Fum albastru din toba de esapament

Fum albastru din toba de esapament

Sa alegi o masina sigura inseamna mai mult decat sa alegi pur si simplu caroseria care te atrage cel mai mult si un consum cat mai mic cu putinta.

Indiferent ca optezi pentru o masina noua sau una la mana a doua, problemele pot aparea la tot pasul. Anumite defectiuni necesita interventie imediata, deoarece inseamna ca nu mai poti conduce masina in conditii sigure.

Alte defectiuni insa pot fi pur si simplu tehnice, nu iti mai merge CD player-ul sau s-a ars un bec. Fiind posesor de autoturism, trebuie mereu sa stii sa faci diferenta dintre cele doua si sa apelezi la mecanic cand este cazul.

In momentul in care incepe sa iasa fum albastru din toba de esapament, considera acesta ca un semnal ce nu poate fi ignorat si fa o programare la service.

Cel mai bine este sa prinzi problema chiar din momentul aparitiei, astfel ca interventiile sa nu fie extrem de costisitoare si problemele sa nu se agraveze. Astfel, am pregatit o lista cu cele mai comune motive, cauze care pot duce la aparitia fumului albastru din toba de esapament si cum ai putea sa remediezi problema.

Ce inseamna aparitia fumului albastru la masina?

Cand masina ta incepe sa scoata fum albastru din toba de esapament, incearca de fapt sa iti spuna ca pot exista probleme la arderea uleiului in motor.

In general, cea mai des intalnita cauza ce duce la scurgerile de ulei este faptul ca segmentii de piston sau scaunele supapei sunt mult prea uzate.

Astfel, uleiul care se scurge patrunde in camera de ardere, unde impreuna cu combustibilul, prin ardere, dau nastere la un fum de culoarea albastra.

De asemenea, nu doar ca fumul este un semn al unei defectiuni, ci inhalarea acestuia poate duce la probleme grave de sanatate. Astfel, trebuie sa consulti un mecanic cat de curand.

Care sunt cele mai uzuale cauze ce duc la formarea de fum albastru?

Adevarul este ca exista o varietate larga de defectiuni ce pot duce la formarea fumului albastru. Astfel, vom imparti aceste cauze in doua categorii principale: cele care apar in momentul pornirii masinii si fumul albastru ce apare doar in momentul in care accelerezi.

Cauzele aparitiei de fum albastru in momentul pornirii masinii

La masinile pe benzina – uzura la etansarea supapelor – daca observi aparitia de fum albastru doar dupa ce ai stationat cu masina o perioada mai indelungata si doresti sa pornesti de pe loc, cea mai probabila cauza este uzarea de la etansarea supapelor.

Fiecare motor este construit astfel incat are anumite supape, ce au rolul de a se deschide si inchide orificiile care permit aerului sa intre si sa iasa din cilindrii. Supapa are ca un element principal talerul, care are ca rol inchiderea orificiului de admisie sau al celuia de evacuare.

Uleiul insa acopera partea superioara a supapelor in momentul in care se aplica presiune. Iar aici isi face aparitia rolul etansarilor de supape, care nu permit uleiului sa se scurga in motor. Insa in cazul in care aceasta etansare este uzata, uleiul va putea patrunde cu usurinta in motor unde la contact cu aerul si combustibilul, prin ardere vor duce la aparitia de fum albastru.

La masinile pe motorina – uzarea bujiilor incandescente – una dintre diferentele principale intre motoarele diesel si cele pe benzina este ca la acestea din urma aprinderea se face prin compresia aerului si a combustibilului.

Cu cat e mai ridicata presiunea, cu atat e mai mare si temperatura si aprinderea se face mai usor. Bujia incandescenta are rolul de a incalzi camera de ardere astfel ca masina ta sa porneasca optim atunci cand este frig afara.

Chiar daca aceste bujii au o durabilitate foarte mare, conteaza si modul in care sunt exploatate. Momentul in care trebuie sa inlocuiesti bujiile isi va face aparitia prin mai multe semnale, unul dintre ele fiind aparitia de fum albastru, ce apare ca si rezultat al motorinei ce a ramas nearsa in motor. Chiar daca masina ta va porni si dupa ce toate bujiile sunt arse, este clar ca ar fi bine sa intervii si sa le schimbi de la primele semnale.

Fum albastru cand accelerezi masina

1. Supapa PCV infundata – in primul rand, ce inseamna de fapt PCV? Vine de la Positive Cranckcase Ventilation si avand in vedere ca motorul oricarei masini este un sistem termic, este natural sa aiba loc schimburi de temperatura, caldura, condens, raciri si asa mai departe.

Sistemul PCV este un sistem intern de ventilare. Cea mai importanta componenta a acestui sistem PCV este supapa PCV. Supapa are rolul de control asupra gazelor care intra in circuit pentru ca mai apoi sa fie arse.

Astfel, momentul in care supapa PCV ramane infundata, este un semn clar ca trebuie sa apelezi la un specialist, deoarece uleiul scurs va continua sa se combine cu aerul si celelalte gaze din interiorul motorului, ducand initial la aparitia de fum albastru.

