Zgomote provenite de la motor

Zgomote provenite de la motor

De multe ori, tindem sa trecem cu vederea anumite modificari care survin in modul in care masina noastra se comporta sau raspunde la comenzi. Daca ne referim la aspecte care tin de partea electrica, beneficiem de un ajutor in plus prin intermediul sistemelor de afisaj electronic ale autovehiculului, care ne vor semnala probleme care trebuie sa fie verificate de personal specializat.

Dar ce ne facem atunci cand modificarile survenite nu ne sunt semnalizate si trebuie sa ne bazam pe noi ca ne cunoastem suficient de bine masina pentru a ne da seama de aparitia unei defectiuni?

In aceasta categorie se incadreaza si zgomotele provenite de la motor – care de cele mai multe ori semnifica aparitia unei probleme destul de importante, cauzate fie de un proces incorect de combustie, de supraincalzirea motorului, de folosirea de combustibil cu cifra octanica nepotrivita sau probleme interne de mecanica.

De obicei, zgomotele de la nivelul motorului apar in momentul in care actionam pedala de acceleratie. In functie de natura problemei, putem intalni un zgomot metalic, ca un tacanit, ticait, suierat sau ca o bataie.

Indiferent de caracteristicile zgomotului, este bine sa verificam din punct de vedere tehnic masina pentru a ne asigura ca functioneaza in parametrii corespunzatori, pentru a evita costuri mai mari cu reparatiile si, bineinteles, pentru a evita poluarea mediului.

Un motor care nu functioneaza conform standardului va polua prin eliberarea de oxid de nitrogen si hidrocarburi care nu au fost complet arse in urma procesului de combustie si pot declansa afectiuni precum astmul si emfizemul pulmonar.

Sa luam problemele pe rand

Atunci cand zgomotul este datorat unui proces incomplet de combustie, inseamna de fapt ca acest proces este initiat inainte de vreme si poate sa apara atunci cand s-a acumulat carbon in camera combustiei. O alta cauza frecvent intalnita este reprezentata de un amestec slab aer/combustibil sau de o aprindere a amestecului inainte de scanteia data de bujie.

La motoarele pe benzina, arderea este initiata de bujie, a carei scanteie aprinde amestecul aer-carburant. Daca amestecul se aprinde inainte de bujie, rezulta doua scantei care se vor intalni si vor determina aparitia zgomotului in cauza.

Daca motorul este supraincalzit, combustia la nivelul amestecului se poate realiza spontan. De obicei, temperatura din camera de ardere este verificata prin intermediul sistemului de racire. Acest sistem are un rol esential in functionarea autovehiculului, deoarece o crestere a temperaturii va avea efecte asupra pieselor metalice ale motorului si poate duce la defectarea acestuia.

Daca sistemul nu regleaza corespunzator temperatura, poate aparea fenomenul de preaprindere, cauzat de un amestec necorespunzator intre aer/combustibil.

In cazul in care se foloseste un combustibil cu cifra octanica incorecta, daca amestecul aer-combustibil este incorect sau daca sistemul EGR nu functioneaza normal, masina ne va indica asta prin zgomote corespunzatoare. Sistemul de recirculare a gazelor de evacuare (EGR) este special gandit si realizat pentru a reduce poluarea atmosferica prin intermediul reintroducerii unei parti din gazele arse inapoi in camera de admisie.

Acest proces prezinta multe avantaje, cele mai importante fiind acela ca se reduce astfel eliminarea de noxe in atmosfera, dar si acela ca gazele arse au capacitatea de a absorbi partial caldura rezultata in urma procesului.

Bataia la nivelul motorului poate avea insa si alte cauze, de obicei de natura tehnica. Daca apar probleme la nivelul tijelor din cadrul arborelui cotit, responsabile de deplasarea pistoanelor, prin modificarea pozitiei acestora apare zgomotul specific de metal pe metal, denumit ciocanit al tijelor.

Caracteristic pentru acest tip de zgomot este faptul ca se modifica direct proportional in functie de turatia motorului. Tot la nivelul arborelui cotit, probleme pot sa apara la nivelul rulmentilor. Dar problemele la nivelul volantei, la nivelul alternatorului, compresorului, pompei de apa, dar si probleme cu lantul de distributie, pot cauza de asemenea aparitia de zgomote.

Indiferent de natura si caracteristicile zgomotului, este bine sa nu astepti ca problema sa se agraveze. Un zgomot la nivelul motorului poate indica o defectiune majora sau o performanta scazuta a acestuia. Orice defectiune poate avea implicatii financiare deosebite sau, in cazurile extreme, te poate pune pe tine si pe ceilalti participanti la trafic in situatia de a nu evolua in conditii de siguranta.

Sursa foto: azosensors.com, wilsonvillechevrolet.com, gobdp.com, cartreatments.com

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...