Ce reprezinta cifra cetanica?

Ce reprezinta cifra cetanica?

Vom incepe prin a informa cititorii nostri ca trebuie sa facem distinctia clara intre cifra octanica si cea cetanica. Cel mai probabil prima varianta o auzim destul de des, in timp pe cea de-a doua au auzit-o foarte putini soferi pana in acest moment.

Multi soferi ajung sa incurce termenii intre ei, crezand chiar ca cifra octanica se foloseste si la diesel.

Cifra octanica este o caracteristica specifica benzinei, in timp ce cifra cetanica o regasim doar cand vorbim despre motorina. Evaluare cifrei cetanice a unui tip de motorina este o metoda prin care se masoara calitatea si performanta acelei motorine. Cu cat numarul va fi mai mare, cu atat acel tip de motorina va arde mai bine, iar performantele pe care le va obtine autoturismul vor fi mai mari.

Asemanarea intre cifra cetanica si octanica este ca ambele au rolul de a evalua calitatea unui tip de combustibil si modul in care acesta arde, dar in esenta sunt total diferite. Orice motor de calitate inalta, pentru a obtine performante remarcabile, va avea nevoie de o motorina cu o cifra cetanica mare, care sa arda cat mai puternic si mai complet.

Nu in ultimul rand, poate surprinzator, acest lucru va imbunatati consumul de combustibil per total. Pe scurt, evaluarea cifrei cetanice este reprezentata de ce cantitate de cetan se regaseste intr-un litru de motorina. Cetanul de referinta este cel pur si are un rating de 100, ceea ce nu vom gasi niciodata comercializat intr-o benzinarie.

Principala diferenta intre cifra cetanica si cea octanica este ca valoarea octanica ne indica cat de bine rezista un tip de benzina la autoaprindere atunci cand este supusa unui nivel inalt de compresie, asigurandu-ne ca aceasta se va aprinde doar de la scanteia bujiilor si va arde uniform ( practic focul este controlat si nu se arpinde haotic ), in timp ce cifra cetanica masoara intarzierea timpului de aprindere a motorinei. In alte cuvinte, este masurata intarzierea din momentul in care motorina a fost injectata in camera de ardere si pana cand aceasta incepe sa arda.

Spre deosebire de motoarele pe benzina, care sunt in asa fel concepute incat incearca sa reziste oricarei aprinderi din cauza compresiei, motoarele diesel se bazeaza pe aprinderea prin compresie, deoarece bujiile incandescente nu produc scanteie, ci doar maresc temperatura. Ele fac asta doar in primele secunde de functionare, pana motorul se incalzeste. In rest, motorina se aprinde din cauza compresiei mare din motor. Benzina nu va face asta niciodata.

Un numar cetanic mai mare va insemna pur si simplu ca din momentul in care motorina va fi injectata in camera de ardere va trece un timp mai scurt pana la aprinderea acesteia, iar scaderea acestui timp de aprindere va duce la scaderea nivelului de uzura a pieselor, o ardere mai completa a motorinei, mai putine emisii, un consum de combustibil mai bun si per total performante ale motorului mai bune.

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...