2. Un motor uzat – un motor ce a fost folosit pentru o perioada extrem de lunga poate duce la multe semnale si defectiuni. Fiecare motor este format din pistoane care se deplaseaza pe axul cilindrului in sus si jos.

Fiecare astfel de piston are cercuri metalice (segmenti) in jurul sau. Segmentii pistonului au rolul de a forma o izolatie cat mai etansa in jurul cilindrului.

Astfel in momentul in care aceste cercuri sau poate chiar cilindrul in sine devin mult prea uzate, uleiul de sub pistoane va putea iesi la suprafata. Acest ulei combinat cu aer si combustibil vor duce la formarea de fum albastru.

3. Probleme la turbo – in cazul masinilor cu turbina, fie pe benzina sau motorina, defectiunile pot aparea la sistemul turbo. Problemele de la turbosuflanta pot aparea impreuna cu mai multe semnale, una dintre ele fiind fumul de culoare albastra din toba de esapament, sau consumul crescut si lipsa de putere a masinii.

4. Pierderi la nivelul lichidului de transmisie – un modulator este utilizat pentru a face schimbul de transmisie la modelele mai vechi de autoturisme cu transmisie automata.

In cazul in care apar defectiuni la nivelul modulatorului, motorul are posibilitatea de a extrage din lichidul de transmisie. Iar astfel lichidul de transmisie va urma sa fie ars exact ca si uleiul, ducand la aparitia de fum de culoare albastra.

Ce poti face pentru a ameliora situatia fumului albastru?

Unele dintre cele mai des intalnite cauze ale aparitiei de fum albastru din toba de esapament o pot reprezenta cauzele pe care le-am mentionat anterior.

In anumite situatii poti interveni de unul singur pentru a remedia problema, insa in alte cazuri va trebui sa apelezi la ajutor profesionist.

1. Arunca o privire asupra motorului

Un motor ce nu a fost niciodata curatat poate usor duce la o acumulare de impuritati. Astfel, uleiul poate patrunde cu usurinta in camera de ardere, ducand la aparitia de fum albastru. In cazul acestei probleme poti interveni de unul singur pentru a incerca o remediere.

Chiar daca exista numeroase tipuri de probleme ce pot duce la aparitia de fum albastru, ai fii surprins sa vezi in cate cazuri acest lucru se datoreaza unui detaliu atat de minor ca si mizeriile din cadrul motorului.

Poti incerca curatarea gaurilor de drenare si verificarea acestora. Insa nu astepta un efect instant, chiar dupa procesul de curatare masina va avea nevoie de cateva zile pentru a emana resturile de ulei.

2. Verifica supapele de etansare

Verificarea si schimbarea supapelor de etansare nu este o treaba atat de complexa si complicata cum pare la prima vedere, mai ales daca ai putina experienta cu motoarele.

Cel mai important lucru la care trebuie sa fii atent este sa nu scapi supapele in motor. Trebuie sa scoti talerul si apoi semeringurile si pe urma supapele si scaunele trebuie curatate. Dupa ce le montezi la loc, trebuie sa faci o proba pentru a observa eventualele scurgeri.

3. Schimbarea bujiilor incandescente

Cel mai bine vei simti problemele cauzate de bujiile arse in timpul iernii, cand temperaturile sunt mai scazute.

Tine minte ca bujiile incandescente se schimba cu motorul cald. Pentru cineva cu experienta la motoare, treaba nu este prea dificila, insa poti apela cu incredere si la un mecanic.

4. Repararea supapei PCV

Vestea buna e ca schimbarea supapei PCV nu este o treaba dificila si nici costisitoare.

5. Schimbarea turbosuflantei

Chiar daca aceasta este, teoretic, proiectata pentru a functiona pe toata viata motorului, diferite defectiuni pot aparea. Una dintre cauzele problemei poate fi nivelul scazut de ulei sau un ulei cu impuritati.

Inainte insa de a sari la schimbarea ei, trebuie sa te uiti atent exact la ce defectiuni s-a ajuns. In cazul in care problema nu este foarte grava, poti continua cu procesul de schimbare, insa altfel va trebui sa apelezi la ajutorul unui mecanic.

6. Repararea modulatorului de la transmisie

Pentru a putea repara sau schimba modulatorul de transmisie, cea mai mare provocare va fi localizarea acestuia.

De cele mai multe ori acest tip de probleme, legate de aparitia fumului albastrui la toba de esapament apar dimineata sau in momentul in care pornesti pentru prima data masina.

In cazul in care nu faci verificarile necesare la masina si nu conduci la parametrii optimi, acest gen de probleme vor aparea cu siguranta.

In cazul in care problemele provin de la nivelul motorului, poti incerca sau sa repari motorul sau sa il inlocuiesti complet, ambele variante fiind aproximativ la fel de costisitoare.

Insa ultimul si cel mai important sfat e sa conduci preventiv, sa faci mereu verificarile necesare la masina si la primele semnale de alarma sa apelezi la un profesionist pentru a gasi problema inainte sa se agraveze.

Sursa foto: liveabout.com, iloveengineering.com, counterman.com

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...