Cum se face corect plecarea din rampa?

Cum se face corect plecarea din rampa?

In urmatorul articol vom vorbi despre „plecarea din rampa”, mai exact despre cum se face. Dar sa o luam cu usor cu inceputul. Uneori urcarea in rampa sau plecare din rampa poate fi dificila chiar si in conditii foarte bune, cand carosabilul este uscat si aderenta este crescuta.

Acest articol este destinat mai mult soferilor incepatori, fara experienta. Daca conduci de mult timp este posibil sa ti se para un articol banal dar totusi poti afla lucruri noi. Mai intai de toate trebuie sa stii macar teoretic ce este sau ce implica plecarea din rampa.

Pentru plecare unei masini din rampa avem 2 cazuri posibile

Primul caz este plecare din rampa cu ajutorul franei de mana. Aici trebuie sa ridici cat poti de incet si finut ambreiajul pana simti ca masina ar da sa plece ( in realitate masina nu va pleaca cu frana de mana). Atunci dai drumul la frana de mana si observi ca masina sta pe loc, si nu se duce in spate.

Citeste si despre: motor pe motorina vs motor pe benzina

Daca ai ajuns pana aici totul este perfect, de acum vine partea usoara, trebuie doar sa ridici treptat ambreiajul si sa accelerezi usor pana ce masina incepe sa plece. Daca masina are motor diesel, atunci nu este chiar asa necesar sa si accelerezi deoarece motoarele diesel dezvolta un cuplu destul de mare inca de la turatii joase si masina poate pleca doar din ambreiaj, desi este indicat sa accelerezi un pic la orice plecare de pe loc.

Daca panta are o inclinatie mai mare, atunci va fi necesar sa accelerezi cand simti ca masina incepe sa trepideze. La motoarele pe benzina trebuie sa o tii putin mai turata (undeva la 1500 rpm ) deoarece ele au cuplul ideal la o turatie mai ridicata. 

Al doilea caz este plecarea din rampa cu frana de serviciu (sau frana de picior): aici trebuie sa ridici la fel ambreiajul pana la momentul de echilibru (adica cand iei piciorul de pe frana masina sa nu mearga nici inainte nici inapoi).

Cand a ajuns la momentul de echilibru iei piciorul de pe frana si accelerezi usor in timp ce dai treptat dumul la ambreiaj pentru a pleca de pe loc. Cum am mai spus si mai sus, la diesel motorul va incepe sa trepideze si „iti cere singur” sa accelerezi. 

La plecarile din panta se aplica aceleasi metode doar ca trebuie sa accelerezi sau sa dai drumul putin mai tare la ambreiaj, deoarece gravitatia iti va ingreuna putin munca. Manevrele in sine nu sunt grele, doar ca necesita putina atentie si antrenament pana iti intra in reflex. Practic trebuie doar sa gasesti acel echilibru intre ambreiaj si frana, moment in care masina sa nu o ia inapoi, in rest este o simpla plecare de pe loc.

Cum se face plecare din rampa cu o cutie automata? Aici sunt iarasi doua cazuri. Primul caz in care masina are sistem „hill asist” sistem despre care vom vorbim putin mai incolo. Pai in acest este destul de simplu, luati piciorul de pe frana iar masina va pleca singura in fata, sau in functie de inclinatie nu va pleca dar totusi va sustine masina.

Daca plecati dintr-o panta atunci lucrurile stau putin diferit. Atunci trebuie sa aveti piciorul stang pe frana si cu cel drept sa accelerati usor pana simtiti ca masina are tendinta sa mearga inainte dupa care eliberati frana. Sau daca aveti experienta puteti pleca si cu un singur picior, eliberand frana rapid si ajutand motorul rapid cu acceleratia.

Sa vorbim acum despre sistemul „hill assist”, se mai poate numi si hill holder, ideea de functionare este aceeasi. Ce este acest sistem si la ce ne ajuta el? Sistemul hill assist sau „asistenta la pornirea in rampa” impiedica masina sa mearga in spate cand este pe o rampa, ajutand astfel la plecarea de pe loc in conditii de inclinare de peste 3%. Practic sistemul simuleaza o plecare cu frana de mana trasa, impiedicand masina sa mearga la vale dupa o stationare in rampa.

Acest sistem foloseste franele pana in momentul in care ambreiajul ajunge in punctul de cuplare. Acest sistem este controlat prin unitatea hidraulica ABS/ESP, mai exact cand soferul apasa frana ca sa opreasca masina, sistemul mentine automat forta de franare pe toate cele 4 roti dupa ce soferul ridica piciorul de pe frana.

