Orice sofer stie ca nu este bine ca masina lui sa scoata fum pe evacuare si atunci cand acest lucru se intampla inseamna ca undeva pe circuitul motorului exista o problema. In general, masinile noi si performante au sisteme create in asa fel incat sa nu permita eliberarea de fum in atmosfera pentru a reduce poluarea, asa ca aceasta situatie o intalnim in general la masinile mai vechi. Nu este neaparat ca aparitia fumului de culoare gri pe evacuare sa indice o problema grava sau o defectiune, dar in cazul in care observam acest fapt trebuie sa verificam imediat pentru a evita aparitia unor problema grave ale motorului
Din ce cauza scoate motorul fum gri pe evacuare?
Este destul de greu sa oferim acestei intrebari un raspuns 100% corect, deoarece fumul gri poate fi atat un fum albastrui cu nuante gri, cat si un fum negru de culoare deschisa si in functie de conditiile meteo il vom vedea diferit. In cazul in care observam eliminare de fum de culoare gri adevarat, in cantitati semnificative, cel mai probabil acest lucru se datoreaza arderii fluidului de transmisie.
In general, vom intalni aceasta situatie la mașinile cu motoare diesel, iar acestea tind sa elimine fum gri pe esapament atunci cand cantitatea de ulei este insuficienta. Pe langa acest fapt, mai exista anumiti factori care pot conduce la aceasta problema, pe langa arderea uleiului in exces:
-
functionarea defectuoasa a supapei PCV: supapa PCV are rolul de a controla emisiile motorului si de a le reduce; atunci cand motorul elimina combustibil nears, supapa il trage inapoi si il trimite din nou in camera de ardere a motorului; in cazul in care supapa este uzata si nu mai functioneaza la capacitate maxima, exista posibilitatea sa elimine fum de culoare gri
- scurgeri ale lichidului de transmisie: aceasta problema apare in general la autoturismele cu cutie de viteze automata; in cazul in care din diferite motive exista o scurgere a lichidului de transmisie si acesta ajunge in motor, motorul va elimina fum gri
-
turbocompresorul este blocat: in aceasta situatie, motorul va arde o cantitate mult mai mare de ulei, accelerarea va fi mai lenta si masina va evacua fum gri foarte gros; in cazul in care continuam sa conducem masina in aceste conditii daunele pot fi foarte mari
Atunci cand ne aflam in oricare dintre situatiile amintite anterior este important sa facem cat de curand o vizita la un atelier auto pentru a identifica corespunzator problema si a o trata in consecinta, pentru a evita aparitia altor situatii mai grave. In cazul in care continua sa utilizam masina, se pot produce daune semnificative asupra motorului.
Ati efectuat un schimb de ulei si in continuare masina evacueaza fum gri?
In cazul in care ai efectuat schimbul uleiului si al filtrelor, nu ar mai trebui sa verzi fum gri daca aceasta operatiune a fost realizat corect. Daca te afli in aceasta situatie trebuie sa verifici urmatoarele posibilitati: exista o scurgere a uleiului deoarece cilindrii sunt uzati, unul dintre pistoane este deteriorat sau supapele au scurgeri. Daca ati verificat toate aceste situatii si nu va regasiti in nici una dintre ele, trebuie de urgenta sa va anuntati mecanicul pentru a realiza o revizie completa asupra motorului masinii.
Cum se poate preveni aparitia fumului gri la masinile cu motoare diesel?
Inainte de a va speria si a crede ca motorul dumneavoastra sufera de o problema grava, puteti intreprinde cateva verificari de baza, lucrari care pot fi considerate si operatiuni de mentenanta ale motorului pentru a preveni aparitia de fum gri. In primul rand trebuie sa verificati cand a fost ultimul schimb de ulei si sa mai realizati aceasta operatiune inca o data impreuna cu schimbarea filtrelor. Mai mult, atunci cand faceti schimbul de ulei este foarte bine sa adaugati si un aditiv, care va ajuta la eliminarea funinginei si a rezidurilor acumulate in motor si va preveni aparitia problemelor pe viitor, prelungind durata de functionare a motorului. Dupa aceea, puteti sa optati pentru curatarea periodica a turboului si a supapelor PCV, iar in final sa verificati lichidul de transmisie.