Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc de aer? In acest articol o sa exploram diferentele dintre azot si aer pentru umplerea anvelopelor.

Stabilitate

Moleculele de azot sunt mai mari ca cele de oxigen, ceea ce inseamna ca daca ai azot in anvelope sunt sanse mai mici ca ele sa se desumfle fara motiv. Azotul ramane stabil chiar si in conditii de temperaturi extreme (motiv pentru care este folosit la masinile de curse), in timp ce oxigenul la temperaturi inalte creste presiunea din interiorul pneului, in cazul azotului presiunea ramane constanta.

Presiunea in anvelope este foarte importanta pentru ca afecteaza direct pozitia pneului in contact cu solul, franarea masinii, stabilitatea si tractiunea.

Daca nu ne credeti si aveti un manometru acasa, masurati presiunea din anvelope dimineata si dupa pe zi, dupa ce ati mers ceva timp cu masina.

Citeste si despre: anvelopele late sunt mai bune

Economie de combustibil

O masina care are azot in anvelope va consuma cu 3-6% mai putin fata de cazul in care are aer. De ce? Datorita presiunii constante.

Cand ai oxigen, presiune variaza, o presiune prea mare sau prea mica va face consumul masinii sa creasca, pe langa asta si pneurile se vor uza neuniform.

Disponibilitate si accesibilitate

In timp ce azotul are multe beneficii importante, este costisitor si nu la fel de disponibil ca oxigenul. Comparativ cu aerul, azotul este costisitor. Aerul este, de obicei, 1 leu sau gratuit (la benzinarii), in functie de locatie, dar umplerea cu azot poate costa 10-15 lei pe anvelopa.

De asemenea, azotul necesita intretinere si va necesita verificari constante ale presiunii si reumplere cand este cazul, ceea ce face ca costul si disponibilitatea sa fie o problema.

Concluzie

Este evident ca azotul are mai multe beneficii, insa daca nu sunteti un vitezoman innascut (ceea ce nu recomandam), nu merita investitia.

Citeste si despre: anvelopele all-season, sunt bune pentru masina

Sursa foto: pakwheels.com, autoguide.com, thoughtco.com

Articole similare
Cod eroare OBD2 P0517

Cod eroare OBD2 P0517

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de temperatura a bateriei - tensiune ridicata.

Despre 1MZ-FE de la Toyota

Despre 1MZ-FE de la Toyota

Modelul 2GR-FE a inlocuit versiunea precedenta 1MZ-FE V6 si legendarele sase motoare 2JZ inline.

Sistem de aer conditionat auto: principiu functionare

Sistem de aer conditionat auto: principiu functionare

O masina fara aer conditionat este de-a dreptul insuportabila, afla de la noi cum functioneaza si cum ajunge sa creeze confortul mult dorit.

Cod eroare OBD2 P0059

Cod eroare OBD2 P0059

Acest cod se refera la eroarea rezistentei HO2S la incalzire (senzorul 1 al cilindrului 2).