O scurta prezentare a sistemului ABS

O scurta prezentare a sistemului ABS

Ce inseamna ABS? ABS vine la Anti-lock Braking System, el este un sistem care previne blocarea rotilor in timpul franarii. El este un sistem intalnit foarte des in ziua de azi.

Cum functioneaza ABS-ul?

In cazul unei franari bruse, este posibil ca una sau mai multe roti sa se blocheze. In timp ce este blocata, ea aluneca, lasand soferul fara control asupra masinii. Inainte ABS-ului, soferii erau invatati sa franeze in etape, sa nu tina piciorul apasat pe frana la maxim ci sa apese frana tare de mai multe ori pentru a evita blocarea rotilor. In zilele noastre, ABS-ul automatizeaza sistemul de franare.

Viteza rotii este monitorizata de un senzor si daca acest senzor observa ca o roata este blocata, ea trimite un mesaj catre calculatorul masinii care dupa trimite o comanda catre etrier. Acesta apasa si elibereaza frana de pana la 20 de ori pe secunda, evitand blocarea rotii. Acest senzor ajuta si alte sisteme, cum ar fi sistemul ESP.

Cum iti dai seama ca a “intrat” ABS-ul?

Tinand pedala de frana apasata la maxim o sa simti pulsatii puternice dinspre interiorul pedalei catre talpa piciorului tau. Ai impresia ca cineva apasa frana din partea cealalta si nu te lasa pe tine sa mai apesi pe pedala.

Daca masina ta este echipa cu ABS nu inseamna ca face minuni. Nu brusca masina si nu frana niciodata la maxim numai in caz de urgenta, sistemul este gandit sa salveze masina si pasagerii de la o catastrofa, asa ca nu incerca sa te distrezi cu un sistem gandit sa iti salveze viata.

Ce senzori fac ABS-ul sa functioneze?

Primul sistem ABS a inceput cu un modul ABS, un sistem hidraulic montat in interiorul cilindrului principal al franei, si avea doar un singur senzor la diferentialul din spate al masinii cu tractiune pe spate.

Acesta era cunoscut ca sistem de antiblocare a franelor WAL. Producatorii de autovehicule au pus apoi doi senzori ABS la rotile din spate si au facut supapele hidraulice separate de cilindrul principal.

Apoi sistemul ABS a evoluat la montarea cate unui senzor pe fiecare roata, un sistem mai sofisticat de valve hidraulice si computere legate in retea. Astazi, masinile pot avea patru senzori, cate unul pentru fiecare roata sau computerul ar putea folosi doar datele de iesire ale senzorului de viteza de la transmisie pentru a activa ABS-ul prin schimbarea in viteza inferioara sau sa inchida partial motorul.

Cele mai multe vehicule au patru senzori, unul la fiecare roata, dar tu poti sa observi acest lucru daca te uiti in spatele rotii unde vei vedea un cablu care vine din zona rulmentilor sau de pe ax.

Unele din vehiculele de azi au firele pentru ABS bagate pe sub mocheta din interiorul masinii pentru a le pastra departe de alte obiecte. In altele, le vei vedea de-a lungul sistemelor de suspensie.

Unele sunt incorporate in sistemul de rulmenti de la roti, iar daca unul se strica va trebui schimbat intreg ansamblul. Sper ca acest articol sa va ajute sa localizati senzorii.

ABS-ul te ajuta sa eviti blocarea rotilor

Sistemul ABS te ajuta sa mentii controlul asupra rotilor cand pui cate o frana brusca. De asemenea, te ajuta sa poti opri masina mai rapid decat te-ai astepta, in cazul in care este nevoie sa pui o frana brusca pentru a evita o coliziune.

Conteaza, evident sa mentii masina intr-o stare cat mai buna cu putinta si sa apelezi la revizii cat de des e necesar, insa acest lucru nu iti va salva rotile de la blocare in cazul unei franari neasteptate. Pentru acest lucru poti conta pe ABS.

Miturile pe care poate multi le cred despre ABS

Multi oameni, poate chiar soferi, au niste informatii destul de gresite in privinta ABS-ului. Insa lucrurile nu se opresc aici.

In momentul in care dai o cautare rapida pe net despre ABS, poate vei gasi in mai multe locuri date despre cum acest sistem de franare nu functioneaza corect sau poate chiar iti pune viata in pericol. Insa acest lucru inseamna ca ABS-ul este un aspect negativ al masinii tale? Absolut deloc!

