Ce este franarea prin cablu si cum functioneaza aceste sisteme?

Ce este franarea prin cablu si cum functioneaza aceste sisteme?

Marea majoritatea a automobilelor pe care le vedem pe sosea folosesc un sistem de frana hidraulic, care functioneaza pe baza unui lichid de frana, care actioneaza asupra unor discuri si a unor placute de frana. Unii producatori de automobile au inceput in ultima perioada sa implementeze sisteme de franare prin cablu la unele modele de masini. In cele ce urmeaza va vom explica cum functioneaza aceste sisteme.

Atunci cand vorbim despre un sistem de franare prin cablu ne referim la sistemele brake-by-wire, care insereaza anumite elemente electronice in interiorul mecanismului de franare. In momentul in care soferul apasa pedala de frana, aceasta transmite un semnal catre unitatea de control a autoturismului, dupa care aceasta va actiona sistemul de franare. Pe baza pozitiei pedalei de frana si a puterii de apasare, computerul va determina cat de tare trebuie sa incetineasca masina. In final, o pompa electrica va impinge lichidul hidraulic prin conductele de frana, la fel ca si in cazul sistemelor clasice.

Poate ca nu pare o idee buna sa tai legatura directa dintre pedala si frane, dar aceste sisteme au redundante. De exemplu, sistemul Audi include o cale prin care presiunea de pe pedala poate actiona direct asupra franelor, ca solutie de rezerva. Aceasta tehnologie are insa cateva avantaje. Deoarece pedala nu este conectata direct la sistemul de franare, senzatia de franare este generata in mod artificial. Acest lucru inseamna ca inginerii au control complet asupra modului in care este reglata franarea.

In cazul hibrizilor si al masinilor electrice, care utilizeaza atat franarea regenerativa, cat si franarea prin frecare, sistemul brake-by-wire ofera mai multa flexibilitate in ceea ce priveste modul in care sunt utilizate cele doua metode de franare. In toate masinile, sistemul brake-by-wire ofera, de asemenea, mai mult control asupra masinii, ajutand la eficienta sistemelor de asistenta ale soferului.

Nu in ultimul rand, comenzile sistemelor break-by-wire ofera foarte multa flexibilitate in momentul in care sunt combinate cu sisteme de propulsie electrica sau pile de combustie pe baza de hidrogen. Unul dintre motivele pentru care se lucreaza la dezvoltarea acestor sisteme este pentru a putea construi sasiuri cat mai simple, peste care sa se poata adauga orice tip de caroserie.

sursa foto: https://europe.autonews.com/

Citeste si...
Cum functioneaza sistemul VTEC si ce este acesta?
Cum functioneaza sistemul VTEC si ce este acesta?

Producatorii de automobile continua sa inoveze, ceea ce a condus la aparitia unui sistem de care probabil nu foarte multi soferi a...

Sistemul de detectare a unghiurilor moarte
Sistemul de detectare a unghiurilor moarte

Unul dintre cele mai dificile lucruri la condus este acela de a rezolva problema cu unghiurile moarte. Toti avem oglinzi laterale...

Sistemul quattro. Cum functioneaza, defectiuni, fiabilitate.
Sistemul quattro. Cum functioneaza, defectiuni, fiabilitate.

In acest articol vom vorbi poate despre cea mai buna tractiune inventata vreodata, de care cu siguranta ati mai auzit, dar nu stit...

Sistemul de diagnosticare OBD explicat
Sistemul de diagnosticare OBD explicat

Ce este OBD? Sistemul OBD este un dispozitiv care detecteaza inregistrarile si afiseaza erorile care apar in sistemele relevante p...