Ce rol are catalizatorul masinii?

Ce rol are catalizatorul masinii?

Catalizatorul este un dispozitiv menit sa reduca emisiile motorului, prin transformarea compusilor daunatori din gazele nocive din esapament, in gaze inofensive pentru atmosfera. Este un element extrem de important al sistemelor moderne de purificare a emisiilor motoarelor auto.

De ce polueaza motoarele?

Ca sa intelegem de ce este nevoie de catalizatoare, trebuia sa aflam de ce motoarele cauzeaza poluare. Motoarele masinilor functioneaza cu benzina sau motorina, care sunt realizate din petrol.

Petrolul este compus din hidrocarburi (molecule construite din carbon si atomi de hidrogen). In teorie, arderea oricarui tip de combustibil bazat pe hidrocarburi impreuna cu oxigen din aer, se elibereaza o cantitate mare de energie. De aici rezulta dioxid de carbon si apa, elemente relativ inofensive pentru atmosfera.

In practica, insa, benzina este un amestec de aproximativ 150 de chimicale, nu doar hidrocarburi, ci si numerosi aditivi. Acest lucru inseamna ca benzina nu arde atat de curat precum am dori.

De aici rezulta poluarea. Gazele poluante rezultate din motoarele masinilor includ un gaz otravitor numit dioxid de carbon, dar si compusi organici volatili si oxizi de nitrogen.

Gazele poluante sunt compuse din molecule daunatoare, dar, la randul lor, aceste molecule sunt compuse din atomi inofensivi.

Problema poluarii s-ar rezolva daca s-ar gasi o cale de a despica aceste molecule dupa ce ele parasesc motorul, inainte de a fi eilberate in aer. Aici intervine catalizatorul, un aparat simplu care foloseste reactii chimice pentru a reduce cantitatea de poluanti ai motorului.

Citeste si despre: metode de a reduce emisiile masinii

Mod de functionare

Un catalizator este capabil sa converteasca 98% dintre gazele daunatoare din esapament in gaze mai curate. In interiorul catalizatorului, gazele circula printr-o structura densa tip fagure din ceramica si captusita cu catalizatori si straturi izolatoare.

Interiorul este format din canale subtiri captusite cu oxid de aluminiu, care are rolul de a mari suprafata pentru a permite unui numar mai mare de reactii sa aiba loc.

Deoarece este localizat in apropierea motorului, metalele din interiorul catalizatorului se incalzesc la temperaturi mari si cauzeaza o reactie chimica ce descompune gazele toxice si le converteste in dioxid de carbon si vapori de apa, inainte sa fie eliberate in atmosfera.

Cele mai comune probleme

Mai departe, sa vorbim despre problemele care apar cel mai des in cazul catalizatoarelor.

Supraincalzirea - atunci cand temperatura trece de un anumit punct, catalizatorul risca sa cedeze, ceea ce, in cele mai multe cazuri, va fi semnalat de martorul check engine (verifica motor).

De obicei, supraincalzirea este cauzata de un senzor de oxigen defect. Catalizatorul este conectat la unul sau mai multi senzori de oxigen. Acestia sunt responsabili cu masurarea amestecului de combustibil, in termeni de aer si combustibil lichid. Cand amestecul este prea bogat, catalizatorul se supraincalzeste.

Atunci cand senzorul cedeaza, automobilul nu mai poate oferi conditiile potrivite pentru buna functionare a catalizatorului. Pentru a stabili daca senzorul a cedat, se poate folosi un sistem de diagnostic al motorului.

Contaminarea - exista multe situatii in care catalizatorul se poate contamina si, ca urmare, nu mai poate capta eficient emisiile de carbon. Printre aceste situatii, se numara scurgeri ale lichidului de racire in motor sau un scenariu in care, din cauza arderilor de ulei, particule daunatoare ajung in sistemul de esapament.

Daca motorul arde prea mult ulei, aditivii din ulei se pot depune pe suprafata catalizatorului, etansandu-l. Acest lucru impiedica gazele sa intre in contact cu metalele catalizatorului, ceea ce scade eficienta acestuia.

Contaminarea poate surveni si in situatiile in care faci drumuri scurte, dar frecvente, cu masina. Insa, in aceasta situatie, catalizatorul se poate regenera in urma unei calatorii lungi.

Infundarea - in situatiile in care amestecul de ulei nu este unul potrivit sau sistemul de esapament nu functioneaza la parametrii normali, catalizatorul se poate infunda, in timp. Infundarea poate fi evitata prin mentinerea si observarea constanta a emisiilor vehiculului.