Poate multi soferi se vor plange in legatura cu eficacitatea ABS-ului si functionalitatile acestuia. Insa majoritatea acestor plangeri au legatura cu felul de functionare al ABS-ului pe gheata.

5 cauze comune ale aprinderii in bord a martorului ABS

Exista multe cauze care determina ca martorul ABS sa se aprinda in bordul masinii. Acest lucru nu inseamna neaparat ca exista o problema doar cu sistemul ABS. S-ar putea sa fie o problema cu anumiti senzori sau cu alte componente ale sistemului de franare.

Asadar iata 5 cauze pentru care martorului ABS sta aprins in bordul masinii.

1. Nivelul lichidului de frana din rezervor este prea mic

Lichidul de frana controleaza presiunea din sistemul ABS. Exista un rezervor care mentine lichidul de frana al sistemului ABS.

Uneori ar putea exista o scurgere din acest rezervor care va determina scaderea nivelului lichidului de frana, acest lucru va duce la aprinderea martorului ABS in bordul masinii.

2. Senzor de viteza defect

Exista senzori de viteza, incorporati in butucul fiecarei roti, care calculeaza viteza de rotatie a acelei roti. Aceste informatii sunt transmise apoi sistemului ABS.

Daca se dovedeste ca cel putin o roata se misca mai incet, sistemul ABS va creste presiunea lichidului de frana pentru a permite rotii sau rotilor sa se deplaseze la o viteza normala. Daca exista o problema cu senzorul de viteza, sistemul ABS va detecta acest lucru si martorul ABS se va aprinde in bordul masinii.

3. Modulul ABS deteriorat

Modulul sistemului ABS poate forma coroziune dupa un timp. Acesta este, de fapt, unul dintre motivele cele mai comune din cauza caruia exista probleme cu sistemul ABS.

Daca modulul ABS este deteriorat, atunci nu poate obtine informatii de la senzorii de viteza a rotilor. Ca urmare, martorul ABS se va aprinde in bordul masinii.

4. Verificarea martorilor de la bord

Unele vehicule, cand puneti contactul, vor efectua o verificare a becurilor din tabloul de bord. Aceasta verificare este pentru confortul soferului, sa stie ca becurile martorilor de avertizare functioneaza corect.

Aceste becuri se vor stinge singure dupa un anumit timp. In unele cazuri este posibil sa apara o eroare in verificarea becului martorului sistemului ABS, astfel martorul sistemului ABS va ramane aprins.

5. Pompa hidraulica defecta

Daca exista o roata a unui vehicul care se misca la o viteza diferita de celelalte roti, senzorul de viteza a rotilor detecteaza acest lucru si apoi notifica sistemul ABS.

Odata ce se intampla acest lucru, sistemul ABS va activa pompa hidraulica pentru a mari presiunea lichidului de frana. Din pacate, pompele hidraulice se uzeaza odata cu trecerea timpului. Acest lucru va duce la aprinderea martorului ABS in bordul masinii si va trebui sa inlocuiti pompa hidraulica.

Sursa foto: youtube.com

Citeste si...
Nu ai voie sa faci aceste lucruri cand semaforul intermitent este verde
Nu ai voie sa faci aceste lucruri cand semaforul intermitent este verde

In fiecare oras intalnim semafoare intermitente catre dreapta. Din pacate, rolul acestora si modul corect in care soferul trebuie...

Acest document nu mai trebuie prezentat in cazul unui control in trafic
Acest document nu mai trebuie prezentat in cazul unui control in trafic

Vesti noi pentru conducatorii auto – acest document nu mai trebuie prezentat in cazul unui control in trafic RCA-ul sau asigurarea...

Acest buton reduce consumul cu pana la 12%. Probabil nici tu nu stiai asta
Acest buton reduce consumul cu pana la 12%. Probabil nici tu nu stiai asta

La inceputul acestui an, preturile la carburanti au crescut in mod considerabil si au atins un maxim istoric la mijlocul anului. D...

Acest model de masina DACIA ar putea reprezenta viitorul autovehiculelor
Acest model de masina DACIA ar putea reprezenta viitorul autovehiculelor

Dacia s-a infiintat in anul 1966. De atunci acestia au produs un numar foarte mare de automobile, toate pentru consum. In ultimii...