Cum recunosti un senzor MAP defect?

Cum recunosti un senzor MAP defect?

Senzorul MAP sau senzorul de presiune absoluta a colectorului de admisie este unul dintre senzorii folositi in sistemul electronic al motorului cu combustie interna. Vehiculele ce folosesc acest senzor au un sistem de injectie cu combustibil.

Senzorul furnizeaza informatii instantanee despre presiunea colectorului, la unitatea de comanda a motorului ECU. Datele sunt utilizate pentru a calcula densitatea aerului si pentru a determina debitul de masa al aerului motorului, care la randul sau determina contorizarea combustibilului pentru a avea o combustie optima.

Cele mai frecvente semne de defectiune la nivelul unui senzor de presiune a aerului din  admisie (senzor MAP) includ un consum crescut de carburant, lipsa puterii dar si rezultate nepotrivite la testele de emisie ale masinii.

Datele senzorului pot fi convertite in date ale masei de aer utilizand o a doua variabila de la un senzor IAT. Senzorul MAP este folosit si in aplicatiile OBD 2 pentru a testa functionalitatea supapei EGR.

Senzorul este folosit de catre PCM pentru inducerea sarcinii motorului. Modulul de comanda foloseste acest input pentru a determina cantitatea corecta de carburant necesar a fi injectat la nivelul cilindrilor. 

Senzorul de presiune aer admisie determina presiunea absoluta de la nivelul galeriei de admisie de la nivelul motorului.

Presiunea atmosferica la nivelul marii este de circa 14.7 psi. Atunci cand motorul nu functioneaza, presiunea absoluta din interior este egala cu presiunea atmosferica, astfel incat senzorul va oferi o valoare de 14.7. In conditii de vid absolut, senzorul MAP va oferi valoarea de 0 psi.

Citeste si despre: cum sa recunosti un senzor MAF defect

Atunci cand motorul functioneaza, deplasarea pistoanelor creaza un vid la nivelul galeriei de admisie ( atunci cand personalul de specialitate foloseste termenul de vacuum, de fapt ei se refera la faptul ca presiunea este mai mica decat cea atmosferica). Atunci cand motorul ruleaza, vacuumul din galeria de admisie se afla cuprins intre 18-20 “ Hg (inci coloana de mercur).

La un nivel de 20”, senzorul MAP va prezenta o valoare de aproximativ 5 psi. Acest lucru se intampla pentru ca senzorul MAP va determina presiunea absoluta, bazata pe conditii de vid absolut, mai degraba decat fata de presiunea atmosferica.

Un senzor care nu mai functioneaza conform standardelor va determina probleme grave in ceea ce priveste consumul de combustibil, emisiile de gaze de esapament si economia de combustibil.

Un senzor MAP se poate infunda, deteriora sau contamina, uneori caldura excesiva a motorului poate deteriora senzorul sau liniile de vid. Daca senzorul nu functioneaza cum trebuie, ECU nu va reusi sa calculeze cu exactitate amestecul aer-combustibil, ceea ce inseamna ca acest amestec va fi mult prea bogat sau nu va fi suficient. In continuare va vom prezenta cateva simptome ale unui senzor MAP defect.

Simptome ale unui senzor MAP defect

1. Consum crescut de combustibil

Un senzor de presiune aer admisie care indica o presiune crescuta la nivelul galeriei de admisie indica o sarcina ridicata a motorului fata de PCM (modulul de comanda al sistemului de propulsie).

Aceasta situatie duce la injectarea unei cantitati mai mari de combustibil la nivelul motorului.

De asemenea, contribuie la o crestere a consumului de carburant dar si o crestere a cantitatii de emisii de gaze in mediul inconjurator. Hidrocarburile dar si monoxidul de carbon sunt cateva dintre elementele care intra in structura smogului. 

Citeste si despre: eroarea senzorului pedalei de acceleratie

2. Lipsa de putere sau motorul nu trage

Un senzor care indica o presiune scazuta la nivelul galeriei de admisie semnifica de fapt ca sarcina motorului catre PCM este scazuta. PCM reactioneaza la scaderea cantitatii de carburant injectat la nivelul motorului.

Desi este posibil sa observi faptul ca faci economie de combustibil, vei observa de asemenea ca motorul nu mai trage asa de bine ca inainte.

Prin reducerea aportului de carburant catre motor, temperatura din camera de combustie creste. Aceasta determina cresterea nivelului de oxizi de nitrogen care sunt produsi la nivelul motorului. Oxidul de nitrogen este parte componenta a smogului.

3. Testarea emisiilor de gaz pune probleme

Un senzor defect MAP va face ca vehiculul sa nu treaca testul emisiilor de gaze. Emisiile ar putea prezenta niveluri crescute de hidrocarburi, oxizi de nitrogen, cantitate de dioxid de carbon scazuta sau un nivel crescut de monoxid de Carbon.

