Zgomote provenite de la motor

Zgomote provenite de la motor

De multe ori, tindem sa trecem cu vederea anumite modificari care survin in modul in care masina noastra se comporta sau raspunde la comenzi. Daca ne referim la aspecte care tin de partea electrica, beneficiem de un ajutor in plus prin intermediul sistemelor de afisaj electronic ale autovehiculului, care ne vor semnala probleme care trebuie sa fie verificate de personal specializat.

Dar ce ne facem atunci cand modificarile survenite nu ne sunt semnalizate si trebuie sa ne bazam pe noi ca ne cunoastem suficient de bine masina pentru a ne da seama de aparitia unei defectiuni?

In aceasta categorie se incadreaza si zgomotele provenite de la motor – care de cele mai multe ori semnifica aparitia unei probleme destul de importante, cauzate fie de un proces incorect de combustie, de supraincalzirea motorului, de folosirea de combustibil cu cifra octanica nepotrivita sau probleme interne de mecanica.

De obicei, zgomotele de la nivelul motorului apar in momentul in care actionam pedala de acceleratie. In functie de natura problemei, putem intalni un zgomot metalic, ca un tacanit, ticait, suierat sau ca o bataie.

Indiferent de caracteristicile zgomotului, este bine sa verificam din punct de vedere tehnic masina pentru a ne asigura ca functioneaza in parametrii corespunzatori, pentru a evita costuri mai mari cu reparatiile si, bineinteles, pentru a evita poluarea mediului.

Un motor care nu functioneaza conform standardului va polua prin eliberarea de oxid de nitrogen si hidrocarburi care nu au fost complet arse in urma procesului de combustie si pot declansa afectiuni precum astmul si emfizemul pulmonar. 

Citeste si despre: tu cu ce combustibil alimentezi

Sa luam problemele pe rand

Atunci cand zgomotul este datorat unui proces incomplet de combustie, inseamna de fapt ca acest proces este initiat inainte de vreme si poate sa apara atunci cand s-a acumulat carbon in camera combustiei. O alta cauza frecvent intalnita este reprezentata de un amestec slab aer/combustibil sau de o aprindere a amestecului inainte de scanteia data de bujie.

La motoarele pe benzina, arderea este initiata de bujie, a carei scanteie aprinde amestecul aer-carburant. Daca amestecul se aprinde inainte de bujie, rezulta doua scantei care se vor intalni si vor determina aparitia zgomotului in cauza.

Daca motorul este supraincalzit, combustia la nivelul amestecului se poate realiza spontan. De obicei, temperatura din camera de ardere este verificata prin intermediul sistemului de racire. Acest sistem are un rol esential in functionarea autovehiculului, deoarece o crestere a temperaturii va avea efecte asupra pieselor metalice ale motorului si poate duce la defectarea acestuia.

Daca sistemul nu regleaza corespunzator temperatura, poate aparea fenomenul de preaprindere, cauzat de un amestec necorespunzator intre aer/combustibil.

In cazul in care se foloseste un combustibil cu cifra octanica incorecta, daca amestecul aer-combustibil este incorect sau daca sistemul EGR nu functioneaza normal, masina ne va indica asta prin zgomote corespunzatoare. Sistemul de recirculare a gazelor de evacuare (EGR) este special gandit si realizat pentru a reduce poluarea atmosferica prin intermediul reintroducerii unei parti din gazele arse inapoi in camera de admisie.

Acest proces prezinta multe avantaje, cele mai importante fiind acela ca se reduce astfel eliminarea de noxe in atmosfera, dar si acela ca gazele arse au capacitatea de a absorbi partial caldura rezultata in urma procesului.

Bataia la nivelul motorului poate avea insa si alte cauze, de obicei de natura tehnica. Daca apar probleme la nivelul tijelor din cadrul arborelui cotit, responsabile de deplasarea pistoanelor, prin modificarea pozitiei acestora apare zgomotul specific de metal pe metal, denumit ciocanit al tijelor.

Caracteristic pentru acest tip de zgomot este faptul ca se modifica direct proportional in functie de turatia motorului. Tot la nivelul arborelui cotit, probleme pot sa apara la nivelul rulmentilor. Dar problemele la nivelul volantei, la nivelul alternatorului, compresorului, pompei de apa, dar si probleme cu lantul de distributie, pot cauza de asemenea aparitia de zgomote. 

