De ce acte ai nevoie pentru a contesta amenda de circulatie online?
Senatorii si deputatii PNL au initiat un nou proiect de lege care permite conducatorilor auto sa-si conteste amenzile de circulatie direct online.
Aceasta propunere legislativa, votata in Camera Deputatilor, asigura un beneficiu important soferilor, oferindu-le sansa sa faca contestatie pentru amenzile primite in trafic, chiar din confortul propriei case.
Odata trecuta de Camera Deputatilor, de la data de 1 ianuarie 2022 noua lege permite contestarea amenzilor de circulatie, dar si audierea martorilor sau a expertilor in mediul online.
Sursa citata aminteste ca: “Ordonanta Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.410 din 25 iulie 2001, se completeaza dupa cum urmeaza:
(1) La cererea oricareia dintre parti, sedintele de judecata, in fond si in caile de atac, se desfasoara exclusiv prin mijloace de telecomunicatie audiovizuala care permit verificarea identitatii partilor si garanteaza securitatea, integritatea, confidentialitatea si calitatea transmisiunii, instantele de judecata dispunand masurile necesare in acest scop.
(2) Petentul va solicita desfasurarea sedintelor de judecata prin mijloace de telecomunicatii audiovizuale prin plangerea contraventionala, iar intimatul prin intampinare.
(3) Daca a fost formulata cererea de desfasurare a sedintelor de judecata prin sisteme de mijloace de telecomunicatii audiovizuale, fie prin plangerea contraventionala, fie prin intampinare, aceasta nu mai poate fi retrasa si sedintele de judecata se vor desfasura in conformitate cu prevederile alin.(l)
(4) Daca una dintre parti a solicitat judecarea prin mijloace de telecomunicatii audiovizuale, toate actele procedurale din cauza respectiva vor fi comunicate exclusiv prin intermediul postei electronice.
(5) Audierea celorlalte persoane, martori sau experti, are loc prin aceleasi sisteme de telecomunicatii audiovizuale. Partea care a propus administrarea probei cu martori sau instanta, in cazul administrarii din oficiu a probei cu martori sau in cazul audierii martorilor sau expertilor, va asigura posibilitatea martorilor si a expertilor de a participa la audiere prin Videoconferinta in locatia stabilita de catre instanta, inregistrarea audierii este obligatorie“
Ce proces de contestatie a amenzilor urmau soferii inainte de aceasta lege?
Inainte sa poata contesta amenzile online, soferii care nu intampinau probleme in ceea ce priveste procedura de citare, aveau timp doua luni de zile pentru a reusi sa anuleze o sanctiune contraventionala, optiune de care inca pot beneficia.
Asa cum prevede si art. 31 din OG 2/2001, contestatia poate fi depusa pe parcursul a 15 zile, in cadrul judecatoriei in a carei apropiere soferul a primit amenda, incepand de la data comunicarii. In cazul in care un conducator auto alege sa semneze procesul-verbal chiar la fata locului, atunci de la aceasta data incep cele 15 zile in care poate fi depusa contestatia.
Cand vine vorba de soferii care nu accepta sa semneze procesul-verbal, acestia vor trebui sa astepte pana ce il vor primi prin posta cu confirmare de primire, pentru a putea depune contestatie.
Ce documente trebuie sa se regaseasca in dosar?
In primul rand dosarul trebuie sa contina contestatia, o copie dupa procesul verbal de contraventie, dar si alte documente justificative. De asemenea, este necesara dovada platii taxei judiciare de timbru care costa 20 de lei.
Conform Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 procesul verbal de contraventie trebuie sa contina cateva date importante
In primul rand in procesul-verbal de contraventie trebuie specificate data si locul unde acesta a fost incheiat. De asemenea este important ca fapta contraventionala sa fie descrisa in amanunt, fiind precizate toate aspectele care pot sa contribuie la judecarea corecta a ilegalitatii savarsite. Pentru a incheia dosarul este nevoie si de indicarea actului normativ, mentionarea societatii de asigurari, posibilitatea achitarii a jumatate de amenda in 48 de ore, daca este cazul, dar si termenul de exercitare a caii de atac.
In cazul persoanelor juridice, este necesar ca in procesul-verbal sa fie specificate denumirea, sediul, numarul de inmatriculare in registrul comertului, codul fiscal, cat si datele persoanei care o reprezinta.