Cum poti ajunge de la bonus la malus, fara sa provoci nicio dauna in trafic?

Cum poti ajunge de la bonus la malus, fara sa provoci nicio dauna in trafic?

De ce masurile luate pe piata RCA nu sunt in totalitate corecte?

City Insurance castigase, inainte de faliment, un procent de 40% din totalul pietii RCA, de aceea numarul actual al pagubitilor este destul de mare. Situatia celor care au ramas cu pagube dupa iesirea de piata a companiei City Insurance a fost rezolvata provizoriu de catre Guvern printr-o Ordonanata de Urgenta care a grabit lucrurile, insa nu a rezolvat toate situatiile existente.

Desi Ordonanta de Urgenta a fost data astfel incat pagubitii sa isi poata recupera cat mai repede banii, acesteia trebuia sa ii urmeze o lege cu mai multe amendamente deja discutate si acceptate, astfel incat sa nu existe loc de neclaritati. Unul dintre amendamente, de exemplu, aducea solutii pentru cei care erau deja in proces cu City Insurance, inainte ca aceasta sa intre in faliment.

Totusi, proiectul de lege pare ca nu mai face parte din prioritatile Parlamentului.

Pe langa neclaritatile existente, a aparut si o varianta de reducere a valorii politelor RCA prin Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR), insa aceasta este nefavorabila pentru soferi deoarece ei au primit automat indicatorul de risc ridicat fara a avea un istoric cu accidente.

Situatia pare a fi un mod incorect prin care asiguratii sunt defavorizati in fata asiguratorilor ale caror incasari cresc. Transportatorii nu sunt de acord cu masurile luate si solicita in acest context ajutorul Guvernului.

Cum isi recupereaza pagubitii banii?

Trei milioane de polite RCA au fost trimise catre Fondul de Garantare al Asiguratilor (FGA) pentru ca cei pagubiti sa iti poata recupera banii.

FGA este, de fapt, un fond care colecteaza bani tot de la asigurati. Dupa ce OUG a reglementat recuperarea banilor cu celeritate in baza dosarelor depuse la FGA, a devenit prioritara solutionarea pagubelor de dupa faliment.

Astfel, cei pagubiti, cu procese in instanta de dinainte de faliment au ramas in plan secund. Pentru a indrepta lucrurile, reprezentantii transportatorilor au depus un amendament care prevede aceleasi drepturi de recuperare rapida a prejudiciilor atat pentru pagubitii dinainte de faliment, cat si pentru cei de dupa faliment.

Totul parea in regula, deoarece Legea urma sa intre la vot in Parlament. Intre timp, insa, legea a fost scoasa de pe ordinea de zi de vinerea trecuta fara alte comentarii si pare ca nu mai este in atentia autoritatilor.

Zeci de mii de pagubiti sunt in asteptare

Actiunile din justitie care privesc obligatia la plata a asiguratorului City Insurance erau numeroase si inainte ca aceasta companie a intre in faliment.

Problema este ca pagubitii care au dat City Insurance in judecata, atat cei care au castigat procesele, cat si cei care sunt inca in proces, au fost amanati de la plata pagubelor.

COTAR a declarat ca este nedrept sa fie refuzata plata celor care au castigat in instanta, deoarece nu exista un cadru legal. La fel de nedrept pentru consumatori este si refuzarea sau amanarea crearii acestui cadru legal necesar.

Desi autoritatile au prelungit in graba pentru inca doua luni valabilitatea garantiilor pentru asiguratori, acestia nu au prelungit si valabilitatea politelor de asigurare, iar transportatorii se simt neindreptatiti. Ei cer Guvernului sa introduca o noua OUG care sa regleze situatia si care sa rezolve si dificultatile asiguratilor, nu doar pe cele ale asiguratorilor.

Reducerea valorii politei RCA vine cu neplaceri pentru asigurati

Desi initial, pierderile provocate de falimentul City Insurance au fost estimate la 400 de milioane de euro, acum ele au fost recalculate la 1.8 miliarde de euro.

Falimentul City insurance a adus o instabilitate a pietii RCA si majorari de preturi, astfel incat soferii au fost nevoiti sa plateasca pentru o polita chiar si o suma dubla sau tripla. Majorarea preturilor nu a fost in totalitate justificata de falimentul companie, asa ca autoritatile au promis masuri prin care sa ajute soferii sa plateasca un pret corect, fie prin plafonarea valorilor RCA, fie prin reducerea valorii politei RCA.

Cei care au optat pentru reducerea valorii politei RCA se confrunta acum cu o situatie mai putin obisnuita. Ei au fost incadrati automat la risc ridicat, desi nu au istoric cu accidente. Ca urmare a acestei masuri, asiguratorii incaseaza cu 36% mai mult decat tariful de referinta, iar asiguratii figureaza ca avand risc ridicat, ceea ce, la anul, ar putea fi motiv pentru o noua majorare a preturilor deoarece analizele vor arata ca avem un numar foarte mare cu soferi cu risc ridicat de a produce daune.

Cum poti ajunge de la bonus la malus, fara sa provoci nicio dauna in trafic?

Sistemul Bonus-Malus este cel dupa care se calculeaza prima de asigurare si care are in vedere istoricul de daune al soferilor.

Soferii care sunt responsabili in trafic si nu au produs daune au o prima de asigurare mai avantajoasa. In functie de istoricul de daune, soferii pot primi penalizari sau puncte si astfel pretul platit pentru polita RCA poate creste sau poate scadea.

Cea mai mare penalizare (malus) este de 180%, iar cea mai mare reducere (bonus) este de 50%.

O alta situatie neclara creata de statul roman este cea a politelor de la CEC

Dupa falimentul City Insurance, printre masurile adoptate de Guvern care aveau ca scop stabilizarea pietii RCA a fost si aparitia pe piata a politelor de la CEC Bank (banca statului roman). Insa, in realitate, aceste polite nu exista si nu pot fi cumparate desi au trecut 3 luni de la aceasta masura. In continuare, pe piata RCA exista numai asiguratori privati, CEC avand blocata din interior aceasta intrare pe piata.

sursa foto: pint.ro

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!

Citeste si...
Au fost patronii Euroins finantati de serviciile secrete?
Au fost patronii Euroins finantati de serviciile secrete?

In cadrul acestui articol vom prezenta o ancheta realizata de catre cei de la Libertatea. Acestia au incercat sa “ia urma banilor”...

Codul Rutier a fost macelarit, la doar cateva luni dupa ce pedepsele au fost inasprite
Codul Rutier a fost macelarit, la doar cateva luni dupa ce pedepsele au fost inasprite

Asa cum bine stim, Romania este pe primul loc in Uniunea Europeana la numarul accidentelor foarte grave si al mortalitatii pe sose...

Ce ar fi fost Romania cu 3200 de kilometri de autostrada, conform planului lui Nicolae Ceausescu?
Ce ar fi fost Romania cu 3200 de kilometri de autostrada, conform planului lui Nicolae Ceausescu?

Toate lucrurile in viata vin cu bune si cu rele … iar perioada comunista nu face exceptie de la regula. Nu ne vom permite sub nici...

Ofiter de Politie a fost prins drogat la volan. Urmeaza procesul de judecata.
Ofiter de Politie a fost prins drogat la volan. Urmeaza procesul de judecata.

In fiecare zi vedem mesaje din partea politiei care ne atentioneaza cu privire la condusul sub influenta bauturilor alcoolice sau...