Indiferent de natura si caracteristicile zgomotului, este bine sa nu astepti ca problema sa se agraveze. Un zgomot la nivelul motorului poate indica o defectiune majora sau o performanta scazuta a acestuia. Orice defectiune poate avea implicatii financiare deosebite sau, in cazurile extreme, te poate pune pe tine si pe ceilalti participanti la trafic in situatia de a nu evolua in conditii de siguranta. 

Citeste si despre: vibratii la motor

Sursa foto: azosensors.com, wilsonvillechevrolet.com, gobdp.com, cartreatments.com

Articole similare
Motor 4B11 de la Mitsubishi

Motor 4B11 de la Mitsubishi

Modelul 4B11T a fost construit special pentru Mitsubishi Lancer Evolution X. Noul motor turbo de 2.0 litri a inlocuit motorul 4G63T.

Cum sa diagnostichezi si sa repari o problema cu vibratiile aparute la motor?

Cum sa diagnostichezi si sa repari o problema cu vibratiile aparute la motor?

De obicei, o problema cu vibratia motorului nu apare dintr-odata, ci treptat si se accentueaza pe masura ce trece timpul.

Functionarea incorecta a pompei de ulei

Functionarea incorecta a pompei de ulei

Aceasta componenta are un rol deosebit de important in functionarea corecta a motorului, dar mai ales in performanta stabilita.

Cele mai des intalnite probleme la motor

Cele mai des intalnite probleme la motor

O masina pe motorina sau una pe benzina? Astfel am facut o lista care sa cuprinda cele mai des intalnite probleme la ambele categorii.

Toba de esapament galagioasa?

Toba de esapament galagioasa?

Daca observati ca toba de esapament a devenit mai galagioasa decat de obicei, exista unele probleme cu care va confruntati.

Semne ca masina ta are nevoie de un schimb de ulei

Semne ca masina ta are nevoie de un schimb de ulei

Masina scoate un ticait cand porneste? Ralanti-ul este dur? Masina accelereaza incet? La motor se aude o bataie?

Cum functioneaza frana de motor?

Cum functioneaza frana de motor?

A schimba treapta de viteza din superioara in inferioara ajuta enorm masina la decelerare.

Despre motorul M40B18 de la BMW

Despre motorul M40B18 de la BMW

Motorul este sigur, insa in prezent este greu sa gasesti o masina cu acel motor si kilometraj putin.

Ce se intampla atunci cand nu schimbi la timp uleiul de motor?

Ce se intampla atunci cand nu schimbi la timp uleiul de motor?

Uleiul joaca un rol foarte important in functionarea corecta a autovehiculului. Prin proprietatile sale permite disiparea caldurii de la nivelul motorului.

Despre motorul K7J 1.4 de la Renault

Despre motorul K7J 1.4 de la Renault

Motorul K7J de 1.4 litri este rezultatul evolutiei motoarelor ExJ. Motorul K7J apartine motoarelor Renault din seria K.

Cum citesti eticheta uleiului de motor?

Cum citesti eticheta uleiului de motor?

Citeste eticheta de ulei pentru a stii tipul folosit de masina ta. Unele motoare au nevoie de ulei sintetic, in timp ce altele folosesc uleiul obisnuit.

Ulei de motor artificial vs traditional

Ulei de motor artificial vs traditional

Cand circula uleiul prin motor, poate aduna gunoaie. Dupa o perioada cele normale aduna gunoaie care scad din eficienta motorului.

4 mituri despre uleiul de motor

4 mituri despre uleiul de motor

Sunt numeroase lucruri care sunt considerate a fi neaparat intocmite atunci cand intra in discutie buna functionare a automobilului tau.

Ce inseamna vascozitatea uleiului de motor?

Ce inseamna vascozitatea uleiului de motor?

Este necesar sa va asigurati de vascozitatea corecta a uleiului folosit si cereti sfatul unui mecanic atunci cand inlocuiti si filtrul si uleiul.

Sa refac sau sa schimb motorul?

