Cum recunosti un senzor MAP defect?

Cum recunosti un senzor MAP defect?

Senzorul MAP sau senzorul de presiune absoluta a colectorului de admisie este unul dintre senzorii folositi in sistemul electronic al motorului cu combustie interna. Vehiculele ce folosesc acest senzor au un sistem de injectie cu combustibil.

Senzorul furnizeaza informatii instantanee despre presiunea colectorului, la unitatea de comanda a motorului ECU. Datele sunt utilizate pentru a calcula densitatea aerului si pentru a determina debitul de masa al aerului motorului, care la randul sau determina contorizarea combustibilului pentru a avea o combustie optima.

Cele mai frecvente semne de defectiune la nivelul unui senzor de presiune a aerului din  admisie (senzor MAP) includ un consum crescut de carburant, lipsa puterii dar si rezultate nepotrivite la testele de emisie ale masinii.

Datele senzorului pot fi convertite in date ale masei de aer utilizand o a doua variabila de la un senzor IAT. Senzorul MAP este folosit si in aplicatiile OBD 2 pentru a testa functionalitatea supapei EGR.

Senzorul este folosit de catre PCM pentru inducerea sarcinii motorului. Modulul de comanda foloseste acest input pentru a determina cantitatea corecta de carburant necesar a fi injectat la nivelul cilindrilor. 

Senzorul de presiune aer admisie determina presiunea absoluta de la nivelul galeriei de admisie de la nivelul motorului.

Presiunea atmosferica la nivelul marii este de circa 14.7 psi. Atunci cand motorul nu functioneaza, presiunea absoluta din interior este egala cu presiunea atmosferica, astfel incat senzorul va oferi o valoare de 14.7. In conditii de vid absolut, senzorul MAP va oferi valoarea de 0 psi.

Citeste si despre: cum sa recunosti un senzor MAF defect

Atunci cand motorul functioneaza, deplasarea pistoanelor creaza un vid la nivelul galeriei de admisie ( atunci cand personalul de specialitate foloseste termenul de vacuum, de fapt ei se refera la faptul ca presiunea este mai mica decat cea atmosferica). Atunci cand motorul ruleaza, vacuumul din galeria de admisie se afla cuprins intre 18-20 “ Hg (inci coloana de mercur).

La un nivel de 20”, senzorul MAP va prezenta o valoare de aproximativ 5 psi. Acest lucru se intampla pentru ca senzorul MAP va determina presiunea absoluta, bazata pe conditii de vid absolut, mai degraba decat fata de presiunea atmosferica.

Un senzor care nu mai functioneaza conform standardelor va determina probleme grave in ceea ce priveste consumul de combustibil, emisiile de gaze de esapament si economia de combustibil.

Un senzor MAP se poate infunda, deteriora sau contamina, uneori caldura excesiva a motorului poate deteriora senzorul sau liniile de vid. Daca senzorul nu functioneaza cum trebuie, ECU nu va reusi sa calculeze cu exactitate amestecul aer-combustibil, ceea ce inseamna ca acest amestec va fi mult prea bogat sau nu va fi suficient. In continuare va vom prezenta cateva simptome ale unui senzor MAP defect.

Simptome ale unui senzor MAP defect

1. Consum crescut de combustibil

Un senzor de presiune aer admisie care indica o presiune crescuta la nivelul galeriei de admisie indica o sarcina ridicata a motorului fata de PCM (modulul de comanda al sistemului de propulsie).

Aceasta situatie duce la injectarea unei cantitati mai mari de combustibil la nivelul motorului.

De asemenea, contribuie la o crestere a consumului de carburant dar si o crestere a cantitatii de emisii de gaze in mediul inconjurator. Hidrocarburile dar si monoxidul de carbon sunt cateva dintre elementele care intra in structura smogului. 

Citeste si despre: eroarea senzorului pedalei de acceleratie

2. Lipsa de putere sau motorul nu trage

Un senzor care indica o presiune scazuta la nivelul galeriei de admisie semnifica de fapt ca sarcina motorului catre PCM este scazuta. PCM reactioneaza la scaderea cantitatii de carburant injectat la nivelul motorului.