Personalul de specialitate din cadrul unui service va putea sa stabileasca problema in cauza si sa remedieze defectiunea aparuta.

4. Ralanti oscilant

Injectia insufiecienta de combustibil va "infometa" motorul, acest lucru cauzeaza un ralanti oscilant sau chiar defectiune la nivelul cilindrilor.

5. Motorul porneste greu

Un amestec de aer-combustibil slab sau foarte bogat va face ca motorul sa porneasca greu. Daca motorul porneste doar atunci cand calcati pedala de acceleratie atunci sunt sanse mari ca senzorul sa fie defect.

6. Motorul de opreste in mers

Cand senzorul MAP este defect motorul se poate opri in mers cand va asteptati mai putin sau in orice caz performanta motorului va avea de suferit, de exemplu in situatia unei depasiri motorul nu se va accelera cum trebuie, asa ca sfatul nostru este sa diagnosticati si sa reparati cat mai curand problema.

 

Concluzie

Un senzor MAP functional este esential pentru functionarea normala a motorului. Daca banuiti ca aveti o problema cu acest senzor verificati urmatoarele: 

1. Parte electrica

Verificati conectorul senzorului galeriei de admisie cat si cablajul sistemului. Conectorul poate fi deteriorat din cauza coroziunii sau anumite fire pot fi scurtcircuitate, daca senzorul este corodat problema se poate rezolva cu o curatare a senzorului MAP.

2. Furtunurile sistemului

Majoritatea senzorilor sunt conectati la galeria de admisie printr-un furtun. Verificati daca furtunul senzorului este conectat si este in stare buna de functionare. Verificati si daca furtunul este infundat sau rupt, asta ar putea duce la o citire anormala a senzorului.

3. Senzorul

Daca senzorul este conectat corect, atat electric cat si la galeria de admisie, utilizati un aparat de masurare a tensiunii pentru a citi tensiunea de iesire a senzorului. Dupa ce ati citit tensiune de iesire comparati rezultatul cu specificatiile producatorului, daca rezultatul este diferit de specificatiile producatorului atunci veti fi nevoit sa schimbati senzorul.

Citeste si despre: pareri Fiat Tipo

Sursa foto: subaruoutback.org, legacygt.com, prodigyperformance.com, grimmermotors.co.nz

Articole similare
Senzor coloana de directie: ce este si defectiuni comune

Senzor coloana de directie: ce este si defectiuni comune

Senzorul coloana de directie are rolul de a evalua stabilitatea si tractiunea autoturismului.

P0008 Senzor pozitie motor

P0008 Senzor pozitie motor

Atunci cand senzorii trimit informatii diferite si care nu sunt in parametrii, check-engine-ul se va aprinde si in calculatorul masinii va fi memorat codul P0008.

Capac distribuitor defect si rotor defect

Capac distribuitor defect si rotor defect

Nu puteti permite sa aveti un vehicul cu un capac distribuitor defect sau cu un rotor defect, deoarece pot provoca o multime de probleme motorului.

3 piese care se strica cand un radiator este defect

3 piese care se strica cand un radiator este defect

Atunci cand o componenta nu functioneaza corect, alte parti din sistemul de racire risca, de asemenea, sa se defecteze.

Totul despre supapa PCV

Totul despre supapa PCV

In sistemul de ventilare interna, cea mai importanta piesa este supapa PCV, nu furtunurile sau alte piese adiacente.

Cum sa folosesti un tester auto

Cum sa folosesti un tester auto

Exista varianta in care poti repara singur masina. Daca ai mai facut mici reparatii si problema nu este una atat de grava poti incerca sa o repari singur

Reparatii injectoare. Cum sa repari un injector?

Reparatii injectoare. Cum sa repari un injector?

Cum sa repari acasa un injector de combustibil. Afla care sunt problemele comune care apar la injectoare si care sunt simptomele lor.

Cum afecteaza vremea furtunurile masinii?

Cum afecteaza vremea furtunurile masinii?

O masina mai veche are numai furtunuri din cauciuc prin care circula antigelul, insa masinile moderne au conducte de plastic sau aluminiu.

Cum sa schimbi un cilindru de frana

Cum sa schimbi un cilindru de frana

Pentru a evita aparitia fenomenului de frane moi, lasa suficient spatiu pentru placutele de frana.

Cum recunosti o curea de distributie care nu mai functioneaza corect

Cum recunosti o curea de distributie care nu mai functioneaza corect

In continuare iti prezentam cele mai frecvente semne care iti pot indica faptul ca ai putea avea probleme cu cureaua de distributie.

Releu ventilator auto defect

Releu ventilator auto defect

Daca motorul ventilatorului nu porneste, sigurantele sunt arse sau releele sunt topite, s-ar putea sa fie nevoie sa schimbi releul ventilatorului.