Sa refac sau sa schimb motorul?

Segmentarea unui motor stricat poate fi o optiune mai convenabila decat inlocuirea lui completa.

Capac distribuitor defect si rotor defect

Capac distribuitor defect si rotor defect

Nu puteti permite sa aveti un vehicul cu un capac distribuitor defect sau cu un rotor defect, deoarece pot provoca o multime de probleme motorului.

La cat timp trebuie schimbate placutele de frana?

La cat timp trebuie schimbate placutele de frana?

Indicat este sa inlocuiti placutele de frana la aproximativ 80.000 km. Aceasta limita nu este batuta in cuie, deoarece conteaza felul in care conduceti.

Influenteaza vascozitatea uleiului de motor filtrul de ulei?

Influenteaza vascozitatea uleiului de motor filtrul de ulei?

Iata cateva instructiuni generale pentru potrivirea filtrului de ulei corespunzator cu vascozitatea corecta a uleiului.

Despre diferitele tipuri de ulei de motor sintetic

Despre diferitele tipuri de ulei de motor sintetic

Astazi vom prezenta amestecul de ulei sintetic si uleiul sintetic complet. Chiar daca va par asemanatoare exista totusi diferente intre ele.

Ce semnifica SAE pentru uleiul de motor?

Ce semnifica SAE pentru uleiul de motor?

SAE este prescurtarea care provine de la "Societatea de Inginerie Automotive", si reprezinta denumirea vascozitatii uleiului de motor.

Exista ulei de motor de vara si ulei de iarna?

Exista ulei de motor de vara si ulei de iarna?

Un ulei multivascozitate este ideal pentru proprietarii atenti care isi doresc sa prelungeasca nu numai viata automobilului cat si performanele acestuia.

Cum interpretam corect codul uleiului de motor?

Cum interpretam corect codul uleiului de motor?

Alegerea uleiului potrivit pentru masina ta inseamna mai mult decat sa te uiti la cerintele privind vascozitatea, si cerintele producatorilor si industriei.

Cat de des trebuie sa schimbi uleiul de motor?

Cat de des trebuie sa schimbi uleiul de motor?

Toata lumea are o idee diferita despre cat de des ar trebui schimbat uleiul vehiculului dumneavoastra si ce tip de ulei este cel mai bun pentru vehicul.

Vibratii la masina - cum sa determini cauzele

Vibratii la masina - cum sa determini cauzele

In continuare iti prezentam unele dintre cele mai frecvente cauze care pot determina aparitia de vibratii la nivelul motorului.

Care sunt ingredientele gasite in uleiul de motor?

Care sunt ingredientele gasite in uleiul de motor?

Unul dintre ingrediente este uleiul de baza sau "base oil" care se gaseste in grasimi lubrifiante, uleiuri de motor si lichide de prelucrare a metalelor.

Ce trebuie sa faci pentru a intretine corect masina

Ce trebuie sa faci pentru a intretine corect masina

Ar fi bine sa cunoastem ce putem face pentru a le creste durata de viata si pentru a le pastra in conditii cat mai bune pentru o perioada mai lunga de timp.

Tu folosesti lubrifriant de motor? Despre Dura Lube

Tu folosesti lubrifriant de motor? Despre Dura Lube

Super Dura Lube este un amestec de inalta precizie de componente petroliere de inalta tehnologie combinate printr-un proces tehnologic unic.

Senzor de presiune in galerie, MAP: Simptome, rol si localizare

Senzor de presiune in galerie, MAP: Simptome, rol si localizare

Senzorul de presiune al colectorului, cunoscut si sub denumirea de senzor de presiune absoluta, este parte integranta a sistemului motorului vehiculului.

Cum sa schimbi uleiul si filtrul de motor

Cum sa schimbi uleiul si filtrul de motor

Cand a fost ultima data cand ai schimbat uleiul? Iata mai jos modul in care poti schimba singur/a filtrul si uleiul masinii.

5 avantaje la achizitionarea de pneuri noi

5 avantaje la achizitionarea de pneuri noi

O modalitate eficienta de crestere a longevitatii masinii este pastrarea anvelopelor in stare buna. Este bine sa inlocuiti anvelopele uzate cu anvelope noi.