Desi este posibil sa observi faptul ca faci economie de combustibil, vei observa de asemenea ca motorul nu mai trage asa de bine ca inainte.

Prin reducerea aportului de carburant catre motor, temperatura din camera de combustie creste. Aceasta determina cresterea nivelului de oxizi de nitrogen care sunt produsi la nivelul motorului. Oxidul de nitrogen este parte componenta a smogului.

3. Testarea emisiilor de gaz pune probleme

Un senzor defect MAP va face ca vehiculul sa nu treaca testul emisiilor de gaze. Emisiile ar putea prezenta niveluri crescute de hidrocarburi, oxizi de nitrogen, cantitate de dioxid de carbon scazuta sau un nivel crescut de monoxid de Carbon.

Personalul de specialitate din cadrul unui service va putea sa stabileasca problema in cauza si sa remedieze defectiunea aparuta.

4. Ralanti oscilant

Injectia insufiecienta de combustibil va "infometa" motorul, acest lucru cauzeaza un ralanti oscilant sau chiar defectiune la nivelul cilindrilor.

5. Motorul porneste greu

Un amestec de aer-combustibil slab sau foarte bogat va face ca motorul sa porneasca greu. Daca motorul porneste doar atunci cand calcati pedala de acceleratie atunci sunt sanse mari ca senzorul sa fie defect.

6. Motorul de opreste in mers

Cand senzorul MAP este defect motorul se poate opri in mers cand va asteptati mai putin sau in orice caz performanta motorului va avea de suferit, de exemplu in situatia unei depasiri motorul nu se va accelera cum trebuie, asa ca sfatul nostru este sa diagnosticati si sa reparati cat mai curand problema.

 

Concluzie

Un senzor MAP functional este esential pentru functionarea normala a motorului. Daca banuiti ca aveti o problema cu acest senzor verificati urmatoarele: 

1. Parte electrica

Verificati conectorul senzorului galeriei de admisie cat si cablajul sistemului. Conectorul poate fi deteriorat din cauza coroziunii sau anumite fire pot fi scurtcircuitate, daca senzorul este corodat problema se poate rezolva cu o curatare a senzorului MAP.

2. Furtunurile sistemului

Majoritatea senzorilor sunt conectati la galeria de admisie printr-un furtun. Verificati daca furtunul senzorului este conectat si este in stare buna de functionare. Verificati si daca furtunul este infundat sau rupt, asta ar putea duce la o citire anormala a senzorului.

3. Senzorul

Daca senzorul este conectat corect, atat electric cat si la galeria de admisie, utilizati un aparat de masurare a tensiunii pentru a citi tensiunea de iesire a senzorului. Dupa ce ati citit tensiune de iesire comparati rezultatul cu specificatiile producatorului, daca rezultatul este diferit de specificatiile producatorului atunci veti fi nevoit sa schimbati senzorul.

Citeste si despre: metode de a reduce emisiile masinii

Sursa foto: subaruoutback.org, legacygt.com, prodigyperformance.com, grimmermotors.co.nz

Articole similare
Despre motorul D4F de la Renault

Despre motorul D4F de la Renault

Motorul D4F a inlocuit vechiul D7F la sfarsitul anului 2000. Acest motor a fost proiectat, la fel ca toate seriile D, pentru masinile mici si compacte.

Cod eroare OBD2 P0512

Cod eroare OBD2 P0512

Acest cod se refera la o eroare a circuitului starterului motorului cu o singura atingere.

De ce sa scrii un review despre masina ta?

De ce sa scrii un review despre masina ta?

Niciun jurnalist auto nu ne poate spune mai multe despre o anumita masina, decat posesorul acesteia, cel care o intretine si o conduce zi de zi.

Cum functioneaza Heads-Up Display?

Cum functioneaza Heads-Up Display?

Heads-Up Display este o tehnologie si o dotare relativ nou aparuta si vine pe piata ca o dorinta a producatorilor de a creste siguranta rutiera