Cum se face corect plecarea din rampa?

In urmatorul articol vom vorbi despre „plecarea din rampa”, mai exact despre cum se face. Dar sa o luam cu usor cu inceputul. Uneori urcarea in rampa sau plecare din rampa poate fi dificila chiar si in conditii foarte bune, cand carosabilul este uscat si aderenta este crescuta.

Acest articol este destinat mai mult soferilor incepatori, fara experienta. Daca conduci de mult timp este posibil sa ti se para un articol banal dar totusi poti afla lucruri noi. Mai intai de toate trebuie sa stii macar teoretic ce este sau ce implica plecarea din rampa.

 

 

Pentru plecare unei masini din rampa avem 2 cazuri posibile:

 

Primul caz este plecare din rampa cu ajutorul franei de mana. Aici trebuie sa ridici cat poti de incet si finut ambreiajul pana simti ca masina ar da sa plece ( in realitate masina nu va pleaca cu frana de mana). Atunci dai drumul la frana de mana si observi ca masina sta pe loc, si nu se duce in spate.

 

Citeste si despre: motor pe motorina vs motor pe benzina

 

 

Daca ai ajuns pana aici totul este perfect, de acum vine partea usoara, trebuie doar sa ridici treptat ambreiajul si sa accelerezi usor pana ce masina incepe sa plece. Daca masina are motor diesel, atunci nu este chiar asa necesar sa si accelerezi deoarece motoarele diesel dezvolta un cuplu destul de mare inca de la turatii joase si masina poate pleca doar din ambreiaj, desi este indicat sa accelerezi un pic la orice plecare de pe loc.

Daca panta are o inclinatie mai mare, atunci va fi necesar sa accelerezi cand simti ca masina incepe sa trepideze. La motoarele pe benzina trebuie sa o tii putin mai turata (undeva la 1500 rpm ) deoarece ele au cuplul ideal la o turatie mai ridicata. 

Al doilea caz este plecarea din rampa cu frana de serviciu (sau frana de picior): aici trebuie sa ridici la fel ambreiajul pana la momentul de echilibru (adica cand iei piciorul de pe frana masina sa nu mearga nici inainte nici inapoi).

Cand a ajuns la momentul de echilibru iei piciorul de pe frana si accelerezi usor in timp ce dai treptat dumul la ambreiaj pentru a pleca de pe loc. Cum am mai spus si mai sus, la diesel motorul va incepe sa trepideze si „iti cere singur” sa accelerezi. 

 

La plecarile din panta se aplica aceleasi metode doar ca trebuie sa accelerezi sau sa dai drumul putin mai tare la ambreiaj, deoarece gravitatia iti va ingreuna putin munca. Manevrele in sine nu sunt grele, doar ca necesita putina atentie si antrenament pana iti intra in reflex. Practic trebuie doar sa gasesti acel echilibru intre ambreiaj si frana, moment in care masina sa nu o ia inapoi, in rest este o simpla plecare de pe loc.

Cum se face plecare din rampa cu o cutie automata? Aici sunt iarasi doua cazuri. Primul caz in care masina are sistem „hill asist” sistem despre care vom vorbim putin mai incolo. Pai in acest este destul de simplu, luati piciorul de pe frana iar masina va pleca singura in fata, sau in functie de inclinatie nu va pleca dar totusi va sustine masina.

Daca plecati dintr-o panta atunci lucrurile stau putin diferit. Atunci trebuie sa aveti piciorul stang pe frana si cu cel drept sa accelerati usor pana simtiti ca masina are tendinta sa mearga inainte dupa care eliberati frana. Sau daca aveti experienta puteti pleca si cu un singur picior, eliberand frana rapid si ajutand motorul rapid cu acceleratia.

Sa vorbim acum despre sistemul „hill assist”, se mai poate numi si hill holder, ideea de functionare este aceeasi. Ce este acest sistem si la ce ne ajuta el? Sistemul hill assist sau „asistenta la pornirea in rampa” impiedica masina sa mearga in spate cand este pe o rampa, ajutand astfel la plecarea de pe loc in conditii de inclinare de peste 3%. Practic sistemul simuleaza o plecare cu frana de mana trasa, impiedicand masina sa mearga la vale dupa o stationare in rampa.

Acest sistem foloseste franele pana in momentul in care ambreiajul ajunge in punctul de cuplare. Acest sistem este controlat prin unitatea hidraulica ABS/ESP, mai exact cand soferul apasa frana ca sa opreasca masina, sistemul mentine automat forta de franare pe toate cele 4 roti dupa ce soferul ridica piciorul de pe frana.

De obicei, sistemul ramane „cuplat” pentru cateva secunde dupa ce ridici picioarele de pe pedale, iar la masinile cu frana de mana pe buton, se cupleaza automat frana de mana, pana in momentul in care masina se pune in miscare spre inainte prin apasarea pedalei de acceleratie.

 

Citeste si despre: este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta

 

In versiunile mai avansate „auto hold” este acelasi sistem doar ca pentru cutiile de viteze automate, pentru ca masina sa nu inceapa sa ruleze inainte la semafor si ca soferul sa nu fie nevoit sa stea cu piciorul pe frana in permanenta sau sa scoata masina pe liber.

Cum exersam plecarea din rampa? Cel mai bine ar fi sa cauti un loc cu circulatie redusa in care exista o rampa pentru a nu incurca alti participanti la trafic.

 

 

Dupa ce ati oprit in rampa, cuplati treapta 1 de viteza, ridicati usor piciorul stang de pe ambreiaj pana cand simtiti ca autovehiculul incepe sa tremure putin si eliberati frana de serviciu mutand piciorul drept pe acceleratie.

Daca masina sta pe loc in rampa, ridicati foarte usor piciorul de pe ambreiaj ( aproximativ 1-2 mm peste punctul unde „a cuplat”) pana cand simtiti ca incepeti sa inaintati. Dupa ce masina pleaca de pe loc, apasati iarasi ambreiajul astfel incat masina sa se opreasca si sa mearga usor la vale cu spatele, in acest moment fara sa actionati frana, doar din ambreiaj, incercati sa opriti si sa stabilizati masina. Repetati de mai multe ori aceasta operatiune pana incepe sa va intre in reflex.

Incercati sa faceti aceasta operatiune, care dupa un timp va va parea banala, fara sa supraturati motorul, lucrand fin cu ambreiajul pentru a nu opri motorul si cel mai important este sa executati acest exercitiu doar daca nu aveti alta masina in spate.

De preferabil sa repetati intr-o zona foarte putin circulata sau daca vine o masina sa nu va panicati, apasati frana de picior, semnalizati corespunzator si asteptati ca aceasta sa va depaseasca, dupa care va puteti continua exercitiul.

 

 

Citeste si despre: sfaturi pentru soferii incepatori

 

 

Sursa foto: haynes.transit-centre.com, wikihow.com, youtube.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate