Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc de aer? In acest articol o sa exploram diferentele dintre azot si aer pentru umplerea anvelopelor.

Stabilitate

Moleculele de azot sunt mai mari ca cele de oxigen, ceea ce inseamna ca daca ai azot in anvelope sunt sanse mai mici ca ele sa se desumfle fara motiv. Azotul ramane stabil chiar si in conditii de temperaturi extreme (motiv pentru care este folosit la masinile de curse), in timp ce oxigenul la temperaturi inalte creste presiunea din interiorul pneului, in cazul azotului presiunea ramane constanta.

Presiunea in anvelope este foarte importanta pentru ca afecteaza direct pozitia pneului in contact cu solul, franarea masinii, stabilitatea si tractiunea.

Daca nu ne credeti si aveti un manometru acasa, masurati presiunea din anvelope dimineata si dupa pe zi, dupa ce ati mers ceva timp cu masina.

Economie de combustibil

O masina care are azot in anvelope va consuma cu 3-6% mai putin fata de cazul in care are aer. De ce? Datorita presiunii constante.

Cand ai oxigen, presiune variaza, o presiune prea mare sau prea mica va face consumul masinii sa creasca, pe langa asta si pneurile se vor uza neuniform.

Disponibilitate si accesibilitate

In timp ce azotul are multe beneficii importante, este costisitor si nu la fel de disponibil ca oxigenul. Comparativ cu aerul, azotul este costisitor. Aerul este, de obicei, 1 leu sau gratuit (la benzinarii), in functie de locatie, dar umplerea cu azot poate costa 10-15 lei pe anvelopa.

De asemenea, azotul necesita intretinere si va necesita verificari constante ale presiunii si reumplere cand este cazul, ceea ce face ca costul si disponibilitatea sa fie o problema.

Concluzie

Este evident ca azotul are mai multe beneficii, insa daca nu sunteti un vitezoman innascut (ceea ce nu recomandam), nu merita investitia.

Sursa foto: pakwheels.com, autoguide.com, thoughtco.com

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...