Printre cele mai frecvente semne ale unui catalizator defect se numara: performanta slaba a motorului, acceleratie redusa, fum negru sau miros de sulf iesit din teava de esapament, caldura excesiva sub vehicul, zgomote ciudate, consum crescut de combustibil.

Citeste si despre: de ce nu treci testul de emisii la ITP

Cum sa repari catalizatorul acasa

Reparatia catalizatorului poate fi o provocare, dar daca ai rabdare si cateva cunostinte de baza in mecanica auto, poti rezolva orice problema aparuta. Iata cateva sfaturi de care e bine sa tii cont.

Inainte sa treci la reparatia propriu-zisa a catalizatorului, este bine sa ii faci o verificare amanuntita. Pentru a determina problema, ridica masina pe cric si scoate catalizatorul. De obicei, este localizat intre motor si teava de esapament.

Pentru a scoate catalizatorul, slabeste surburile care il tin fixat. Daca sunt intepenite, unge-le cu lubrifiant si lasa-le o ora, inainte sa incerci din nou. Inspecteaza catalizatorul pentru defecte. Verifica porii catalizatorului sa nu fie infundati. In cazul unui catalizator infundat, iti vom spune mai jos ce trebuie sa faci.

La fel de important este si sa verifici interiorul catalizatorului dupa defectiuni. Desi exteriorul este realizat din materiale dure, interiorul contine materiale mai putin rezistente, ceea ce face catalizatorul mai fragil si mai susceptibil la defectiuni.

Covorasul izolator care sustine catalizatorul poate fi usor deteriorat cand acesta sare. Daca acest covoras are gauri sau rupturi, el trebuie inlocuit cu totul. Nu incerca sa il repari lipind partile rupte, deoarece nu va putea proteja la fel de bine catalizatorul la fel ca un covoras nou.

Cum sa cureti un catalizator infundat

Un catalizator infundat poate provoca un consum crescut, performante slabe ale motorului, dar si un control scazut al emisiilor daunatoare de gaze. Pentru a repara catalizatorul fara sa duci masina la service, iata ce pasi trebuie sa urmezi.

Inainte sa incepi, parcheaza masina pe o suprafata tare, neteda si bine luminata. Deschide capota si propteste-o pentru a o mentine deschisa. Ai grija sa folosesti o protectie pentru ochi.

Foloseste o cheie pentru a scoate suruburile care tin catalizatorul fixat in pozitie, si nu uita sa pui suruburile intr-un loc sigur. Scoate catalizatorul din sistemul de esapament.

Inspecteaza catalizatorul pentru a observa daca exista defectiuni. Scutura-l si asculta daca auzi vreun zgomot ciudat.

Foloseste o carpa si curata reziduurile de pe suprafata catalizatorului. Foloseste un furtun cu apa sub presiune pentru a curata depunerile. Daca inca mai este murdar dupa acesti pasi, lasa catalizatorul la inmuiat intr-un amestec de degresant si apa fierbinte.

Lasa catalizatorul sa se usuce complet inainte de a-l monta la loc in sistemul de esapament.

O alta metoda de a curata catalizatorul si de a evita depunerile daunatoare este folosirea unui combustibil de mai buna calitate. De exemplu, daca in mod normal folosesti cel mai ieftin combustibil, incearca sa treci prin cateva rezervoare cu combustibil de cea mai inalta calitate.

Cum sa repari un catalizator cand scoate zgomote ciudate

Atunci cand un catalizator se strica, umplutura de monolit din substrat se sparge, iar piesele incep sa zdrangane. De vreme ce substratul este cel care absoarbe gazele toxice, cu cat intarzii mai mult descompunerea acestuia, cu atat mai bine pentru masina ta.

Cea mai buna metoda este sa folosesci un stetoscop de mecanic pentru a afla exact unde sunt piesele care zornaie. Da cate o gaura mica la fiecare locatie si fixeaza cu holsuruburi. Acestea vor tine in loc piesele desprinse si vor intarzia inlocuirea catalizatorului.

Mai este posibil si ca scutul de caldura al catalizatorului sa inceapa sa zornaie. Poti rezolva problema usor, punand impreuna mai multe cleme de furtun pentru a forma o clema de furtun mai mare, in jurul scutului. Fixeaz-o pana crezi ca este suficient de bine stransa pentru a tine scutul in loc.

