPF este foarte mare, asa incat nu ar trebui sa interveniti singuri asupra acestui sistem.

Durata de viata a unui filtru DPF este una variabila si este influentata de un numar mare de factori. In principal, stilul de condus afecteaza cel mai puternic filtrul DPF, dar si frecventa intretinerii angrenajului motor si intervalele la care se realizeaza regenerarile, precum si calitatea lichidelor si a combustibilului utilizat cantaresc destul de mult. In medie, nu ar trebui sa avem probleme cu filtrul DPF inainte de 160.000 - 200.000 de km. Daca obsinuim sa parcurgem multe drumuri lungi si regenerarile au loc la timp, filtrul ar putea avea o durata de viata chiar si de 350.000 de km.

Nu in ultimul rand, ar trebui sa mai discutam si despre costul de inlocuire al unui filtru DPF, in situatia in care regenerarea acestuia, din diferite motive, nu mai este posibila. Pretul acestei piese a scazut in mod considerabil in ultimii ani, dar ramane in continuare mare in raport cu alte componente. In medie, in functie de tipul de autoturism si de calitatea pieselor utilizate, un filtru DPF va costa intre 2000 si 10000 de euro. La aceasta valoare se mai adauga si costurile de manopera, care pot ajunge si ele la cateva sute de euro.

Soferii mai au la dispozitie o metoda atunci cand filtrul DPF nu mai functioneaza si nu vor sa plateasca pentru inlocuirea acestuia, si anume indepartarea DPF-ului. Cu toate acestea, avertizam cititorii ca aceasta operatiune nu este legala si poate conduce la sanctiuni foarte grave daca suntem prinsi. Software-ul va fi modificat in asa fel incat sa creada ca DPF-ul inca functioneaza in mod corespunzator, dar noxele vor ajunge in mediul exterior. Atunci cand indepartati filtrul DPF riscati amenzi usturatoare si veti avea mari dificultati in a trece examinarea ITP.

sursa foto: https://www.audi-sport.net/

Citeste si...
Care este suma obtinuta in cazul unui accident cu un autoturism care detine polita de asigurare obligatorie la Euroins
Care este suma obtinuta in cazul unui accident cu un autoturism care detine polita de asigurare obligatorie la Euroins

Potrivit economica.net, societatea de asigurare Euroins, lider al pietei RCA prin cei doua milioane de clienti la ora actuala, fac...

RAR subliniază importanța unui Aspect Aparent Neglijat pentru Siguranța la Volan: Este Vorba de Consumabile!
RAR subliniază importanța unui Aspect Aparent Neglijat pentru Siguranța la Volan: Este Vorba de Consumabile!

“RAR Avertizează Șoferii cu Privire la Un Aspect Aparent Neglijat, dar Vital pentru Siguranța în Trafic: Ștergătoarele și Lichidul...

Care este, de fapt, meseria unui samsar?
Care este, de fapt, meseria unui samsar?

Cu totii am auzit sau chiar am avut de-a face cu un samsar. Ei pot fi simplu definiti ca persoane fizice care se ocupa cu vanzarea...

Potrivit unui expert grec, investigator de accidente auto, semnalizarea la Pasajul Unirii, din Bucuresti, este prost conceputa
Potrivit unui expert grec, investigator de accidente auto, semnalizarea la Pasajul Unirii, din Bucuresti, este prost conceputa

Potrivit unui expert grec, investigator de accidente auto, semnalizarea la Pasajul Unirii, din Bucuresti, este prost conceputa, ca...