Ce rol are catalizatorul masinii?

Catalizatorul este un dispozitiv menit sa reduca emisiile motorului, prin transformarea compusilor daunatori din gazele nocive din esapament, in gaze inofensive pentru atmosfera. Este un element extrem de important al sistemelor moderne de purificare a emisiilor motoarelor auto.

 

De ce polueaza motoarele?

 

Ca sa intelegem de ce este nevoie de catalizatoare, trebuia sa aflam de ce motoarele cauzeaza poluare. Motoarele masinilor functioneaza cu benzina sau motorina, care sunt realizate din petrol.

Petrolul este compus din hidrocarburi (molecule construite din carbon si atomi de hidrogen). In teorie, arderea oricarui tip de combustibil bazat pe hidrocarburi impreuna cu oxigen din aer, se elibereaza o cantitate mare de energie. De aici rezulta dioxid de carbon si apa, elemente relativ inofensive pentru atmosfera.

 

In practica, insa, benzina este un amestec de aproximativ 150 de chimicale, nu doar hidrocarburi, ci si numerosi aditivi. Acest lucru inseamna ca benzina nu arde atat de curat precum am dori.

De aici rezulta poluarea. Gazele poluante rezultate din motoarele masinilor includ un gaz otravitor numit dioxid de carbon, dar si compusi organici volatili si oxizi de nitrogen.

Gazele poluante sunt compuse din molecule daunatoare, dar, la randul lor, aceste molecule sunt compuse din atomi inofensivi.

Problema poluarii s-ar rezolva daca s-ar gasi o cale de a despica aceste molecule dupa ce ele parasesc motorul, inainte de a fi eilberate in aer. Aici intervine catalizatorul, un aparat simplu care foloseste reactii chimice pentru a reduce cantitatea de poluanti ai motorului.

 

Citeste si despre: metode de a reduce emisiile masinii

 

 

Mod de functionare

 

Un catalizator este capabil sa converteasca 98% dintre gazele daunatoare din esapament in gaze mai curate. In interiorul catalizatorului, gazele circula printr-o structura densa tip fagure din ceramica si captusita cu catalizatori si straturi izolatoare.

 

 

Interiorul este format din canale subtiri captusite cu oxid de aluminiu, care are rolul de a mari suprafata pentru a permite unui numar mai mare de reactii sa aiba loc.

Deoarece este localizat in apropierea motorului, metalele din interiorul catalizatorului se incalzesc la temperaturi mari si cauzeaza o reactie chimica ce descompune gazele toxice si le converteste in dioxid de carbon si vapori de apa, inainte sa fie eliberate in atmosfera.

 

 

Cele mai comune probleme

 

Mai departe, sa vorbim despre problemele care apar cel mai des in cazul catalizatoarelor.

 

Supraincalzirea - atunci cand temperatura trece de un anumit punct, catalizatorul risca sa cedeze, ceea ce, in cele mai multe cazuri, va fi semnalat de martorul check engine (verifica motor).

De obicei, supraincalzirea este cauzata de un senzor de oxigen defect. Catalizatorul este conectat la unul sau mai multi senzori de oxigen. Acestia sunt responsabili cu masurarea amestecului de combustibil, in termeni de aer si combustibil lichid. Cand amestecul este prea bogat, catalizatorul se supraincalzeste.

Atunci cand senzorul cedeaza, automobilul nu mai poate oferi conditiile potrivite pentru buna functionare a catalizatorului. Pentru a stabili daca senzorul a cedat, se poate folosi un sistem de diagnostic al motorului.

 

 

Contaminarea - exista multe situatii in care catalizatorul se poate contamina si, ca urmare, nu mai poate capta eficient emisiile de carbon. Printre aceste situatii, se numara scurgeri ale lichidului de racire in motor sau un scenariu in care, din cauza arderilor de ulei, particule daunatoare ajung in sistemul de esapament.

Daca motorul arde prea mult ulei, aditivii din ulei se pot depune pe suprafata catalizatorului, etansandu-l. Acest lucru impiedica gazele sa intre in contact cu metalele catalizatorului, ceea ce scade eficienta acestuia.

Contaminarea poate surveni si in situatiile in care faci drumuri scurte, dar frecvente, cu masina. Insa, in aceasta situatie, catalizatorul se poate regenera in urma unei calatorii lungi.

 

Infundarea - in situatiile in care amestecul de ulei nu este unul potrivit sau sistemul de esapament nu functioneaza la parametrii normali, catalizatorul se poate infunda, in timp. Infundarea poate fi evitata prin mentinerea si observarea constanta a emisiilor vehiculului.

 

Printre cele mai frecvente semne ale unui catalizator defect se numara: performanta slaba a motorului, acceleratie redusa, fum negru sau miros de sulf iesit din teava de esapament, caldura excesiva sub vehicul, zgomote ciudate, consum crescut de combustibil.

 

Citeste si despre: de ce nu treci testul de emisii la ITP

 

 

Cum sa repari catalizatorul acasa

 

Reparatia catalizatorului poate fi o provocare, dar daca ai rabdare si cateva cunostinte de baza in mecanica auto, poti rezolva orice problema aparuta. Iata cateva sfaturi de care e bine sa tii cont.

