Cum au luat fiinta celebrele jante BBS?

Cum au luat fiinta celebrele jante BBS?

Cum poti sa iti “rasfeti” masina? Poti schimba barile, o poti resofta, o poti revopsi sau……poti cumpara alte jante. Orice i-ai face, fara jante va arata ca inainte, sa nu fim rai si sa spunem banal. Probabil ca la fel gandea si Henry Ford, cand, fara un motiv anume, declara ca 80% din frumusetea unei masini este data de jante. Asa ca, haideti sa povestim un pic despre cel mai celebru brand de jante, BBS.

Sunt sute de producatori de jante auto. Marea majoritate se axeaza pe jante entry-level pentru clienti care cauta jante practice, nu unice si greu de intretinut, sa nu mai spunem, scumpe. Dar, ca in orice industrie, trebuie sa existe si un loc pentru cei mai buni. In industria jantelor auto, elita este reprezentata de OZ, ATS, Borbet, Rotiform, Rays, HRE, OZ, ADV1 si altii. Suntem convinsi ca cel putin un nume va este foarte cunoscut, dar credeti ca marea majoritate a soferilor au auzit de ele? Nu prea. Insa, BBS pare sa fie o companie pe care toata lumea o stie.

BBS a fost infiintata in 1970, intr-un oras mic, necunoscut din Germania: Schiltach. Doi localnici, Heinrich Baumgartner si Klaus Brand sunt de vina pentru succesul mondial al BBS, desi probabil, in 1970 doar sperau la asta.

La inceputuri, firma fabrica componente de plastic pentru masini. Atunci tuningul auto era inca in fasa. De aceea nici lumea nu se inghesuia sa cumpere accesorii pentru caroserie. Din acest punct, cei doi oameni de afaceri au pornit adevaratul BBS. Numele companiei a venit de la initialele celor doi plus numele orasului - BBS ( Baumgartner, Brand, Schiltach ). Lucrurile au inceput usor usor sa se miste, insa, Heinrich Baumgartner voia ceva mai mult, isi dorea sa creeze cele mai frumoase jante din lume.

In fiecare seara dupa munca, Heinrich lucra la noi modele in atelierul sau de acasa. Dupa multe nopti nedormite, inginerul a prezentat lumii primul model care acum este recunoscut ca o adevarata opera de arta. A fost denumit BBS-Mahle. De unde numele de Mahle? Simplu. In acel moment BBS nu isi permitea sa creeze 1000 de unitati singuri si astfel primele bucati au fost produse in colaborare cu Mahle.

BBS-Mahle au venit ca o adevarata revolutie. Atunci, marea majoritate a jantelor auto erau de 13 si 15 inchi si satisfaceau peste 90% din nevoile soferilor. De aceea BBS-Mahle au fost o gura de aer proaspat pentru industrie. Lumea statea cu orele la coada sa cumpere un set si altii chiar facea credit si trebuiau sa lucreze pentru ele. In 1972 au atins punctul culminant, moment cand BMW a inclus BBS-Mahle pe lista lor de dotari extra. Din acest punct BBS a devenit un gigant recunoscut la nivel mondial, lucru aproape imposibil de atins de celelalte companii, Borbet, OZ, etc.

In acelasi an, pilotul Martin Braungardt, care concura cu Ford Capri, le-a propus celor de la BBS sa construiasca jante pentru curse de Grupa 2 si 5. Exista insa o conditie obligatorie. Jantele trebuiau sa fie ieftine si in acelasi timp usoare si rezistente. Producatorul s-a gandit sa faca jantele din magneziu sau titaniu, insa pretul pentru astfel de material era foarte mare. Parea un contract imposibil. Insa BBS a jucat iar o carte importanta, au cerut un patent pentru tehnologia Air Inside care i-a propulsat inca o data mult mai sus decat competitia.

Air Inside a fost o solutie foarte simpla. Jantele includeau cavitati pentru aer. Practic in loc de janta plina ea venea cu decupaje mari care usurau janta si in acelasi timp ofereau racire pentru frane, lucru binevenit in motorsport. BBS a fost prima companie din lume care a creat o janta din 3 piese. Jantele in 3 piese erau ideale pentru motorsport permitand schimbarea pe parti si nu a intregii jante.

Legat de colaborarea cu Ford Capri, ea nu a iesit cum BBS isi dorea. Jantele au ajuns sa coste destul de mult. Totusi, colaborarea a continuat si a culminat in 1973 cand Martin s-a mutat la fabrica Bmw Motorsport si odata cu el tehnologia BBS a ajuns sa fie o parte din echipa. Celebrul BMW 3.0 CSL a fost ulterior echipat cu BBS-uri.

In 1972 BBS a oprit productia de accesorii si s-a concentrat doar pe productia de jante. Din acest punct BMW a inceput sa foloseasca jantele lor pe scara larga. Dupa doar 5 ani de parteneriat BMW a decis sa includa jantele BBS ca si dotare standard pentru unele modele noi. A fost un moment de cotitura care a ridicat la cer mica companie BBS.

In 1978 BBS a devenit o companie 100% independenta si nu mai lucra cu alte firma pentru productia de piese. Totusi, in cinstea colaborarii cu Mahle, toate jantele cu spite fabricate de BBS s-au numit si se numesc in continuare BBS-Mahle. Tot in acelasi an, BBS si BMW au dezvoltat un nou tip de janta si anume BBS TRX.

In 1982 BBS a lansat celebrele jante BBS RS. Ele au dat lumea auto peste cap, fiind compatibile cu aproape orice tip de masina si cumva au capacitatea surprinzatoare de a infrumuseta orice masina chiar daca era din 70, 80 sa 90.

In anii 90, BBS deja avea ca si clienti firme precum Volvo, Chrysler si gigantul Volkswagen dar si fiecare atelier de tuning din lume. Sa nu uitam echipele de motorsport. Fiecare disciplina din motorsport folosea jantele lor.

Anii 90 sunt considerati anii de glorie pentru BBS. In 1994 toti campionii mondiali din motorsport au folosit jante BBS. Vorbim aici de Formula 1, Indy car, DTm si campionatul mondial ADAC. In 1995, la aniversarea de 25 de ani, proprietarii au inceput sa aiba discutii despre noile tendinte din motorsport. Discutii care au condus compania la inca o noua schimbare majora, benefica, si anume, folosirea de materiale neferoase.

In acel moment parea ca BBS este de neatins. Ei ofereau tot ce isi putea dorea o companie auto. Solutii unice, produse de calitate si un design echilibrat. Din pacate, pe 1 martie 2002, s-a stins din viata omul cu ideile geniale, Heinrich Baumgartner, la doar 66 de ani. Din acel punct firma a inceput sa se prabuseasca. In 2007, Guinea a trecut printr-o criza politica, ei fiind principalul furnizor de aluminiu pentru BBS. Preturile pentru materia prima au inceput sa creasca si jantele au devenit din ce in ce mai scumpe. Situatia a pus presiune mare pe compania de 37 de ani. In 2007 au intrat in faliment si au fost cumparati pe bani de nimic de Punch International Corp.

In continuare ei fac ce au facut mai bine - produc o varietate de jante pentru masini de serie si motorsport. Acum BBS are peste 1200 de angajati insa anii de glorie au apus de mult.

Sursa foto: srrhardware.com, motorillustrated.com, danielcurnock.co.uk