De obicei, sistemul ramane „cuplat” pentru cateva secunde dupa ce ridici picioarele de pe pedale, iar la masinile cu frana de mana pe buton, se cupleaza automat frana de mana, pana in momentul in care masina se pune in miscare spre inainte prin apasarea pedalei de acceleratie.

Citeste si despre: este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta

In versiunile mai avansate „auto hold” este acelasi sistem doar ca pentru cutiile de viteze automate, pentru ca masina sa nu inceapa sa ruleze inainte la semafor si ca soferul sa nu fie nevoit sa stea cu piciorul pe frana in permanenta sau sa scoata masina pe liber.

Cum exersam plecarea din rampa? Cel mai bine ar fi sa cauti un loc cu circulatie redusa in care exista o rampa pentru a nu incurca alti participanti la trafic.

Dupa ce ati oprit in rampa, cuplati treapta 1 de viteza, ridicati usor piciorul stang de pe ambreiaj pana cand simtiti ca autovehiculul incepe sa tremure putin si eliberati frana de serviciu mutand piciorul drept pe acceleratie.

Daca masina sta pe loc in rampa, ridicati foarte usor piciorul de pe ambreiaj ( aproximativ 1-2 mm peste punctul unde „a cuplat”) pana cand simtiti ca incepeti sa inaintati. Dupa ce masina pleaca de pe loc, apasati iarasi ambreiajul astfel incat masina sa se opreasca si sa mearga usor la vale cu spatele, in acest moment fara sa actionati frana, doar din ambreiaj, incercati sa opriti si sa stabilizati masina. Repetati de mai multe ori aceasta operatiune pana incepe sa va intre in reflex.

Incercati sa faceti aceasta operatiune, care dupa un timp va va parea banala, fara sa supraturati motorul, lucrand fin cu ambreiajul pentru a nu opri motorul si cel mai important este sa executati acest exercitiu doar daca nu aveti alta masina in spate.

De preferabil sa repetati intr-o zona foarte putin circulata sau daca vine o masina sa nu va panicati, apasati frana de picior, semnalizati corespunzator si asteptati ca aceasta sa va depaseasca, dupa care va puteti continua exercitiul.

Citeste si despre: sfaturi pentru soferii incepatori

Sursa foto: haynes.transit-centre.com, wikihow.com, youtube.com

Articole similare
Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Exista mai multe pompe de combustibil: cu diafragma, cu piston, pompe electrice submersibile sau pompe antrenate pneumatic.

Cum se curata bornele bateriei?

Cum se curata bornele bateriei?

Coroziunea poate interupe conexiunea dintre baterie si restul masinii, asadar este important sa remediati aceasta problema.

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.

Cum se testeaza senzorii de viteza ai transmisiei?

Cum se testeaza senzorii de viteza ai transmisiei?

vMajoritatea masinilor moderne sunt dotate cu 2 senzori de viteza ai transmisiei, unul la arborele de intrare si altul la arborele de iesire.

Cum se incarca bateria unei masini?

Cum se incarca bateria unei masini?

In timp ce majoritatea oamenilor este de parere ca o baterie descarcata trebuie inlocuita, veti putea economisi bani doar reincarcand bateria.

Reparatii injectoare. Cum sa repari un injector?

Reparatii injectoare. Cum sa repari un injector?

Cum sa repari acasa un injector de combustibil. Afla care sunt problemele comune care apar la injectoare si care sunt simptomele lor.

Cum se incarca o baterie cu plumb acid?

Cum se incarca o baterie cu plumb acid?

Bateriile cu plumb acid sunt folosite la majoritatea vehiculelor. Cu toate acestea, aceste baterii se pot descarca complet si evident trebuie reincarcate.

Masina nu mai schimba treptele corect

Masina nu mai schimba treptele corect

Cele mai uzuale probleme care au legatura cu transmisia si cu cutia de viteze despre care trebuie sa stii. Vezi simptomele unei cutii de viteze cu probleme.

Cum sa cititi corect dimensiunea anvelopei pe partea laterala a acesteia

Cum sa cititi corect dimensiunea anvelopei pe partea laterala a acesteia

Cum sa cititi corect dimensiunea anvelopei pe partea laterala a acesteia?

Cum sa schimbi uleiul si filtrul de motor

Cum sa schimbi uleiul si filtrul de motor

Cand a fost ultima data cand ai schimbat uleiul? Iata mai jos modul in care poti schimba singur/a filtrul si uleiul masinii.