Radiatorul masinii este defect?

Radiatorul masinii este defect?

Cum sa recunosti un radiator defect? Ce se poate intampla daca merg cu un radiator care nu mai raceste motorul si ce se intampla daca am termostatul defect?

Senzor ploaie: Ce este senzorul de ploaie?

Senzor ploaie: Ce este senzorul de ploaie?

Senzorul de ploaie este o dotare care merita toti banii, el automatizeaza procesul de stergere al parbrizului lasand soferul sa se concentreze la condus.

P0009 Senzor pozitie motor, serie cilindru 2

P0009 Senzor pozitie motor, serie cilindru 2

Atunci cand senzorii trimit informatii diferite si care nu sunt in parametrii, check-engine-ul se va aprinde si in calculatorul masinii va fi memorat codul P0009.

Cum sa cureti masina ca un profesionist

Cum sa cureti masina ca un profesionist

O masina curata in interior cat si la exterior, nu doar ca le va face placere prietenilor sa va insoteasca, dar va face sa creasca valoarea masinii.

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Cum functioneaza senzorii de parcare si de ce sa ii alegi ca si dotare pentru masina ta.

Senzor nivel ulei: Ce este si ce face?

Senzor nivel ulei: Ce este si ce face?

Tipuri de senzori de nivel ulei. Afla ce este senzorul de ulei si ce rol are in functionarea masinii.

Cum repara un redresor cu impulsuri bateria masinii ?

Cum repara un redresor cu impulsuri bateria masinii ?

Aici intervine redresorul cu impulsuri. Tehnica folosite de aceste redresoare este mult mai eficienta cand vine vorba de reinvierea bateriilor moarte.

5 simptome ale unui catalizator defect

5 simptome ale unui catalizator defect

Catalizatorul este foarte important datorita faptului ca acesta se ocupa de gaze in asa fel incat ele sa nu mai fie atat de poluante.

Cum sa alegeti un dispozitiv antifurt pentru masina dumneavoastra?

Cum sa alegeti un dispozitiv antifurt pentru masina dumneavoastra?

Cum sa alegeti un dispozitiv antifurt pentru masina dumneavoastra? Ce tipuri exista si la ce bani le gasesti.

Cod eroare OBD2 P0069

Cod eroare OBD2 P0069

Acest cod se refera la eroarea presiunii colectorului - corelatia presiunii barometrice.

Simptome ale unui rapel de frana defect

Simptome ale unui rapel de frana defect

Desigur, s-ar putea sa existe situatii in care rapelul de franare se va defecta. Simptomele s-ar putea sa nu para destul de grave la inceput.

Simptome ale unui cilindru de frana defect

Simptome ale unui cilindru de frana defect

Cand cilindrul de frana va incepe sa se uzeze, cu siguranta vor aparea simptome. In continuare va vom prezenta 5 simptome ale unui cilindru de frana defect.

Cum arata un raport CarVertical si ce informatii poti afla?

Cum arata un raport CarVertical si ce informatii poti afla?

Am verificat pentru voi o Dacia Duster, postata la vanzare pe Autovit, pentru a va arata in detaliu ce puteti afla daca verificati seria de sasiu a masinii inainte de a decide sa o cumparati.

Cod eroare OBD2 P0068

Cod eroare OBD2 P0068

Acest cod se refera la eroarea corelatiei pozitiei clapetei de acceleratie a colectorului.

De ce nu treci testul de emisii la ITP

De ce nu treci testul de emisii la ITP

Ca in cazul oricarui alt test, exista standarde specifice pe care trebuie sa le treaca toate automobilele pentru a se deplasa pe strazi.

Despre motorul VQ35HR de la Nissan

Despre motorul VQ35HR de la Nissan

Acest motor de 3,5 litri este rezultatul modernizarii seriei VQ in 2006. Motorul VQ35HR a fost instalat practic in modelele Nissan si Infinity.

Reparatii casete de directie? Un ghid util

Reparatii casete de directie? Un ghid util

Asadar daca ai probleme cu caseta de directie, sau suspectezi ca ai avea probleme cel mai bine este sa ajungi la un service si sa rezolvi problema urgent.

Cum iti dai seama daca un filtru de aer este de calitate?

Cum iti dai seama daca un filtru de aer este de calitate?

Filtrele de aer eficiente pot retine particule timp de 60-70.000 de km. Totusi este recomandat sa schimbi mai des filtrul de aer, la 20.000-30.000 de km.

Ce este, de fapt, un electromotor auto?

Ce este, de fapt, un electromotor auto?

Ce este electromotorul masinii si cum functioneaza. Care sunt simptomele cand se defecteaza electromotorul?

Cod eroare OBD2 P0486

Cod eroare OBD2 P0486

Acest cod se refera la eroarea senzorului supapei EGR - zona "B".