Ultima varianta

Daca ai epuizat toate solutiile pentru repararea catalizatorului, mai exista o optiune inainte de inlocuirea totala. Poti alege aceasta optiune doar daca substratul de monolit este prea spart pentru a fi reparat sau prea deteriorat pentru a fi curatat.

In acest punct, poti desfunda catalizatorul doar prin scoaterea substratului. Acest proces va elibera presiunea in esapament si iti va permite sa conduci masina pana la inlocuirea inevitabila a catalizatorului.

Incepe prin desurubarea tevii intermediare din spatele catalizatorului, pentru a expune interiorul acestuia. Introdu o ranga in catalizator si loveste interiorul. Loveste ranga cu un ciocan din cand in cand pentru a grabi procesul.

Poti verifica evolutia cu o lanterna si poti folosi un aspirator pentru a extrage bucatile de substrat. De asemenea, poti tine masina la ralanti de cateva ori pentru a scoate bucatile mai incapatanate. Dupa ce mai dai o data cu aspiratorul, reconecteaza teava intermediara. Nu uita sa folosesti o masca pentru a evita contactul cu substratul.

Preturi

Daca ajungi la concluzia ca iti trebuie un catalizator nou, trebuie sa stii ca preturile variaza foarte mult in functie de modelul vehiculului, vechime, sau daca piesa este noua sau second hand. Acestea pot depasi 1500 de lei. In ce priveste manopera, ea costa in medie 130 de lei.

Citeste si despre: ce este galeria de evacuare si ce face

Sursa foto: foreignaffairsauto.com, cbsnews.com, express.co.uk, cartreatments.com, pakwheels.com

Articole similare
Ce este cardanul masinii?

Ce este cardanul masinii?

Transmisia poate fi de 2 feluri, cu cardan sau cu planetare. In acest material vom vorbi despre primul tip de transmisie, cea pe cardan (cardanica).

Ce culoare are uleiul de transmisie?

Ce culoare are uleiul de transmisie?

Amintiti-va ca o alta culoare decat rosu sau chihlimbar nu indica neaparat o problema. Indiferent de culoarea fluidului, trebuie sa acordati importanta.

Rolul jantelor masinii si de ce sunt importante

Rolul jantelor masinii si de ce sunt importante

Jantele noi pot imbunatati performantele masinii dumneavoastra. Montarea corecta asigura compatibilitatea rotilor cu vehiculul.

Tot ce trebuie sa stii despre racordul flexibil

Tot ce trebuie sa stii despre racordul flexibil

In acest articol vom vorbi despre o piesa destul de simpla, de care foarte multi poate nu ati auzit. Vom vorbi despre racordul flexibil.

Ce se poate defecta la radiatorul masinii

Ce se poate defecta la radiatorul masinii

Daca radiatorul de racire nu ar exista atunci motorul nu si-ar putea face racirea, deci s-ar supraincalzi, lucru care ar duce la distrugerea lui.

Te-a curentat usa masinii? Afla de ce!

Te-a curentat usa masinii? Afla de ce!

Sa puneti mana pe partea metalica a usii si sa simtiti o mica ciupitura? Un soc static de energie va loveste degetul si simtiti o ciupitura dureroasa.

Etriere-rol, simptome defectiune, pret inlocuire

Etriere-rol, simptome defectiune, pret inlocuire

Etrierele –ce rol au, ce simptome au cand se uzeaza si cat costa sa le inlocuiesti? Cum stim ca un etrier este defect?

De ce nu treci testul de emisii la ITP

De ce nu treci testul de emisii la ITP

Ca in cazul oricarui alt test, exista standarde specifice pe care trebuie sa le treaca toate automobilele pentru a se deplasa pe strazi.

Ce informatii gasesti in talonul masinii?

Ce informatii gasesti in talonul masinii?

Trebuie sa fim constienti de faptul ca unul dintre cele mai importante documente pe care trebuie sa-l avem cu noi este talonul masinii.

Totul despre planetarele masinii

Totul despre planetarele masinii

Planetara este o piesa viatala a sistemului de transmisie, ea are rolul de a transmite energia cinetica a motorului la roata.

Despre simeringuri: rol, tipuri si simptome defectiune

Despre simeringuri: rol, tipuri si simptome defectiune

Simeringul este o garnitura care se monteaza pe un resort, fiind utilizat la etansarea mediului interior de cel exterior.

