In functie de conditiile meteo in care ne deplasam, aderenta autoturismului este mai crescuta sau mai scazuta fata de sol, iar in situatiile in care carosabilul este umed sau acoperit cu gheata este mult mai usor sa pierdem controlul asupra autovehiculului si acesta sa derapeze.
In cadrul acestui articol vom discuta despre situatiile in care autoturismul poate derapa, pentru a sti cum trebuie sa procedezi in acest caz, mai ales atunci cand masina supravireaza.
Atunci cand pierdem controlul autoturismului, cel mai simplu mod de a recupera tractiunea este sa incetinim, asa incat anvelopele sa faca din nou contact cu carosabilul. Cel mai instinctiv lucru pe ca un sofer va vrea sa il faca in aceasta situatie este sa franeze. Cu toate acestea, nu este foarte indicat sa franam, deoarece putem pierde si mai mult controlul asupra masinii, iar cel mai indicat ar fi ca initial sa ridicat incet piciorul de pe acceleratie. Cu cat puterea transmisa catre roti este mai mica, cu atat vehiculul se va opri mai repede si va patina mai putin. Atunci cand franam, rotile vehiculului se blocheaza, dupa care incep sa se invarta in gol, situatie in care autoturismul va incepe sa se derapeze.
Atunci cand autovehicul derapeaza este foarte probabil sa se produca fenomenul de supravirare, care apare atunci cand pneurile din spate pierd aderenta, moment in care fata masinii va merge intr-o directie, iar spatele in directia opusa. Aceasta situatie este cu atat mai periculoasa daca supravirarea are loc in timp ce ne aflam intr-o curba. Atunci cand ne confruntam cu un derapaj este foarte important sa nu apasam piciorul pe pedala de frana, ci sa il ridicam doar de pe acceleratie pentru a incetini masina si in acelasi timp sa nu invartim volanul in incercarea de a redresa autoturismul, doar sa il mentinem drept pentru a tine masina pe drum.
Desigur, intr-o situatie de stres este posibil sa nu actionam ca la carte si sa facem anumite greseli in incercarea de a redresa autoturismul. Este foarte important sa incercam sa nu franam sau daca o facem acst proces sa fie cat mai lent, iar in cazul in care fundul masinii fuge intr-o parte, in mod paradoxal fata de cum probabil ati crezut, volanul va trebui invartit in directia in care fuge masina pentru a recapata controlul acesteia. In cazul in care rotim volanul invers fata de derapaj, acesta se va accentua si mai tare.