Cum sa elimini mirosul de benzina din masina sau portbagaj

Cum sa elimini mirosul de benzina din masina sau portbagaj

Atat de simplu este sa scapi de mirosul de benzina. Aceeasi pasi ii poti aplica si in cazul in care ai varsat ulei sau motorina.

Cum se converteste o baterie de 12V la 110 AC?

Cum se converteste o baterie de 12V la 110 AC?

Conversia bateriei de 12 volti a unui vehicul la 110 AC, va permite sa folositi aparate electrice de uz casnic cum ar fi televizoare, laptopuri etc.

Mituri privind transmisia automata vs transmisia manuala

Mituri privind transmisia automata vs transmisia manuala

Putem spune ca masinile cu o cutie automata au devenit mult mai performante ca cele manuale, schimba treptele mai repede, sunt mai rezistente.

Ce presupune garantia auto si cum se poate anula

Ce presupune garantia auto si cum se poate anula

Atunci cand alegi garantia noii tale masini, este important sa citesti cu atentie ce anume acopera aceasta si daca exista taxe suplimentare.

De ce nu indica corect nivelul combustibilului?

De ce nu indica corect nivelul combustibilului?

In acest articol vom vorbi despre motivul pentru care la unele masini acul care indica nivelul de combustibil din rezervor nu merge deloc sau merge gresit.

Cum sa folosesti un tester auto

Cum sa folosesti un tester auto

Exista varianta in care poti repara singur masina. Daca ai mai facut mici reparatii si problema nu este una atat de grava poti incerca sa o repari singur

Se poate supraincalzi bateria masinii?

Se poate supraincalzi bateria masinii?

Vremea calda poate provoca evaporarea fluidului bateriei si va va face greu sa va porniti masina.

Ce face intercoolerul si simptome defectiune?

Ce face intercoolerul si simptome defectiune?

Vom incerca sa explicam ce este intercooler-ul, cum functioneaza, la ce ajuta masina si care ar fi simptomele atunci cand el se strica.

Motorul face un "clic" dar nu porneste

Motorul face un "clic" dar nu porneste

Desi un sunet de clic poate poate avea mai multe cauze, cum ar fi suspensia, cea mai frecventa cauza este atunci dupa ce rotim cheia in contact pentru a porni masina.

De ce se supraincalzeste motorul?

De ce se supraincalzeste motorul?

In acest articol vom vorbi despre o problema destul de intalnita la masinile cu un numar mai mare de kilometri si anume despre supraincalzirea motorului.

Opreste imediat masina daca face asta!

Opreste imediat masina daca face asta!

De cate ori apare un martor luminos legat de sistemul de franare al masinii, aveti o problema si ar trebui sa opriti in siguranta pe marginea drumului.

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Cum se poate strica radiatorul AC? Sistemul de aer conditionat poate functiona fara radiator?

Ce se poate defecta la radiatorul masinii

Ce se poate defecta la radiatorul masinii

Daca radiatorul de racire nu ar exista atunci motorul nu si-ar putea face racirea, deci s-ar supraincalzi, lucru care ar duce la distrugerea lui.

Cele mai bune 12 motoare BMW din istorie

Cele mai bune 12 motoare BMW din istorie

BMW poarta mesajul simbolic chiar in numele sau: M din mijlocul acronimului care inseamna „Motoren” sau pe romaneste "motoare".

Modalitati prin care poti face economii la reparatia masinii

Modalitati prin care poti face economii la reparatia masinii

Cei mai multi dintre noi sunt de parere ca singura modalitate pe care o avem la dispozitie pentru a face economii este aceea de a ne repara singuri masina acasa.

5 motive din cauza carora masina nu porneste

5 motive din cauza carora masina nu porneste

In momentul in care pui cheia in masina cu scopul de a porni masina, ce se intampla este ca se ajunge la un cilindru de blocare al aprinderii.

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Afla ce este sistemul automat de franare, cum functioneaza si cat de util este. Cruise controlul adaptiv foloseste acest sistem. Citeste mai mult.

De ce se murdareste filtrul de ulei?

De ce se murdareste filtrul de ulei?

Cand trebuie schimbat filtrul de ulei si care este rolul lui?

De ce se opreste masina in mers?

De ce se opreste masina in mers?

O masina niciodata nu se opreste in mers din senin, ci va transmite diferite semnale de avertizare inainte.

Cap bara: Ce este capul de bara si ce face?

Cap bara: Ce este capul de bara si ce face?

Atunci cand capul de bara este defect suspensia fata se slabeste. Cu cat suspensia se slabeste mai mult, soferul o sa simta vibratii in volan.