Tot ce trebuie sa stii despre imobilizatorul masinii

Tot ce trebuie sa stii despre imobilizatorul masinii

Ca siguranta vehiculului dumneavoasta sa fie sustinuta, sistemul de imobilizare auto si cipul transponderului din cheie trebuie sa functioneze corect.

Ce se intampla daca trantesti des usa masinii?

Ce se intampla daca trantesti des usa masinii?

In realitate, tot ce este nevoie pentru blocare este o inchidere gentila, asa sunt gandite usile. Problema este mentalitatea gresita de a tranti portierele.

La ce temperatura ingheata combustibilul masinii?

La ce temperatura ingheata combustibilul masinii?

De acum vine iarna si temperaturile vor scadea destul de mult sub pragul inghetului, asa ca ar fi bine sa stim cateva chestii destul de importante.

De ce este importanta cartea service a masinii?

De ce este importanta cartea service a masinii?

Cartea service este importanta si atunci cand vrei sa vinzi masina, deoarece o istorie completa si oficiala a reparatiilor va influenta valoarea masinii.

Pompa de servodirectie: Simptome, rol si cost de inlocuire

Pompa de servodirectie: Simptome, rol si cost de inlocuire

Aceasta pompa transporta un lichid special dintr-un rezervor dedicat si aplica presiune pentru a roti mecanismul de directie.

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.

Despre antifurtul folosit la rotile masinii

Despre antifurtul folosit la rotile masinii

In zilele noastre sunt din ce in ce mai multi hoti pe strazi si masinile vin dotate cu jante din ce in ce mai frumoase si mai scumpe.

Transmisia automata: Simptome defectiune, rol si cost de inlocuire

Transmisia automata: Simptome defectiune, rol si cost de inlocuire

Acum apare intrebarea, este defecta transmisia masinii? Ei bine, pentru a afla cititi pe lista simptomelor si aflati singuri.

De ce masina are un stergator de parbriz mai lung si unul scurt?

De ce masina are un stergator de parbriz mai lung si unul scurt?

Stergatoarele de parbriz sunt raspunzatoare de vizibilitatea soferului si scopul lor este sa curete o zona cat mai mare de parbriz pentru o vizibilitate buna.

Ce este mecatronicul?

Ce este mecatronicul?

Astazi vom vorbi despre mecatronic. Vom afla ce este el, ce rol are si cum se poate defecta el.

Cateva sfaturi utile pentru intretinerea corecta a masinii

Cateva sfaturi utile pentru intretinerea corecta a masinii

Nimanui nu ii place sa stea cu masina in service, mai ales daca are de platit facturi ale unor probleme tehnice pe care le putea evita, daca le prevenea.

Se poate supraincalzi bateria masinii?

Se poate supraincalzi bateria masinii?

Vremea calda poate provoca evaporarea fluidului bateriei si va va face greu sa va porniti masina.

Totul despre senzorul de oxigen sau sonda lambda

Totul despre senzorul de oxigen sau sonda lambda

Senzorul de oxigen este un dispozitiv electronic utilizat pentru a masura cantitatea proportionala de oxigen dintr-un lichid sau gaz.

Ce reprezinta cele 17 caractere din VIN-ul masinii?

Ce reprezinta cele 17 caractere din VIN-ul masinii?

VIN-ul (Vehicle Identification Number) sau seria de sasiu reprezinta un sir de 17 caractere ce contine informatii esentiale si unice despre fiecare masina in parte.

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Cati stim exact ce inseamna sasiul unei masini si mai ales care sunt partile componente, fara de care masina nu ar putea functiona?

Probleme care au legatura cu transmisia masinii

Probleme care au legatura cu transmisia masinii

Orice problema legata de transmisie face parte din acea categorie de probleme care se vor vedea la functionarea corecta a masinii tale.

Bara stabilizatoare: Simptome, rol si cost de inlocuire

Bara stabilizatoare: Simptome, rol si cost de inlocuire

Barele stabilizatoare reprezinta o parte cruciala a suspensiei unei masini, deoarece fara acestea controlarea masinii dumneavoastra ar fi dificila.

Modulul de control ABS: Simptome, rol si localizare

Modulul de control ABS: Simptome, rol si localizare

Sistemul de franare antiblocare sau ABS este o caracteristica avansata de siguranta gasita in aproape toate vehiculele din zilele noastre.

Totul despre arborele cotit

Totul despre arborele cotit

Arborele cotit este o componenta fundamentala a motorului unei masini. Este sistemul care converteste energia liniara in energie de rotatie.