 

Inainte sa treci la reparatia propriu-zisa a catalizatorului, este bine sa ii faci o verificare amanuntita. Pentru a determina problema, ridica masina pe cric si scoate catalizatorul. De obicei, este localizat intre motor si teava de esapament.

Pentru a scoate catalizatorul, slabeste surburile care il tin fixat. Daca sunt intepenite, unge-le cu lubrifiant si lasa-le o ora, inainte sa incerci din nou. Inspecteaza catalizatorul pentru defecte. Verifica porii catalizatorului sa nu fie infundati. In cazul unui catalizator infundat, iti vom spune mai jos ce trebuie sa faci.

 

La fel de important este si sa verifici interiorul catalizatorului dupa defectiuni. Desi exteriorul este realizat din materiale dure, interiorul contine materiale mai putin rezistente, ceea ce face catalizatorul mai fragil si mai susceptibil la defectiuni.

Covorasul izolator care sustine catalizatorul poate fi usor deteriorat cand acesta sare. Daca acest covoras are gauri sau rupturi, el trebuie inlocuit cu totul. Nu incerca sa il repari lipind partile rupte, deoarece nu va putea proteja la fel de bine catalizatorul la fel ca un covoras nou.

 

 

Cum sa cureti un catalizator infundat

 

Un catalizator infundat poate provoca un consum crescut, performante slabe ale motorului, dar si un control scazut al emisiilor daunatoare de gaze. Pentru a repara catalizatorul fara sa duci masina la service, iata ce pasi trebuie sa urmezi.

Inainte sa incepi, parcheaza masina pe o suprafata tare, neteda si bine luminata. Deschide capota si propteste-o pentru a o mentine deschisa. Ai grija sa folosesti o protectie pentru ochi.

Foloseste o cheie pentru a scoate suruburile care tin catalizatorul fixat in pozitie, si nu uita sa pui suruburile intr-un loc sigur. Scoate catalizatorul din sistemul de esapament.

Inspecteaza catalizatorul pentru a observa daca exista defectiuni. Scutura-l si asculta daca auzi vreun zgomot ciudat.

Foloseste o carpa si curata reziduurile de pe suprafata catalizatorului. Foloseste un furtun cu apa sub presiune pentru a curata depunerile. Daca inca mai este murdar dupa acesti pasi, lasa catalizatorul la inmuiat intr-un amestec de degresant si apa fierbinte.

Lasa catalizatorul sa se usuce complet inainte de a-l monta la loc in sistemul de esapament.

O alta metoda de a curata catalizatorul si de a evita depunerile daunatoare este folosirea unui combustibil de mai buna calitate. De exemplu, daca in mod normal folosesti cel mai ieftin combustibil, incearca sa treci prin cateva rezervoare cu combustibil de cea mai inalta calitate.

 

 

Cum sa repari un catalizator cand scoate zgomote ciudate

 

Atunci cand un catalizator se strica, umplutura de monolit din substrat se sparge, iar piesele incep sa zdrangane. De vreme ce substratul este cel care absoarbe gazele toxice, cu cat intarzii mai mult descompunerea acestuia, cu atat mai bine pentru masina ta.

Cea mai buna metoda este sa folosesci un stetoscop de mecanic pentru a afla exact unde sunt piesele care zornaie. Da cate o gaura mica la fiecare locatie si fixeaza cu holsuruburi. Acestea vor tine in loc piesele desprinse si vor intarzia inlocuirea catalizatorului.

Mai este posibil si ca scutul de caldura al catalizatorului sa inceapa sa zornaie. Poti rezolva problema usor, punand impreuna mai multe cleme de furtun pentru a forma o clema de furtun mai mare, in jurul scutului. Fixeaz-o pana crezi ca este suficient de bine stransa pentru a tine scutul in loc.

 

Ultima varianta

 

Daca ai epuizat toate solutiile pentru repararea catalizatorului, mai exista o optiune inainte de inlocuirea totala. Poti alege aceasta optiune doar daca substratul de monolit este prea spart pentru a fi reparat sau prea deteriorat pentru a fi curatat.

In acest punct, poti desfunda catalizatorul doar prin scoaterea substratului. Acest proces va elibera presiunea in esapament si iti va permite sa conduci masina pana la inlocuirea inevitabila a catalizatorului.

 

Incepe prin desurubarea tevii intermediare din spatele catalizatorului, pentru a expune interiorul acestuia. Introdu o ranga in catalizator si loveste interiorul. Loveste ranga cu un ciocan din cand in cand pentru a grabi procesul.

Poti verifica evolutia cu o lanterna si poti folosi un aspirator pentru a extrage bucatile de substrat. De asemenea, poti tine masina la ralanti de cateva ori pentru a scoate bucatile mai incapatanate. Dupa ce mai dai o data cu aspiratorul, reconecteaza teava intermediara. Nu uita sa folosesti o masca pentru a evita contactul cu substratul.

 

 

Preturi

 

Daca ajungi la concluzia ca iti trebuie un catalizator nou, trebuie sa stii ca preturile variaza foarte mult in functie de modelul vehiculului, vechime, sau daca piesa este noua sau second hand. Acestea pot depasi 1500 de lei. In ce priveste manopera, ea costa in medie 130 de lei.

 

 

Citeste si despre: ce este galeria de evacuare si ce face

 

 

 

Sursa foto: foreignaffairsauto.com, cbsnews.com, express.co.uk, cartreatments.com, pakwheels.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate